Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Rufus
    Underbar film, hur stor inredningen är visar pansarmalar och annat smått som simmar in och ut i ”bråten” och Skalarerna...ja jag har sagt det förut men säger det igen; de är så vackra och är i perfekt symbios med inredningen. Så bra gjort! Nä inte kan de flytta inte!
    Många vänner har jag men ingen att snacka akvarium med, har faktisk aldrig haft, vilket jag många gånger saknat. Finns ju många som haft ett akvarium en tid men inte så många funderingar kring det. Måste vara härligt att ha vänner som gör att man utvecklas och tänker nya tankar inom detta område också.
    Nu har en av sönerna skaffat ett litet nano och redan insett att det är för litet.. Han gillar också, liksom sin mor, att ta reda på hur saker och ting fungerar. Så jag kanske får min samtalskompis till slut!
    Vi har fått många nya på forumet som med friska ögon läser och kommenterar så fint, tack alla ni!
    Och visst är denna tråd fantastisk!
    Att du Mats fortsätter skriva, visa bilder och filmer på ditt generösa sätt är jag mycket glad för!
    Japp, det är viktigt med andra människors input.
    Jag är ganska bra på att fundera och planera fram det jag vill åstadkomma. När det gäller inredning och fiskarnas skötsel gör jag det bäst i egen regi, men det finns en hel del annat som man ibland kan behöva en rejäl spark i baken för att komma igång med.
    Håller med dig om att det är kul att det tillkommit en massa nya människor på forumet - då blir det lite fart i trådarna. Härligt!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Vackert på något vis… Man kan ju inte annat än att älska dom.

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Vackert på något vis… Man kan ju inte annat än att älska dom.

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


        https://www.youtube.com/watch?v=P94yIrBr6AY
        Tänk ändå om dom kunde få till vackra arvingar, härliga filmer Mats

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Sådär Mats. Nu har jag läst i kapp och sitter här med en rejält lycklig känsla. Mycket pga det du skriver och berättar under de senaste veckorna men också för att det är ett så skönt gäng med många nya och nygamla som ger dig den respons du verkligen förtjänar. Det är ju klurigt det där med att ses som en duktig person. Läste en artikel i SvD om just detta att verkligt duktiga personer inte ser sig som kunnig egentligen. Faktiskt är det vanligt att man ser sig som en bluff. Men okunniga människor som läst lite grann och sedan tycker de är mästare på ämnet med en falsk känsla av total kunskap.
          Vad jag menar att du får nog stå ut med att det diffar en hel del mellan den kunskap du tycker du har själv och andra ser att du har. Inget att göra åt egentligen så jag släpper ämnet med kommentaren att Einstein mot slutet tyckte han upplevde sig själv som ganska okunnig....

          Nåväl. När Bosse kom förbi och gav dig en hästspruta med inspiration och hjälp kändes det som att något lossnade. För mig känns det som en sådan gåva att du får den hjälp som behövs för att det kar du nästan hade tidigare nu kan bli verklighet på ett nytt och kanske t.o.m bättre sätt. Senast när det karet är klart så kommer jag förbi hos dig med några riktigt goa öl och bara glor. Bara så att du vet.

          Jag känner själv av den nya viben på forumet och det känns så smått som att vakna upp ur en egen törnrosasömn när det gäller vår hobby. Så härligt med den där smittande energin som börjar puttra både hos dig och i din tråd men också hos många andra, både trådar och individer.

          Det är ju så fina och pricksäkra kommentarer somt skrivits här i tråden senaste månaden och det är bara att buga och lapa i sig och snylta på dom. Så det känns som en bastant 7-rätters att läsa ifatt allt sedan i Julas. Kul!!!!
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj Johnny!
            Tack för dina tänkvärda ord!
            Jag kan lugnt säga att det var en faslig tur att det där stora karet inte blev av. Hade det varit igång idag skulle jag ha givit "att måla in sig i ett hörn" ett ordentligt skäggigt ansikte.
            Ett nytt, större kar kommer det att bli, men istället runt 1 500 - 2 000-liter, uppsatt på en plats där det blir enkelt och säkert att kunna underhålla det - tillbaka in i stugan, med andra ord.
            Kunskap är ju att; förstå - och det är väl så att jag ofta vill få människor att förstå varför exempelvis ciklider beter sig som de gör, varför sjukdomar kan uppstå, varför miljön de lever i är viktig o.s.v.
            Sedan är jag okunnig på så många andra områden inom akvaristiken - lysrör, CO2, växter, alger - hur de uppstår och varför, teknik - hur man bygger och konstruerar o.s.v.
            Det var just teknisk inspiration jag fick av Bosse, något som även Ansjo var väldigt bra på. Att planera teknisk logistik - "börja med att dra el dit, sätt en fuktavvisande ventilation där, laga det karet först innan du bygger det stora, gör plats si och så..."
            Ja, listan kan bli lång, men det var just sådan inspiration jag behövde.

            Härligt att höra att du diggar det som har skrivits i tråden den senaste tiden - bara att lapa i dig och snylta så mycket du orkar, det är själva meningen!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Vackert på något vis… Man kan ju inte annat än att älska dom.

              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


              https://www.youtube.com/watch?v=P94yIrBr6AY
              Fina filmer! De har något värdigt över sig, scalarerna. Förstår att du gillar dem!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Fina filmer! De har något värdigt över sig, scalarerna. Förstår att du gillar dem!
                Japp, jag gillar dom skarpt!
                Men, Discus ändå…


                Discus Solid Turquoise Stendker pair. w. fry.




