Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av digitalkameran
    Sidan 87 hittade jag bilder på hela stugan!
    Det finns myckett kolla på!

    Ursprungligen postat av Marten64
    Lördagsgodiset var mycket uppskattat! Mycket vackert!
    /Johan
    I aim to please!

    Ursprungligen postat av Shepard
    Så här ser det ut idag, familjen sajica lever och mår bra, än så länge.
    Kanonfint!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Kanonfint!
      Jovars. Och de överlevde den lilla fadäsen igår också. Kollade snabbt var de höll till med ynglen (i mitten, vid lotusen, ungefär som på senaste bilden), och gick och hämtade fiskmat, och tänkte att det är bäst att lägga i den en bit bort från familjen sajica... Så i med fiskmaten och... Naturligtvis hade de, på den minut det tog att hämta maten, hunnit flytta ynglen längst till vänster i karet, där jag la i maten. Så genast blev där lite väl mycket trafik för att sajicaparet skulle vara riktigt nöjda. Megalechisarna och torpederna snodde runt efter artemia, krill, och mysis, medan paret sakta drog sig bakåt med ynglen, in bakom en stor rot.

      Jaja, de överlevde som sagt, och nu kan man tydligt se hur de har vuxit, på den dryga vecka de har varit frisimmande
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Mörkt och suddigt, men familjen sajica lever och frodas
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Mats, började ditt sajicapar också bete sig konstigt ett par veckor in i yngelvården? Ynglen mår bra och är pigga, men föräldrarna (först hanen, se'n honan) har börjat simma runt med något hopklämda fenor, och gnider sig då och då mot inredningen. De vaktar fortfarande ynglen, ser i övrigt inte sjuka ut, och ingen annan fisk i karet beter sig på detta sätt. Funderar på om ynglen helt enkelt har varit på föräldrarnas hudsekret, och att de nu börjar känna av det? Vet inte om sajicayngel äter av föräldrarnas sekret, men börjar som sagt undra, eftersom sajicaparet är de enda i karet som beter sig så.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Shepard
            Mats, började ditt sajicapar också bete sig konstigt ett par veckor in i yngelvården? Ynglen mår bra och är pigga, men föräldrarna (först hanen, se'n honan) har börjat simma runt med något hopklämda fenor, och gnider sig då och då mot inredningen. De vaktar fortfarande ynglen, ser i övrigt inte sjuka ut, och ingen annan fisk i karet beter sig på detta sätt. Funderar på om ynglen helt enkelt har varit på föräldrarnas hudsekret, och att de nu börjar känna av det? Vet inte om sajicayngel äter av föräldrarnas sekret, men börjar som sagt undra, eftersom sajicaparet är de enda i karet som beter sig så.
            Njaee... jag såg inte det beteende som du beskriver, men däremot att hanen ibland gick lite för sig själv (vakt av yttre revir) och vid dessa tillfällen inte hade fenorna fullt lika utspända som vid vaktande nära ynglen.
            Det finns i mitt kar just nu cirka 10 yngel kvar som har blivit helt avsläppta föräldrarnas yngelvård och går som vanliga fiskar i karet. Att fånga dessa är i stort sett omöjligt om jag inte skall riva inredningen, så de får gå kvar tillsvidare.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Njaee... jag såg inte det beteende som du beskriver, men däremot att hanen ibland gick lite för sig själv (vakt av yttre revir) och vid dessa tillfällen inte hade fenorna fullt lika utspända som vid vaktande nära ynglen.
              Det finns i mitt kar just nu cirka 10 yngel kvar som har blivit helt avsläppta föräldrarnas yngelvård och går som vanliga fiskar i karet. Att fånga dessa är i stort sett omöjligt om jag inte skall riva inredningen, så de får gå kvar tillsvidare.
              Ok, mitt par verkar vakta ungefär jämlikt, hanen och honan befinner sig ofta precis där ynglen är, även om de nu börjar bli ganska stora. De klämde ihop fenorna onormalt mycket tyckte jag, ungefär som om nå't irriterade dem, samtidigt som de då och då kliade sig mot inredningen. Men de gör inte så hela tiden, nu när jag kom hem så höll de fenorna mer eller mindre normalt. Vet inte hur många jag har kvar, 20 kanske. Det är rena djungeln i karet, det gör det ju svårt att se hur många det är, och har väl också hjälpt till att hålla ynglen rätt gömda och skyddade. Har haft ciklidpar där båda har simmat iväg och lämnat ynglen ensamma vid matningarna, det tror jag dock inte att detta sajicapar har gjort, de verkar ta sin uppgift på ganska stort allvar.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Shepard

