Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Dom ser fina ut, tycker jag.
    Det här med att honan är en aning undergiven inträffar lite då och då, speciellt om parterna inte riktigt är i fas.
    Om de får lite "motstånd", kanske av några artfränder eller något annat (i mitt fall finns det 9 stora scalarer som verkligen inte viker sig) kan parnildning triggas.
    Har du andra ciklider i karet?
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 March 2017, 21:02.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Har två scalarer, och två eldbukar, men eldbukarna är rätt mycket mindre än sajicorna. Har även 6 Megalechis thoracata, 10 denisoni, och 2 små Polypterus senegalus.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Shepard
        Har två scalarer, och två eldbukar, men eldbukarna är rätt mycket mindre än sajicorna. Har även 6 Megalechis thoracata, 10 denisoni, och 2 små Polypterus senegalus.
        Sitter lite grisigt till här nu, men skall göra ett kort inlägg (kan löda på lite mer senare).
        Det finns två vägar att gå; förutsatt att honan är helt kurrant, alltså att hon inte kryper med fenorna - även när hanen inte är i närheten, och inte ser vek ut i kroppshållningen, rent allmänt - så ge det lite tid till, så parar dom troligtvis ut ganska snabbt.
        Annars kan man kanske introducera några artfränder till, då brukar det hända grejer. Det trista med den andra lösningen är att något par bildas och man kanske måste ta ur de som "blir över". Hur man får göra är svårt att säga, det beror lite på karets storlek och inredning.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Jo, hon ser frisk ut, simmar i och för sig ofta runt med ryggfenan sänkt, ungefär som hon förväntar sig att stöta på hanen överallt. Men hon beter sig inte sjukt, och är heller inte särskilt skygg. När jag tog bilderna for både honan och hanen omkring som stollar längs med framrutan, och ropade "maaaaat!!!" Häromdagen morskade hon som sagt till sig, och färgade ut, och spände ut fenorna mot hanen, men det höll inte länge. Han hade fått in en lite större hane och hona i butiken såg jag, var lite sugen på att köpa dem, tills jag såg att även den hanen jagade runt honan.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Shepard
            Jo, hon ser frisk ut, simmar i och för sig ofta runt med ryggfenan sänkt, ungefär som hon förväntar sig att stöta på hanen överallt. Men hon beter sig inte sjukt, och är heller inte särskilt skygg. När jag tog bilderna for både honan och hanen omkring som stollar längs med framrutan, och ropade "maaaaat!!!" Häromdagen morskade hon som sagt till sig, och färgade ut, och spände ut fenorna mot hanen, men det höll inte länge. Han hade fått in en lite större hane och hona i butiken såg jag, var lite sugen på att köpa dem, tills jag såg att även den hanen jagade runt honan.
            Köper du det andra paret också, så kan jag sätta sju av mina bästa framtänder på att det blir hanarna som kommer att göra upp. Troligtvis blir en av honorna dominant på kuppen, och du har ett par på två röda.
            Kolla med affären (du har la gôtt flow med dom) om du kan få lämna tillbaka de som blir över om det blir för mycket revirjagande.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Tja, att han tar emot överblivna individer vet jag. Men de två han hade i butiken nu var dubbelt så stora som mina, vet inte hur det skulle sluta, känns inte som om maktkampen skulle bli så jämn. Däremot hade han 6 afrikanska knivfiskar (Xenomystus nigri) som jag blev rejält sugen på. Stoppa mig
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Shepard
                Tja, att han tar emot överblivna individer vet jag. Men de två han hade i butiken nu var dubbelt så stora som mina, vet inte hur det skulle sluta, känns inte som om maktkampen skulle bli så jämn. Däremot hade han 6 afrikanska knivfiskar (Xenomystus nigri) som jag blev rejält sugen på. Stoppa mig
                Nja, jag skall inte stoppa dig... du får ta en funderare.

                Köp det andra paret också och kolla vad som händer - eller vänta någon vecka till och vänta ut de du redan har. Svårt att tipsa om hur du skall göra.


                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Hehe, tror det skulle bli lite väl stimmigt med knivfiskarna, men nog tycker jag att de är häftiga

                  Avvaktar nog lite. Funderar på, kanske är vattenvärdena fel? Brukar ha rätt lågt pH, och sajica är ju centralamerikaner. De kanske vill ha högre pH, och det är därför de inte riktigt kommer i stämning? Men å andra sidan har jag haft sajicalekar i karet förr.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Hehe, tror det skulle bli lite väl stimmigt med knivfiskarna, men nog tycker jag att de är häftiga
                    Avvaktar nog lite. Funderar på, kanske är vattenvärdena fel? Brukar ha rätt lågt pH, och sajica är ju centralamerikaner. De kanske vill ha högre pH, och det är därför de inte riktigt kommer i stämning? Men å andra sidan har jag haft sajicalekar i karet förr.
                    Jag mäter ju inte vattnet i mina kar... men kan tänka mig att ph:t ligger något under neutralt.
                    Jag funderar på varför din hona är en aning undergiven - och det kan bli så ibland att en av parterna inte riktigt hittar en naturlig plats att uppehålla sig på i början.
                    Detta i kombination med att honan kanske inte är redo att bilda par just nu när de är hyfsat nyisläppta i karet bidrar till hennes lite undfallande beteende.
                    Sajicor är ju ändå väldigt lättlekta, så jag tror du gör rätt i att avvakta en tid, så kommer de garanterat igång.

