Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Så vackra. Kommer ihåg att Ansjo berättade att du var helt nipprig av nervositet på vägen hem
    å
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Så vackra. Kommer ihåg att Ansjo berättade att du var helt nipprig av nervositet på vägen hem
      å
      Ja, dom låg ett par dygn nerpackade i påsar och kartong - det var en svinjobbig resa hem den gången. Men det gick hur fint som helst.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Nu blev sidan knäckt, men vill bara säga till LoGeek att om du kikar in vid tillfälle så har jag svarat på ett inlägg från dig som ligger sist på förra sidan.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Tack för svar och alla bilder! Riktigt härligt och inspirerande!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Tack för svar och alla bilder! Riktigt härligt och inspirerande!
            No probs! Det är bara kul att putta in lite bilder och blicka tillbaka.
            Faktum är att jag själv blir inspirerad och sugen på Discus igen, men väntar till jag har ett redigt kar redo. Jag funderar på en fet grupp Heckel.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Det har ju blivit lite Discus i tråden de senaste dagarna, en ciklid som åtminstone jag vurmar för väldigt mycket.

              Det finns några discusbilder och filmer (och lite annat) på förra sidan, för den som mot all förmodan känner sig hugad att kolla.

              Kan inte låta bli att slänga in denna film på ett Stendker Kobolt-par med en fin yngelskock som vi kollade in på Discus-championatet i Duisburg, Tyskland 2010.
              Jörg Stendker berättade att paret flyttades till mässan tillsammans med ynglen och placerades i detta visningskar, utan att "skita på sig" - yngelvårdarinstinkt ahoy!


              Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 April 2017, 09:17.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jodå, en liten påskaftonsuppdatering får vi allt ha.
                De senaste bild- och filmbomberna blev ju en redig knallsuccé (not ), så jag tänkte återkomma till den ungefär 80 cm långa almgrenen jag drog i för några veckor sedan, på vänstersidan av karet.
                Som jag berättade var grenen, efter att ha legat i en vattentunna ute i trädgården i ett halvår, fullständigt belupen och kleggig av smaskiga alger, och en helvetes massa vattenloppor och röda mygglarver.
                Jag drog givetvis ner hela skiten rätt ner i karet, där fanns ju massor av godis för fiskarna att äta - och det gjorde dom så magarna stod som Kalle Anka-bukar.
                Snabbt tog goldnuggetarna hand om alg-slajmet, och nu är roten fint renskrapad.

                Ha nu en finfin påskafton och god fortsättning på helgen!

                (Det smög sig med några bilder på javorna som täcker bakgrunden i ovankant riktigt tjusigt nu)

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1218.jpg Visningar:	1 Storlek:	411.0 kB ID:     	2369758

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1219.jpg Visningar:	1 Storlek:	360.6 kB ID:     	2369759

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1222.jpg Visningar:	1 Storlek:	431.0 kB ID:     	2369760

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1224.jpg Visningar:	1 Storlek:	409.3 kB ID:     	2369761

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1228.jpg Visningar:	1 Storlek:	392.3 kB ID:     	2369762

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1232.jpg Visningar:	1 Storlek:	398.3 kB ID:     	2369763

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1239.jpg Visningar:	1 Storlek:	419.1 kB ID:     	2369764

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1235.jpg Visningar:	1 Storlek:	367.5 kB ID:     	2369765

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1242.jpg Visningar:	1 Storlek:	456.0 kB ID:     	2369766

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1243.jpg Visningar:	1 Storlek:	583.5 kB ID:     	2369767
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 April 2017, 18:12.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ett riktigt fiskparadis
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Ett riktigt fiskparadis
                    Jo, det är gôtt flow i karet nu - om jag får säga det själv.
                    Nästa vecka har sajicaynglen gått i fem veckor frisimmade, det är en bra skock kvar. Men jag har beslutat mig att "häverta" ur ynglen när helgen är över, och lämna bort dessa till Z-shopen.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Jo, det är gôtt flow i karet nu - om jag får säga det själv.
                      Nästa vecka har sajicaynglen gått i fem veckor frisimmade, det är en bra skock kvar. Men jag har beslutat mig att "häverta" ur ynglen när helgen är över, och lämna bort dessa till Z-shopen.
                      Japp, det får du, det är ju ditt kar, och du känner det bäst
                      Här är väl sajicaynglen snart ute ur sitt malrör, och multispinosaynglen har nyligen kläckts, och placerats i en utgrävd hålighet under stenen äggen las på.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Japp, det får du, det är ju ditt kar, och du känner det bäst
                        Här är väl sajicaynglen snart ute ur sitt malrör, och multispinosaynglen har nyligen kläckts, och placerats i en utgrävd hålighet under stenen äggen las på.
                        Fullt ös med andra ord. Låter gôtt.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Fullt ös med andra ord. Låter gôtt.
                          Jodå, men misstänker ju att de blir fiskmat rätt snabbt, om man slår upp ordet glupsk i en ordbok, är där en bild på en scalare. Och torpederna äter säkert också gärna yngel. Megalechisarna vet jag inte om jag är så orolig för, för det var i sällskap med så'na (picta i det fallet) som ett nyckelhålspar lyckades föda upp ett litet gäng smånycklar.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Shepard

                            Jodå, men misstänker ju att de blir fiskmat rätt snabbt, om man slår upp ordet glupsk i en ordbok, är där en bild på en scalare. Och torpederna äter säkert också gärna yngel. Megalechisarna vet jag inte om jag är så orolig för, för det var i sällskap med så'na (picta i det fallet) som ett nyckelhålspar lyckades föda upp ett litet gäng smånycklar.
                            Scalarer är verkligen glupska. Jag har sett mina ta åtskilliga yngel.

                            Här är två bilder på VF Nhamunda Red Discus som käkar Corydoras pygmaeus.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_21159.jpg
Visningar: 211
Storlek: 390,5 KB
ID: 2369795

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_21161.jpg
Visningar: 198
Storlek: 399,6 KB
ID: 2369796

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ja, med allt snack om hur känsliga och snälla discus är, så glöms det kanske ofta bort att de också är ciklider, med vissa rovfisktendenser. Hade bilbukar med discus vid ett tillfälle, och när ljuset släcktes, såg nog discusarna bara de glittrande fjällen på bilbukarna, för jag minns ett tillfälle när en discus, efter släckning, högg en bilbuk i sidan så att fjällen yrde. En liten discus (kanske 10 cm) jag hade fick ett longhorn i sidan till en jämstor scalare, och körde runt den som en galning.

                              Älskar verkligen de olika vildtyperna av discus, finns nog ingen annan akvariefisk som lika mycket symboliserar det vackra Amazonas, och får en att vilja åka dit.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Japp, discusar kan vara riktigt tuffa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...