Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Nu har sajicaynglen kläckts, och multisarna är också på gång. Och marmorscalareparet har lekt såg jag
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Shepard
      Nu har sajicaynglen kläckts, och multisarna är också på gång. Och marmorscalareparet har lekt såg jag
      Toppen!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Lägg gärna upp favoriter i repris
        Här lite reprisgodis.

        Stendker Discus Solid Turquoise


















        Stendker Red Turquoise



















        Stendker ”White Butterfly”



















        VF Nhamunda Red (960-L)

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_22989.jpg Visningar:	1 Storlek:	455.0 kB ID:     	2369571
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2017, 18:24.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Toppen!
          Japp, slås hela tiden av vilken vacker fisk multispinosan är.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Shepard
            Japp, slås hela tiden av vilken vacker fisk multispinosan är.
            Det är den verkligen!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det är den verkligen!
              Kollat på en del youtubeklipp, de varierar mycket i färg, en av de vackraste jag sett var i en butik, en stor (ca 15 cm) hane, som var mer eller mindre tomatröd.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jo... Jag vet att den här mossbelupna tråden saknar all tänkbar relevans.
                Fattas bara annat, det finns så många ämnen och frågor som kräver svar och lösningar, och det sker ju sannerligen inte i denna tråd.
                Jag uppdaterar lite titt som tätt, trots allt - har liksom svårt att lämna ett forum som har varit så trevligt och lärorikt under de senaste tio åren som jag har medverkat här.
                Nu finns egentligen inte så mycket mer att diskutera, orda, skriva eller ens att andas om då det gäller fiskar, speciellt ciklider och dess beteende, miljö och levnadsbetingelser...

                Här är en liten film på sajicorna som går in på fjärde veckan med sina yngel, blir en månad på långfredagen.
                På filmen har jag matat med lite levande loppor och röda mygglarver från dammen samt räk/fisk-mix. Scalarerna blir helgalna av maten och sajicahanen har haft fullt sjå med att hålla undan ynglen från dom - därav hans "flåsande" - pojken blir andfådd.
                Snart är det påsk - då skall det bli kul att dra ner lite kokt äggula i karet - är det något yngel gillar, så är det detta... Prova så får ni se.


                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2017, 22:30.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Här lite reprisgodis.

                  Stendker Discus Solid Turquoise


















                  Stendker Red Turquoise



















                  Stendker ”White Butterfly”



















                  VF Nhamunda Red (960-L)

                  Klicka på bilden för större storlek Namn:	 image_22989.jpg Visningar:	1 Storlek:	455.0 kB ID: 	2369571
                  wow.. alltså.. vilket kar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jo... Jag vet att den här mossbelupna tråden saknar all tänkbar relevans.
                    Fattas bara annat, det finns så många ämnen och frågor som kräver svar och lösningar, och det sker ju sannerligen inte i denna tråd.
                    Jag uppdaterar lite titt som tätt, trots allt - har liksom svårt att lämna ett forum som har varit så trevligt och lärorikt under de senaste tio åren som jag har medverkat här.
                    Nu finns egentligen inte så mycket mer att diskutera, orda, skriva eller ens att andas om då det gäller fiskar, speciellt ciklider och dess beteende, miljö och levnadsbetingelser...

                    Här är en liten film på sajicorna som går in på fjärde veckan med sina yngel, blir en månad på långfredagen.
                    På filmen har jag matat med lite levande loppor och röda mygglarver från dammen samt räk/fisk-mix. Scalarerna blir helgalna av maten och sajicahanen har haft fullt sjå med att hålla undan ynglen från dom - därav hans "flåsande" - pojken blir andfådd.
                    Snart är det påsk - då skall det bli kul att dra ner lite kokt äggula i karet - är det något yngel gillar, så är det detta... Prova så får ni se.


