Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Nää, vet inte jag heller varför skiten uppstår, men fick smått panik och bara slängde roten långt in i skogen. Känns inte kul alls med denna uppstart.
    Strunt samma tills vidare.
    God Jul Mats .
    //Inger
    OK. Men, dämpa ljuset rakt ovanför och vänta några dagar - och kolla vad som händer. Det här är långsamma processer och man får ta till det där berömda...




    tålamodet.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Squash/Zucchini är verkligen ett gôtt tillskott till malarna. Jag brukar alltid sätta ner en rejäl bit till mina goldnuggetar så att de kan käka lite grönt.
      Att filma när de ligger och gonar sig på maten tycks bli ett uppdrag till ett annat tillfälle.
      De sticker så fort jag närmar mig med kameran, så det får bli en bild på en decimeterstor bit.
      De äter upp en sådan här bit på två dagar ungefär. Jaja, de jädrans rackarna skall ha sitt, så är det bara!

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2181.jpg
Visningar: 209
Storlek: 322,6 KB
ID: 2376539

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Johnny, om du dristar dig till att titta in i tråden, så finns det ett "pinnsamt" svar till dig på förra sidan. Bara så att du vet.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          OK. Men, dämpa ljuset rakt ovanför och vänta några dagar - och kolla vad som händer. Det här är långsamma processer och man får ta till det där berömda...




          tålamodet.
          Känner väl till det .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Känner väl till det .
            //Inger
            Goody!
            Då är det bara att ränna ut i skogen och hämta den där roten du slängde där, och sätta tillbaka den i karet!

            Det nya karet går igenom en hel massa cykler i uppstarten. Så, inte ner med nävarna och röj ur grejer.
            Låt stå, som lärarna på 1900-talet brukade skriva på en svart tavla som var större än en mobiltelefon och som fanns längst fram i skolrummet. Jag minns det än.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 December 2017, 00:05.

            Kommentar

            • Camenius
              • November 2004
              • 180

              Det här är ju en av de få verkligt levande trådarna så jag tar mig friheten att lägga in frågeställningar där det vore spännande at få synpunkter från såväl Mats b som er övriga. Exempelvis era erfarenheter från olika bottenmaterial, vad har ni nu i era kar? Är de olika "Soil"varianter som säljs verkligen näringsberikade så att de gör nytta för växterna? En del produktinformationer verkar mer hokus pokus än seriös, medan andra verkar vettiga.
              Senast redigerad av Camenius; 25 December 2017, 11:43.

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av Camenius
                Det här är ju en av de få verkligt levande trådarna så jag tar mig friheten att lägga in frågeställningar där det vore spännande at få synpunkter från såväl Mats b som er övriga. Exempelvis era erfarenheter från olika bottenmaterial, vad har ni nu i era kar? Är de olika "Soil"varianter som säljs verkligen näringsberikade så att de gör nytta för växterna? En del produktinformationer verkar mer hokus pokus än seriös, medan andra verkar vettiga.
                Mors

                Har ingen erfarenhet av soil så jag svarar på det andra. Vilken sanda el grus jag har haft har varit beroende på vad jag har haft för invånare i karen. Hade slöjstjärt som liten och silar sanden i munnen och då var ett grus med cm stora sjöstensgrus farligt eftersom det fastnade i munnen på dom. Mina silverhajar gör likadant nu, men då med mindre fraktion på gruset. Har man bökande, grävande, silande firrar bör sanden el gruset vara runt i formen. Tx corydoras bökar och skär sig och få skav runt munnen av vass sand.
                Sen har jag testat rådasand i oilka fraktioner. Rådasand är bra! Det är ett naturligt substrat som är ofarligt för levande invånare.
                Har testa ett svart silikat, köpt i zoobutik, men det var så kompakt att jag, eller karet då, drabbades av bottendöd och död bland mina fina white pearlräkor.
                Har nu Julas blästersand i flera kar, blandat med ett grovt sjöstensgrus. Funkar mycket bra!

                Har läst mig till att Mats ofta tar grus, sand ute i naturen ch det är säkerligen jämförbart med tex rådasanden, bara att den kräver mer sköljning.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Camenius
                  Det här är ju en av de få verkligt levande trådarna så jag tar mig friheten att lägga in frågeställningar där det vore spännande at få synpunkter från såväl Mats b som er övriga. Exempelvis era erfarenheter från olika bottenmaterial, vad har ni nu i era kar? Är de olika "Soil"varianter som säljs verkligen näringsberikade så att de gör nytta för växterna? En del produktinformationer verkar mer hokus pokus än seriös, medan andra verkar vettiga.
                  Halloj Camenius!
                  Jag har, som miiaoo, liten erfarenhet av diverse ”soil”-material. Har haft några typer av soilsubstrat till olika räkor, någon sorts pyttesmå kulor som skulle befrämja näringsvärden för växter och räkor.



