Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Du får skaffa dig en damm i trädgåden så får du plats att "dränka" många fler grenar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Du får skaffa dig en damm i trädgåden så får du plats att "dränka" många fler grenar
      Det finns ett rejält trälager att dränka... Men först skall det till något att placera alla trädetaljer i.
      I sinom tid.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jahapp. Nu är de på gång igen, och ett osvikligt tecken är de små högar av sand man ser här och där. De förbereder ett flertal platser att lägga sina nykläckta.
        Vackert att se på något vis - de har en plan.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1917.jpg
Visningar: 169
Storlek: 262,9 KB
ID: 2373327

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1919.jpg
Visningar: 160
Storlek: 398,4 KB
ID: 2373328

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Att dom bara orkar .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Att dom bara orkar .
            //Inger
            Haha! Ja, fy Fan, jag fattar inte heller hur de mäktar med - men, de får gôtt med käk.
            Nu är det en hel del feta småmaskar i vattnet i den lilla dammen i trädgården. Jag håvar upp "krafs" tills det inte funkar längre på grund av temperaturen.
            Så länge de äter upp det jag häller i baljan, så får de hållas. Fiskarna äter rubb och stubb.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              -"Va' Fan... inget levande idag? Fryst Mysis? Jaja, det får la gå det också", tycktes scalarerna mena när det var dags för lite söndagskäk.
              Det har varit minusgrader på nätterna och dammens utbud sinar, så det är väl dags att gå över till Artemia, Mysis, olika mixar och annat foder.
              Efter en stunds misstänksamt bligande på maten accepterades den frysta mysisen.


              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1935.jpg Visningar:	1 Storlek:	389.8 kB ID:     	2373347

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1936.jpg Visningar:	1 Storlek:	423.0 kB ID:     	2373348

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1937.jpg Visningar:	1 Storlek:	419.7 kB ID:     	2373349

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1938.jpg Visningar:	1 Storlek:	399.1 kB ID:     	2373350
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 October 2017, 17:06.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Har du schackbrädor också Mats?
                Jag vet att jag har frågat dig flera gånger om ditt PH, men du har aldrig haft någon test att mäta med - någon aning nu då? . Jag frågar bara för jag vet ju hur lågt PH brädorna vill ha för att trivas .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Japp!
                  Jag har ingen aning om ph... tyvärr. Jag kan tänka mig att det ligger i ett ganska neutralt läge, något under 7. Vattnet är djupt bärnstensfärgat, men vad det innebär i ph-värde vet jag inte.
                  En bit längre bak i tråden finns ett flertal filmer och bilder på schackbrädornas lekar.

                  Här några bilder.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0421.jpg
Visningar: 356
Storlek: 304,3 KB
ID: 2373354

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0553.jpg
Visningar: 306
Storlek: 495,7 KB
ID: 2373355

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0853.jpg
Visningar: 408
Storlek: 397,7 KB
ID: 2373356

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Tack för bilderna . Jodå, jag har kollat på filmerna som du har ganska så långt bak i tråden, fast det är ett tag sedan nu. Villhabegäret infann sig då ska du veta, men läste på och insåg att dom inte passade i mitt vatten då. Jag tycker att dom har ett så härligt beteende med sina lite ryckiga rörelser .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Bara kul att slänga upp lite bilder, trots att bilderna på brädorna är över ett år gamla. Det är två honor kvar nu, hanen dog för ett tag sedan.

                      Kommentar

                      • William Hellström
                        • December 2016
                        • 10

                        Förlåt om det kanske finns längre bak i tråden, men skulle man kunna få se en överblick på hela akvariumet?

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Eftersom inte Mats är här just nu, så tillåter han säkert att jag svarar .
                          Inlägg 2.600

                          //Inger
                          ​​​​​​​
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av William Hellström
                            Förlåt om det kanske finns längre bak i tråden, men skulle man kunna få se en överblick på hela akvariumet?
                            Absolut!
                            Det är en väldigt lång tråd, och det finns otaliga akvarium och fiskar som avhandlats.

                            Jag håller just nu på med en varsam re-scape i karet, tar bort en del grenverk och adderar nya. Det blir bilder lite längre fram när jag är klar med detta.
                            Under tiden sätter jag in några bilder på hur karet sett ut det senaste halvåret.


                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0886.jpg Visningar:	1 Storlek:	314.4 kB ID:     	2373364

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1011.jpg Visningar:	1 Storlek:	288.1 kB ID:     	2373365

                            Kommentar

                            • William Hellström
                              • December 2016
                              • 10

                              Wow tack!

                              ser fram emot att se hur det blir.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av William Hellström
                                Wow tack!
                                ser fram emot att se hur det blir.
                                Härligt att höra!
                                Det blir fler bilder!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...