Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Fint att se ett odd-couple i full swing!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Fint att se ett odd-couple i full swing!
      Ja, detta par skulle jag faktiskt vilja dra upp en kull av (lär väl tyvärr vara omöjligt i det karet), både hanen och honan är riktigt snygga, med bra kropp och fenor, och verkar vara bra yngelvårdare också. Se'n har jag sett blandningar mellan marmor och grå som varit riktigt fina, hade själv ett så'nt par för ett antal år se'n. Har upptäckt att just de röda "vildformsögonen" är nå't jag fastnat speciellt för på sistone, och denna marmorhane har dem.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Shepard

        Ja, detta par skulle jag faktiskt vilja dra upp en kull av (lär väl tyvärr vara omöjligt i det karet), både hanen och honan är riktigt snygga, med bra kropp och fenor, och verkar vara bra yngelvårdare också. Se'n har jag sett blandningar mellan marmor och grå som varit riktigt fina, hade själv ett så'nt par för ett antal år se'n. Har upptäckt att just de röda "vildformsögonen" är nå't jag fastnat speciellt för på sistone, och denna marmorhane har dem.
        Ja, det är ett snyggt par. Du får väl suga upp ett antal yngel när de blir lite större och kolla vad det blir.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Ja, det är ett snyggt par. Du får väl suga upp ett antal yngel när de blir lite större och kolla vad det blir.
          Har tyvärr inget ledigt kar. Det är vid så'na här tillfällen jag ångrar att jag sålde min Lidokub...
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            OK... Men något litet sketkar lottar dom väl ut gratis på blocket, typ.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              OK... Men något litet sketkar lottar dom väl ut gratis på blocket, typ.
              Hehe, ja, antagligen. Se'n kanske man kan ha lite tålamod, och låta paret växa till sig lite, och få mer erfarenhet. Har hört att större scalarehonor lägger större ägg, som resulterar i större yngel, som är lättare att föda upp. Än så länge är de ju bara halvvuxna, även om hanen redan nu har ett rätt imponerande fenspann.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Shepard

                Hehe, ja, antagligen. Se'n kanske man kan ha lite tålamod, och låta paret växa till sig lite, och få mer erfarenhet. Har hört att större scalarehonor lägger större ägg, som resulterar i större yngel, som är lättare att föda upp. Än så länge är de ju bara halvvuxna, även om hanen redan nu har ett rätt imponerande fenspann.
                Visst, bara låt naturen ha sin gång.

                Tyvärr har jag inga mindre kar kvar - har gett bort mina sista 100-litare till min dotter som fått smak på akvarium (lita på att jag kommer att vara hmma hos henne en del framöver...), annars kunde du fått ett kar av mig.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Visst, bara låt naturen ha sin gång.

                  Tyvärr har jag inga mindre kar kvar - har gett bort mina sista 100-litare till min dotter som fått smak på akvarium (lita på att jag kommer att vara hmma hos henne en del framöver...), annars kunde du fått ett kar av mig.
                  Ja, saken är bara den att tålamod inte är ett utmärkande drag hos mig

                  Tack Mats Ja, kan tänka mig att du kommer att vara där en del.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    (Glömde ett "e" i ordet hemma. ).
                    Ja, risken finns att hon kastar ut mig när jag lägger mig i för mycket...

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      (Glömde ett "e" i ordet hemma. ).
                      Ja, risken finns att hon kastar ut mig när jag lägger mig i för mycket...
                      Tänkte inte ens på det
                      Hehe, ja... Är hon nybörjare, eller är hon en erfaren räv, som far sin?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Shepard

                        Tänkte inte ens på det
                        Hehe, ja... Är hon nybörjare, eller är hon en erfaren räv, som far sin?
                        Nej, hon är en oerfaren rävunge, i akvariesammanhang.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Nej, hon är en oerfaren rävunge, i akvariesammanhang.
                          Ok, då får pappa räv lära sin rävunge hur man överlever i akvariedjungeln
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Kors i taket - inget gig idag, så det blir att njuta hemma ikväll.
                            Passar på att byta vatten i burken, lyssna på god musik och ta ett par bira.

                            Knäppte ett par snabba bilder på en av scalarehonorna (är jag nästan säker på...) under tiden som vattnet byttes.
                            Det blir ju oftast att man tar bilder på de största och de med mest utmärkande drag för denna typ av scalare.
                            Dessa Manacapuro Red Back har ju utpräglad "näsa" med en knick i pannan.

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1357.jpg Visningar:	1 Storlek:	327.0 kB ID:     	2371356

                            Men den här (bilderna nedan), som jag tror är en hona, har inte så mycket pann-knick, men är riktigt tjusig ändå.

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1544.jpg Visningar:	1 Storlek:	324.1 kB ID:     	2371357

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1546.jpg Visningar:	1 Storlek:	408.0 kB ID:     	2371358

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1547.jpg Visningar:	1 Storlek:	460.2 kB ID:     	2371359

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1549.jpg Visningar:	1 Storlek:	472.2 kB ID:     	2371360

                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 June 2017, 19:45.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Mycket vackra Minns inte att mina red back såg ut riktigt så.
                              Här håller en ny kull scalareyngel precis på att bli frisimmande, och har fått ut ett par av nyckelhålscikliderna. Och inhandlade idag ett par Inkastenciklider, hanen tuggar Tyvärr är ryggfenorna lite slitna på dem, de har nog gått med för omilt sällskap i butiken.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det finns flera varianter.
                                Mina är från Manacapuro.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...