Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Håller med!
    I klädda kar är större/vuxna discus att föredra.
    För min del är vattenkvalitet högsta prio, och det går utmärkt att tillgodose i ett välfungerande kar - och det är lätt att se att discusarna uppskattar sin miljö, oavsett vad jag har för föreställningar.
    Discus är, har varit och kommer att vara, en ciklid där otroligt många olika varianter av skötsel är den "rätta". Jag tror man helt enkelt får hitta den typ av discushållande som passar för det tänkta ändamålet.
    Jag vill se discus, med alla sina olika beteenden, i en "naturlig" miljö - och det är så jag jobbat genom åren. Resultatet av detta går att observera i diverse trådar här på forumet, även denna tråd.
    Jag rekommenderar ingen att göra som jag gjort, men det har fungerat med toppresultat, för min del.
    För alla discus-sugna; studera de tips och råd ni får av alla otroligt duktiga och kunniga här på forumet - här finns massor att lära, studera och ta del av!
    Ja visst finns det fler än ett sätt att uppnå en miljö och ett vatten som diskus trivs i. Och precis som du skriver så är diskus en ciklid som är lätt att "läsa av" välmåendet hos. De visar tydligt både om de trivs och inte trivs.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Shepard
      Har du några tips hur man får tag i adoketa? Nå'n butik i närheten av Göteborg som brukar ha den inne?
      Nol är ett hyfsat säkert kort. Har inte Kent några inne så lär han kunna fixa fram. Testa där.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av LoGeek

        Ja visst finns det fler än ett sätt att uppnå en miljö och ett vatten som diskus trivs i. Och precis som du skriver så är diskus en ciklid som är lätt att "läsa av" välmåendet hos. De visar tydligt både om de trivs och inte trivs.
        Så är det!
        Discus är på något sätt KING i akvariesammanhang och driver en själv till att göra sitt yttersta. Många tycker att de är trista och svåra, men utdelningen av ett godartat dicushållande är så givande att det är värt arbetet.

        Jag är sugen på att ta mig an Altum i nästa projekt. En redig grupp Heckel står också på listan. När detta blir återstår att se, men jag har inte bråttom!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Halloj Mats . Jag har letat efter bilder på Sajicorna som jag hade, men hittar dom inte tyvärr, finns i min tråd någonstans men ids inte leta. Fisken med dom vackraste blå fiskögon som finns, dessutom en väldigt trevlig och vacker ciklid. Kul i alla fall att du hittat tillbaka till ciklider som inte så många verkar ha i sina kar .
          //Inger
          Jag minns dom, Inger!
          Kanske några att återgå till när du drar igång igen?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag minns dom, Inger!
            Kanske några att återgå till när du drar igång igen?
            Ja kanske, vem vet .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av inger h
              ja kanske, vem vet .
              //inger
              ok.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Nol är ett hyfsat säkert kort. Har inte Kent några inne så lär han kunna fixa fram. Testa där.
                Det kanske kan vara värt en titt Har dock aldrig sett några när jag varit där. Och vad jag förstår är de inte gratis heller.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Det kanske kan vara värt en titt Har dock aldrig sett några när jag varit där. Och vad jag förstår är de inte gratis heller.
                  I. adoketa har gått ner i pris på senare tid. De senaste jag såg var hos Kent i Nol, för några månader sedan, låg på ett par hundralappar styck. Jag hoppade över dessa då. Vill skapa optimal miljö för dom, så jag väntar ett tag.
                  Han hade dock en jädra fin grupp vf dorsigera som såg mycket spänstiga ut. Dom är nog dessvärre long gone nu...
                  Åk dit och snacka med Kent, så kan han nog skaffa fram det du vill ha.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    I. adoketa har gått ner i pris på senare tid. De senaste jag såg var hos Kent i Nol, för några månader sedan, låg på ett par hundralappar styck. Jag hoppade över dessa då. Vill skapa optimal miljö för dom, så jag väntar ett tag.
                    Han hade dock en jädra fin grupp vf dorsigera som såg mycket spänstiga ut. Dom är nog dessvärre long gone nu...
                    Åk dit och snacka med Kent, så kan han nog skaffa fram det du vill ha.
                    Dorsigera är heller inte fy skam, och vf har jag nog aldrig sett, får nog bli en tur dit. Hmm, du har förresten ingen teori om varför nyckelhålscikliden tycks ha försvunnit från radarn?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Shepard
                      Dorsigera är heller inte fy skam, och vf har jag nog aldrig sett, får nog bli en tur dit. Hmm, du har förresten ingen teori om varför nyckelhålscikliden tycks ha försvunnit från radarn?
                      De vf dorsigerorna jag såg i Nol hade inte så hög kroppsbyggnad, utan lite längre och smalare samt att färgerna var mer dämpade än på de exemplar vi brukar se.
                      Helt klart skulle den gruppen bli jättefin i ett bra kar när de vuxit på sig och färgat ut.

