Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Aj! Stackare det där ser ut att göra ont. Jag har klarat mig från ormbett men som liten lyckades jag få med mig en liftande snok i mina badbyxor. Först såg jag den simma bredvid oss i sjön, sedan försvann den. Det var först när vi skulle byta om som den åter dök upp, då låg den ihop krupen i mina badbyxor. Det var läskigt!
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Mats, om du hade varit min sambo/äkta make, så hade jag satt silvertape över din mun, runt dina händer och fotleder, och sedan bett om hjälp att frakta din långa lekamen till farbror doktorn, ormbett kan ju faktiskt vara farligt. Huvvaligen, jag bara ryser - jag som har ormfobi utan dess like

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det är vanskligt att röja sly i steniga områden. Hittar man inte vackra rosor så kan man ju sätta foten på en fet Huggorm. Det gjorde jag häromdagen och det var tur att det var en stor, vuxen rackare - dom har ju svagare gift än de yngre sägs det.
        Jag har aldrig blivit biten av Huggorm tidigare, så det var en ny upplevelse att lägga till annalerna.
        Efter ett par dagar med ”elefantfot” så har nu bettområdet (insidan av högerfotens ankel) lugnat ner sig betydligt.

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1574.jpg Visningar:	1 Storlek:	354.7 kB ID:     	2371475


        Som plåster på såren sätter jag in en liten film på sajicorna.

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



        … och dorsigerorna har fått en liten nytändning.

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


        Ha en riktigt fin helg, alla Zoopetare!
        Jag har också provat att bli biten av en huggorm. Det är en sak man bara vill prova på en gång. Den som bet mig var på riktigt tråkigt humör så jag hade en stenhård lila vad i någon vecka.

        Fantastiska djur är det i vilket fall..
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 09 July 2017, 18:32.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Attans att bli biten av en huggorm. Är du helt ok nu då?
          Så fint i karen. Slås alltid av hur stilla vattnet ser ut trots att jag vet att du har stor omsättning på vattnet. Har du riktat vattnet mot rötter och så eller leder du ner det bakom rötterna? Skulle det vara ok att få se en film eller bilder på hur du gjort?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            har inte getingar å huggorm samma typ av gift, är men känslig emot getingar så är det samma med huggorm... har dock klarat mig ifrån huggorm.... sämre med getingar å jordgetingar... har en gång tom fått upp en humla under tån i sandelen, det var inte kul vill jag säga ... det gjorde aj aj i över en vecka ....han skulle ju bara flyga undan men han flög lite vingligt....

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Trampade på en geting en gång när jag var liten det kändes också. Hur är det med foten Mats?

              Och så var det dags igen
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Mycket flott, Shepard.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Attans att bli biten av en huggorm. Är du helt ok nu då?
                  Så fint i karen. Slås alltid av hur stilla vattnet ser ut trots att jag vet att du har stor omsättning på vattnet. Har du riktat vattnet mot rötter och så eller leder du ner det bakom rötterna? Skulle det vara ok att få se en film eller bilder på hur du gjort?
                  Enklast tänkbara sätt: insug - utblås på samma sida. Blir en fin, rundgående rörelse av vattnet i burken, och vattnet flödar hyfsat fritt över ytan men stöter på de två centrala rotsystemen i mitten av karet.

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



                  ... och så en liten extrafilm.

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 July 2017, 17:36.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Mycket flott, Shepard.
                    Ja, men paret ser inte så flott ut idag Både honan och hanen har rejäla revor i seglen, hanen har en lång en som går lodrätt genom nästan hela ryggfenan. Misstänker skarpt att de varit i slagsmål med inkorna, som jag tror har lekt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Enklast tänkbara sätt: insug - utblås på samma sida. Blir en fin, rundgående rörelse av vattnet i burken, och vattnet flödar hyfsat fritt över ytan men stöter på de två centrala rotsystemen i mitten av karet.

                      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



                      ... och så en liten extrafilm.

                      https://www.youtube.com/watch?v=tvT0HCcj29I
                      Tack Mats. Så där har jag det själv med utblåsen i mitt 450. Det funkar verkligen kanon. Har lärt mig mycket av dig gällande vattenrörelsen i karet.
                      Beklagar att jag inte svarat på ett par dagar. Åkte hem från Öland i onsdags och det har varit lite fix efter att ha varit borta i tre veckor. Karen mådde kanon.

                      När det gäller film nr 2: Så gott att se så där välfungerande föräldrar i sitt kar. De är verkligen vackra.
                      Är dina Skalarer i en "lugnare" period ett tag nu?

                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Halloj Johnny!
                        Ja, det blir så att scalarerna går in i en lugnare period under sajicornas yngelvård.
                        Karet är för litet för dessa magnifika manacapuro-scalarer. Jag skulle vilja ge dom större utrymme, men det tar tid att förverkliga de planer jag har om ett större akvarium - om de planerna någonsin blir verklighet...
                        Hittar jag någon med ett rejält stort kar som skulle kunna ge dessa scalarer ett garanterat gott hem, så får de gärna flytta.


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.jpg
Visningar: 224
Storlek: 470,5 KB
ID: 2371671

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0462.jpg
Visningar: 254
Storlek: 457,0 KB
ID: 2371672

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0466.jpg
Visningar: 231
Storlek: 412,8 KB
ID: 2371673

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1340.jpg
Visningar: 277
Storlek: 712,2 KB
ID: 2371674

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1039.jpg
Visningar: 207
Storlek: 390,1 KB
ID: 2371675

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1515.jpg
Visningar: 272
Storlek: 444,3 KB
ID: 2371676



                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj Johnny!
                          Ja, det blir så att scalarerna går in i en lugnare period under sajicornas yngelvård.
                          Karet är för litet för dessa magnifika manacapuro-scalarer. Jag skulle vilja ge dom större utrymme, men det tar tid att förverkliga de planer jag har om ett större akvarium - om de planerna någonsin blir verklighet...
                          Hittar jag någon med ett rejält stort kar som skulle kunna ge dessa scalarer ett garanterat gott hem, så får de gärna flytta.
                          De där är några av de vackraste Skalarer jag sett Ja den som övertar dom gör ju ett kap. det kan jag säga.
                          Det är ju mycket i livet som ska fungera och kompromissas ihop. Dessutom ska man ju ha tid också. Så det är ju helt naturligt att ett större akvarium kan hamna på plats 10 eller 244 i en sådan prioritering. Allt är ju inte akvarium i det här livet. Huvudsaken är väl att du trivs och mår bra.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ja, det är verkligen vackra scalarer. Anders visste hur han skulle välja ut dessa nere i Tyskland, och jag fullkomligt älskar dom. Men, jag vill se scalarerna i ett rejält kar - här hos mig eller så får de flytta till någon som har rätt typ av burk.
                            Karet får puttra på en tid till, så skall det väl lösa sig framgent.
                            Annars mår jag toppen - en hel del trädgårdsjobb och massor av spelningar.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Hur kommer det sig att du började med trädgård då? Är det nåt mera nytt eller har du alltid hålla på med det? Förutom att du har din egen förstås
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ja, nog är de vackra alltid Riktigt vackra t.o.m! Nå't annat än mina bastarder Som väl i och för sig är fina för vad de är. Fenorna är hopläkta nu, ynglen är borta, och de verkar vara på det igen
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...