Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Av någon anledning försvann slutet på mitt förra inlägg. Det gick i alla fall ut på att för mig finns det inget bättre än någon som har djup kunskap samt en vilja och förmåga att dela med sig av denna på det sätt du gör! Samtidigt framstår du som ödmjuk och öppen för andras erfarenheter. Tack för det och fortsätt att skriva i tråden så att jag i realtid kan ta del av inläggen och lära mig mer!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Mats, nu har jag läst hela ”Akvariestugan”. En tråd som pågått i snart åtta år låter sig inte sammanfattas på några rader, om ens alls. Inte heller skulle ett försök att sammanfatta tråden göra den rättvisa. Så jag låter det stanna vid att berätta något om vad jag fått ut av att läsa alla inlägg, titta på bilderna och ta del av filmerna.

      För mig har tråden gett tankar, insikter och förståelse som hade tagit åratal att förvärva genom egna upplevelser. Jag har fått en kurs i olika fisksorters beteenden, behov och utseenden. Genom dig och andra aktiva i tråden har jag provat på otaliga arter, inriktningar och inredningar. Du har bjudit inte bara på din gedigna kunskap utan också på dig själv. Jag har skrattat åt ”kärntruppens” skämt och interna passningar och känt mig glad över er gemenskap och den omsorg ni visar såväl varandra som andra mer tillfälliga besökare.

      I perioder jämför du och andra detta forum med Facebook och funderar även på hur allt har utvecklats. Jag har aldrig haft Facebook så i den jämförelsen har jag inget att tillföra. Vidare har jag hängt på Zoopet endast under de senaste månaderna så även i den delen är det svårt för mig att veta hur det var förr. Det jag i alla fall med säkerhet kan uttala mig om är att det du skriver här i allra högsta grad är relevant. Att få personer svarar i tråden jämfört med hur många som läser är nog bara något man får acceptera utan att fundera så mycket på varför det förhåller sig på det sättet. För oss som läser, i alla fall för mig, är du akvariekung! Typ mannen som viskar med fiskar
      Stort Tack, Nando, för dina inlägg! Fantastiskt att du (och flera andra) har läst igenom denna massiva tråd.
      Det har tillkommit en hel del nya härliga människor på forumet och det är glädjande att se.
      Att några av alla dessa nya forumdeltagare har blivit nyfikna på just denna tråd är också riktigt kul och jag tror det finns små godbitar att kolla på - om man mäktar med att titta tillbaka i tråden.
      Min tråd är inte för alla, inte ens för många. Jag har full förståelse för att flertalet av Zoopets forumdeltagare har helt andra intresseområden än de som avhandlas här i "Akvariestugan", men vi är trots allt en fluktuerande, skön liten samling folk som umgås under stugtaket. Tack skall ni ha!
      Trots att jag, som Nando nämner, har kroknat vid flera tillfällen och ifrågasatt min egen medverkan på forumet, har mina funderingar kring detta tagit en ny vändning.
      Om jag kan hjälpa, tipsa, råda, entusiasmera och inspirera - om så bara - en enda människa, så är jag nöjd.


      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Av någon anledning försvann slutet på mitt förra inlägg. Det gick i alla fall ut på att för mig finns det inget bättre än någon som har djup kunskap samt en vilja och förmåga att dela med sig av denna på det sätt du gör! Samtidigt framstår du som ödmjuk och öppen för andras erfarenheter. Tack för det och fortsätt att skriva i tråden så att jag i realtid kan ta del av inläggen och lära mig mer!
        Jag fortsätter!

        Kommentar

        • Långmalen
          • October 2016
          • 58

          Det tycker jag låter bra Även jag vill säga att denna tråd är något jag följer väldigt frekvent.

          Jag läste i en annan tråd från 2009 att du själv va lite sugen på en kub 100x100x100. Går själv i såna planer skulle va kul att höra vad du skulle gjort med en sådan kub om du hade en.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag fortsätter!
            Det gör mig riktigt glad!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Långmalen
              Det tycker jag låter bra Även jag vill säga att denna tråd är något jag följer väldigt frekvent.
              Jag läste i en annan tråd från 2009 att du själv va lite sugen på en kub 100x100x100. Går själv i såna planer skulle va kul att höra vad du skulle gjort med en sådan kub om du hade en.
              Häftiga men svåra mått. Idag hade jag utan tvekan tänkt högrest fisk typ; Altum och Discus.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Idag var PiaJo och Bosse Gardtman här och hälsade på. Pia fick med sig lite trä-jox, som jag tror kommer att passa riktigt fint i några av hennes kar.
                Fick en jädra massa input om framtida planer också. Kan nog bli redigt gôtt när stugan står redo.