                      Nyckelhålsciklid, Cleithracara maronii, ser man titt som tätt i affärerna, men de är ofta små och taniga. Faktum är att de har en lite skygg stil - och i ett stressigt visningskar blir ju inte saken bättre.
                      Har man inte haft Nyckelhålsciklider själv, och sett hur vackra och intressanta de är i en god miljö, så väljer nog de flesta bort dessa för att de ser lite trista ut.
                      N-ciklider skulle jag också tycka vara en god kandidat som introduktionsciklid i ett kar av ”sällskapstyp”, då de inte röjer runt så mycket utan har ett ganska lugnt och sävligt beteende.
                      För att få N-ciklider att blomma ut, och visa sig i all prakt, behöver de gå i kar som är inkörda, lugna och med massor av ”naturliga” gömställen. Det är i detta läge de uppträder tvärt emot det sätt de blir beskrivna som - skygga och rädda.
                      Många är ju runt och river i sina kar, flyttar runt inredning (möblerar om) o.s.v. Då blir ett sådant kar grogrund för stressade N-ciklider (och andra), och man kan tänka sig att besvikelsen blir stor när ens ”nycklar” inte svarar upp mot förväntningarna.

                      Nu finns det bra exemplar att finna - jag såg själv en fin grupp i Z-shopen för några veckor sedan, hyfsat utfärgade och med en spänstig look som hade potential.
                      N-cikliderna är ju väldigt goda yngelvårdare och går länge med sina yngel - vilket vore en fantastisk upplevelse för de flesta som kanske inte har så stor erfarenhet av ciklider innan.
                      Jag tror att dessa ciklider har hamnat under radarn på grund av att de ofta beskrivs som skygga och i avsaknad av direkta färger - men då har man inte sett hur de kan se ut, och bete sig, i ett välmående kar.

                      Senast jag hade N-ciklider var i 960-baljan där sex stycken gick med en stor grupp VF Nhamunda Red Discus. Fungerade hur fint som helst.


                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        De vf dorsigerorna jag såg i Nol hade inte så hög kroppsbyggnad, utan lite längre och smalare samt att färgerna var mer dämpade än på de exemplar vi brukar se.
                        Helt klart skulle den gruppen bli jättefin i ett bra kar när de vuxit på sig och färgat ut.