                    https://www.youtube.com/watch?v=uv-7pAYDgfI
                    så mysigt med yngel Jag har en "massa" apistoyngel hemma och det är fyra kvar efter en kull som börjar bli c 2 cm och sen ca 15 stycken i senaste kullen som är ca 1 cm
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      så mysigt med yngel Jag har en "massa" apistoyngel hemma och det är fyra kvar efter en kull som börjar bli c 2 cm och sen ca 15 stycken i senaste kullen som är ca 1 cm
                      Ja, det är för jädra kul att kolla in yngelvården.
                      Precis som med dina apor, tror jag det blir ett antal av dessa sajicayngel som kommer att bli vuxna. Det gäller bara att kunna plocka dom ur baljan...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        wow.. alltså.. vilket kar
                        Ja, det karet var småmulligt.

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        2 meter.jpg Visningar:	1 Storlek:	648.4 kB ID:     	2369584

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1121.JPG Visningar:	1 Storlek:	295.8 kB ID:     	2369585

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1583.JPG Visningar:	1 Storlek:	409.9 kB ID:     	2369586

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1589.JPG Visningar:	1 Storlek:	401.6 kB ID:     	2369587

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1940.JPG Visningar:	1 Storlek:	633.4 kB ID:     	2369588

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1943.JPG Visningar:	1 Storlek:	525.3 kB ID:     	2369589



                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2015.JPG Visningar:	1 Storlek:	580.3 kB ID:     	2369591

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2016.JPG Visningar:	1 Storlek:	583.3 kB ID:     	2369592

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2053.JPG Visningar:	1 Storlek:	595.2 kB ID:     	2369593

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2220.JPG Visningar:	1 Storlek:	599.1 kB ID:     	2369594
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2436_2.JPG Visningar:	1 Storlek:	1.19 MB ID:     	2369595

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2450.JPG Visningar:	1 Storlek:	394.4 kB ID:     	2369596


                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, det är för jädra kul att kolla in yngelvården.
                          Precis som med dina apor, tror jag det blir ett antal av dessa sajicayngel som kommer att bli vuxna. Det gäller bara att kunna plocka dom ur baljan...
                          precis.. jag måste riva karet för att få upp dem och det är snart dags för honan jagar och jagar de som är en modell större och snart släpper hon väl yngelvården på de andra och då kommer hon få hjärtinfakt av allt jagande när det är 15 till att jaga...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            precis.. jag måste riva karet för att få upp dem och det är snart dags för honan jagar och jagar de som är en modell större och snart släpper hon väl yngelvården på de andra och då kommer hon få hjärtinfakt av allt jagande när det är 15 till att jaga...
                            Haha! Jag känner igen det där.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Här lite reprisgodis.

                              Stendker Discus Solid Turquoise


















                              Stendker Red Turquoise



















                              Stendker ”White Butterfly”



















                              VF Nhamunda Red (960-L)

                              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 image_22989.jpg Visningar:	1 Storlek:	455.0 kB ID: 	2369571
                              Härliga filmer! Fin Solid Turquoise!

                              Hur gick det med ynglen i sällskapskaren? Brukar ju vara svårt att få dem att utvecklas optimalt och få upp många till vuxen ålder i sällskapskar.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                Härliga filmer! Fin Solid Turquoise!
                                Hur gick det med ynglen i sällskapskaren? Brukar ju vara svårt att få dem att utvecklas optimalt och få upp många till vuxen ålder i sällskapskar.
                                S-Turkarna köpte jag av Jörg Stendker nere i tyskland. Två riktigt stora ”blaffor”.
                                Karet de gick i hos mig var en 70x70x70 cm-kub.


