Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Swamp
    Kikar allt in titt som tätt men läser mest och funderar snarare än lägger till egna kommentarer.
    Tack för de inspirerande orden ovan, tror dock inte du kan se dig själv som något svart får. Efter att ha hängt här i omgångar under många år så är det enda jag lärt mig är att alla har olika sätt och metoder för att uppnå sina mål.
    Ska komma ihåg orden om enkla ciklider nästa gång jag tvekar om det planerade valet av invånare i det kommande karet.
    Gôtt! Låter toppen!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Oj, oj, oj, det måste vara minst 30-35 år sedan jag hade Amatitlania sajica i någon av mina burkar.
      Det här är en mycket lättlekt, vacker och trevlig ciklid att ha i ett kar som drar lite åt ”sällskaps”-hållet.
      I onsdags (för två dagar sedan) var jag nere i Z-shopen och kollade runt lite, satte näsan mot ett nästan helt tomt kar - ingen inredning alls, bara sand, några guppys och två pyttesmå A. sajica.
      Att det var en hona och hane syntes på deras respektive ryggfenors färger (hane röd och hona gul).
      De såg pigga och friska ut, bra kroppsform med potential.
      Jag tänkte att de där två kunde få komma med hem till mig och få en chans i mitt kar istället.
      Så jag köpte dom.
      Jag adderade ett par stenar i vänsterkanten av karet, för jag vet att de gärna söker sig till ”grottor”, eller åtminstone vill ha några små ställen helt nära lekplatsen där de kan vara lite hemliga.
      Första kvällen drog de omkring i karet och kollade läget - det finns ju hur många sköna ställen och prång som helst att gona sig i.
      Igår grävdes en cryptocoryne mer eller mindre upp ur sanden och hörnet mellan front- och vänster gavelglas rensades undan.
      Leken lades i hörnskarven mellan glasen (av alla ställen).
      Lekdräkten är riktigt fin - chokladbrun och lysande blå ögon.
      Ja, det är ena söta rackare det här, och det är riktigt kul att ha dessa ciklider i ett kar igen - det var, som sagt, väldigt länge sedan.
      Mycket fint Älskar också sajica, köpte för nå'n månad sedan en hane och en hona i ungefär samma storlek som dina. Tyvärr verkar min hane inte riktigt acceptera honan (än), det är inga våldsamma jakter, men honan simmar mest runt med sänkta fenor, och visar sig undergiven. Ibland simmar de sida vid sida, honan blir lite modigare, men så kör han bort henne en liten bit. Jag gissar att hon inte är riktigt köns/lekmogen, och att hanen helt enkelt vill ha nå'n artfrände i sitt födosöksrevir. I lekrevir vill de ju såklart ha en artfrände av motsatt kön, men honan är som sagt kanske inte riktigt redo. Sajicahanar blir större än de 12 cm som brukar anges, när jag köpte mina två fanns där även två vuxna hanar (förmodligen släkt med de små jag köpte), som väl var ca 20 cm, och har sett så stora hanar förr, och honor på runt 12 cm.

      Sajica, och andra hyfsat små, fredliga, och lättlekta centralaamerikaner tillhör mina absoluta favoriter, därför köpte jag även några små eldbukar (verkar vara en hane och en hona) häromdagen. Bland annat för att jag tycker att det är riktigt fina och häftiga ciklider, och för att de kanske kan trigga igång parbildningen hos sajicorna. Även fisken på min avatar, Archocentrus multispinosa, är en stor favorit.
      Bifogade filer
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Vi hjälptes åt att inreda ett av hans 720-kar på bästa Eldbuksvis - och satt sedan som två fågelholkar och glodde i flera timmar.
        Hur fräna är inte de cikliderna, va?
        Du kan inte möjligen locka in honom på forumet och lägga upp några bilder?
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Shepard

          Mycket fint Älskar också sajica, köpte för nå'n månad sedan en hane och en hona i ungefär samma storlek som dina. Tyvärr verkar min hane inte riktigt acceptera honan (än), det är inga våldsamma jakter, men honan simmar mest runt med sänkta fenor, och visar sig undergiven. Ibland simmar de sida vid sida, honan blir lite modigare, men så kör han bort henne en liten bit. Jag gissar att hon inte är riktigt köns/lekmogen, och att hanen helt enkelt vill ha nå'n artfrände i sitt födosöksrevir. I lekrevir vill de ju såklart ha en artfrände av motsatt kön, men honan är som sagt kanske inte riktigt redo. Sajicahanar blir större än de 12 cm som brukar anges, när jag köpte mina två fanns där även två vuxna hanar (förmodligen släkt med de små jag köpte), som väl var ca 20 cm, och har sett så stora hanar förr, och honor på runt 12 cm.

