Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det finns flera varianter.
    Mina är från Manacapuro.
    Det finns kanske en del varianter som med rätt (rött) foder blir "red backs" Hade ett par för nå't år se'n, som jag inte minns var röda när jag köpte dem, men efter ett tag, med artemiadiet, blev särskilt hanen rätt röd på huvudet.

    Min marmorhane har ett fint grönblått skimmer på gällocken och ryggen, på de ljusa partierna
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Den där "näsan" och knicken i pannan som pryder dina Red Back gillar jag. Den påminner starkt om flertalet av regnbågarnas utseende, där Glossolepis Incisus kanske är den som har den mest utpräglade "näsan" och knicken.
      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Det finns myckert vackert ute i naturen. Idag röjde vi sly bakom mikrobiologen på Sahlgrenska sjukhuset, och vad hittade jag mitt i allt? Jo, några rosor.
        Var ju tvungen att knäppa ett par bilder.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1565.jpg
Visningar: 175
Storlek: 1,52 MB
ID: 2371407

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1566.jpg
Visningar: 192
Storlek: 665,8 KB
ID: 2371408


        När jag kom hem hittade jag det här i karet;

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13119

          Tjusigt! Men var har pansarmalar och skalarer sprungit iväg?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av åheim
            Tjusigt! Men var har pansarmalar och skalarer sprungit iväg?
            Thanx Man!
            Scalarer och pandor håller sig undan två ilskna sajicor.
            På filmen kan man, nätt och jämnt, se scalarerna inne bland de centrala rotsystemen och pandorna har, typ, en miljard ställen (där de inte syns) att ligga och gona sig på.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Fin film, som vanligt Mina sajicaungar börjar ta sig. Tyckte att några av dem såg lite magra ut, så jag bytte in mina glupska torpeder, så sajicaungarna får mer mat med nu, och de har börjat biffa till sig. Lite roligt var det häromdagen, när två stycken turades om att jaga varandra, när den ena tyckte att det var färdigjagat, och vände ryggen till, gav den andra igen, fram och tillbaka, fram och tillbaka...
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Låter hur gôtt som helst, Shep!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Låter hur gôtt som helst, Shep!
                  Jovars De är små, men tuffa, vare sig scalarer, nyckelhål, eller inkastenciklider bekommer dem. Karet är rätt så harmoniskt, de enda orosmomenten är regnbågshajarna, som väl inte är jättebra kompisar direkt, men till skillnad från eldstjärtar så ger de åtminstone f-n i de andra fiskarna. Ja, och så scalareparet förstås, de har ju yngel igen, så de är lite griniga, men nyckelhålen sätter sig ofta på tvären när scalarerna försöker köra bort dem.

                  Älskar nyckelhål, en av de få arter som jag har lyckats föda upp ett litet gäng yngel av i ett sällskapskar, med mer eller mindre buffliga medinvånare. Och de är alltid igång, simmar runt och rotar i sanden, vänder på träbitar med munnen, och så vidare.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Himla go film på Sajicorna Mats. Gissar att några kan klara sig trots dina platta Killerwhales. Så harmoniskt och snyggt. Blir alltid taggad av att se ditt kar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Japp! Det är flera yngel från tidigare kullar som är redigt stora (flera syns på filmen).
                      Det finns lite dokumentation längre bak i tråden.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Läst ikapp och tittat nu. Vilket vackert par och så livsdugliga yngel. Läckert i fina filmer.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Det är vanskligt att röja sly i steniga områden. Hittar man inte vackra rosor så kan man ju sätta foten på en fet Huggorm. Det gjorde jag häromdagen och det var tur att det var en stor, vuxen rackare - dom har ju svagare gift än de yngre sägs det.
                          Jag har aldrig blivit biten av Huggorm tidigare, så det var en ny upplevelse att lägga till annalerna.
                          Efter ett par dagar med ”elefantfot” så har nu bettområdet (insidan av högerfotens ankel) lugnat ner sig betydligt.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1574.jpg
Visningar: 440
Storlek: 354,7 KB
ID: 2371475


                          Som plåster på såren sätter jag in en liten film på sajicorna.

                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



                          … och dorsigerorna har fått en liten nytändning.

                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                          Ha en riktigt fin helg, alla Zoopetare!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Hoppsan, ser ju mindre kul ut Kändes förmodligen ännu mindre kul. Har blivit biten i fingret av en rätt stor majsorm en gång, de är ju inte giftiga, men hon bet in till benet, så det kändes ändå. Apropå ungars respektive vuxnas giftighet, vad jag har förstått (kan ju ha förstått fel, det händer titt som tätt, faktiskt) så är de lika giftiga, men ungarna kan inte dosera giftet som de vuxna, så de sprutar in mer i ett bett.

                            Desto roligare är ju filmerna på sajicorna och dorsigerorna Och tack det samma!
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Hoppsan, ser ju mindre kul ut Kändes förmodligen ännu mindre kul. Har blivit biten i fingret av en rätt stor majsorm en gång, de är ju inte giftiga, men hon bet in till benet, så det kändes ändå. Apropå ungars respektive vuxnas giftighet, vad jag har förstått (kan ju ha förstått fel, det händer titt som tätt, faktiskt) så är de lika giftiga, men ungarna kan inte dosera giftet som de vuxna, så de sprutar in mer i ett bett.

                              Desto roligare är ju filmerna på sajicorna och dorsigerorna Och tack det samma!
                              Ja, du har nog alldeles rätt i det - att de vuxna kanske inte skjuter så mycket gift, eller kontrollerar det bättre. Giftet har antagligen samma sammansättning.
                              Jag är ju inte allergisk mot någonting, eller "överkänslig" när det gäler insektsbett och liknande, och tycks ha klarat det här ormbettet hyfsat bra.

                              Nä, nu får det vara bra med forumet - en härlig fredagskväll hägrar och resten av helgen skall det spelas musik så det står härliga till!

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, du har nog alldeles rätt i det - att de vuxna kanske inte skjuter så mycket gift, eller kontrollerar det bättre. Giftet har antagligen samma sammansättning.
                                Jag är ju inte allergisk mot någonting, eller "överkänslig" när det gäler insektsbett och liknande, och tycks ha klarat det här ormbettet hyfsat bra.

                                Nä, nu får det vara bra med forumet - en härlig fredagskväll hägrar och resten av helgen skall det spelas musik så det står härliga till!
                                Vissa giftiga ormar kan ju t.o.m ta till så kallade torrbett, där de väljer att inte spruta in nå't gift när de biter vad de uppfattar som ett hot, och hellre sparar giftet till byten istället. Osäker på om huggormen har den förmågan dock.

                                Låter trevligt
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...