Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Sorry Mats för "intrånget" i din tråd, fast jag vet ju att du bara tycker det är kul .
    //Inger
    Absolut, ös på bara!

    Kommentar

    • Swamp
      • January 2009
      • 88

      Ursprungligen postat av Inger H
      Sorry Mats för "intrånget" i din tråd, fast jag vet ju att du bara tycker det är kul .

      LoGeek och Swamp: jodå, jag har haft en CO2-anläggning för ett antal år sedan, men kan säga att det inte funkade så bra. Den tekniska delen av min hjärna liksom fattas.
      Jag vill ju att det ska fungera ändå i mina kar, så lättsamt som det nu bara går.

      Swamp: vad är det för sorts substrat/soil du pratar om som permanent sänker PH?

      //Inger
      Bland annat har du Shirakura Red Bee, Aquarium Soil från Tropica och Africana från ADA. Samtliga sänker PH men med lite olika egenskaper. Finns säkert fler.

      Finns även lite DIY sätt, såsom torv... Inget jag testat dock.

      Kör själv med ett lager Red Bee under sanden och har då minskat PH med 0,5-1. Har dock Göteborgsvatten då svänger lite hejvilt mellan mätningarna...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Gulle dig Mats som tar dig tid att skriva som du gör - dessutom till mig .
        Vet, att du inte alls har några regler, förutom dina egna, som hos dig funkar perfekt.
        Yngel eller inte, för mig spelar det nog inte så stor roll egentligen, men fiskarnas lek - och allt runt omkring den gillas ju såklart.
        PH-värdet som jag har, visade sig inte alls störa fiskarna som jag hade på något vis, men växterna tog stryk, trots att jag hade valt växter med omsorg för att passa in.
        Har så jädrans svårt att ha kar utan växter - så på den vägen är det...
        //Inger
        Skulle inte Javaormbunke kunna fungera?
        Om du nu inte vill köra igång med Logeeks finfina Co2-tips, så är ju javan annars lätt att få snurr på.
        Kolla på mitt Neanderthal-kar som är så low-tech att hela forumet får spyreflexer.
        Ett enda sketet lysrör sköter ljusruljansen - lätt som en plätt!
        Jag började med tre små plantor, en på vardera höger- och vänstersidorna och en i miten, med planen att täcka hela övre delen på bakgrunden - som nu är täckt.
        Inte en endaste alg har dykt upp heller... Det är ju självaste Fan också, jag vill ju ha rötterna översållade med urtjusiga tofsalger, men dessa algjuveler lär väl inte dyka upp i mitt kar i vanlig ordning.


        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1154.jpg
Visningar: 196
Storlek: 351,2 KB
ID: 2369061

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1155.jpg
Visningar: 192
Storlek: 298,0 KB
ID: 2369062

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1156.jpg
Visningar: 186
Storlek: 444,0 KB
ID: 2369063

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1158.jpg
Visningar: 182
Storlek: 339,7 KB
ID: 2369064

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1159.jpg
Visningar: 165
Storlek: 423,4 KB
ID: 2369065

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1160.jpg
Visningar: 176
Storlek: 419,2 KB
ID: 2369066

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1162.jpg
Visningar: 166
Storlek: 426,0 KB
ID: 2369067

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1164.jpg
Visningar: 173
Storlek: 448,6 KB
ID: 2369068

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1165.jpg
Visningar: 177
Storlek: 431,4 KB
ID: 2369069

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1166.jpg
Visningar: 176
Storlek: 360,1 KB
ID: 2369070

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1168.jpg
Visningar: 158
Storlek: 591,2 KB
ID: 2369071

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1169.jpg
Visningar: 156
Storlek: 398,5 KB
ID: 2369072

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1170.jpg
Visningar: 187
Storlek: 409,7 KB
ID: 2369073

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1173.jpg
Visningar: 159
Storlek: 460,7 KB
ID: 2369074




        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Hmm, för mig är det tvärtom, mina Microsorium brukar inte ta sig nå't vidare (de jag har nu ser dock ok ut), däremot så växer tofsalgerna som ogräs, och medan de kan se rätt snygga ut på en del rötter, så är det mindre kul när de täcker växtbladen. Men att javan trivs hyfsat, som nu, behöver inte hindra tofsalgerna, som jag sett i ett av mina kar. Javan växte och täcker roten den sitter på, men javan är i sin tur om inte översållad med tofsalger, så i alla fall rätt skäggig. Har funderat på om jag kanske har för starkt ljus för ormbunkarna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Mats, dina bilder på javan är ju bara så underbara. Men all denna java, som jag har köpt genom åren funkar bara inte hos mig. Du skickade jättefina windelöv till mig för några år sedan, minns att jag inte ville posta bilder på hur dom bara gick ner sig.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Tofsalger är vanligast om man kör co2, och beror ofta på svajig co2/pH.

              Mats, är ormbunkarna alltid delvis över vattnet eller tog du bilderna under vattenbyte?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Tofsalger är vanligast om man kör co2, och beror ofta på svajig co2/pH.
                Mats, är ormbunkarna alltid delvis över vattnet eller tog du bilderna under vattenbyte?
                Aha, då gör jag åtminstone något rä... fel då.
                Tofsalgerna är ju så snygga - men jag får sluta hoppas på dessa då.
                Vissa av bilderna är tagna vid vattenbyte, men många blad ligger strax under och vid vattenytan när karet är fyllt.

                Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 April 2017, 18:47.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Mats, dina bilder på javan är ju bara så underbara. Men all denna java, som jag har köpt genom åren funkar bara inte hos mig. Du skickade jättefina windelöv till mig för några år sedan, minns att jag inte ville posta bilder på hur dom bara gick ner sig.
                  //Inger
                  Äh, det gör inget.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Hmm, för mig är det tvärtom, mina Microsorium brukar inte ta sig nå't vidare (de jag har nu ser dock ok ut), däremot så växer tofsalgerna som ogräs, och medan de kan se rätt snygga ut på en del rötter, så är det mindre kul när de täcker växtbladen. Men att javan trivs hyfsat, som nu, behöver inte hindra tofsalgerna, som jag sett i ett av mina kar. Javan växte och täcker roten den sitter på, men javan är i sin tur om inte översållad med tofsalger, så i alla fall rätt skäggig. Har funderat på om jag kanske har för starkt ljus för ormbunkarna.
                    Kanske är det för mycket ljus, men jag är fel gubbe att svara på det. Kanske någon som är bra på växter kan gå in och tala om hur det funkar?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      En liten film på ynglen, högt uppe i karet, när de äter en liten nypa mosad artemia som yr omkring.

                      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 April 2017, 19:17.

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        Grymt snyggt kar. Länge sen jag skrev här
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Kanske är det för mycket ljus, men jag är fel gubbe att svara på det. Kanske någon som är bra på växter kan gå in och tala om hur det funkar?
                          Ja, vad jag förstår gillar Microsorium inte starkt ljus.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Ursprungligen postat av Shepard

                            Ja, vad jag förstår gillar Microsorium inte starkt ljus.
                            Stämmer. Mina har alltid blivit som finast med lite ljus. Inget co2 och typ ingen näring.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Faltaren
                              Grymt snyggt kar. Länge sen jag skrev här
                              Det var ett tag jag såg dig här. Kika tillbaka i tråden något år så finns det lite småskit att kolla på.
                              Kul att du tittade in!

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Ursprungligen postat av Faltaren

                                Stämmer. Mina har alltid blivit som finast med lite ljus. Inget co2 och typ ingen näring.
                                Den var riktigt intressant, den ska jag prova!
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...