Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    så maffig, så snygga har jag aldrig sett dem
    Detta är ändå "mellanleksfas", så färgerna är ganska bleka. Du skall se dom när de är på hugget.
    Nu har jag lämnat två batchar yngel till Z-shopen, och den tredje kullen går i yngelkaret - givetvis med spongefilter och Eheim luftpump (Åheim fattar).
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 October 2017, 17:23.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Nu knäckte jag sidan - så jag lägger in papperskorgsbilderna som Pia refererar till ytterligare en gång.


      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1868.jpg Visningar:	2 Storlek:	307.8 kB ID:     	2373169

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1869.jpg Visningar:	2 Storlek:	409.6 kB ID:     	2373170

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1871.jpg Visningar:	2 Storlek:	419.3 kB ID:     	2373171

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Hittade en sketbild till...
        Denna bild på "The Baddest Fucker" i Scalaregruppen - (20 cm). En mycket fin hane med utpräglad knick över nosen.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1878.jpg
Visningar: 217
Storlek: 392,3 KB
ID: 2373173

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Som sagt, ha en skön fortsatt helg!
          Nu släpper jag Zoopet på en stund - hörs och syns i framtiden.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell


            Nu har jag lämnat två batchar yngel till Z-shopen, och den tredje kullen går i yngelkaret - givetvis med spongefilter och Eheim luftpump (Åheim fattar).
            Ooh Yaa Im down with it !! Sköna fiskbilder!


            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Jag har frilagt lite utrymme i bakre vänsterhörnet där jag tänker placera en fin Hängalmsgren.
              Skulle precis sätta igång med grenen, men då fick ett Manacapuro-par för sig att förbereda lek…
              Jaja, det är bara vänta tills de är klara.

              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag har frilagt lite utrymme i bakre vänsterhörnet där jag tänker placera en fin Hängalmsgren.
                Skulle precis sätta igång med grenen, men då fick ett Manacapuro-par för sig att förbereda lek…
                Jaja, det är bara vänta tills de är klara.

                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                https://www.youtube.com/watch?v=4sWJTPUkJxg
                Lek, kul . Hur ser en Hängalmsgen ut?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Lek, kul . Hur ser en Hängalmsgen ut?
                  //Inger
                  Har samlat på mig ett bra "knippe" (döda) grenar från ett flertal Hängalmar jag har arbetat med det senaste året.
                  Flera stycken grenar finns i karet redan, men nu skall en riktigt mäktig pjäs, som legat i en vattentunna för att vattenmättas i cirka ett halvår, appliceras - men det får vänta tills scalarerna är klara med sitt.


                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1683.jpg Visningar:	2 Storlek:	528.8 kB ID:     	2373212

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1684.jpg Visningar:	1 Storlek:	596.7 kB ID:     	2373213
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 October 2017, 19:28.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Har samlat på mig ett bra "knippe" (döda) grenar från ett flertal Hängalmar jag har arbetat med det senaste året.
                    Flera stycken grenar finns i karet redan, men nu skall en riktigt mäktig pjäs, som legat i en vattentunna för att vattenmättas i cirka ett halvår, appliceras - men det får vänta tills scalarerna är klara med sitt.


                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1683.jpg Visningar:	2 Storlek:	528.8 kB ID: 	2373212

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1684.jpg Visningar:	1 Storlek:	596.7 kB ID: 	2373213
                    Oj, häftig gren

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Nu när vi ändå är inne på Hängalm och dess otroligt vackra grenverk, som Inger undrade lite om - så får jag ofta frågan (dock inte på Zoopet längre, utan på andra sociala medier) hur jag funderar kring inredning och vad som får mig att välja de ”delar” som skall ingå i en specifik miljö.

                      Jag har ett förfarande, när det gäller att inreda, som tar tid och kräver tålamod. Metoden kan kännas trist, tidskrävande och tålamodsprövande, men ger så mycket tillbaka då karet en tid senare talar sitt eget språk och det enda som krävs av mig är att med varsam hand hjälpa till.
                      Men, detta har avhandlats till leda förr i tiden så jag skall inte tråka ut den presumtive läsaren med ytterligare litanior.

                      Inger, jag drar in ett knippe bilder på några av de Hängalmar jag jobbat med det senaste året.
                      Trädet skall formas till ett ”utfällt paraply” och bilda en kupol som kan hänga med önskad längd.
                      Jag stod under paralykupolerna och tog några bilder på grenarna som döljer sig undertill.
                      Bara att se dessa grenar triggar min inspiration till akvarieinredning och jag får tusentals idéer och infallsvinklar - ser framför mig hur de kan yttra sig i en akvariemiljö o.s.v.
                      Du som har naturen nära dig - gå ut och låt dig inspireras till kommande stordåd.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1892.jpg
Visningar: 188
Storlek: 720,1 KB
ID: 2373278

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1893.jpg
Visningar: 183
Storlek: 630,2 KB
ID: 2373279

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1896.jpg
Visningar: 197
Storlek: 552,4 KB
ID: 2373280

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1897.jpg
Visningar: 181
Storlek: 634,2 KB
ID: 2373281

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1898.jpg
Visningar: 190
Storlek: 685,9 KB
ID: 2373282

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1899.jpg
Visningar: 185
Storlek: 738,7 KB
ID: 2373283

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ... men Mats, jag har inga almar ju . Ek finns, två stora bamsingar?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          ... men Mats, jag har inga almar ju . Ek finns, två stora bamsingar?
                          //Inger
                          Jag menade inte att du skulle använda just Hängalm, utan låta dig inspireras av vad naturen (som är den främste "inredaren") ger.
                          Bara att gå en skogspromenad ger fantastiska idéer till inredning.
                          Ek är stenhårt och tar väldigt lång tid att vattenmättas - kika på de andra träslag vi har snackat om tidigare. De finns nära dig!


                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag menade inte att du skulle använda just Hängalm, utan låta dig inspireras av vad naturen (som är den främste "inredaren") ger.
                            Bara att gå en skogspromenad ger fantastiska idéer till inredning.
                            Ek är stenhårt och tar väldigt lång tid att vattenmättas - kika på de andra träslag vi har snackat om tidigare. De finns nära dig!

                            Jepp, vet vad du syftar på

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Vilket skönt flow det blir i din tråd, Mats när det växlar mellan vackra undersköna fiskar, scalarelek, rötter träd och den syn du har på naturen som genomsyrar allt du skriver. För att travestera ett begrepp du brukar använda själv: Toppstuff!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Härligt att höra.
                                Idag och imorgon skall det spelas musik, det är nästan som inredning, det också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...