Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Tre av mina fyra Apistogramma kar
    Vilka underbara kar Pia! Ser ut som rena paradis för apistos!

    Mats - nu har mina bolivianer frisimmande yngel och jag är helt salig! Det är nästan rörande hur de vaktar sina små.

    Trevlig helg till er alla! Jag satsar på att ha läst ikapp hela tråden till nästa vecka.

    Hälsningar Nando

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Vilka underbara kar Pia! Ser ut som rena paradis för apistos!
      Mats - nu har mina bolivianer frisimmande yngel och jag är helt salig! Det är nästan rörande hur de vaktar sina små.
      Trevlig helg till er alla! Jag satsar på att ha läst ikapp hela tråden till nästa vecka.
      Hälsningar Nando
      Härligt att höra! Bara njut av dina yngelvaktande bolivianer nu - det är verkligen magiskt att kolla på!

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell


        Halloj!
        Jag är inne en liten kort stund (mycket att pyssla med just nu), så det blir ett snabbt svar. Återkommer senare idag, eller i morgon.

        Vi har snackat en hel del fjärilar i Ingers tråd de senaste dagarna. Kolla i hennes tråd så kan du kanske få några frågor besvarade där så länge.
        Läs gärna min artikel i AE-Magasinet, länk nedan - sid. 62 i bläddraren.



        Som sagt, jag kikar in lite senare så kan vi snacka vidare.


        Låter bra det.
        Din artikel har jag läst 3 ggr. Gillar dina tankar och delar din filosofi angående det mesta inom akvarievärlden. Frågan är om jag är illa ute rent platsmässigt i 115 liter med fjärilarna.
        Själva innehållet litar jag på. Det är lummigt och mycket eklöv, catappalöv och rötter. Kommer även fylla på med al och en del torv om det blir fiskar som ska ha lågt phvärde.
        Har några arter i huvudet för tillfället. Mest sugen är jag ju på Fjärilar men också Dicrossus filamentosus eller Trichopsis pumila.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hej Mats.

          du, jag kastar in ett par frågor angående discus till dig i din tråd, hoppas det är ok.

          Jag har efter viss tvekan bestämt mig för discus igen efter att totalt misslyckats med åtta stycken vidfångade för trettio år sedan.....
          Nu har jag ju tänkt köpa odlade, och får rådet att köpa från bra odlare. Har ju förstått att Tony i Trollhättan är en som varmt rekommenderas. När jag läser på hans sida ser det ut som även han tar sina från uppfödare i asien. Jag har ju pratat mycket med Kent i Nol. Han har ju discus och menar att de kommer från bra uppfödare i asien de också..... fördelen med Kents är ju att de är vana att gå i göteborgsvattnet, han har inget i vattnet för att sänka pH eller öka KH utan menar att det räcker med vattenbyten regelbundet. Så min fråga, Vad trordu om detta? Passar på med en till, min tanke är att köpa unga fiskar 6-7 cm , vad tycker du om det, din erfarenhet , är det lättare att köpa större, eller är det lättare att låta dem växa upp från små.
          Ja, förlåt att jag hoppar in så i tråden, men känner att de jag läst av dig i dina svar och inlägg gör att jag gärna tar emot råd av dig....så har du fler råd kom gärna med dem också. Tack för ordet