          Sajica, och andra hyfsat små, fredliga, och lättlekta centralaamerikaner tillhör mina absoluta favoriter, därför köpte jag även några små eldbukar (verkar vara en hane och en hona) häromdagen. Bland annat för att jag tycker att det är riktigt fina och häftiga ciklider, och för att de kanske kan trigga igång parbildningen hos sajicorna. Även fisken på min avatar, Archocentrus multispinosa, är en stor favorit.
          Japp, jag håller med dig Shep!
          Det är verkligen något speciellt med den här typen av ciklider. Trots att man ofta ger sig på lite mer krävande ciklider under tid, så är känslan för dessa lite "lättare" ciklider ständigt närvarande.
          A. Multispinosa är en stor favorit även för mig, speciellt de med röda ögon, och jag har många fina minnen av dessa i mina kar.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Du kan inte möjligen locka in honom på forumet och lägga upp några bilder?
            Nja, han är inte så intresserad av att hänga på Zoopet, men jag skall ta några bilder vid tillfälle och lägga upp här.


            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Japp, jag håller med dig Shep!
              Det är verkligen något speciellt med den här typen av ciklider. Trots att man ofta ger sig på lite mer krävande ciklider under tid, så är känslan för dessa lite "lättare" ciklider ständigt närvarande.
              A. Multispinosa är en stor favorit även för mig, speciellt de med röda ögon, och jag har många fina minnen av dessa i mina kar.
              Ja, dels är det väl nostalgi, man är svag för de lite "lättare" arter man hade när man var yngre. Och samtidigt är de ju minst lika vackra och intressanta som sina släktingar som kanske bjuder på större utmaning. Egentligen håller man väl de sistnämnda ofta för att man vill testa nå't nytt, och bevisa för sig själv och andra att man är en tillräckligt bra akvarist för att hålla och odla även lite svårare arter. Men som intressanta studieobjekt, fulla av personlighet och skönhet, duger ju sajica, eldbuk och blåciklid lika bra som discus
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Shepard

                Ja, dels är det väl nostalgi, man är svag för de lite "lättare" arter man hade när man var yngre. Och samtidigt är de ju minst lika vackra och intressanta som sina släktingar som kanske bjuder på större utmaning. Egentligen håller man väl de sistnämnda ofta för att man vill testa nå't nytt, och bevisa för sig själv och andra att man är en tillräckligt bra akvarist för att hålla och odla även lite svårare arter. Men som intressanta studieobjekt, fulla av personlighet och skönhet, duger ju sajica, eldbuk och blåciklid lika bra som discus
                Ja, nostalgigrejen är nog en stor del och jag håller med dig om att de är lika vackra och intressanta som de lite mer krävande - finns egentligen ingen skillnad där.

                För min del handlar valet av "svårare" ciklider om en naturlig utveckling som kommer sig av att man hittar nycklarna till hur de kan/bör hållas.
                Om vi exempelvis tar Discus, så har min erfarenhet av dessa varit att de är mycket lätta att hålla. Jag har aldrig upplevt några svårigheter med dessa ciklider.
                Men, jag får väl säga att jag håller discus på ett, kanske, okonventionellt sätt - alltså låter dom gå i inredda kar med organisk mångfald så att deras egna "försvarsmurar", immunsystem byggs upp och att man slipper konditionera vattnet så att de hela tiden har en säkerhetsmur omkring sig.
                Undantaget från det sättet att hålla discus är väl när jag körde det stora, feta paret jag köpte av Jörg Stendker i Tyskland. Dessa gick själva i ett helt naket lek-kar och då var vattenrutinerna helt annorlunda - ungefär så som man ser gängse beskrivningar om hur discusar skall hållas.

                Vilket förhållningssätt man har till sina fiskar och kar springer givetvis ur mångårig erfarenhet, och det är lätt när man kan reglerna (och kan bryta dom) att säga; "äh, det där är enkelt" o.s.v.
                Det gäller att hålla tungan rätt i mun och bygga upp en förståelse för hur olika miljöer, beteenden fungerar, och hur man skall bära sig åt för att fixa det.
                Det var "nybörjaren" jag funderade på när jag skrev om sajicorna, att det vore så fint om fler som är i början av ciklidintresset fick starta med några lite lätta, tåliga ciklider - för att få feeling för hur de fungerar.
                Jaja, hur som helst, jag gillar i alla fall de gamla godingarna lika mycket nu som förr!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 March 2017, 17:03.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ja, mycket handlar det ju om att utvecklas, att lära sig mer, det gör man kanske inte om man bara håller zebraciklider hela tiden. Och även de gamla favoriterna kan förvåna en, min erfarenhet av sajica är att de inte brukar vara så kinkiga med val av partner, och de brukar vara lättlekta, men mina två verkar inte riktigt synka. Men det är väl så, honan är inte riktigt lekmogen.