                  Men jag har även kört lite grövre sandkorn, gärna i färger som harmonierar med övrig inredning.



                  Till mina Sulawesi-räkor använde jag ett kalkhaltigt ”korall”-kross. Dessa räkor vill ha högt ph och hög temperatur.





                  Här kan du se lite övrig inredning till Kardinalräkorna.



                  Annars har jag nog anpassat sand eller grus till vilken typ av fiskar jag skall ha.
                  Det har varit många olika sorter genom åren som till exempel Engelsk sjösten, som jag personligen tycker är väldigt vackert, i olika kornstorlekar.
                  Jag har även tagit sand utifrån, där jag har hittat något som sett bra ut. Jag tog ett antal hinkar med sand från en badvik ute i skärgården för många år sedan. Denna sand hade en gul-vit fin färg, med mycket krossat snäckskal. Bara att skölja igenom noga innan man använder det.

                  Just nu använder jag en mycket finkornig sand som passar perfekt om man har exempelvis corydorasmalar, men lika bra till vissa grävande och matsökande Ciklider.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_74208.jpg
Visningar: 250
Storlek: 135,1 KB
ID: 2376592

                  Själv använder jag ingen gödning eller några andra preparat i mina kar - men detta är givetvis upp till var och en.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av tonpet
                    Har inte varit inne på ett tag nu, men det första jag kollade var om det är någon aktivitet i denna tråd. Vilket det var, till min stora glädje.
                    Så nu är alla sidor ikapp lästa.... Underbar läsning Mats. Älskar ditt sett att se på allt med det här. Ditt lugn med kar, fiskar, inredning å allt.
                    Önskar man kunde ta efter där ibland. Jag har nästa alltid för bråttom, vill bli klar med en gång. Men jag har lärt mig.... blir bättre på det, försöker iaf.

                    Jag har nu gett bort mina Diskusar som jag haft ett par år. Var mycket tveksam till om jag skulle ha Scalarer eller Diskus när suget efter akvarium kom tillbaka efter ett litet uppehåll. Var rädd att jag inte skulle klara av Diskus, därav tvekan, dom är ju så känsliga ..... å allt det där.
                    Men efter mycket läsning här, och framför allt hjälp från Johnny så blev det Diskus. Å de ångrar jag inte.
                    Men, det är utan tvekan de fiskar av alla jag haft, de som har klarat sig bäst, aldrig varit det minsta sjuka.Gett mig mest ....

                    Men suget efter Scalarer har aldrig försvunnit, och blev nu för starkt.
                    Karet rensades på nästan alla växter och fisk, i med rötter och ekgrenar som jag har haft länge.
                    Och i går hämtade jag en grupp med Rio Orinoco Altum f1. Är nu bara 4-5 cm i kroppen, men så fina.

                    Därav så är man återigen här och letar inspiration till inredning.....
                    // Tony
                    Så mysigt att höra Tony! Har allt undrat en del hur det gick. Låter som en höjdare med din nya satsning.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Så kul att se att du är tillbaka Tony

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Halloj!
                        Angående de där ”pinnarna”; om vi bortser från de vanliga rötter etc. som vi köper i z-handeln, så använder jag en hel del trämaterial från trädgård och skog.
                        Man vill ju ha lite häftigt formade rötter och pinnar, så det är bara att gå ut och leta, och plocka hem det man gillar.
                        Att man skall undvika barrträd vet vi om - så jag använder uteslutande lövträd. För min del har det blivit mycket Hassel, Äpple, Päron, Körsbär, men också Persika och en del Syrén. På senare tid har jag använt mig av en ny favorit: Hängalm, som har väldigt fina, böjda former.

                        Jag använder enbart dött material, eller om ett träd är nyligen fällt så tar jag de delar jag gillar, lägger undan dessa för att torka ut ordentligt. Jag använder mindre och större grenar samt även vissa delar av stammarna, som i karet kan se ut som mindre träd om man placerar dom lite smart.

