Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Förresten, tror faktiskt Kent hade riktigt fina Nyckelhålsciklider hemma senast jag var där.
    Fanns en hel del apistogramma och även flera fina varanter av Palettciklider.
    kolla in hans veckofilmer som kommer varje fredag, alltid lika spännande
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001


      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Swamp
        • January 2009
        • 88

        Tack för tipset! Dock tar det ju bort glädjen över att hitta på ursäkter för en söndagsutflykt bort från stan

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Fina "nycklar" där, Shep!
          Visst, det är bara att åka runt och zoo-rejsa. Nol har mer eller mindre alltid något spännande inne.
          Tack Tycker de är väldigt fina, nyckelhålen. Charmiga, aktiva, och framåt typer, enligt min erfarenhet.

          Ja, det var ett tag se'n jag var där. Har svårt att minnas vägen mellan gångerna
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag har gått i barndom!

            För dig som haft otur och råkat trycka fel med fingret eller musen och hamnat i denna tråd så måste jag referera till sidan 821, inlägg: 12306 för att du skall få förklaringen till min regression.

            Efter många år av intensivt (pågående) intresse av lite mer krävande ciklidsorter har det varit ett rent nöje att den senaste veckan följa det unga sajica-parets lek.

            I unga dagar var ju denna typ av ciklider stapelvara i karen man hade, och det var så man lärde sig att särskilja beteenden och miljökrav för dessa ”problemfria” ciklider - de är så lätta och trevliga att ha, även i ”sällskaps”-kar.

            Sajica påminner i sitt lekbeteende ganska mycket om en annan favorit, Zebraciklid - där hanens roll är utåtriktad och honan har det inre revirområdets, och själva rommens skötsel som främsta syssla.

            Nja, nu skall jag inte tråka ut läsaren med en massa beskrivningar om hur paret gemensamt utvecklar strategier för hur man håller andra fiskar borta utan långa runtomkring-jagningar, det effektiva resultat detta beteende genererar och hur det kan uppfattas som nästan fredligt fastän det är aggressivt och deras agerande sinsemellan - sådana saker o.s.v.


            Här är en liten film;

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Lägger upp två små klipp till, så har jag liksom dokumenterat detta här i tråden.

              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Fina filmer igen Mats

                Min smågriniga sajicahane verkar mjukna lite nu. Såg en färgförändring hos honan igår, hon tappade sina ränder och T-mönstret (de heter ju T-bar cichlid på engelska), och antog en metallisk lila ton, och simmade bredvid hanen med utspända fenor. Men det höll inte så länge, hon antog rätt snabbt en mer undergiven fenhållning och teckning igen, och hanen körde bort henne. Det är ju inga våldsamma jakter, mer som "ska du se ut så där får du hålla dig där borta, jag har inte tid med dig nu, velpotta"
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ja, haha , lite sådär är det nog.
                  Med den här typen av ciklider är det ju mer en tidsfråga innan de drar igång - inte om, utan när. Jag är hyfsat övertygad om att din hona och hane snart är i fas - vänta bara.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, haha , lite sådär är det nog.
                    Med den här typen av ciklider är det ju mer en tidsfråga innan de drar igång - inte om, utan när. Jag är hyfsat övertygad om att din hona och hane snart är i fas - vänta bara.
                    Ja, men de brukar ju vara ganska lättflirtade. Men han hade fått in en lite större hane och hona i butiken igår såg jag, och den hanen körde också runt honan. Men som du säger, det är nog bara en tidsfråga Honan blir ju väldigt vacker när hon spänner ut sina gula fenor, och blir metalliskt lila. Några bilder på ett par jag hade för längese'n.
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Så skall det se ut! Snyggt när de är lite större och hanen börjar få sin huvudpuckel.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Dessa två var rätt små på bilderna. Hanen var ovanligt kraftig för sin storlek, han var väl inte ens 10 cm på bilderna. Men det var lite därför jag köpte de här jag har nu, jag vill ha upp dem till de ca 20 cm jag har sett på vissa hanar, som de två han hade inne när jag köpte de två jag har nu. De påminner ju om de större centralarna, men med en mer hanterbar storlek. En halvkass bild på en lite större hane jag hade för några år se'n. Och några bilder på en annan snygg centralare. Vet du förresten hur det ligger till, är Amatitlania siquia och Honduran Red Point samma art, eller två olika?
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Shepard
                          Vet du förresten hur det ligger till, är Amatitlania siquia och Honduran Red Point samma art, eller två olika?
                          Ja, jag tror (är inte säker dock) att det är samma. A. siquia - eller Amatitlania sp. honduras red point hittar man i Rio Danli, Honduras (endemisk).
                          När vi var i Tyskland senast - jag, Pia och Ansjo-Anders, såg vi ett flertal fantastiskt fina Red Point - kallades där också för Blue Zebra.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ja, vad jag har förstått, så var HRP namnet de fick innan de fick ett "riktigt" namn, siquia. Men se'n har jag sett det påstås att det är två olika, men nog tycker jag att de verkar identiska.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Håller med!

                              Edit; Jag skall laga lite mat, ta mig ett redigt gôtt glas söndags-rödtjut, så jag försvinner ett tag. Vill bara säga att det var kul att snacka lite ciklider, ciklidbeteende, härkomst o.s.v.
                              Alltid kul när någon är intresserad!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 March 2017, 19:11.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Jag har också ätit precis, smaklig måltid Mats

                                Ja, alltid kul att prata med likasinnade, som har rejält med erfarenhet, och vet vad de pratar om Kanske kan man lära sig nå't nytt på köpet också.
                                Klart att man är intresserad, det är ju Mats Bryzell som talar, och visar underbara filmer och bilder
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...