Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Rufus
    Ja här gnags det också squash med frisk aptit, men också melon när det ska vara dessert..
    Japps! Många frukter och liknande funkar fint.
    En bit banan uppträdd på en pinne av något slag, hängandes några cm ovanför vattenytan gör att det blir en helvetes ansamling av Bananflugor som fiskarna (typ Discus, Scalare, Flaggciklid m. fl.) gärna äter av.
    Gôtt tillskott!

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Japps! Många frukter och liknande funkar fint.
      En bit banan uppträdd på en pinne av något slag, hängandes några cm ovanför vattenytan gör att det blir en helvetes ansamling av Bananflugor som fiskarna (typ Discus, Scalare, Flaggciklid m. fl.) gärna äter av.
      Gôtt tillskott!
      Vilken rolig idé, det där med bananen. Jag har enbart provat grönsaker till mina tidigare. Eller ja, äpple till silverhajarna, men dom tyckte att det var för underligt, likaså med ärter till dem. Men jag tror att dom är uppvuxna på flingor och röda mygglarver hos tidigare ägare. Så dom är lite ovana än.
      Men mer ska testas då! Särskilt om jag gör slag i saken och skaffar nån fin L-mal eller två.
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Japps! Många frukter och liknande funkar fint.
        En bit banan uppträdd på en pinne av något slag, hängandes några cm ovanför vattenytan gör att det blir en helvetes ansamling av Bananflugor som fiskarna (typ Discus, Scalare, Flaggciklid m. fl.) gärna äter av.
        Gôtt tillskott!
        Bra ide’!
        // Annicka

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av miiaoo

          Vilken rolig idé, det där med bananen. Jag har enbart provat grönsaker till mina tidigare. Eller ja, äpple till silverhajarna, men dom tyckte att det var för underligt, likaså med ärter till dem. Men jag tror att dom är uppvuxna på flingor och röda mygglarver hos tidigare ägare. Så dom är lite ovana än.
          Men mer ska testas då! Särskilt om jag gör slag i saken och skaffar nån fin L-mal eller två.
          Ursprungligen postat av Rufus

          Bra ide’!
          En natt senare... Det går några skivor i veckan.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2207.jpg
Visningar: 215
Storlek: 334,0 KB
ID: 2376807

          Jag testar en hel del olika mat till fiskarna.
          Jag vill gärna att de får så mycket levande som möjligt, och nu har jag ju tur att få ha en pytteliten damm i trädgården, så på sommarhalvåret fångas den mesta maten just där. Jag skickar i allt möjligt levande grejsimojs som fastnar i håven. Speciellt har Discusar och Scalarer tyckt att detta varit toppenkrubb - de bygger på sina depåer och sitt eget immunförsvar och blir friska, starka fiskar - inga knasiga sjukdomar.
          Jag blandar även ner en hel del frukt och bär i mixarna, speciellt sommartid - Plommon, Krusbär, Körsbär o.s.v.
          Ett riktigt potent bär är Aronia - dunderstuff!

          Den här grejen med bananflugorna hände, som nästan alltid, av en slump.
          Jag hade fixat med LED-puckarna i karet där Röd-Turkarna gick, och käkat en banan under tiden som jag stod och kollade hur ljuset blev.
          Jag lade bananskalet i hörnet på ena täckglaset, där en liten "matglipa" var utskuren - och glömde givetvis bananskalet där något dygn.
          Det blev såklart en jädra massa småflugor som svärmade omkring det där bananskalet och vissa av flugorna irrade sig in under täckglaset, föll ner i vattnet och blev genast uppätna.

          Idé!

          Den matkällan var ju för bra att inte utnyttja. Så, jag trädde upp små bitar banan på en smal pinne och riggade denna under täckglaset så att bananbiten hängde straxt ovanför vattenytan, och lade täckglaset lite åt sidan så att en glipa bildades för att flugor skulle kunna komma in.

          Det intressanta är hur vissa fiskar faktiskt jagar flugorna, och inte bara käkar det som trillar i spa't.
          Discusar, Scalarer och Flaggciklider (m.fl.) har en jädra förmåga att hoppa upp någon centimeter och snappa åt sig flugorna. Får dom inte tag på någon så skvätter de helt enkelt ner flugorna i vattnet och tar dom på vattenytan. Speciellt Flaggscikliderna var fina på denna flugjakt.
          Jaja, det här har funkat för fiskarna i mina kar - så jag testar nya grejer hela tiden.