                    Mina sajicor drar fortfarande omkring yngelskocken precis över hela karet, högt som lågt. Väldigt kul att sitta och kolla på.


                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Tja, nu har de ju ändå gått i karet i nå'n månad eller så, och honan verkar vara hemmastadd, och är direkt framme vid matningarna, ingen skillnad alls mellan hanen och honan där. Men hanen tycks ändå liksom vara lite irriterad över hennes närvaro. Kanske är det för mycket liv och rörelse i karet för att de ska komma till ro? Denisonistimmet far omkring som torpeder, och så kallas de ju också för torpedbarb. Och Megalechisarna bidrar ju inte till nå't lugn de heller. Men har jag lyckats få lek, och överlevande yngel, av nyckelhål tillsammans med Megalechis picta, så ska väl inte det heller vara problemet. Karet är välplanterat, med rötter och stenar som bildar gömställen.

                      Ja, yngelvårdande ciklider tröttnar man aldrig på att studera
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Tja, nu har de ju ändå gått i karet i nå'n månad eller så, och honan verkar vara hemmastadd, och är direkt framme vid matningarna, ingen skillnad alls mellan hanen och honan där. Men hanen tycks ändå liksom vara lite irriterad över hennes närvaro. Kanske är det för mycket liv och rörelse i karet för att de ska komma till ro? Denisonistimmet far omkring som torpeder, och så kallas de ju också för torpedbarb. Och Megalechisarna bidrar ju inte till nå't lugn de heller. Men har jag lyckats få lek, och överlevande yngel, av nyckelhål tillsammans med Megalechis picta, så ska väl inte det heller vara problemet. Karet är välplanterat, med rötter och stenar som bildar gömställen.

                        Ja, yngelvårdande ciklider tröttnar man aldrig på att studera
                        Aha, de har gått såpass länge...
                        Fan, det vore så intressant att få se dom in live-action, so to speak.
                        Du nämnde att dom ibland drar utefter rutorna. Det där är ett vanligt fenomen när fiskar inte riktigt har mutat in sitt "hemområde", eller vet var de skall ta vägen, speciellt när de är nyisläppta i karet.
                        Någonting gör att honan inte släpper fram lektendenserna - något som hos dessa ciklider brukar gå väldigt fort.
                        Hmm... svårt, som sagt, att säga vad det kan bero på. Vi får hålla koll på dom ett tag - skriv gärna hur det utvecklar sig.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Att de drog runt utmed rutan igår när jag försökte ta bilder på dem, uppfattade jag mer som tiggeri efter mat Vanligtvis brukar de inte hålla på så. Hanen håller mest till vid en stor rot till höger, och det "malrör" som finns där, och som han tycks ha mutat in. Honan håller mest till i vänstra delen. Ibland ger sig hanen iväg från sin ände, eller så vågar honan sig lite närmare, och det slutar oftast i omedelbar bortkörning av honan. Ibland kan de stå intill varandra i några sekunder, innan hanen bestämmer sig för att hon är för nära. Det blir aldrig några skador, eller långvariga jakter flera varv runt karet, honan slinker rätt snabbt in bland växterna.

                          Ja, ska hålla dig uppdaterad Kanske kan jag så länge fresta med några bilder på fina ciklidpar, som höll bättre sams än sajicorna...
                          Bifogade filer
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Om det är mattiggeri så är det ju bara den korta stunden då du är nära karet. Jag tänkte att de drar runt kring rutorna under vissa perioder...
                            Ok, det är svårt, som sagt, att säga vad som är på gång utan att se dom "live".
                            Det skall bli spännande att höra och se vad som händer.
                            Det är verkligen kanonfina bilder du bjuder på!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Nja, inte vad jag tänkt på i alla fall, tycker de brukar hålla till längre in i karet för det mesta. De som brukar stoja runt är torpederna, men så är de ju stimfiskar utan revir. Polypterusarna kan köra sina patruller också, men samma sak där, de är nog rätt territorielösa. Och Megalechisarna är... Ja, Megalechisar, fenförsedda bulldozers som inte bryr sig särskilt mycket om ifall det är nå'n i vägen.

                              Tja, fiskarna är väl finare än bilderna, men tack Dina bilder är dock snäppet vassare.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Shepard
                                Nja, inte vad jag tänkt på i alla fall, tycker de brukar hålla till längre in i karet för det mesta. De som brukar stoja runt är torpederna, men så är de ju stimfiskar utan revir. Polypterusarna kan köra sina patruller också, men samma sak där, de är nog rätt territorielösa. Och Megalechisarna är... Ja, Megalechisar, fenförsedda bulldozers som inte bryr sig särskilt mycket om ifall det är nå'n i vägen.
                                Tja, fiskarna är väl finare än bilderna, men tack Dina bilder är dock snäppet vassare.
                                Det var jag som massuppfittade, och trodde att de kanske drog runt sådär jobbigt utefter rutorna - my bad!
                                Vi hoppas, som sagt, att dina sajicor snart drar igång - det är ju för jädra kul att kolla in deras vallande, inte bara av yngel utan även av andra fiskar.
                                Dom ser ut som två Border Collie-doggar som flyttar runt nio stöddiga Red Back-scalarer, motar bort hela gruppen när de vandrar runt med ynglen i precis hela karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...