Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    tack shep =)

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Varsågod tant
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Riktigt härligt kar, Shep! Det var kul att få se det i helhet. Topp!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Tack Men den j-kla javan vägrar hålla sig ovanpå roten, utan ska glida iväg och lägga sig utanför. Fast sitter den, men inte där jag vill. Och nu är jag uppe i en liten ommöblering, kom precis ihåg en gammal rot jag hade i för längese'n (tror det är den roten som syns bakom multispinosahanen och ynglen på min avatar), men så klart flyter den nu Hoppas det inte är nå'n luftbubbla fångad i den, för då sjunker den väl aldrig.
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Frisimmande i tre veckor, till helgen.

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 April 2017, 16:12.

            Kommentar

            • Haloumi
              • November 2016
              • 59

              Matar du dom med något speciellt eller låter du dom bara äta vad som finns naturligt i karet och liknande? Grymt duktiga dom är som tagit hand om dom såpass länge bland scalare och annat!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Haloumi
                Matar du dom med något speciellt eller låter du dom bara äta vad som finns naturligt i karet och liknande? Grymt duktiga dom är som tagit hand om dom såpass länge bland scalare och annat!
                Ja, dom är helt otroliga på att vakta ynglen, nästan Zebraciklid-magnitud. De går fullständigt obehindrat i karet och scalarerna, som ju verkligen skulle ha en sportslig tjalle att nappa åt sig yngel, försöker - men det går inte.
                Nej, jag ger ingen speciell mat till ynglen, de går ofta och käkar i det organiska sediment (ej undermålig mulm) som finns här och var i karet.
                Det enda jag gör som en extra grej är att ta små bitar av den vanliga mat jag ger fiskarna och smular sönder detta till små partiklar som ynglen äter.

                Kommentar

                • Haloumi
                  • November 2016
                  • 59

                  Okej, mina fick frisimmande igår och honan står över gropen dom rör sig runt medans hanen håller precis alla malar och annat i hörnen av akvariet mer eller mindre. Grymt duktig på att hålla alla obehöriga på avstånd.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Haloumi
                    Okej, mina fick frisimmande igår och honan står över gropen dom rör sig runt medans hanen håller precis alla malar och annat i hörnen av akvariet mer eller mindre. Grymt duktig på att hålla alla obehöriga på avstånd.
                    Gôtt! Då har du många härliga stunder framför karet, det är ju så kul att sitta och kolla på dom.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      En annan ciklid som också är fantastisk med sin yngelvård är Discus. De här Röd-Turkarna gick vecka in och vecka ut med sina yngel.
                      Många av ynglen vi kan se på filmen nådde vuxen ålder.
                      Här kan vi snacka om intressant lek- och yngelvårdande beteende.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        tjena mats..
                        kommer med massor med frågor om fjärilar.. det är så att det har grävts på var sida om min rot. Inte hela vägen under utan längsmed. Kan det vara fjärilhanen ? sedan så har han hållit sig undan i rotvältan jag har senaste veckan, jag börjar tro han vaktar yngel.Honan är dock framme och äter å simmar runt i största almänhet, men hanen är kanske framet max 20 min på hela dagen totalt.
                        Är det så att hanen vaktar mer än honan ?... ja många frågor vart det, jag har trott han var dålig, men jag kan ju haft helt fel. Han ser bra ut inte spec avmagrad så han tycks finna mat, fast han inte kommer när jag matar. Jag har dock börjat släppa ner maskar över rotvältan så nån skall komma hans väg. VEt inte vad maskarna heter bara dom är smala å rosa, och bor i en burk i kylen i vatten.
                        kanske skulle tatt det privat men fler vill nog läsa om din visdom =D

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Så, nu har rotskrället landat. Och som för att ge mig en födelsedagspresent, har sajicorna, efter en hel evighet, äntligen bestämt sig för att leka
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            tjena mats..
                            kommer med massor med frågor om fjärilar.. det är så att det har grävts på var sida om min rot. Inte hela vägen under utan längsmed. Kan det vara fjärilhanen ? sedan så har han hållit sig undan i rotvältan jag har senaste veckan, jag börjar tro han vaktar yngel.Honan är dock framme och äter å simmar runt i största almänhet, men hanen är kanske framet max 20 min på hela dagen totalt.
                            Är det så att hanen vaktar mer än honan ?... ja många frågor vart det, jag har trott han var dålig, men jag kan ju haft helt fel. Han ser bra ut inte spec avmagrad så han tycks finna mat, fast han inte kommer när jag matar. Jag har dock börjat släppa ner maskar över rotvältan så nån skall komma hans väg. VEt inte vad maskarna heter bara dom är smala å rosa, och bor i en burk i kylen i vatten.
                            kanske skulle tatt det privat men fler vill nog läsa om din visdom =D
                            Det är alltid lite vanskligt att säga exakt vad som sker, speciellt utan att se i verkligheten eller på någon film.
                            Det kan vara så att han vaktar en lek, men jag undrar om du sett själva leken?
                            Fjärilar kan ibland uppvisa en obalans mellan parterna efter att leken fullbordats, alltså att honan eller hanen tar över vaktandet och blir aggressiv mot den andra - skulle ju kunna vara detta du ser. I kar med större grupper av fjärilar svetsas paren ihop på ett annat sätt och det blir ett naturligare beteende.
                            Om det är röda mygglarver du matar med så borde hanen vara intresserad av att käka dessa. Rm är ju rena snackset och i stort sett oemotståndligt för de flesta fiskar.
                            En liten film på dina fjärilar, gärna när du matar dom vore bra. Då kanske man kan säga lite mer säkert vad som sker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Så, nu har rotskrället landat. Och som för att ge mig en födelsedagspresent, har sajicorna, efter en hel evighet, äntligen bestämt sig för att leka
                              Grattis, både på födelsedagen och att sajicorna har kommit igång! Riktigt kul att höra.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Grattis, både på födelsedagen och att sajicorna har kommit igång! Riktigt kul att höra.
                                Tack Mats De lekte i malröret, såg äggen när jag lös in med ficklampan. Undrar om inte multisarna är på gång också, de börjar skifta lite i gult/gråsvart.

                                Roten passar bra i vänstra delen av karet, ena änden är avkapad, så att den kan stå mot rutan, och så har jag tryckt dit ett par små javaplantor och en liten Anubias i några håligheter.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...