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Så roligt tänkt med bananflugarna. Har tänkt liknande, men inte på så sätt att flugorna själva skulle kunna flyga dit. Men det ä ju skitsmart ju! Ska testas!

            Jag har också gett mina levande utomhusfångat. Dock har jag en liten varning eller knasig anekdot beroende på hur man ser det. Jag matade med n del i en 60 liters kub jag hade förr. Där i hade jag tex devario kubotai, och en annan lite liten rasbora, typ micro eller en liknande, kommer inte ihåg exakt. Hade också räkor, white pearl.
            I alla fall så började det försvinna fisk för mig där i. Men jag tänkte att det kanske var nåt naturligt bortfall. men det försvann fler och fler efter varje natt. Sen såg jag BOVEN!!
            Jag hade fått med mig en sländelarv in utan att se den. Den växter på och frodades på sin nya fiskdiet. Behöver jag säga att just dom firrarna har ett exremt högt kilopris om man nu ska räkna dom som foder.... haha
            Jaja, jag lär inte kolla lika slarvigt i fortsättningen när jag håvar in godsaker. Jag har en provosorisk "damm" hemma ute. Det är helt enkelt en stor rackarns murarbalja som står lite nersänkt med ett pa rejäla stenblock i så paddor kan hoppa ur på somrarna. Det är helt otroligt hur snabbt naturen flyttar in i en liten vattensamling ute. Först är dykarbaggarna som kommer flygande och sen simmar om jag har fattat det rätt. Dom dyker till och med upp i badtunnan ibland, trots kloret.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av miiaoo
              Så roligt tänkt med bananflugarna. Har tänkt liknande, men inte på så sätt att flugorna själva skulle kunna flyga dit. Men det ä ju skitsmart ju! Ska testas!
              Jag har också gett mina levande utomhusfångat. Dock har jag en liten varning eller knasig anekdot beroende på hur man ser det. Jag matade med n del i en 60 liters kub jag hade förr. Där i hade jag tex devario kubotai, och en annan lite liten rasbora, typ micro eller en liknande, kommer inte ihåg exakt. Hade också räkor, white pearl.
              I alla fall så började det försvinna fisk för mig där i. Men jag tänkte att det kanske var nåt naturligt bortfall. men det försvann fler och fler efter varje natt. Sen såg jag BOVEN!!
              Jag hade fått med mig en sländelarv in utan att se den. Den växter på och frodades på sin nya fiskdiet. Behöver jag säga att just dom firrarna har ett exremt högt kilopris om man nu ska räkna dom som foder.... haha
              Jaja, jag lär inte kolla lika slarvigt i fortsättningen när jag håvar in godsaker. Jag har en provosorisk "damm" hemma ute. Det är helt enkelt en stor rackarns murarbalja som står lite nersänkt med ett pa rejäla stenblock i så paddor kan hoppa ur på somrarna. Det är helt otroligt hur snabbt naturen flyttar in i en liten vattensamling ute. Först är dykarbaggarna som kommer flygande och sen simmar om jag har fattat det rätt. Dom dyker till och med upp i badtunnan ibland, trots kloret.
              Japps, man får se upp med de där sländelarverna, och liksom kolla så att ingen sådan slinker med.
              Det blir dock en jädra massa annat godis i vattensamlingarna, "vattenloppor" till exempel, i drivor - och fiskarna äter och äter och äter och äter...


              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Ja det finns mkt smått och gott att håva upp, cyclops finns ju tidigt . Gör det ibland tidig vår i en liten bäck en bit bort. Bananflugor som är så jobbiga har helt gått mig förbi. Ska försöka mig på en liten odling vid akvariet. Till vissas glädje och kanske andras...ja mindre glädje då.
                // Annicka

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Ja det finns mkt smått och gott att håva upp, cyclops finns ju tidigt . Gör det ibland tidig vår i en liten bäck en bit bort. Bananflugor som är så jobbiga har helt gått mig förbi. Ska försöka mig på en liten odling vid akvariet. Till vissas glädje och kanske andras...ja mindre glädje då.
                  Kul att höra att det fångas levande käk, fiskarna blir ju i så jädra fin kondition av detta.
                  Visst, testa att fixa lite småflugor - hoppas det funkar! Väldigt intressant att kolla när fiskarna käkar dessa.




