Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Jag tar mig en liten em fika på jobbet och får sällskap av dina fina fiskar .Tack för det!
    // Annicka

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Så fina, så fina. Du har verkligen lyft fram Sajican till den uppmärksamhet den och andra nedvärderade fiskar förtjänar. Ursnygga bilder. Är särskilt svag för sista bilden. Den skulle kunna vara tagen i en flod i sydamerika om bara vattnet vore grumligare
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Rufus
        Jag tar mig en liten em fika på jobbet och får sällskap av dina fina fiskar .Tack för det!
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Så fina, så fina. Du har verkligen lyft fram Sajican till den uppmärksamhet den och andra nedvärderade fiskar förtjänar. Ursnygga bilder. Är särskilt svag för sista bilden. Den skulle kunna vara tagen i en flod i sydamerika om bara vattnet vore grumligare
        (Det finns några nya bilder och en film i slutet av förra sidan...)

        Wow, tack skall ni ha!
        Ja, sajican är ju en favorit i repris från mina ungdomsår. Så lätt att ha att göra med, vacker och intressant.
        Här är ytterligare en bild.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2154.jpg
Visningar: 193
Storlek: 475,6 KB
ID: 2376094

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          Jag fattar verkligen inte varför den anses vara en skräpfisk. Är det för att de är lätta att ha att göra med? Eller bara för att de inte är knalliga i färgerna?

          ​​​​​De där ögonen. Färgskiftningarna, så utsökta! Men jag har alltid haft en särskild förkärlek för det subtila. Kanske därför jag inte riktigt begriper mig på tjusningen med Malawi et al.

          Fantastiska bilder, Mats. Klart sugen på att ha nån av dem som skrivbordsbakgrund!
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av hivemindhermit
            Jag fattar verkligen inte varför den anses vara en skräpfisk. Är det för att de är lätta att ha att göra med? Eller bara för att de inte är knalliga i färgerna?
            De där ögonen. Färgskiftningarna, så utsökta! Men jag har alltid haft en särskild förkärlek för det subtila. Kanske därför jag inte riktigt begriper mig på tjusningen med Malawi et al.
            Fantastiska bilder, Mats. Klart sugen på att ha nån av dem som skrivbordsbakgrund!
            Att de anses vara skräpfisk är nog en sanning med modifikation, men det tycks vara så att många drar sajica över en och samma kam som till exempel Zebracikliden.
            De här cikliderna är mycket lättlekta och finns i överföd i de flesta affärer, de är förhållandevis billiga och kanske i och med detta inte ansedda som något eftertraktansvärt.
            Trots att jag gärna sysslar med mer krävande ciklider, typ Discus och liknande, har jag en väldig vurm för exempelvis sajican.

            När vi var i Tyskland för några år sedan var jag, Pia och Ansjo-Anders i en Z-shop där det gick ett par av en blå variant av Zebraciklid (kommer inte på vad de heter just nu). Så vansinnigt vackra. Det var nära att jag köpte med mig detta par hem, men hade ingen plats just då.
            Att man kanske rynkar på näsan åt dessa ciklider är väl att de kan ställa till en aning oreda i ett kar som inte är iordningställt för deras behov. Det gäller bara att inreda på ett vettigt sätt, så är de helt underbara att ha i karet.
            Vid något tillfälle, längre fram skall jag Zebraciklider igen. Kanske kan 540-burken bli ett sådant kar, inrett med sand, sten och stora rotdelar enbart. Ooohh, Jayzus, Mary and JoJo the Carpenter, what bliss!

            Ryck vilka av mina bilder du vill och använd som skrivbordsbild om du känner för det!

            Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 December 2017, 16:46.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Nu har du ju haft fisk i många år och prövat en hel del, men förstås inte alla. Har du haft någon art som du inte lyckats med alls? Där det inte klickade någon gång eller någon art som kändes som ”aldrig mer!”?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Nu har du ju haft fisk i många år och prövat en hel del, men förstås inte alla. Har du haft någon art som du inte lyckats med alls? Där det inte klickade någon gång eller någon art som kändes som ”aldrig mer!”?
                Jädrar... nu fick jag verkligen tänka ett tag. Det var väl en period när jag var ung och grön och hade ett gäng munruvare - någon typ av stor tilapia-bjässe - som tog över karet helt, grävde upp allt som fanns. Dessa fungerade inte och jag fick ge bort dom.
                Annars har det varit lyckosamt på det stora hela, måste jag säga.
                Sedan har man ju varit korkad och stoppat i fisk som helt enkelt inte passar in. Jag minns tillbaka i unga år då jag satte ner ett par lifalili, Rödciklider, i ett sällskapskar. Det gick präktigt åt helvete kan jag säga!

                Men, jag har ju aldrig haft Altum - och får jag bara till ett rejält kar längre fram skall jag ge mig i kast med dessa. En härlig utmaning!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Fantastiskt roligt att se filmer och bilder på dom! Är egentligen inget stort fan av ciklider alls, men ju mer jag läser desto mer känner jag att jag kanske måste testa igen. Hade dom vanligaste Blå cilkid i början av mitt akvrierande. Ett lekpar som fick yngel var det då. Men nja, jag gillade inte aggressiviteten mot övriga invånare i karet. Hade sällskapskar då.Kör mer åt biotophållet nu. Fast det låter nog mer seriöst än vad det är, fisksoppa är det sannolikt enligt riktiga biotopare som ni som verkligen kan era fiskar.

                  Skulle nog kunna få in ytterligare nåt kar här hemma.. Eller ja, det ska ju in ett minst 720 efter helgerna. Då blir ett Rio 240 tomt. Vad skulle man kunna ha för kulig ciklid där i? Gärna nån mindre och färgrann, typ paletter. Synd att fjärilar är så känsliga numera. Fast Ingers borellisar har fastnat lite på näthinnan förstås... Sorry, inte meningen att göra en trådkapning, Mats..
                  Det är bara mina tankar som är s okontrollerbara när det kommer till fiskfunderingar haha
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Jädrar... nu fick jag verkligen tänka ett tag. Det var väl en period när jag var ung och grön och hade ett gäng munruvare - någon typ av stor tilapia-bjässe - som tog över karet helt, grävde upp allt som fanns. Dessa fungerade inte och jag fick ge bort dom.
                    Annars har det varit lyckosamt på det stora hela, måste jag säga.
                    Sedan har man ju varit korkad och stoppat i fisk som helt enkelt inte passar in. Jag minns tillbaka i unga år då jag satte ner ett par lifalili, Rödciklider, i ett sällskapskar. Det gick präktigt åt helvete kan jag säga!

                    Men, jag har ju aldrig haft Altum - och får jag bara till ett rejält kar längre fram skall jag ge mig i kast med dessa. En härlig utmaning!
                    Kul att höra ändå. Jag kommer ihåg när jag köpte 2 st. sk. Banjomalar på auktion på den lokala föreningen utan att kunna ett Jota om dom. Var väl 12 år. Sedan började det försvinna fisk i botteregionen på karet. Eller kompisen som köpte Jack Dempsey till sitt 500 liters sällskapskar. Gissa om det gick bra
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Kul att höra ändå. Jag kommer ihåg när jag köpte 2 st. sk. Banjomalar på auktion på den lokala föreningen utan att kunna ett Jota om dom. Var väl 12 år. Sedan började det försvinna fisk i botteregionen på karet. Eller kompisen som köpte Jack Dempsey till sitt 500 liters sällskapskar. Gissa om det gick bra
                      Exakt! Men, det är på detta sätt - trial and error - som man lär sig. Jag tänker på de där Rödcikliderna (ungefär som din polares JD, man visste ju ingenting... men lärde sig snabbt.
                      Sedan fick man gå till bibblan och låna hem böcker om akvariefiskar. Bara den grejen när man liksom började fatta att det fanns ciklider från hela världen och bland väldigt olika miljöer. Ahaaa...

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ja känner igen det där. Mitt genombrott var min första förälskelse Etroplus Maculatus den ville jag kunna och förstå mig på. Likadant med min första lek av kuhlii. Så jag började med Asien för att sedan röra mig mot Sydamerika. Kul att snacka så här. Minnena ploppar upp. Ja bibblan där var man stammis! Lånade olika årgångar av tidskriften akvariet mest hela tiden.


