Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Säga vad man vill om FB, sociala medier o.s.v. - mestadels går man ur de flesta grupper efter en tid, men det finns ändå några man stannar kvar på.
    Jag är ju intresserad av så udda ting som inredning/akvariemiljö, fiskars beteende och mathållning, speciellt ciklider - och man får liksom leta upp likasinnade som har samma vurm.
    Men, jag gillar ju Zoopet på något vis, det har liksom varit "hemma" för mig de senaste tio åren och det är alltid lika kul och intressant att sätta sig en stund och läsa igenom det senaste dygnets inlägg.
    Jag laddade alldeles nyss upp en video på YT, som skall skickas vidare, och jag tänkte att jag kunde dra in den här på Z-forumet också.



    https://www.youtube.com/watch?v=22A1GPTAVVQ
    Klickade just igång Zoopet som har varit "hemma" för mig också de senaste nio åren, men vet ju att ditt akvarieintresse började för sisså där "hundra" år sedan långt innan Zoopet kom in i bilden
    Så häftigt att se dessa snyggingar hålla ihop på detta sätt, vackra som få .

    //Inger

    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Klickade just igång Zoopet som har varit "hemma" för mig också de senaste nio åren, men vet ju att ditt akvarieintresse började för sisså där "hundra" år sedan långt innan Zoopet kom in i bilden
      Så häftigt att se dessa snyggingar hålla ihop på detta sätt, vackra som få .
      //Inger
      Ja, åtminstone de senaste 46 åren... Under denna tid har man ju alltid umgåtts med akvariefolk som haft ungefär liknande inriktning som en själv.
      Zoopet har alltid varit en källa till glädje, trots att jag på senaste tiden inte är aktiv på samma sätt som för några år sedan - det har tillkommit så många fantastiska akvarister på forumet och nu njuter jag mer av att enbart läsa dessa.

      Scalarerna går i ett kar som har minsta möjliga storlek. Jag har fått kontakt med några som håller just denna variant och där handlar det om mycket större kar. Så, jag måste helt enkelt ge denna underbara grupp större ytor - därav ett helt nytt, större kar i stugan. På så vis kan jag inte bara ge scalarerna bättre levnadsvillkor, utan även (speciellt sommarhalvåret) förädla deras kosthållning.


      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        Jag är Goldis igen,tycker att man skall stödja Zoopet,försöker att svara på frågor och lägger in en ny tråd ibland

        Mats hur är lägget,fullt igång med spelningar antar jag,tomteluva på

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Christer5
          Jag är Goldis igen,tycker att man skall stödja Zoopet,försöker att svara på frågor och lägger in en ny tråd ibland
          Mats hur är lägget,fullt igång med spelningar antar jag,tomteluva på
          Japp, Zoopet skall absolut stödjas!
          Gôtt att du svarar på frågor och skapar trådar - kanonbra! Det gjorde jag förr också - skrev spaltkilometer av svar.
          Men, mina metoder går så stick i stäv med hur "man skall göra" (fast ändå inte) att det bara blir tyst i trådarna när jag varit där - så, det är bättre att hålla sig undan.
          Ja, Christer, det är helt otroligt många speljobb - 2-3 i veckan - och på många av dessa blir det faktiskt någon tomteluva på, i ordets alla möjliga bemärkelser.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1036.jpg
Visningar: 373
Storlek: 57,0 KB
ID: 2374928

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            Mats,kul bild man riktigt ser hur det svänger

            Är det en målning ?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Christer5
              Mats,kul bild man riktigt ser hur det svänger
              Är det en målning ?
              Det är en bild med lite "konstnärligt" filter. A-K tog bilden precis när jag var på väg att ta ett steg åt sidan, därav svänget. Det ser ut som om jag skall ramla när som helst, men det blev en go´bild.


              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det är en bild med lite "konstnärligt" filter. A-K tog bilden precis när jag var på väg att ta ett steg åt sidan, därav svänget. Det ser ut som om jag skall ramla när som helst, men det blev en go´bild.

                Bilden är verkligen en konstnärlig bild och rolig för dig att ha

                Kommentar

                • Långmalen
                  • October 2016
                  • 58

                  Måste säga att det är ett mycket fint kar du har
                  Vad menar du med att ditt sätt att sköta akvarium är så anorlunda från hur de flesta gör?
                  Jag undrar även vad du har för sand i karet?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Långmalen
                    Måste säga att det är ett mycket fint kar du har
                    Vad menar du med att ditt sätt att sköta akvarium är så anorlunda från hur de flesta gör?
                    Jag undrar även vad du har för sand i karet?
                    Det är en väldigt finkornig sand som passar utmärkt för exempelvis Corydoras. Sanden har jag köpt ett par säckar av i z-shopen.

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0749.jpg Visningar:	2 Storlek:	613.1 kB ID:     	2374944

                    Jag sköter nog mina kar som de allra flesta, men tar en lite mer långsam väg vid planerandet innan uppstart, främst inredningsmässigt.
                    Jag håller främst Discus och Scalarer på ett lite okonventionellt vis, alltså låter karet och fiskarna bilda symbios i miljön - överbeskyddar inte, ger en helt naturlig levande kost främst under sommarhalvåret. Detta främjar bland annat fiskarnas resistens mot de vanligaste sjukdomar som annars lätt uppstår.
                    Nu talar jag alltså inte om hur man håller exempelvis Discus vid odling och uppfödning, då gäller andra regler.