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Hej Mats.
            du, jag kastar in ett par frågor angående discus till dig i din tråd, hoppas det är ok.
            Jag har efter viss tvekan bestämt mig för discus igen efter att totalt misslyckats med åtta stycken vidfångade för trettio år sedan.....
            Nu har jag ju tänkt köpa odlade, och får rådet att köpa från bra odlare. Har ju förstått att Tony i Trollhättan är en som varmt rekommenderas. När jag läser på hans sida ser det ut som även han tar sina från uppfödare i asien. Jag har ju pratat mycket med Kent i Nol. Han har ju discus och menar att de kommer från bra uppfödare i asien de också..... fördelen med Kents är ju att de är vana att gå i göteborgsvattnet, han har inget i vattnet för att sänka pH eller öka KH utan menar att det räcker med vattenbyten regelbundet. Så min fråga, Vad trordu om detta? Passar på med en till, min tanke är att köpa unga fiskar 6-7 cm , vad tycker du om det, din erfarenhet , är det lättare att köpa större, eller är det lättare att låta dem växa upp från små.
            Ja, förlåt att jag hoppar in så i tråden, men känner att de jag läst av dig i dina svar och inlägg gör att jag gärna tar emot råd av dig....så har du fler råd kom gärna med dem också. Tack för ordet
            Inga problem! Bara kul med lite frågor och funderingar.
            Även idag har jag en hel del att pyssla med så jag får återkomma. Det blir ett litet kort svar här nu.
            Jag tycker du skall rikta in dig på att köpa större diskusar - det blir oftast lättare då.
            Att skaffa diskus är ett litet företag, och det finns oändligt många sätt att förhålla sig till dessa ciklider - så, några snabba, enkla svar på hur man bör eller kan göra blir ganska svårt. Man får liksom resonera sig fram till vad som passar en själv bäst och utgå ifrån det - ungefär så som vi har snackat i bl.a. Bluewings tråd.
            Jag tycker ju själv att discus är lätta att lyckas med, men det beror nog på att jag drar mig för att krångla till skötseln.
            Men, jag får återkomma till detta vid ett senare tillfälle när jag hinner med att skriva lite utförligare.
            Ha en go' helg nu!



            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5408.jpg
Visningar: 239
Storlek: 116,4 KB
ID: 2377886

            Klicka på bilden för större version

Namn: ansjoDiscus.jpg
Visningar: 205
Storlek: 408,8 KB
ID: 2377887

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2016.jpg
Visningar: 178
Storlek: 837,5 KB
ID: 2377888

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5851.jpg
Visningar: 174
Storlek: 531,9 KB
ID: 2377889

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Underbara bilder, och tack för svaret. Har läst massor med trådar här och övrigt på nätet samt boken Back to nature guide om Diskus, har förstått att det är mer en livstil än hållande av fisk det här med diskus. Kommer inte skynda på köpet av fisken men tänker ju påbörja inredning av kar. Och där är det ju också två skolor har jag förstått, sand inte sand, växter inte växter....jag kommer ha dansk sjösten den finare sorten och försöka plantera växter i grupper så att så stora delar av botten som möjligt är fria åtminstone där jag matar. Då blir det möjligt att regelbundet hålla rent botten. Sedan är det ju frågan om vatten, har förstått att det också där varierar... du bor ju också i göfeborgsregionen har jag förstått och har då troligen samma vatten, hur gör du? Jag är precis som du emot allt vad kemikalier heter och jobbar hellre med torv, kalksten och salt.....ingen brådska med svar , ta det när du hinner. Imorgon blir det bara flytta akvarium och tvätt av sand.... trevlig lördagskväll.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                Mats,tack för allt du skriver och vilka underbara bilder du lägger ut,så roligt

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Underbara bilder, och tack för svaret. Har läst massor med trådar här och övrigt på nätet samt boken Back to nature guide om Diskus, har förstått att det är mer en livstil än hållande av fisk det här med diskus. Kommer inte skynda på köpet av fisken men tänker ju påbörja inredning av kar. Och där är det ju också två skolor har jag förstått, sand inte sand, växter inte växter....jag kommer ha dansk sjösten den finare sorten och försöka plantera växter i grupper så att så stora delar av botten som möjligt är fria åtminstone där jag matar. Då blir det möjligt att regelbundet hålla rent botten. Sedan är det ju frågan om vatten, har förstått att det också där varierar... du bor ju också i göfeborgsregionen har jag förstått och har då troligen samma vatten, hur gör du? Jag är precis som du emot allt vad kemikalier heter och jobbar hellre med torv, kalksten och salt.....ingen brådska med svar , ta det när du hinner. Imorgon blir det bara flytta akvarium och tvätt av sand.... trevlig lördagskväll.
                  Vilken helg... Har lirat som en tok-pajas, söndag också. Jag kom hem nu.
                  Snickrar på ett svar till dig, men får skämmas och, återigen, säga att jag får återkomma lite senare - typ imorgon måndag.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Mats,tack för allt du skriver och vilka underbara bilder du lägger ut,så roligt
                    Tack skall du ha, Christer! Det värmer gôtt!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Du Mats, det är lugnt.....ta det när du hinner . Har ju själv just kommit hem efter att hämtat akvariumet i Skåne , vad gör man inte för att få det rätta. Så nu tar det nog ett par dagar för mig arr tvätta ut det ordentligt och sedan tvätta sand, sedan är det dax att börja inreda och då är jag ju tacksam för alla råd jag kan få, samtidigt kommer jag ju utforska discusutbudet här runt Gbg . Ha en skön söndagskväll och ta det lugnt.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Du Mats, det är lugnt.....ta det när du hinner . Har ju själv just kommit hem efter att hämtat akvariumet i Skåne , vad gör man inte för att få det rätta. Så nu tar det nog ett par dagar för mig arr tvätta ut det ordentligt och sedan tvätta sand, sedan är det dax att börja inreda och då är jag ju tacksam för alla råd jag kan få, samtidigt kommer jag ju utforska discusutbudet här runt Gbg . Ha en skön söndagskväll och ta det lugnt.
                        Nuså!