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          Fantastiskt roligt att se filmer och bilder på dom! Är egentligen inget stort fan av ciklider alls, men ju mer jag läser desto mer känner jag att jag kanske måste testa igen. Hade dom vanligaste Blå cilkid i början av mitt akvrierande. Ett lekpar som fick yngel var det då. Men nja, jag gillade inte aggressiviteten mot övriga invånare i karet. Hade sällskapskar då.Kör mer åt biotophållet nu. Fast det låter nog mer seriöst än vad det är, fisksoppa är det sannolikt enligt riktiga biotopare som ni som verkligen kan era fiskar.

                          Skulle nog kunna få in ytterligare nåt kar här hemma.. Eller ja, det ska ju in ett minst 720 efter helgerna. Då blir ett Rio 240 tomt. Vad skulle man kunna ha för kulig ciklid där i? Gärna nån mindre och färgrann, typ paletter. Synd att fjärilar är så känsliga numera. Fast Ingers borellisar har fastnat lite på näthinnan förstås... Sorry, inte meningen att göra en trådkapning, Mats..
                          Det är bara mina tankar som är s okontrollerbara när det kommer till fiskfunderingar haha
                          Det är bara gôtt att du är med och skriver i tråden. Tänk inte på trådkapningar och sådant!

                          Det finns hur många kuliga ciklider som helst - så det är väldigt svårt att pinpointa någon speciell till ditt Rio 240-kar.
                          Jag tror att man behöver tänka några varv när man skall skaffa ciklider. Det är en fisktyp som kräver vissa betingelser.
                          Man måste nog räkna med att de allra flesta ciklider är aggressiva, speciellt mot artfränder men även mot övrig besättning i karet. Det ingår, så att säga, i paketet.
                          Det finns ingen prestige att äga ciklider per se. Vill man ha lugnt och blandat i sitt kar så är kanske just ciklider något man kan skippa.

                          Jag inreder mina kar uteslutande för att det skall passa de ciklider jag är intresserad av. Att karet skall bli "snyggt" struntar jag i. Men givetvis vill jag att det skall se fint ut, ha en god harmoni och liksom se naturligt ut - då blir karet per automatik snyggt.
                          Jag är intresserad av ciklider på grund av deras beteende i grund och botten, men uppskattar så klart deras vackra färger och former.

                          Som tur är finns det ju en uppsjö intressanta fisktyper som inte har ciklidens aggressivitet - så det är bara att välja och vraka.
                          För min del har det blivit så att just ciklider är mitt specielintresse.
                          Kolla in hur det går för Ingers borellisar, de är ganska lätta att ha att göra med - kanske kan du testa dessa vid något tillfälle?
                          De har ett mycket intressant harem-lekbeteende där en hane leker med flera honor och honor som knycker yngel av varandra och tillför sin egen skock. Ja, det går att orda om detta hur mycket som helst.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 December 2017, 18:25.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Det är bara gôtt att du är med och skriver i tråden. Tänk inte på trådkapningar och sådant!

                            Det finns hur många kuliga ciklider som helst - så det är väldigt svårt att pinpointa någon speciell till ditt Rio 240-kar.
                            Jag tror att man behöver tänka några varv när man skall skaffa ciklider. Det är en fisktyp som kräver vissa betingelser.
                            Man måste nog räkna med att de allra flesta ciklider är aggressiva, speciellt mot artfränder men även mot övrig besättning i karet. Det ingår, så att säga, i paketet.
                            Det finns ingen prestige att äga ciklider per se. Vill man ha lugnt och blandat i sitt kar så är kanske just ciklider något man kan skippa.

                            Jag inreder mina kar uteslutande för att det skall passa de ciklider jag är intresserad av. Att karet skall bli "snyggt" struntar jag i. Men givetvis vill jag att det skall se fint ut, ha en god harmoni och liksom se naturligt ut - då blir karet per automatik snyggt.
                            Jag är intresserad av ciklider på grund av deras beteende i grund och botten, men uppskattar så klart deras vackra färger och former.