                    Jag har skrivit mycket om det här tidigare i denna tråd och i en hel del andra.
                    Men, jag har full förståelse om du inte har lust/tid/ork att kolla igenom tråden - den är lång...
                    Jag använder inte, och har aldrig gjort, några som helst preparat i karen - kör en helt oteknisk metod.
                    Detta har fungerat för mig genom alla år och det har, i stort sett, aldrig uppstått sjukdomar hos fiskarna. Tror jag hade en släng Vita Prick någon gång på 70-talet...

                    Jag har förstått att det sätt jag arbetar på inte passar de allra flesta. Jag analyserar fiskarnas beteende och sätter det i samband med akvariemiljö, kost och optimerat sammahang bland de fiskar som skall ingå i ett specifikt kar. Detta förfarande är egentligen lika enkelt som 1+1=2, men det tar tid att uppnå resultat. Många vill ha ett perfekt resultat omedelbart, men det fungerar inte riktigt så.
                    Ett exempel: För några år sedan var Fjärilsciklider poppis här på forumet. Folk hade problem att få denna vackra ciklid att blomma ut i sina kar, så jag tog mig tid att förklara hur man kan fixa för sina fjärilar, i långa inlägg och artiklar, men... det föll inte i så god jord.
                    Så, numera har jag slutat att skriva långa "artiklar" i trådarna, det gagnar ingen, och människors kar fungerar hur fint som helst utan mina kommentarer. Det glädjer mig mycket!
                    Nu har det ju också tillkommit (tillsammans med alla andra som varit här ett tag) en hel drös med helt fantastiska akvarister här på forumet med kunskap som överstiger min med hästlängder - så det är bara att luta sig tillbaka, läsa och njuta.

                    Kul att du gillar karet. Det kommer fler bilder och filmer framgent allteftersom mina kar utvecklar sig - nya som gamla.
                    Jag uppdaterar lite titt som tätt, men innehållet har troligtvis ingen som helst signifikans för någon annan än mig själv - vilket är ganska uppenbart.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 November 2017, 10:15.

                    Kommentar

                    • Långmalen
                      • October 2016
                      • 58

                      Nja du mats nog har dina inlägg signifikans alltid. Jag läste innan att du skulle skaffa nytt större kar jag kanske har missat men vad blir det för kar?
                      Jag är själv inne på att skaffa mig en fin grupp scalarer, jag va innan inne på Altum men då det verkar va svårt att hitta det jag söker så har jag börjat snegla på Peru altum (vet att det inte är en altum) har du någon erfarenhet av Peru varianten?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Långmalen
                        Nja du mats nog har dina inlägg signifikans alltid. Jag läste innan att du skulle skaffa nytt större kar jag kanske har missat men vad blir det för kar?
                        Jag är själv inne på att skaffa mig en fin grupp scalarer, jag va innan inne på Altum men då det verkar va svårt att hitta det jag söker så har jag börjat snegla på Peru altum (vet att det inte är en altum) har du någon erfarenhet av Peru varianten?
                        Ja, jag planerar att lite längre fram limma ett kar på plats. Jag vill ha ett kar med djup och höjd, så det blir väl någonstans runt 1 500-liter, måtten är jag inte riktigt säker på ännu.
                        Men, det ligger en bra bit in i framtiden, måste fixa en hel del annat i kåken först.

                        Det man vanligtvis brukar kalla "Peru-Altum" har jag för mig är en Pterophyllum scalare-variant som främst hittas i Rio Nanay. Denna har en kroppsform som påminner om Pterophyllum altum, med en lätt grönskimrande färg på gällocken och upp på huvudet och har ofta en karaktäristisk "knix" på huvudet men kanske lika utpräglad som hos P. altum.
                        Det finns massor att läsa om olika varianter av Pterophyllum scalare och Pterophyllum altum på nätet - man kan sitta i timmar!
                        Jag har inte haft "Peru-Altum" någon gång, men dessa bör hållas med samma omsorg som övriga scalarer.

                        Den grupp Pterophyllum scalare jag har kommer från flödena i Rio Manacapuru och även dessa får en knix på huvudet. Det är väl främst den röda ryggen, därav tilläggsnamnet "Red Back" som är utmärkande för dessa. Gruppen inhandlades i Tyskland.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.jpg
Visningar: 416
Storlek: 470,5 KB
ID: 2375032

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0863.jpg
Visningar: 387
Storlek: 497,8 KB
ID: 2375033

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0866.jpg
Visningar: 382
Storlek: 487,0 KB
ID: 2375034

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1039.jpg
Visningar: 393
Storlek: 390,1 KB
ID: 2375035

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1357.jpg
Visningar: 429
Storlek: 327,0 KB
ID: 2375036

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1878.jpg
Visningar: 416
Storlek: 393,7 KB
ID: 2375037


                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Så fina, så fina! Tänk inte att du måste hålla igen när du skriver, du skriver så intressant och råd från en akvarist som varit med ett tag är aldrig fel, tycker jag som också varit med ett tag men ändå har mkt att lära.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Långmalen
                            • October 2016
                            • 58

                            Jag som är nybörjare igen efter 20 års uppehåll tycker också det är väldigt intressant att läsa vad du skriver.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Härligt!
                              Jodå, jag skall väl peta in lite ”skriverier” titt som tätt.
                              Faktum är att jag aldrig haft just P. altum tidigare, och när en lite större balja blir av skall jag ta mig an dessa vackra ciklider. Då lär det nog bli ett och annat längre inlägg.

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...