                        Ja… Det finns otaliga skolor när det gäller discushållning.
                        Vi kanske skulle bena upp, lite lättsmält sådär, de vanligaste skolorna, eller förhållningssätten.
                        Vi behöver inte gå in alltför djupt på detaljer kring skötseln, utan bara kolla lite vad discus i karet innebär.

                        Det har varit mycket på forumet den senaste tiden om Fjärlsciklid. Denna ciklid ingår i den lite snäva gruppen ciklider som ofta benämns som ”känsliga”.
                        (Ja, jag använder mig av citationstecken ganska ofta, inte för att citera någon, utan mest för att visa att ordet jag använder används i något ovanlig mening, ungefär som när man talar och böjer vänster- och högerhandens pek- och långfingrar - en olat i sig, men skit samma).

                        I samma andetag som Fjärilsciklidens omtalade känslighet, brukar man även inbegripa discus.
                        Dessa ciklider har en egenhet att ganska snabbt utveckla en hel del sjukdomar som pop-eye, hål-i-huvudet m.fl. Detta på grund av att de snabbt kan tappa, eller förlora motståndskraft vid stress och dåliga förhållanden i akvariet. Många andra ciklider är i jämförelse mer motståndskraftiga och tåligare.
                        Det tar alltså längre tid för flertalet ciklider att duka under vid stress och dåliga förhållanden. För fjärilar och discus (bara för att ta dessa två arter som exempel) kan detta gå relativt snabbt och ett fullt utblommat sjukdomstillstånd etablerar sig.
                        Jag menar att dessa ”känsliga” ciklider inte är känsliga per se, utan är lättskötta och tåliga - om man ser till att hålla de parametrar som krävs på en jämn och god nivå.

                        Nåväl, om vi nu tittar på de förhållningssätt som är oftast förekommande vid diskussioner kring hållande av discus är det att, till att börja med, mindre discusar är svårare att få ordning på i det allmäna karet.
                        Helt riktigt. Mindre discusar, ungdjur, kräver mycket mat för att nå den gräns när de blir vuxet självgående. Köper man på sig en grupp discusar i storleken snusdosa, så krävs en hel del matande för att få dessa i rekorderlig storlek.
                        Det är lite av ett mysterium, men unga discusar har en sällsam förmåga att stanna av, de blir ofta taniga, utvecklar inte sin höga panna - får i stället en sluttande huvudform och blir helt enkelt inte… bra.
                        Unga discusar kräver alltså en hel del mat. Mycket matande flera gånger per dag innebär att man hela tiden får hålla efter karet, dagliga vattenbyten - och detta i sig innebär att man gör det bäst i ett kar med ganska lite, eller ingen inredning.
                        Vid lite mer, skall vi säga, riktad discushållning där man kanske har ett flertal nakna kar med lekande discusar följer det sig naturligt att yngel, efter tid hos föräldrarna, tas över i ett uppfödarkar och denna process bibehålls i discusens fortsatta utveckling.

                        Detta är alltså ett sätt hålla discus. Man håller rigorös vattenskötsel - frekventa (nästan dagliga) vattenbyten o.s.v., även när discusen har nått en ”självgående” ålder och storlek.
                        Det här är ett säkert och bra förhållningssätt - Discusen utsätts inte för någonting som kan äventyra dess immunförsvar, eller motståndskraft. Det tillåts alltså inga yttre störningar som kan angripa discusen.
                        Såhär ser discusuppfödningen ut i stora drag. Det faller sig naturligt att en liknande skötsel krävs när discusen kommer till ett nytt kar hemma hos kunden.
                        Man får vara beredd att arbeta med sina discusar på detta sätt och bibehålla de parametrar som fisken är van vid. Gör man det på rätt sätt är det inte några större bekymmer att hålla discus, men man får verkligen jobba med sina kar.