                  Kommentar

                  • hivemindhermit
                    • September 2017
                    • 214

                    Apropå odling och småkryp från naturen - jag tog hem en halv hink dammvatten med diverse varelser i, varav jag fångade upp en del som jag odlar i behållare inomhus. Resten blev stående bortglömt på balkongen i några månader. Nån gång i december knackade jag upp isen som bildats på ytan och vevade runt en håv på kul. Självklart visade det sig vara fullt med Daphnier och annat godis! Så att odla fiskmat behöver verkligen inte vara krångligare än en hink med lite växtskräp och regnvatten.
                    /Alex
                    375 + 112 liter drömmar

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av hivemindhermit
                      Apropå odling och småkryp från naturen - jag tog hem en halv hink dammvatten med diverse varelser i, varav jag fångade upp en del som jag odlar i behållare inomhus. Resten blev stående bortglömt på balkongen i några månader. Nån gång i december knackade jag upp isen som bildats på ytan och vevade runt en håv på kul. Självklart visade det sig vara fullt med Daphnier och annat godis! Så att odla fiskmat behöver verkligen inte vara krångligare än en hink med lite växtskräp och regnvatten.

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Det känns som att det saknas lite Bryzell anda i forumet nu. Lite bilder kanske? Nya som gamla.. Eller en film??
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          Det känns som att det saknas lite Bryzell anda i forumet nu. Lite bilder kanske? Nya som gamla.. Eller en film??
                          Jag är i stort sett klar med en pytteliten make-over i karet. Denna lilla rescape har det ju av naturliga skäl inte gått att torrinreda, så det tar lite längre tid att planera och utföra.
                          Jag har plockat ur några "tunga" delar, tillfört några ännu större, men sirligare rotsystem i karet, detta för att skapa mer volym samtidigt som karet inte skall kännas tomt.

                          Det finns en liten aspekt i inredning som kallas "flow" vilket kan vara lite trixigt att få till. Det gäller att inte bara placera inredningsdelar bredvid varandra i karet (vilket är ganska vanligt). Man får liksom tänka "utanför glaset"...
                          Det lättaste sättet att närma sig detta är att bryta vattenytan med inredningsdetaljer, läs; rötter, pinnar, grenar o.s.v.
                          Sedan kan man börja fundera på gavelglas och bakgrund, vilket är en något hårdare nöt att knäcka.

                          För att få till ett flow, eller; flöde, kan man fundera på att "väva" ihop delar, att låta rötter, grenar o.s.v. gå i varandra. En rotdel kan placeras så att den döljer en annan delvis och vice versa.
                          Jag har låtit en slingrande, lianliknade trädetalj bölja in och ut tillsammans med en väldigt krokig Hängalms-gren. Dessa två detaljer går in och ut i djupled, och det blir svårt att se vad den ena börjar och den andra slutar.
                          Här är ett utsnitt av inredningen just på denna plats i baljan.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2209.jpg
Visningar: 223
Storlek: 264,4 KB
ID: 2377141

                          Ja, sådan här jädra pill-skit håller jag på med just nu... inte så kul att kolla in. Men, det får la bli lite mer bilder och filmer vid ett senare tillfälle.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell


                            Här är ett utsnitt av inredningen just på denna plats i baljan.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2209.jpg
Visningar: 223
Storlek: 264,4 KB
ID: 2377141

                            Ja, sådan här jädra pill-skit håller jag på med just nu... inte så kul att kolla in. Men, det får la bli lite mer bilder och filmer vid ett senare tillfälle.
                            EEhhh, jo, det är just sån där "sådan här jädra pill-skit" som är kul att kolla på! Det är ju et led i att skapa den fina Bryzellska inredningen! De e bara å vräka på me bilder serrö..! //Emma alias miiaoo, ursprungligen göteborgare hehe
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av miiaoo

                              EEhhh, jo, det är just sån där "sådan här jädra pill-skit" som är kul att kolla på! Det är ju et led i att skapa den fina Bryzellska inredningen! De e bara å vräka på me bilder serrö..! //Emma alias miiaoo, ursprungligen göteborgare hehe
                              Gôtt!

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Det blir så härligt när akvariets fysiska vägg inte så tydligt blir en begränsning. Låter knäppt men ni kanske förstår hur jag menar? Det är lite så jag uppfattar ditt tänk Mats. Mitt nästa kar ska vara utan täckglas, absolut, har funderingar, lite ihoptrasslade än bara. Gäller att dra i en tåt och låta det mogna fram. Har inte brått. Under tiden får jag glädjas åt andras projekt!
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...