Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Du får gå tillbaka några sidor och kolla in grejerna. Finns några bilder och filmer som du kanske gillar.
    Japp, jag kollar tebax lite.

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 08 June 2017, 21:36.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Spännande!
      Ja, vi får väl se hur det går
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Spännande!
        Instämmer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Spännande!
          Spänningen är oliiiiidlig

          Bladet, och äggen, är kvar, hur som helst Och såg även igår att mitt fjärilspar har lekt. Nu väntar jag bara på kakaduorna också.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Sajicorna går med sin yngelhög nr. 2 (filmer och bilder någon sida eller två bak i tråden för den som mot all förmodan vill kolla), och det finns sju yngel kvar från förra kullen som blivit en bit över en centimeter.
            Jag tror att jag kan fånga upp dom hyfsat lätt då de är otroligt matintresserade och står vid ytan och väntar vid matning - ett svep med den stora håven så...
            Tog ett par sketbilder varav en är väldigt oskarp, men jag lägger in den den ändå för den visar att det här är en liten hane med sin röda ryggfena. Den andra bilden visar en potentionell hona, men det är osäkert än så länge... svårt att säga.


            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1565.jpg
Visningar: 203
Storlek: 1,36 MB
ID: 2371080
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1571.jpg
Visningar: 210
Storlek: 357,2 KB
ID: 2371081

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Mycket vackra Mina har inte nått så långt riktigt än, de är än så länge mest grå, men har fått det svarta tvärbandet. Lustigt med just denna typ av centralare, man kan ana könet rätt tidigt. Zebrahonor t.ex får ju rätt tidigt sina orange bukfläckar.

              Scalarernas blad har skiftat position något, och kanske flyttat sig en aning, men de vaktar på.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Shepard
                Mycket vackra Mina har inte nått så långt riktigt än, de är än så länge mest grå, men har fått det svarta tvärbandet. Lustigt med just denna typ av centralare, man kan ana könet rätt tidigt. Zebrahonor t.ex får ju rätt tidigt sina orange bukfläckar.

                Scalarernas blad har skiftat position något, och kanske flyttat sig en aning, men de vaktar på.
                Ja, det som om denna typ av ciklider lever "fast and dangerous", ynglen utvecklas väldigt fort.
                Gôtt att scalarerna håller ställningarna!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Sajicorna går med sin yngelhög nr. 2 (filmer och bilder någon sida eller två bak i tråden för den som mot all förmodan vill kolla), och det finns sju yngel kvar från förra kullen som blivit en bit över en centimeter.
                  Jag tror att jag kan fånga upp dom hyfsat lätt då de är otroligt matintresserade och står vid ytan och väntar vid matning - ett svep med den stora håven så...
                  Tog ett par sketbilder varav en är väldigt oskarp, men jag lägger in den den ändå för den visar att det här är en liten hane med sin röda ryggfena. Den andra bilden visar en potentionell hona, men det är osäkert än så länge... svårt att säga.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1565.jpg
Visningar: 203
Storlek: 1,36 MB
ID: 2371080
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1571.jpg
Visningar: 210
Storlek: 357,2 KB
ID: 2371081
                  Åhh, så söta . Jag lyckades aldrig få några ynglingar, men misstänkte, att jag hade fem av samma kön. Hur ser jag skillnad på könen?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Åhh, så söta . Jag lyckades aldrig få några ynglingar, men misstänkte, att jag hade fem av samma kön. Hur ser jag skillnad på könen?

                    //Inger
                    Ett första tecken är att hanarna har röda ryggfenor och honorna gula dito... sedan får man, som vanligt, titta på hur de beter sig (det här med ciklidbeteende som är så intressant) i godartade miljöer. Man ser skillnaderna ganska lätt, trots allt - färger, kroppsbyggnad och, som sagt, beteende.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 June 2017, 21:51.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Ett säkert tecken är att hanarna har röda ryggfenor och honorna gula dito. Det är ett första "tecken"... sedan får man, som vanligt, titta på hur de beter sig (det här med ciklidbeteende som är så intressant) i godartade miljöer. Man ser skillnaderna ganska lätt, trots allt - färger, kroppsbyggnad och, som sagt, beteende.
                      Ok,då vet jag det .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Ok,då vet jag det .

                        //Inger
                        Jag ändrade min text lite i mitt inlägg. Det var väldigt dålig svenska i det ursprungliga, och nu kan man se båda varianterna - bra för dom som vill jämföra, läs; upprepningar .
                        Inger, om det är så, lite längre fram när du drar igång igen att du vill ha lite support när det gäller cikliders kön, beteende och miljö så vet du att jag gärna hjälper till!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Ja, det som om denna typ av ciklider lever "fast and dangerous", ynglen utvecklas väldigt fort.
                          Gôtt att scalarerna håller ställningarna!
                          Ja, och särskilt zebror kan ju leka i väldigt liten storlek, har sett par med yngel som inte varit större än 3-4 cm (paret alltså).
                          Ja, vi får som sagt se hur det går, det är ju scalarer det handlar om, och deras första lek dessutom. Skulle vara kul att få upp en kull (föga troligt i sällskapskaret dock, även om sajicorna lyckades), Har haft scalarer som förmodligen varit blandningar mellan marmor och vildformen (kanske t.o.m denna hanen är en dylik), och jag tycker att de är riktigt vackra, mer så än "normala" marmorscalarer, som bl.a brukar sakna de röda ögonen, och ha en lite annan färgton. Den här hanen har lite grönskimmer på gällocken.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Shepard

                            Ja, och särskilt zebror kan ju leka i väldigt liten storlek, har sett par med yngel som inte varit större än 3-4 cm (paret alltså).
                            Ja, vi får som sagt se hur det går, det är ju scalarer det handlar om, och deras första lek dessutom. Skulle vara kul att få upp en kull (föga troligt i sällskapskaret dock, även om sajicorna lyckades), Har haft scalarer som förmodligen varit blandningar mellan marmor och vildformen (kanske t.o.m denna hanen är en dylik), och jag tycker att de är riktigt vackra, mer så än "normala" marmorscalarer, som bl.a brukar sakna de röda ögonen, och ha en lite annan färgton. Den här hanen har lite grönskimmer på gällocken.
                            Bara dom trivs tillsammans och mår gott, så är det vackert!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Jag ändrade min text lite i mitt inlägg. Det var väldigt dålig svenska i det ursprungliga, och nu kan man se båda varianterna - bra för dom som vill jämföra, läs; upprepningar .
                              Inger, om det är så, lite längre fram när du drar igång igen att du vill ha lite support när det gäller cikliders kön, beteende och miljö så vet du att jag gärna hjälper till!
                              Dålig svenska, vad ska du då tycka om undertecknad svenska .

                              Japp Mats, jag vet att du ställer upp som vanligt på allt jag vill veta. Ciklider såklart, men jag kommer att spåna en del framöver så att allt blir rätt förhoppningsvis. Ciklider, som gillar högt ph sökes...

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Dålig svenska, vad ska du då tycka om undertecknad svenska .

                                Japp Mats, jag vet att du ställer upp som vanligt på allt jag vill veta. Ciklider såklart, men jag kommer att spåna en del framöver så att allt blir rätt förhoppningsvis. Ciklider, som gillar högt ph sökes...

                                //Inger
                                Jag är enbart kritisk och "språkpolis" gentemot mig själv. Hur andra behandlar det svenska språket sväljer jag undan med kväljningar...
                                Du skriver utomordentligt, Inger!
                                Vi skall hitta ciklider som gillar ditt vatten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...