                        Nyckelhålsciklid, Cleithracara maronii, ser man titt som tätt i affärerna, men de är ofta små och taniga. Faktum är att de har en lite skygg stil - och i ett stressigt visningskar blir ju inte saken bättre.
                        Har man inte haft Nyckelhålsciklider själv, och sett hur vackra och intressanta de är i en god miljö, så väljer nog de flesta bort dessa för att de ser lite trista ut.
                        N-ciklider skulle jag också tycka vara en god kandidat som introduktionsciklid i ett kar av ”sällskapstyp”, då de inte röjer runt så mycket utan har ett ganska lugnt och sävligt beteende.
                        För att få N-ciklider att blomma ut, och visa sig i all prakt, behöver de gå i kar som är inkörda, lugna och med massor av ”naturliga” gömställen. Det är i detta läge de uppträder tvärt emot det sätt de blir beskrivna som - skygga och rädda.
                        Många är ju runt och river i sina kar, flyttar runt inredning (möblerar om) o.s.v. Då blir ett sådant kar grogrund för stressade N-ciklider (och andra), och man kan tänka sig att besvikelsen blir stor när ens ”nycklar” inte svarar upp mot förväntningarna.

                        Nu finns det bra exemplar att finna - jag såg själv en fin grupp i Z-shopen för några veckor sedan, hyfsat utfärgade och med en spänstig look som hade potential.
                        N-cikliderna är ju väldigt goda yngelvårdare och går länge med sina yngel - vilket vore en fantastisk upplevelse för de flesta som kanske inte har så stor erfarenhet av ciklider innan.
                        Jag tror att dessa ciklider har hamnat under radarn på grund av att de ofta beskrivs som skygga och i avsaknad av direkta färger - men då har man inte sett hur de kan se ut, och bete sig, i ett välmående kar.

                        Senast jag hade N-ciklider var i 960-baljan där sex stycken gick med en stor grupp VF Nhamunda Red Discus. Fungerade hur fint som helst.

                        Lite längre och smalare låter ju mer som curviceps

                        Jo, nyckelhål brukar ju finnas i alla fall hyfsat ofta, och inte sällan är de pigga och aktiva, med resta fenor, och en del interaktioner sinsemellan, även om de är rätt små. Min erfarenhet är att de är allt annat än skygga, nyckelhålet är en av de få arter jag har lyckats föda upp ett litet gäng yngel av i ett sällskapskar, trots att sällskapet till delvis bestod av ett litet gäng rätt buffliga Megalechis picta. Hade även ett par som inte gav sig frivilligt mot en Geophagus brasiliensishane. Det jag menar med försvunnit från radarn är att de inte verkar gå att få tag i just nu. Har pratat med "min" butik, som brukar ha den inne då och då, och han sa att den verkar ha försvunnit från grossisternas listor, i alla fall de han handlar av.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aha, det var affärsradarn du menade - ok, då är jag med. Det kan kanske vara så att vissa affärer tar in fisk, exempelvis nyckelhål, via privata odlare. De jag så nu senast var riktigt fina.
                          Jodå, det var vf dorsigera, det syntes trots allt (Kent har ju dessutom en jävla koll), men de var inte så höga ännu. Ungdjur som inte har mallat på sig riktigt.
                          Dom är nog borta nu, tror det var endast sex stycken.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Aha, det var affärsradarn du menade - ok, då är jag med. Det kan kanske vara så att vissa affärer tar in fisk, exempelvis nyckelhål, via privata odlare. De jag så nu senast var riktigt fina.
                            Jodå, det var vf dorsigera, det syntes trots allt (Kent har ju dessutom en jävla koll), men de var inte så höga ännu. Ungdjur som inte har mallat på sig riktigt.
                            Dom är nog borta nu, tror det var endast sex stycken.
                            Japp. Det lät på han på Trop som att han brukar hitta den i grossisternas listor, men inte gjort det på ett tag. Hmm, apropå vf, vf nyckelhål vore nå't. Ja, de är nog borta, men han kan ju ha fått in nå't annat kul
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Fina "nycklar" där, Shep!
                              Visst, det är bara att åka runt och zoo-rejsa. Nol har mer eller mindre alltid något spännande inne.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Förresten, tror faktiskt Kent hade riktigt fina Nyckelhålsciklider hemma senast jag var där.
                                Fanns en hel del apistogramma och även flera fina varanter av Palettciklider.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...