                        För några år sedan beslutade jag mig för att köpa ett riktigt maffigt discuspar då vi var nere på discusmässan i Duisburg, Tyskland. Jag ville testa att köra ett par i en lek-kub, endast inredd med en lek-kon.
                        Jag fick kontakt med Jörg Stendker och hans fru på mässan och inhandlade ett Solid Turquoise-par. Dessa discusar var verkligen två bjässar och lek-kuben fick bli därefter; 70x70x70 cm.
                        Jörg Stendker berättade för mig att dessa discusar aldrig hade gått i ett inrett kar, de var tänkta att hållas parvis och deras uppfödning hade från början varit sådan att de krävde täta vattenbyten och rigorös renhållning i karet. Det var helt enkelt så det fungerade med dessa discusar. Jörg var väldigt noga med att jag skulle fortsätta att hålla paret på detta sätt - och det gjorde jag.
                        Håller man större grupper i ett inrett kar så fungerar skötseln på, i stort sett, samma vis.

                        Jag har dock gått en annan väg med de flesta av de discusar jag haft
                        Jag köpte en stor grupp VF Nhamunda Red Discus av Kaj P. och här gällde, precis som alltid, att hålla mycket god vattenkvalitet och byta vatten med jämna mellanrum.
                        Men, dessa discusar fick behålla sin ”vildhet” i det att jag gav dom en rikt varierad kost, mycket levande foder och en miljö i ett 960-kar där jag tillät att det bildades god mulm och en mängd organismer i sand och växtlighet. Jag drog ner vattenbytarrutinen till ungefär 25-30% varannan vecka.
                        Karet blev, så att säga, självgående och discusarna stortrivdes.
                        Så har jag även arbetat med mina andra, icke VF discusar - av någon anledning ofta från Stendker. Jag har förvildat dom genom att låta dessa fiskar under ganska lång tid vänja sig vid akvariets naturligt förekommande organismer.
                        Discusarna har käkat varierad kost från dammen, frukt o.s.v., bökat i sanden och på detta sätt fått grisa ner sig i den miljö karet har erbjudit. Till följd av detta har discusarna under tid byggt upp ett gott immunförsvar och kunnat med sina egna kroppar motstå sjukdomar och annat.
                        Självklart har dessa discusar någon gång fått någon liten repa i skinnet, eller några småsår då de simmat på någonting eller fajtats sinsemellan. Vid något tillfälle har väl såret blivit lite vitt - kanske av ett lättare svampagrepp eller liknande.
                        När så har skett har jag inte medicinerat eller vidtagit några drastiska åtgärder i karet - utan låtit allt ha sin gång på ett naturligt sätt.
                        Discusarna har vid sådana tillfällen botat sig själva och revan, eller såret har läkt snabbt.

                        Det är helt fantastiskt fina discusar som säljs av bland andra Kaj P. och Tony - bara för att nämna ett par stycken, det finns flera andra. De säljer uppfödda och VF, så det är bara att göra ett besök och kolla in vad de har inne för tillfället - och lyssna på de tips och råd ang. skötsel som gäller för just de discusar man köper.

                        Vilket förhållningssätt man väljer är ju helt upp till var och en. Med tiden lär man sig, och får en slags känsla för vad discusarna kräver, hur de mår och hur de beter sig.
                        Välj lite storlek på ett discuskar. Tänk 540-liter som ett bra utgångsläge.

