Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Inger! Här är en liten närstudie på ynglen (med feta, tjocka och runda Kalle Anka-magar) när de äter på en rotdel med otroligt "finluddig" algväxt, där det finns smått och gott att mumsa på.

    https://www.youtube.com/watch?v=ZLuHW1sMVK8
    Härlig film på ynglingarna Mats, tänk ändå så små men ändå fattar vad dom ska käka
    Hmm, de där med pinnar och java - inte så mycket pinnar hos mig, mer lite tjockare "pinnar"

    ​​​​​​​//Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Mmhmm... Det är just det där jag skrivit så mycket om tidigare här på forumet. Hur man kan tänka kring inredning, utanför boxen, flow o.s.v.
      Förstår det, fast helt ärligt har jag inte sett kopplingen till att få karet att se djupare ut än vad det är. Har läst det du skrivit om gyllene snittet med mera i Ingers tråd. Intressant effekt i alla fall, jag måste studera detta vidare. För det är definitivt något jag vill få kläm på.
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H

        Härlig film på ynglingarna Mats, tänk ändå så små men ändå fattar vad dom ska käka
        Hmm, de där med pinnar och java - inte så mycket pinnar hos mig, mer lite tjockare "pinnar"
        //Inger
        Tillfälliga (årsvis) ”pinnar” eller annat som får plantorna att fästa på bakgrunden.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av miiaoo

          Förstår det, fast helt ärligt har jag inte sett kopplingen till att få karet att se djupare ut än vad det är. Har läst det du skrivit om gyllene snittet med mera i Ingers tråd. Intressant effekt i alla fall, jag måste studera detta vidare. För det är definitivt något jag vill få kläm på.
          Här finns lite information om "GS"; https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet
          Att tillämpa detta i akvarieinredning är lättare sagt än gjort. Lite förenklat skulle man kunna säga att man kan ha GS (eller Gyllene Rektangeln, eller Fibonacci-talserien som jag nämnde i en annan tråd) i tankarna när man inreder, och inte placera allt symmetriskt.

          Karet du såg i inlägget ovan är inte inrett enligt GS och kan upplevas som djupt därför att bakgrunden är svart och inredningen i övrigt består av sektioner som strävar neråt, mot frontrutan - och öppningar bakåt, siktlinjer = djup.

          Oj, vad många gånger vi diskuterat detta i olika trådar under åren här på forumet.

          Men, jag fortsätter gärna att skriva om olika sätt att förhålla sig till inredning, det är intressant och kul.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 December 2017, 10:04.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Tillfälliga (årsvis) ”pinnar” eller annat som får plantorna att fästa på bakgrunden.
            OK

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              OK
              //Inger

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Såhär i julklappstider tänkte jag unna mig ytterligare ett exemplar av EHEIM 2260 - typ, världens bästa ytterfilter. Men, detta under av pålitlighet och lojal tystnad har uppenbarligen nytt modellnamn (det var länge sedan jag köpte mina); https://www.eheim.com/en_GB/products...classic-1500XL
                Ja, jag struntar i vad filtret heter, bra är det iallafall! God Jul!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Tillfälliga (årsvis) ”pinnar” eller annat som får plantorna att fästa på bakgrunden.
                  Som du typ använder som tyngd på rötterna på växten? Eller fäster du växten direkt på pinnen och lägger den sen på plats'? Sorry, inger verkar fatta direkt, men jag är nog lite trögare haha
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av miiaoo

                    Som du typ använder som tyngd på rötterna på växten? Eller fäster du växten direkt på pinnen och lägger den sen på plats'? Sorry, inger verkar fatta direkt, men jag är nog lite trögare haha
                    Jag har haft en idé om att javan skall växa fast och sprida sig över/på bakgrunden. När jag fick karet satt det en BTN-Slimline monterad och jag ville täcka den, i stora delar, av Java.
                    Nu har jag ju en jädrans tur med javan. Den växer (efter att ha fått etablera sig något halvår utan inblandning av mig) fort och är mycket frodig.
                    Så, jag har tagit stora plantor, placerat dessa mot bakgrunden och sedan lutat, eller placerat mindre pinnar och rötter mot plantorna. Jag har inte bundit (i detta fall) fast javan i själva pinnarna, utan har väntat och hoppats att plantorna skall sätta sig fast på bakgrunden.
                    På en del ställen har det faktiskt lyckats, och jag har rensat bort massor av java som sprider sig utåt, från/på själva bladen. På så vis får den del av plantan som växer fast på bakgrunden möjlighet att etablera sig vidare.
                    Någon rejäl utrensning ungefär två gånger om året kan vara lagom som kultivering.
                    Hoppas jag kunde förklara hyfsat hur jag har funderat kring detta.
                    Finns bilder på javorna en bit bak i tråden.