                            Som tur är finns det ju en uppsjö intressanta fisktyper som inte har ciklidens aggressivitet - så det är bara att välja och vraka.
                            För min del har det blivit så att just ciklider är mitt specielintresse.
                            Kolla in hur det går för Ingers borellisar, de är ganska lätta att ha att göra med - kanske kan du testa dessa vid något tillfälle?
                            De har ett mycket intressant harem-lekbeteende där en hane leker med flera honor och honor som knycker yngel av varandra och tillför sin egen skock. Ja, det går att orda om detta hur mycket som helst.
                            Lugnt och blandat.. nja, förr i tiden ville jag ha det så. Nu är det främst intressanta beteenden och rätt inredning som styr vad jag vill ha. Eller ja, vattenvärdena styr en del också. Har, liksom Inger, egen brunna med dryga 8 i ph och sannolikt då också ganska hårt även om jag inte vet säkert. Väljer just nu olika till olika kar men alltid med vattnet i åtanke. Vet att många ciklider gillar mina värden, men själv föredrar jag dem som vill ha lite växtlighet helt enkelt för att jag själv gillar växter. Jag behöver helt enkelt läsa på mer. Det var inte meningen att du skulle känna dig pressad till att tipsa om någon speciell sort bara sådär. Jag ställde mest frågan för att komma igång att tänka själv i ciklidbanor. Annars hade min fråga varit lika lätt att basvara som: hur långt är ett snöre? Haha
                            Beteendemässigt gillar jag tex prinsessornas koloniserande. Medans jag har lite svårare för allt för aggressivt jagande av partner och annat. Läste i en kommentar från ovan här, att det finns ciklider från hela världen? Det är nyheter för mig, jag har främst tänkt SA, TA, Malawi och Victoria. Det låter som nåt att läsa på mer om. Men nu återgå jag till mitt glas med gott och Ingers tråd på sid 311.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av miiaoo

                              Lugnt och blandat.. nja, förr i tiden ville jag ha det så. Nu är det främst intressanta beteenden och rätt inredning som styr vad jag vill ha. Eller ja, vattenvärdena styr en del också. Har, liksom Inger, egen brunna med dryga 8 i ph och sannolikt då också ganska hårt även om jag inte vet säkert. Väljer just nu olika till olika kar men alltid med vattnet i åtanke. Vet att många ciklider gillar mina värden, men själv föredrar jag dem som vill ha lite växtlighet helt enkelt för att jag själv gillar växter. Jag behöver helt enkelt läsa på mer. Det var inte meningen att du skulle känna dig pressad till att tipsa om någon speciell sort bara sådär. Jag ställde mest frågan för att komma igång att tänka själv i ciklidbanor. Annars hade min fråga varit lika lätt att basvara som: hur långt är ett snöre? Haha
                              Beteendemässigt gillar jag tex prinsessornas koloniserande. Medans jag har lite svårare för allt för aggressivt jagande av partner och annat. Läste i en kommentar från ovan här, att det finns ciklider från hela världen? Det är nyheter för mig, jag har främst tänkt SA, TA, Malawi och Victoria. Det låter som nåt att läsa på mer om. Men nu återgå jag till mitt glas med gott och Ingers tråd på sid 311.
                              Japps, jag är med dig.
                              Nädå, jag kände mig inte pressad på något vis, det är bara kul att spåna lite.
                              Det finns ett rätt gôtt N. gracilis-kar längre bak i tråden, om du diggar prinsessor.
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 December 2017, 21:56.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Nu så stör jag inläggen lite Mats, fast jag vet är att det är ok med dig

                                miiaoo: vet ju att du skrivit att du läser min tråd, men förmodligen har du inte kommit så långt i den ännu. Sen nästan två år tillbaka så har vi flyttat, vi fick ett vatten från egen brunn som visade sig vara otjänligt (PH 10,5), så numer tar vi vatten från våran sjö med allt vad det har inneburit med UV, kolfilter och rening "hej vilt". Vattnet har nu ett PH (efter senaste PH-mätning) som ligger runt 6,93. Gillar detta PH skarpt

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...