Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jörgen ( JJ )
    • November 2007
    • 1

    De vackraste jag har sett de här scalarerna!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hur kommer det sig att du började med trädgård då? Är det nåt mera nytt eller har du alltid hålla på med det? Förutom att du har din egen förstås
      Halloj Johnny!
      Har alltid varit intresserad av trädgård. Hjälpte min kompis Kent, som är trädgårdsmästare, att beskära träd - och han fixade in mig på en firma som sysslar med park- och trädgårdsanläggningar. Gôtt jobb!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Shepard
        Ja, nog är de vackra alltid Riktigt vackra t.o.m! Nå't annat än mina bastarder Som väl i och för sig är fina för vad de är. Fenorna är hopläkta nu, ynglen är borta, och de verkar vara på det igen
        Härligt att höra.
        Jag tycker dina scalarer är fantastiskt fina!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Jörgen ( JJ )
          De vackraste jag har sett de här scalarerna!
          Ja, det är verkligen ett nöje att se dessa scalarer svepa omkring i karet.
          Kul att du gillar bilderna och filmerna!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Härligt att höra.
            Jag tycker dina scalarer är fantastiskt fina!
            Tack Jovisst, marmorhanen tycker jag själv är grymt fin i kropp och fenor, en av de finare scalarer jag haft tror jag, på de punkterna. De lekte igen,men den här gången verkar äggen ha försvunnit, liksom halva honans ryggfena. Börjar misstänka skarpt att scalarer och inkor inte är nå'n bra kombo, och inkorna har lekt som jag misstänkte, de har yngel just nu, men det krävs inte mycket för att de ska bli oroliga, och ta in dem i sina munnar, så har inte sett så mycket av ynglen än. Sajicaungarna börjar bli rätt feta vid det här laget, ingen aning hur många som är kvar, ca 10 eller så.

            Hade jag haft ett stort kar så hade jag varit sugen på dina scalarer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Zoopet... eller, ja...
              Igår levererades cirka 25 st. N. multifaciatus från T-karet till Zoo-shopen. Det var ingen lätt håvning kan jag säga, men de jag fick upp hade en stor "flyttlust" så det blev att plocka en och en. Samtidigt tog jag tillfället att lämna första batchen sajicayngel, eller rättare sagt, vuxna fiskar - det blev en rejäl klunga.
              Nu vid fredags-vattenbytet håvade jag ur ungefär 50 st. sajicayngel från kull nr. 2.
              Föräldrarna fick behålla fem-sex yngel så att deras yngelvårdarcykel bibehålls (det blir lätt obalans annars och svårigheter kan uppstå... men det intressanta kapitlet i ciklidhållande vill ingen veta något om...)

              Nu går det cirka 50 st. sajica-småttingar i yngelkaret - hoppas att dessa får riktigt fina kar att utvecklas i när de säljs vidare om någon månad eller två.

              Ha en underbar helg och må gott!


              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 August 2017, 19:54.

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                Fint Mats! Hur många av de femtio tror du att du kommer lyckas att driva upp?
                /Johan
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Marten64
                  Fint Mats! Hur många av de femtio tror du att du kommer lyckas att driva upp?
                  /Johan
                  Hej Johan!
                  I stort sett alla ynglen, om inget oförutsett händer.

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    nice som bara den...

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      nice som bara den...
                      Tack skall du ha!
                      Japp, det blir fina fisken.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Aha, efter cirka ett halvår i vattentunnan, för vattenmättning, har det så blivit dags att använda den över en meter långa hängalmsgrenen som jag nappade åt mig förra sommaren.
                        I karet finns redan tre stycken liknande grenar från samma träd.
                        Grenarna var döda där de satt på trädet, och ingick i ett beskärningsprojekt som jag utförde.
                        Det är ett tätt och tungt träslag, så därför har det tagit lång tid för denna massiva gren att bl vattenmättad - men, efter lång väntan (och tålamod, man får liksom "glömma av" att man har en inredningsdetalj på vänt) är det äntligen snart dags.
                        Jag kommer att placera grenen utan några förberedelser som avsköljning, tvättning och liknande - de organismer som kryllar på grenen blir ett fint fodertillskott för fiskarna.
                        Rätt i baljan, med andra ord.


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1683.jpg
Visningar: 205
Storlek: 528,8 KB
ID: 2372391

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1684.jpg
Visningar: 196
Storlek: 595,3 KB
ID: 2372392

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ojojoj, vilken jättegren, ska bli intressant att se hur du kommer att placerar den .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Kommer att bli fint. Men det är också modigt gjort.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ojojoj, vilken jättegren, ska bli intressant att se hur du kommer att placerar den .
                              //Inger
                              Haha! Ja, det tycker jag också - planering pågår. Det är en stor grenjävel, och därför har jag under sommaren rensat ut massor av java och ett stort antal trädetaljer på vänstra sidan av karet för att få plats med Hängalmsgrenen. Jag får undersöka och försiktigt testa om den, så att säga, skall komma/sträva ovan- eller underifrån. Det blir lite pill, men det är just detta som är kul.


                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Haha! Ja, det tycker jag också - planering pågår. Det är en stor grenjävel, och därför har jag under sommaren rensat ut massor av java och ett stort antal trädetaljer på vänstra sidan av karet för att få plats med Hängalmsgrenen. Jag får undersöka och försiktigt testa om den, så att säga, skall komma/sträva ovan- eller underifrån. Det blir lite pill, men det är just detta som är kul.

                                Ja, jag tycker också att det ska bli kul att pilla framöver

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...