                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Grymt! Tack för en tydlig beskrivning!!
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag drar in några bilder på javan. Det blir bökigt att gå tillbaka i tråden och kolla.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1159.jpg
Visningar: 199
Storlek: 421,8 KB
ID: 2376476

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1164.jpg
Visningar: 221
Storlek: 448,5 KB
ID: 2376477

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1165.jpg
Visningar: 188
Storlek: 430,4 KB
ID: 2376478

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1166.jpg
Visningar: 184
Storlek: 359,5 KB
ID: 2376479

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1168.jpg
Visningar: 187
Storlek: 586,4 KB
ID: 2376480

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1169.jpg
Visningar: 194
Storlek: 397,5 KB
ID: 2376481

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1170.jpg
Visningar: 186
Storlek: 408,0 KB
ID: 2376482

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1223.jpg
Visningar: 193
Storlek: 326,2 KB
ID: 2376483

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1675.jpg
Visningar: 179
Storlek: 454,7 KB
ID: 2376484

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1676.jpg
Visningar: 186
Storlek: 561,1 KB
ID: 2376485

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1749.jpg
Visningar: 178
Storlek: 675,0 KB
ID: 2376486


                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Mycket snyggt! Så fräsch och fin och frodig att man nästan vill ta en tugga! (Ja, är vegetarian )

                          Känner att behovet av att skaffa javaormbunke växte sig ohanterligt stort. Hade förr i tiden men nu har jag bara hunnit med att införskaffa Windeløv! (Ha, nu kom jag på hur man gör danska ö:n!)
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av miiaoo
                            Mycket snyggt! Så fräsch och fin och frodig att man nästan vill ta en tugga! (Ja, är vegetarian )

                            Känner att behovet av att skaffa javaormbunke växte sig ohanterligt stort. Hade förr i tiden men nu har jag bara hunnit med att införskaffa Windeløv! (Ha, nu kom jag på hur man gör danska ö:n!)
                            Japp, man vill nästan göra sallad av javabladen.
                            Windeløven funkar på samma sätt, så testa!
                            Tricket är att placera plantorna där man känner att de kan passa fint, och sedan bara låta dom sitta där de sitter (inte röra ) - så drar dom igång efter någon månad.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Woaow!! Filmer, bilder, mysiga kommentarer med smarta frågor etc. Nu blev det lite som good old days. Anar man en efterlängtad flow-period i vårt älskade forum? Det riktigt puttrar i en del trådar och här är det rena restaurangen med extra allt på menyn. Du har verkligen sålt in Sajicorna och jag börjar själv fundera allt mer på pinnar. Om det är ok så tar jag en newbiefråga. Det där med pinnarna: Vilka trädtyper funkar/funkar inte? Vilket skick på pinnarna? Lägger du alla i vatten i 10 år först etc. Om jag får önska mig så lite pinnkunskap? Ok eller inte? I annat fall tar jag ledigt en månad och plöja trådarna efter inlägg om temat. Gissar att 85% har MB som avsändare.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Woaow!! Filmer, bilder, mysiga kommentarer med smarta frågor etc. Nu blev det lite som good old days. Anar man en efterlängtad flow-period i vårt älskade forum? Det riktigt puttrar i en del trådar och här är det rena restaurangen med extra allt på menyn. Du har verkligen sålt in Sajicorna och jag börjar själv fundera allt mer på pinnar. Om det är ok så tar jag en newbiefråga. Det där med pinnarna: Vilka trädtyper funkar/funkar inte? Vilket skick på pinnarna? Lägger du alla i vatten i 10 år först etc. Om jag får önska mig så lite pinnkunskap? Ok eller inte? I annat fall tar jag ledigt en månad och plöja trådarna efter inlägg om temat. Gissar att 85% har MB som avsändare.
                                Haha! Ja lite pinnkunskap är bra att ha, man glömmer ju också och nya pinniga frågor kan uppstå. Jag håller med om att forumet puttrar gemytligt nu och det kan vi till en del tacka nykomlingarna för. Men denna tråd är ju alltid pålitlig om man vill grotta ner sig ordentlig då Mats är generös med sina tankar.
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...