                Discus RT. With fry.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Så himla vackra

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Verkligen vackra!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Så himla vackra
                      //Inger
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Verkligen vackra!
                      Japp!
                      Heckel är jag duktigt sugen på. Sådana skall det bli vid ett senare tillfälle, sådetså!


                      heckel Discus, hekel discus breeding, breeding heckels, discus fish, wild discus

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Discus ändå...... något helt speciellt , underbara filmer . Tack

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Discus ändå...... något helt speciellt , underbara filmer . Tack
                          Ja... man får läskas lite.
                          Jag har en jädra massa bilder och filmer på mina discusar, får la portionera ut lite godis då och då.

                          Killen med Heckel-discusarna (i klippet ovan) har inrett ganska fiffigt. Bortser man från krukorna ser det skönt murrigt ut. Bra tänk där.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja... man får läskas lite.
                            Jag har en jädra massa bilder och filmer på mina discusar, får la portionera ut lite godis då och då.

                            Killen med Heckel-discusarna (i klippet ovan) har inrett ganska fiffigt. Bortser man från krukorna ser det skönt murrigt ut. Bra tänk där.
                            Helt rätt. Ut med godiset i små delikata portioner.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Så här kommer frågor igen.... har tittat på massor av filmer på diskusar i sin naturliga miljö. Inser ju att det är svårt att skapa helt rätt miljö, är ju visserligen van vid akvarium helt utan växter....hm....men nu ville jag ju ha lite växter iallafall även om det inte är så naturligt. Förstår att grenar och kvistar är mer rätt, så till frågan. Vilka kvistar, har inte tillgång till ek, men mycket skog. Skall kvistarna vara döda och torra eller kan man klippa från levande träd? Hur skall grenarna behandlas innan de läggs i akvarium.....jag har ju läst massor och det värkar finnas olika åsikter om detta, så hur gör du?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Så här kommer frågor igen.... har tittat på massor av filmer på diskusar i sin naturliga miljö. Inser ju att det är svårt att skapa helt rätt miljö, är ju visserligen van vid akvarium helt utan växter....hm....men nu ville jag ju ha lite växter iallafall även om det inte är så naturligt. Förstår att grenar och kvistar är mer rätt, så till frågan. Vilka kvistar, har inte tillgång till ek, men mycket skog. Skall kvistarna vara döda och torra eller kan man klippa från levande träd? Hur skall grenarna behandlas innan de läggs i akvarium.....jag har ju läst massor och det värkar finnas olika åsikter om detta, så hur gör du?
                                Halloj!
                                Jag saxar ur mitt eget inlägg nr: 13045, en bit bak i tråden;

                                "Om vi bortser från de vanliga rötter etc. som vi köper i z-handeln, så använder jag en hel del trämaterial från trädgård och skog.
                                Man vill ju ha lite häftigt formade rötter och pinnar, så det är bara att gå ut och leta, och plocka hem det man gillar.
                                Att man skall undvika barrträd vet vi om - så jag använder uteslutande lövträd. För min del har det blivit mycket Hassel, Äpple, Päron, Körsbär, men också Persika och en del Syrén. På senare tid har jag använt mig av en ny favorit: Hängalm, som har väldigt fina, böjda former.

                                Jag använder enbart dött material, eller om ett träd är nyligen fällt så tar jag de delar jag gillar, lägger undan dessa för att torka ut ordentligt. Jag använder mindre och större grenar samt även vissa delar av stammarna, som i karet kan se ut som mindre träd om man placerar dom lite smart.

                                När trämaterialet är helt igenom torrt, vilket kan ta ganska lång tid, något år, så kommer den omvända processen att återigen tillsätta vatten så att träet blir mättat och inte flyter upp när det placeras i karet.
                                Detta kan göras i tunnor eller andra kärl där trädelarna helt enkelt får ligga tills de sjunker.
                                Under vattenmättnadsprocessen bildas fina lager med alger och mikroorganismer på träet. Detta tar jag tillvara på och preparerar alltså inte trämaterialet ytterligare när det skall placeras i karet. Jag låter allt gå i karet som det är.
                                Jag har aldrig märkt av att något ”farligt” följt med, tvärtom gillar fiskarna att gå och äta på det som bjuds. Men, detta är ett förfarande som jag personligen använder mig av - och är man orolig så kan man ju alltid skölja av träet, eller skrubba det lätt innan man använder det (även om det är som att skrapa av griljeringen på en julskinka
                                …)."

                                Som du märker är mina metoder lite "rough" och kanske kan upplevas som farligt slarviga - men fungerar ypperligt bra i mina kar.
                                Det finns hur mycket bra trämaterial som helst att välja på.
                                Välj trädelar som dött, fallit ner på marken och som är lätta att bara plocka hem. Välj lövträd.
                                Ofta är dessa pinnar och grenar redan uttorkade och vattenmättade flera gånger om.
                                Om du känner en (förståelig) oro nu när du skall dra igång ett discus-kar, så tvätta och skrubba trädetaljerna från smuts och sådant som sitter löst.
                                Jag själv brukar inte koka, skrubba eller "tvätta" trämaterialet, men vill man göra så - liksom för att få en säkerhetskänsla - så går det ju också bra.

                                Skall du använda pinnar och grenar från ett levande träd, så låt trämaterialet torka.
                                Växter kan du givetvis ha i ditt discus-kar. Själv kör jag med ganska dämpat ljus, så växter som exempelvis Javaormbunke, Anubias och olika Cryptocoryne fungerar jättefint.

                                Hoppas du fick några vettiga svar på dina frågor! Är det något mer eller annat du undrar över så bara fråga på så kanske jag eller någon annan kan svara.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...