Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Följer din tråd Mats och en del andras också förstås. Så kul, att du har fått upp bebbarna till "flyttastadiet" .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Följer din tråd Mats och en del andras också förstås. Så kul, att du har fått upp bebbarna till "flyttastadiet" .
      //Inger
      Halloj Inger!
      Gôtt att du hänger med och kollar in tråden. Känns skönt för då är vi ju ändå fyra-fem stycken fortfarande.
      Japp, nu börjar ynglen bli flyttklara - tar jag dom inte nu så blir karet fyllt av sajicor och det blir inte bra.
      Jag hade hoppats att scalarerna skulle göra jobbet att ta ynglen, men...


      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp




















      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1253.jpg
Visningar: 171
Storlek: 366,2 KB
ID: 2370024

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1259.jpg
Visningar: 175
Storlek: 366,5 KB
ID: 2370025

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1264.jpg
Visningar: 176
Storlek: 378,2 KB
ID: 2370026

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Sicka tjocka magar ynglen har
        jag matar som en "galning" härhemma med.. de skall ha små köttbullemagar de där små ynglen
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Sicka tjocka magar ynglen har
          jag matar som en "galning" härhemma med.. de skall ha små köttbullemagar de där små ynglen
          Haha!
          Ja, mat får de så det räcker och blir över - nu är det ju "levande-mat-period" i över ett halvår framåt.
          Fiskarna (även multisarna i T-karet) får dagligen levande föda från vattensamlingarna i trädgården, och det är allt från pyttesmå vattenloppor (som ynglen älskar) till större grejer - fråga mig inte vad det är för något..?
          Scalarerna äter så frenetiskt att de antagligen struntar fullständigt i en skock på 20-30 sajicayngel... Varför jaga dom sketgrisarna när det finns lättfångat levandekrafs att môla i sig?
          Stinna köttbulle-Kalle-Anka-bukar skall de ha, småttingarna - då blir det ordning och reda!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Snart dags för fjärde matningen idag..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Snart dags för fjärde matningen idag..
              Vad matar du med?

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Vad matar du med?
                Jag matar med nykläckt snabbfryst artemia, har be kompis som kläcker åt mig och sen snabbfryser dessa direkt när de kläckts. Han lägger lite, en portion, i en iskubform och fyller på med vatten. Sen när jag matar så lägger jag antingen i hela iskuber eller så tinar jag innnan ovh sprutar ner, beror lite på var ynglen är.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo

                  Jag matar med nykläckt snabbfryst artemia, har be kompis som kläcker åt mig och sen snabbfryser dessa direkt när de kläckts. Han lägger lite, en portion, i en iskubform och fyller på med vatten. Sen när jag matar så lägger jag antingen i hela iskuber eller så tinar jag innnan ovh sprutar ner, beror lite på var ynglen är.
                  Aha! Good stuff!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Uppenbarligen har mail prenumerationen slutat att fungera igen, många missade inlägg.

                    Men det var inte därför jag kom hit, har för mig att du nämnt någon gång att du spelat med Vargtass. Råkade lyssna på detta i P1, förmodligen någon natt.

                    Sju repliker i "Familjen Macahan" förvandlade karaktären Vargtass till svensk tonårsidol. Året var 1980 och nu skulle den okände skådespelaren Duane Loken förvandlas till svensk rockstjärna.

                    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3103
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Uppenbarligen har mail prenumerationen slutat att fungera igen, många missade inlägg.

                      Men det var inte därför jag kom hit, har för mig att du nämnt någon gång att du spelat med Vargtass. Råkade lyssna på detta i P1, förmodligen någon natt.

                      Sju repliker i "Familjen Macahan" förvandlade karaktären Vargtass till svensk tonårsidol. Året var 1980 och nu skulle den okände skådespelaren Duane Loken förvandlas till svensk rockstjärna.

                      http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3103
                      Det stämmer. Han blev någon sorts idol på 80-talet. Jag lirade gitarr i bandet när han var här i Sverige och röjde.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Vet inte hur intressant det är, men sajicaparet tuffar runt i karet med sina yngel, som faktiskt ser lite lätt runda ut om magen, trots att jag inte har matat dem nå't särskilt. Torpederna och scalarerna är förpassade till ena änden (ena scalaren har nu även fått halva analfenan uppäten, funderar skarpt på att låta dem flytta tillbaka till Trop imorr'n), och multisarna simmar runt och försöker se osynliga ut.

                        Detta sajicapar känns skarpare i sin yngelvård än de jag haft tidigare. Kanske nära det vilda?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jodå, visst är det intressant.
                          Jag misslyckades med att ta ur ynglen idag, hävertsugningen gick dom inte på utan rusade bara rätt in i spenaten...
                          Jag får plocka dom en och en senare.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Dina är väl hyfsat stora nu? Men kanske fortfarande i lagom storlek för att bli scalaregodis, samtidigt som de väl dessutom börjar bli mer självständiga, och därmed lättare byten? Men de verkar ha en del gömställen Tror nästan scalarerna får flytta, medan de har några fenor kvar, och dessutom ökar ju ynglens överlevnadschanser då.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Man kan undra om dessa yngel har något som gör att Skararerna helt enkelt inte tycker om dem. Annars vore de borta oavsett hur mycket föräldrarna försvarar dem. Skalarer jagar även när det är mörkt, inte kolsvart, men mörkt.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Jag har å andra sidan inte varit med om (vad jag kan minnas) att ett ciklidpar, av en art som anses som hyfsat fredlig, har slitit av rygg och analfenor på scalarer. Scalarerna är kanske så rädda för sajicorna nu, att de helt enkelt inte vågar komma nära? Megalechisarna verkar inte särskilt farliga för ynglen, men så har jag som sagt haft ett nyckelhålspar som klarat ett litet gäng yngel med bl.a Megalechis picta som sällskap.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...