                        Jag har för avsikt att hålla discus igen, någon gång.
                        Detta kommer dock icke att ske förrän jag har ett rejält kar - åtminstone på minst 1 000-liter och gärna större än så.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 January 2018, 13:45.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Tack Mats, väl uttömmande svar. Jag åkte och kollade lite diskus på vägen hem från jobbet idag och fick samtala med uppfödarna i en dryg timme, kändes mycket bra. Min dröm vore ju att lyckas som du med en "härdad" grupp som kan gå i ett välinrett kar i tio år framöver.....
                          Jag har allt läst både om ditt par i kuben och din grupp i 960, ett av de vackraste karen jag sett. Annars har jag ju bara hunnit halvvägs i detta jätte epos .
                          har bokat in ett diskusbesök till på onsdag och ett på lördag. Så nu är det bara att samla på sig kunskap.
                          De diskusarna jag tittade på idag är från Piwowarski, jättefina djur och skall ju vara helt fria från parasiter. Är dessutom då uppfödda med göteborgsvattnet utan några tillsatser . Jag kommer att få filtersvamp från honom för att få rätt bakterie i mitt kar och sedan tar jag med mitt vatten för att analys innan jag hämtar fiskarna. Får säga TT det kändes väldigt proffsigt . Men det får nog bli en sväng till Trollhättan och en till Varberg också innan jag bestämt mig.
                          tack för all hjälp Mats. ....jo en fråga till, körde du vårt göteborgsvattnet utan torv på ditt par. De VF antar jag att du var tvungen att jobba med vattnet på ett annat sätt....

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Tack Mats, väl uttömmande svar. Jag åkte och kollade lite diskus på vägen hem från jobbet idag och fick samtala med uppfödarna i en dryg timme, kändes mycket bra. Min dröm vore ju att lyckas som du med en "härdad" grupp som kan gå i ett välinrett kar i tio år framöver.....
                            Jag har allt läst både om ditt par i kuben och din grupp i 960, ett av de vackraste karen jag sett. Annars har jag ju bara hunnit halvvägs i detta jätte epos .
                            har bokat in ett diskusbesök till på onsdag och ett på lördag. Så nu är det bara att samla på sig kunskap.
                            De diskusarna jag tittade på idag är från Piwowarski, jättefina djur och skall ju vara helt fria från parasiter. Är dessutom då uppfödda med göteborgsvattnet utan några tillsatser . Jag kommer att få filtersvamp från honom för att få rätt bakterie i mitt kar och sedan tar jag med mitt vatten för att analys innan jag hämtar fiskarna. Får säga TT det kändes väldigt proffsigt . Men det får nog bli en sväng till Trollhättan och en till Varberg också innan jag bestämt mig.
                            tack för all hjälp Mats. ....jo en fråga till, körde du vårt göteborgsvattnet utan torv på ditt par. De VF antar jag att du var tvungen att jobba med vattnet på ett annat sätt....
                            Härligt!

                            Nej, jag har inte tillsatt något i mina kar förutom vatten. All konditionering har skett av de inredningsdetaljer som funnits i karet, och tid.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Grymt, tack för hjälpen,

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Mats, nu har jag läst hela ”Akvariestugan”. En tråd som pågått i snart åtta år låter sig inte sammanfattas på några rader, om ens alls. Inte heller skulle ett försök att sammanfatta tråden göra den rättvisa. Så jag låter det stanna vid att berätta något om vad jag fått ut av att läsa alla inlägg, titta på bilderna och ta del av filmerna.

                                För mig har tråden gett tankar, insikter och förståelse som hade tagit åratal att förvärva genom egna upplevelser. Jag har fått en kurs i olika fisksorters beteenden, behov och utseenden. Genom dig och andra aktiva i tråden har jag provat på otaliga arter, inriktningar och inredningar. Du har bjudit inte bara på din gedigna kunskap utan också på dig själv. Jag har skrattat åt ”kärntruppens” skämt och interna passningar och känt mig glad över er gemenskap och den omsorg ni visar såväl varandra som andra mer tillfälliga besökare.

                                I perioder jämför du och andra detta forum med Facebook och funderar även på hur allt har utvecklats. Jag har aldrig haft Facebook så i den jämförelsen har jag inget att tillföra. Vidare har jag hängt på Zoopet endast under de senaste månaderna så även i den delen är det svårt för mig att veta hur det var förr. Det jag i alla fall med säkerhet kan uttala mig om är att det du skriver här i allra högsta grad är relevant. Att få personer svarar i tråden jämfört med hur många som läser är nog bara något man får acceptera utan att fundera så mycket på varför det förhåller sig på det sättet. För oss som läser, i alla fall för mig, är du akvariekung! Typ mannen som viskar med fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...