Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Trevliga filmer att kolla på även en lördagskväll
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Trevliga filmer att kolla på även en lördagskväll
      Är inne en kort sväng och svarar på PM, och såg att du kikat in i tråden - Härligt, Kjell!
      Ja, det var ett par, tre snabba filmer - just för att hanen var med nära yngelskocken, killen jobbar ju vanligtvis utomskärs vid yngelvården (tänkte att Shepard och Johan ville se pojken).
      Nu har dorsigerorna satt igång också... No Rest For The Wicked!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 June 2017, 19:12.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Är inne en kort sväng och svarar på PM, och såg att du kikat in i tråden - Härligt, Kjell!
        Ja, det var ett par, tre snabba filmer - just för att hanen var med nära yngelskocken, killen jobbar ju vanligtvis utomskärs vid yngelvården (tänkte att Shepard och Johan ville se pojken).
        Nu har dorsigerorna satt igång också... No Rest For The Wicked!
        Fin sajicapojke Bytte in mitt par häromdagen, ihop med multispinosorna (de lekte, men började slåss, och hanen körde bort honan) och de tämligen buffliga thoracatorna, så att sajicaungarna inte skulle behöva konkurrera så mycket om utrymme och mat. Flyttade istället dit mitt lilla gäng med nyckelhålsungdomar, och 8 Corydoras sp. "Venezuela black". Två scalarer fick följa med hem från butiken, hanen är nog den jag bytte in häromsistens, för att sajicaparet hade befriat honom från halva rygg och analfenorna, som nu har vuxit ut igen. Så han fick flytta tillbaka hem igen. Ett praktexemplar är han, trots att han är marmorscalare. Kropp och fenor för närmast tankarna till vf (vilket han ju inte är, han är som sagt marmorscalare), och han har även vildformens röda ögon. Skulle dock inte förvåna mig om den ena föräldern var vf eller kanske F1.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Är inne en kort sväng och svarar på PM, och såg att du kikat in i tråden - Härligt, Kjell!
          Ja, det var ett par, tre snabba filmer - just för att hanen var med nära yngelskocken, killen jobbar ju vanligtvis utomskärs vid yngelvården (tänkte att Shepard och Johan ville se pojken).
          Nu har dorsigerorna satt igång också... No Rest For The Wicked!
          Ok, tack nu behöver jag inte oroa mig för hanen, han ser ut att sköta sig exemplariskt. Jag kan bara hålla med Kjell och Shepard, mycket fina filmer, man får verkligen en känsla av att filmen är tagen i naturen, i det vilda, en studie fångad av ett par vakande "Sajicor". Fantastiskt fina fiskar.

          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Shepard

            Fin sajicapojke Bytte in mitt par häromdagen, ihop med multispinosorna (de lekte, men började slåss, och hanen körde bort honan) och de tämligen buffliga thoracatorna, så att sajicaungarna inte skulle behöva konkurrera så mycket om utrymme och mat. Flyttade istället dit mitt lilla gäng med nyckelhålsungdomar, och 8 Corydoras sp. "Venezuela black". Två scalarer fick följa med hem från butiken, hanen är nog den jag bytte in häromsistens, för att sajicaparet hade befriat honom från halva rygg och analfenorna, som nu har vuxit ut igen. Så han fick flytta tillbaka hem igen. Ett praktexemplar är han, trots att han är marmorscalare. Kropp och fenor för närmast tankarna till vf (vilket han ju inte är, han är som sagt marmorscalare), och han har även vildformens röda ögon. Skulle dock inte förvåna mig om den ena föräldern var vf eller kanske F1.
            Låter spännande; det blir "nya ryck" i baljan!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Marten64

              Ok, tack nu behöver jag inte oroa mig för hanen, han ser ut att sköta sig exemplariskt. Jag kan bara hålla med Kjell och Shepard, mycket fina filmer, man får verkligen en känsla av att filmen är tagen i naturen, i det vilda, en studie fångad av ett par vakande "Sajicor". Fantastiskt fina fiskar.
              /Johan
              Kul att du gillar grejerna, Johan!
              Här är två bilder på grabben.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1503.jpg
Visningar: 193
Storlek: 397,5 KB
ID: 2370997

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1505.jpg
Visningar: 192
Storlek: 414,2 KB
ID: 2370998

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Låter spännande; det blir "nya ryck" i baljan!
                Japp Äntligen fått tag i nyckelhål igen. Tyvärr har tre (av fem) av dem lite skumt formade bukfenor, men i övrigt ser de fina ut. Mycket nyfiken och aktiv gynnare, nyckelhålscikliden... scalarerna blev grundligt undersökta när jag släppte i dem. Nyckelhålen simmade upp jämsides med dem, studerade dem noga, och nafsade lite, innan de bestämde sig för att de nog var ofarliga och rätt ointressanta. Scalarerna å sin sida verkade lite förbryllade av välkomnandet. Nu bryr de sig inte om varandra alls.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Shepard

                  Japp Äntligen fått tag i nyckelhål igen. Tyvärr har tre (av fem) av dem lite skumt formade bukfenor, men i övrigt ser de fina ut. Mycket nyfiken och aktiv gynnare, nyckelhålscikliden... scalarerna blev grundligt undersökta när jag släppte i dem. Nyckelhålen simmade upp jämsides med dem, studerade dem noga, och nafsade lite, innan de bestämde sig för att de nog var ofarliga och rätt ointressanta. Scalarerna å sin sida verkade lite förbryllade av välkomnandet. Nu bryr de sig inte om varandra alls.
                  Mm-hmm... bukfenorna. Låt mig gissa - antingen avlånga och och krokiga, eller sammanväxta vid basen..? Om inte, hur är de formade?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Mm-hmm... bukfenorna. Låt mig gissa - antingen avlånga och och krokiga, eller sammanväxta vid basen..? Om inte, hur är de formade?
                    Hur ska jag beskriva dem... De är liksom inte breda vid basen, för att sluta i en spets som de ska (och gör på två av dem), utan de är smala, lite krokiga, och slutar lite oformligt så att säga. Den ena av dem ser ändå ut att ha rätt ok fenor nu när jag kollade.
                    Senast redigerad av Shepard; 05 June 2017, 22:06.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      han har ju så vanvettigt fina färger den där pöjken... =DDD ser man i listor å sådant på latinska nmanet så är dom inte alls så där färgglada... inte med den lila tyngden... helt sagolik fisk =D

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        And now to something completely different... Scalarerna har lekt. Problemet är bara att de har lekt på ett blad som är löst, och bara ligger och flyter vid ytan. Så jag hoppas att äggen hinner kläckas, och ynglen flyttas på, innan bladet flyter iväg, eller förmultnar.
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          han har ju så vanvettigt fina färger den där pöjken... =DDD ser man i listor å sådant på latinska nmanet så är dom inte alls så där färgglada... inte med den lila tyngden... helt sagolik fisk =D
                          Han är rejält utfärgad nu vid lek och yngelvård.


                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Shepard
                            And now to something completely different... Scalarerna har lekt. Problemet är bara att de har lekt på ett blad som är löst, och bara ligger och flyter vid ytan. Så jag hoppas att äggen hinner kläckas, och ynglen flyttas på, innan bladet flyter iväg, eller förmultnar.
                            Spännande!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Åhh, jag har missat massor här, men så fina bilder på "blåögonen", dessa så trevliga ciklider

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Åhh, jag har missat massor här, men så fina bilder på "blåögonen", dessa så trevliga ciklider

                                //Inger
                                Du får gå tillbaka några sidor och kolla in grejerna. Finns några bilder och filmer som du kanske gillar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...