                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0199.JPG Visningar:	1 Storlek:	381.2 kB ID:     	2369612

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0200.JPG Visningar:	1 Storlek:	335.6 kB ID:     	2369613

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4831.JPG Visningar:	1 Storlek:	288.0 kB ID:     	2369614

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4833.JPG Visningar:	1 Storlek:	276.4 kB ID:     	2369615

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4834.JPG Visningar:	1 Storlek:	387.5 kB ID:     	2369616

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5401.JPG Visningar:	1 Storlek:	675.0 kB ID:     	2369617

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5402.JPG Visningar:	1 Storlek:	654.0 kB ID:     	2369618

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5408.JPG Visningar:	1 Storlek:	450.0 kB ID:     	2369619

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5802.JPG Visningar:	1 Storlek:	535.9 kB ID:     	2369620

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5808.JPG Visningar:	1 Storlek:	531.5 kB ID:     	2369621

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5852.JPG Visningar:	1 Storlek:	428.0 kB ID:     	2369622

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5856.JPG Visningar:	1 Storlek:	337.3 kB ID:     	2369623

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5922_2.JPG Visningar:	1 Storlek:	496.5 kB ID:     	2369624

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5995.JPG Visningar:	1 Storlek:	413.8 kB ID:     	2369625

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5999.JPG Visningar:	1 Storlek:	376.5 kB ID:     	2369626

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6017_2.JPG Visningar:	1 Storlek:	568.1 kB ID:     	2369627

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6027.JPG Visningar:	1 Storlek:	764.0 kB ID:     	2369628

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6027_2.JPG Visningar:	1 Storlek:	2.26 MB ID:     	2369629

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6051.JPG Visningar:	1 Storlek:	410.5 kB ID:     	2369630

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6053_2.JPG Visningar:	1 Storlek:	1.61 MB ID:     	2369631

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6056.JPG Visningar:	1 Storlek:	308.4 kB ID:     	2369632

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6876.JPG Visningar:	1 Storlek:	416.3 kB ID:     	2369633

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6878.JPG Visningar:	1 Storlek:	430.6 kB ID:     	2369634

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6883.JPG Visningar:	1 Storlek:	494.8 kB ID:     	2369635

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_7030.JPG Visningar:	1 Storlek:	483.8 kB ID:     	2369636

                                Många yngel från detta par klarade sig vidare. Jag har en kompis, Bosse, som i perioder drar upp lite Discus hemma. Han har fått Solid Turk-, och Röd Turk-yngel när de blivit ett par centimeter stora.

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_7140.JPG Visningar:	1 Storlek:	327.1 kB ID:     	2369637


                                Jag själv har inte intresserat mig speciellt att dra upp, föda upp eller vad man nu skall kalla det - odla? Detta på grund av att det kräver mycket tid och utrymme.
                                Mitt intresse har snarare varit att studera själva lek- och yngelvårdarbeteendet. Har det blivit yngel som klarat sig upp i lite storlek har jag gett bort dessa till människor som har resurser att dra upp ynglen till vuxna fiskar.

                                I ”sällskapskar” är yngeluppdragning en helt annan sak - håller helt och hållet med dig.
                                Det är mestadels så jag har hållt Discus då jag tycker det är mer intressant.

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5850.JPG Visningar:	1 Storlek:	407.9 kB ID:     	2369638

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5851.JPG Visningar:	1 Storlek:	379.6 kB ID:     	2369639

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5866.JPG Visningar:	1 Storlek:	419.1 kB ID:     	2369640

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5871.JPG Visningar:	1 Storlek:	440.8 kB ID:     	2369641

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5901_2.JPG Visningar:	1 Storlek:	795.7 kB ID:     	2369642

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5948.JPG Visningar:	1 Storlek:	455.5 kB ID:     	2369643

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5964.JPG Visningar:	1 Storlek:	425.6 kB ID:     	2369644

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5965.JPG Visningar:	1 Storlek:	413.5 kB ID:     	2369645

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5985.JPG Visningar:	1 Storlek:	1.78 MB ID:     	2369646

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_5986.JPG Visningar:	1 Storlek:	2.46 MB ID:     	2369647

                                Min inställning är att ynglen får gå hos föräldrarna så länge de kan. Oftast stryker merparten med efter ett tag - blir uppätna av andra fiskar, främst andra discusar.
                                Men det har blivit en hel del yngel som klarat sig från varje kull trots allt.
                                Här är en film på hur det kunde se ut. RödTurk-yngel i detta fall.

                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 April 2017, 11:01.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...