                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Idag var PiaJo och Bosse Gardtman här och hälsade på. Pia fick med sig lite trä-jox, som jag tror kommer att passa riktigt fint i några av hennes kar.
                  Fick en jädra massa input om framtida planer också. Kan nog bli redigt gôtt när stugan står redo.


                  https://www.youtube.com/watch?v=B1zfpD77ddQ
                  Var så trevligt att träffas
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Var så trevligt att träffas
                    Verkligen!
                    Bosse kommer tillbaka redan idag vid 14-draget. Han tar alla multisarna och jag efterskänker pengarna till den där organisationen.
                    Fasen vad bra!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Woouuaah! Där var det klart! Ett Tanganyika-kar avvecklat. Gôtt att multisarna, fan det var säkert uppemot hundra stycken, nu får gå i mycket rymligare miljö - runt 700-liter.
                      Japp, jag vet, inget intressant detta, men en liten uppdatering så att det finns på pränt.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Skönt att ha det avklarat!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Skönt att ha det avklarat!
                          You bet!
                          I och med att Pia drog med sig sin polare Bosse Gardtman hit i tisdags, öppnade det sig en hel springflod av möjligheter. Mycket bra att träffa lite nytt folk irl.
                          Bosse, som är några år äldre än jag, är väldigt hjälpsam (fixade ju multisbekymret på två dagar) och skall hjälpa mig att få iordning på stugan. Han har gett mig massor av positiv input. Det är så jävla gôtt att få lite perspektiv och andra idéer än de man snöar in på själv, så nu känns det riktigt härligt.


                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            You bet!
                            I och med att Pia drog med sig sin polare Bosse Gardtman hit i tisdags, öppnade det sig en hel springflod av möjligheter. Mycket bra att träffa lite nytt folk irl.
                            Bosse, som är några år äldre än jag, är väldigt hjälpsam (fixade ju multisbekymret på två dagar) och skall hjälpa mig att få iordning på stugan. Han har gett mig massor av positiv input. Det är så jävla gôtt att få lite perspektiv och andra idéer än de man snöar in på själv, så nu känns det riktigt härligt.

                            Shit va nice det låter! Hänger på din positiva vibe!
                            Det låter himla roligt att träffa nya folk med samma intressen, det ger ny energi och nya ögon, precis som du skrev.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Nu blir ju jag förstås himla nyfiken på vad du tänker dig i före detta Tanganyika-karet? Förstår att du redan smider planer

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av miiaoo
                                Shit va nice det låter! Hänger på din positiva vibe!
                                Det låter himla roligt att träffa nya folk med samma intressen, det ger ny energi och nya ögon, precis som du skrev.
                                Javisst!
                                För många år sedan började jag, PiaJo och Anders (Ansjo), som tyvärr lagt av här på forumet, att umgås. Vi träffades på de fantastiskt trevliga Zoopet Väst-träffarna och klickade direkt. Det var vi som åkte på långa zoo-turer till Tyskland och handlade fisk m.m.
                                Jag och Anders var med hos Tony när Bluewing-Johnny skulle köpa Discus, och det kändes så fint att kunna hjälpa till med den grejen.
                                Den här lilla Pia-Anders-Mats-trojkan hjälper fortfarande varandra med allsköns akvariegrejer, inspirerar och pluttinuttar varandra i tid och otid - ovärderligt!
                                Det är så viktigt att kunna träffa och snacka med kunnigt folk om de akvarierelaterade (och givetvis annat) grejer man håller på med, ofta får man en helt ny bild och lösningar på problem som kan uppstå.
                                Enter; Bosse Gardtman, precis en så'n där kille som får en själv att tänka i annorlunda banor.
                                Vi satt framför Scalare-baljan och gaggade fram och tillbaka, och jag berättade vilka planer jag hade - stugan, nytt stort kar, multisarna och framför allt Scalarerna.
                                "Multisarna fixar jag, sa han, fixar dom i veckan, stugan kan vi göra si och så med, det stora karet vet jag folk som kan greja - och de där scalarerna gör du dig icke av med, dom skall du absolut behålla - allt annat är tjänstefel" o.s.v.
                                Helt otroligt att en människa jag träffar för första gången engagerar sig så - och så är det med Pia och Anders också!
                                Inredning och fiskhållning sköter jag för egen maskin - det blir bäst så, men det finns så mycket annat som man kan behöva hjälp med, speciellt jag som har sju tummar uppkörda i rôva - extra svårt när de dessutom sitter mitt i nävarna...
                                Så, japp - nu har jag en go' feeling!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...