                Ok, mitt par verkar vakta ungefär jämlikt, hanen och honan befinner sig ofta precis där ynglen är, även om de nu börjar bli ganska stora. De klämde ihop fenorna onormalt mycket tyckte jag, ungefär som om nå't irriterade dem, samtidigt som de då och då kliade sig mot inredningen. Men de gör inte så hela tiden, nu när jag kom hem så höll de fenorna mer eller mindre normalt. Vet inte hur många jag har kvar, 20 kanske. Det är rena djungeln i karet, det gör det ju svårt att se hur många det är, och har väl också hjälpt till att hålla ynglen rätt gömda och skyddade. Har haft ciklidpar där båda har simmat iväg och lämnat ynglen ensamma vid matningarna, det tror jag dock inte att detta sajicapar har gjort, de verkar ta sin uppgift på ganska stort allvar.
                Ja, de tar verkligen hand om ynglen på ett effektivt sätt. De tio yngel som är kvar nu klarar sig helt och hållet själva. Scalarerna försöker ta dom, men det går helt enkelt inte, småttingarna är för snabba.
                Föräldrarna har gått in i en välbehövlig vilofas då de simmar omkring, käkar och mår fint. Hanen har utvecklat en fin puckel och börjar se riktigt stöddig ut.
                Scalarerna passar på att leka nu när det är lite lugnare i karet.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Här är en liten snutt, filmad för några minuter sedan medan vattenbyte pågår.

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Här är en liten snutt, filmad för några minuter sedan medan vattenbyte pågår.

                    https://www.youtube.com/watch?v=mKOlqzQYS6c
                    Så mysig filmsnutt Mats .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Så mysig filmsnutt Mats .

                      //Inger
                      Nämen, halloj Inger. Vad kul att du tittar in här i tråden!
                      Ja, jag fick änna lägga en liten snutt på ynglen, nu när Shepard har ett liknande scenario i sitt kar.
                      Kul att du gillade filmen!
                      Jag är inte här på Zoopet så mycket längre... tittar in någon gång då och då, men cikliders beteende, inredning, god miljö och liknande ämnen är inte så intressanta på forumet nu för tiden - så jag skippar medverkan.
                      Ha en störtskön helg, Inger!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, de tar verkligen hand om ynglen på ett effektivt sätt. De tio yngel som är kvar nu klarar sig helt och hållet själva. Scalarerna försöker ta dom, men det går helt enkelt inte, småttingarna är för snabba.
                        Föräldrarna har gått in i en välbehövlig vilofas då de simmar omkring, käkar och mår fint. Hanen har utvecklat en fin puckel och börjar se riktigt stöddig ut.
                        Scalarerna passar på att leka nu när det är lite lugnare i karet.
                        Den här gången har jag gett mig den på att ha kvar dem tills de blir så där stora och maffiga som de kan bli, som de två hanarna han hade i samma kar när jag köpte dessa två Åtminstone 15 cm, och nästan fyrkantiga.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Dagens sajicabild, ifall nå'n vill se
                          Bifogade filer
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Shepard

                            Den här gången har jag gett mig den på att ha kvar dem tills de blir så där stora och maffiga som de kan bli, som de två hanarna han hade i samma kar när jag köpte dessa två Åtminstone 15 cm, och nästan fyrkantiga.
                            Hanarna blir för jävla granna när de får en rejäl puckel och pannans kontur sträcker sig nästan lodrätt ner mot munnen ("fyrkantig").
                            Den här lille ungspolingen har börjat utveckla en riktigt fin huvudform som bådar gott.
                            Paret är i en välbehövlig vilopaus just nu, med dämpade färger och ett icke-aggressivt beteende.

                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 May 2017, 20:20.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Som rak motsats till pannpucklar finns det ideal man gillar på scalarer som exempelvis Altum - ett veck i pannan och med lång "nos".
                              Här ett par bilder på en av de mest dominanta hanarna i Manacapuro Red Back-gruppen. Dessa scalarer har också "nosknicken", som är så typisk för Altum, fast inte lika markant.

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1364.jpg Visningar:	1 Storlek:	404.7 kB ID:     	2370506

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1357.jpg Visningar:	1 Storlek:	326.4 kB ID:     	2370507

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Rejäl knäck på näsan, snygg!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...