                        När trämaterialet är helt igenom torrt, vilket kan ta ganska lång tid, något år, så kommer den omvända processen att återigen tillsätta vatten så att träet blir mättat och inte flyter upp när det placeras i karet.
                        Detta kan göras i tunnor eller andra kärl där trädelarna helt enkelt får ligga tills de sjunker.
                        Under vattenmättnadsprocessen bildas fina lager med alger och mikroorganismer på träet. Detta tar jag tillvara på och preparerar alltså inte trämaterialet ytterligare när det skall placeras i karet. Jag låter allt gå i karet som det är.
                        Jag har aldrig märkt av att något ”farligt” följt med, tvärtom gillar fiskarna att gå och äta på det som bjuds. Men, detta är ett förfarande som jag personligen använder mig av - och är man orolig så kan man ju alltid skölja av träet, eller skrubba det lätt innan man använder det (även om det är som att skrapa av griljeringen på en julskinka…).

                        De pinnar jag använder för att spänna fast javor mot bakgrunden är av samma material som det andra jag använder i övrigt; div. lövträd. Mestadels lutar jag bara någon grövre grendel mot plantan och bakgrunden, i vetskap om att detta inte ingår i inredningen i övrigt och är temporärt.

                        Jag fick hem en rejäl träbit från z-shopen, dyr som skam, men ibland kan ett par leveranser av yngel visa sig vara guld…
                        Vad träslaget heter vet jag inte, men kommer väl till pass i den (om)-inredning jag varsamt håller på med i karet.
                        Här är en bild. Vet någon vad detta trä(d) heter, eller har någon gissning, så skriv gärna!


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2178.jpg
Visningar: 355
Storlek: 616,7 KB
ID: 2376521
                        Åh tack för denna sammanfattning av Bryzellsk, pinnologi. Ska grunna på hur jag ska kunna genomföra nåt liknande. Ställer om ekonomin hemma med lite mer slimmat tänk då jag blir mer rik på tid än stålar framöver. Ett bra byte. Då blir det utmärk att skaffa en tunna med vatten på gården och leta grenar ute.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Nää, vet inte jag heller varför skiten uppstår, men fick smått panik och bara slängde roten långt in i skogen. Känns inte kul alls med denna uppstart.
                          Strunt samma tills vidare.
                          God Jul Mats .

                          //Inger
                          Skiten som uppstår är att naturen har sin gång och detta på Inger-språk: skit-blä-panik-cyano kommer och går. Inget tecken på att nåt är fel. Nu har ju du som jag ledrör med dimmer? Då kan du bara dimma ner något och så släpper det där efter ett tag. Men som Mats så fint uttryckte det. Det finns ett antal Cyanotrådar och jag hoppas och håller tummar och tassar och fenor för att du inte väljer giftvägen utan står ut och tittar istället på dina finfina ytterst sällan fotograferade apistogrammor.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            OK. Men, dämpa ljuset rakt ovanför och vänta några dagar - och kolla vad som händer. Det här är långsamma processer och man får ta till det där berömda...




                            tålamodet.
                            Men nu är det ju Inger vi pratar med.....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Men nu är det ju Inger vi pratar med.....
                              Haha

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Skiten som uppstår är att naturen har sin gång och detta på Inger-språk: skit-blä-panik-cyano kommer och går. Inget tecken på att nåt är fel. Nu har ju du som jag ledrör med dimmer? Då kan du bara dimma ner något och så släpper det där efter ett tag. Men som Mats så fint uttryckte det. Det finns ett antal Cyanotrådar och jag hoppas och håller tummar och tassar och fenor för att du inte väljer giftvägen utan står ut och tittar istället på dina finfina ytterst sällan fotograferade apistogrammor.
                                Tänker faktiskt inte läsa någon cyano-tråd eftersom jag nästan "kan allt" om denna blågröna färg . Sen har jag aldrig använt något i giftväg för att få bort eländet, endast mörkläggning. Har inte sett något på andra ställen än på roten som hyvades in i skogen, tror nog den får ligga kvar där. Fast kanske det gröna dör av minusgrader och snö, fast dom överlever nog det mesta.
                                Det blir inga bra bilder på fiskarna med armaturerna som jag har, färgerna blir inte som dom ska, men imorrn blir det vattenbyte och då ska jag samtidigt skifta ena armaturen mot den nyinköpa, sen får vi se .
                                Jag skriver ju egentligen i fel tråd, men tror inte att Mats bryr sig

                                //Inger

                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...