                  Jag är också av uppfattningen att discus bör hållas som vilken annan sydamerikansk ciklid som helst, och det kan ju inte vara så kul för dem att gå i nakna kar, utan stimulans, och möjlighet att dra sig undan. Enda anledningen till att ha dem ensamma i nakna kar, tycker jag, är om man tänker gå in seriöst för odling. Samma med scalarer. Men jag har aldrig försökt mig på nå'n seriös odling, har fått yngel av discus i sällskapskar, men de överlevde inte (hade scalarer samtidigt).

                  Angående att ha olika erfarenhet av arter, många hävdar ju att nyckelhålscikliden (en annan stor favorit) är skygg och lättskrämd, det är nå't jag aldrig har upplevt, t.o.m är det så att just nyckelhålscikliden är en av de få arter jag har lyckats föda upp ett antal av i ett sällskapskar, med mer eller mindre buffliga medinvånare.

                  Samtidigt som jag är svag för mina gamla favoriter, så blir jag ju eld och lågor om jag ser nå'n vacker och/eller ovanlig art i en butik.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Ja, mycket handlar det ju om att utvecklas, att lära sig mer, det gör man kanske inte om man bara håller zebraciklider hela tiden. Och även de gamla favoriterna kan förvåna en, min erfarenhet av sajica är att de inte brukar vara så kinkiga med val av partner, och de brukar vara lättlekta, men mina två verkar inte riktigt synka. Men det är väl så, honan är inte riktigt lekmogen.

                    Jag är också av uppfattningen att discus bör hållas som vilken annan sydamerikansk ciklid som helst, och det kan ju inte vara så kul för dem att gå i nakna kar, utan stimulans, och möjlighet att dra sig undan. Enda anledningen till att ha dem ensamma i nakna kar, tycker jag, är om man tänker gå in seriöst för odling. Samma med scalarer. Men jag har aldrig försökt mig på nå'n seriös odling, har fått yngel av discus i sällskapskar, men de överlevde inte (hade scalarer samtidigt).

                    Angående att ha olika erfarenhet av arter, många hävdar ju att nyckelhålscikliden (en annan stor favorit) är skygg och lättskrämd, det är nå't jag aldrig har upplevt, t.o.m är det så att just nyckelhålscikliden är en av de få arter jag har lyckats föda upp ett antal av i ett sällskapskar, med mer eller mindre buffliga medinvånare.

                    Samtidigt som jag är svag för mina gamla favoriter, så blir jag ju eld och lågor om jag ser nå'n vacker och/eller ovanlig art i en butik.
                    Japp, exakt - Discus kan hållas som vilken annan ciklid som helst, men helt klart beror inriktningen på vilka avsikter man har med sina discusar.
                    När jag köpte ett fett lekpar av J. Stendker så förstod jag ju att dessa var uppvuxna på ett alldeles speciellt sätt, och min intention var att hålla dessa som ett strikt lekpar.
                    Både föräldrar och senare yngel hölls i nakna kar - med allt vad det innebar.
                    Skall man dra upp yngel och unga discusar till vettig storlek bör de gå i lättarbetade kar där man kan avlägsna överbliven mat och hålla en strikt vattenrutin.
                    Förutom det, lite speciella, Stendker-paret har jag behandlat alla mina discusgrupper som vilka andra ciklider som helst. De har fått gå i "miljöriktiga" kar - och det har fungerat ypperligt (jag orkar inte dra in bilder och filmer på alla dessa kar här nu - dessutom har folk sett detta till leda redan).

                    Det finns en fin twist på paret som gick i det nakna karet; Jag var ju tvungen att avveckla karet ute i stugan då vi gjorde en omfattande dränering runt kåken. Min gode vän Kent tog över detta par, drog ner dom i ett större "sällskapskar". Det gick hur bra som helst. Han hade detta par gåendes med tetror, malar och en hel del apor samt mycket annat. Discusarna acklimatiserade sig fint och fortsatte att leka och vårda yngel i "röran"...

                    Jag blir också eld och lågor när jag ser någon ovanlig variant. En ciklid som jag bara måste ha igen är Ivanacara adoketa (kolla hanen på min avatar) - vilka underbara, intressanta och vackra ciklider! Kollade in en liten grupp VF I. adoketa för ett tag sedan, men de var väldigt taniga och medtagna, så jag backade på just dessa.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Halloj Mats . Jag har letat efter bilder på Sajicorna som jag hade, men hittar dom inte tyvärr, finns i min tråd någonstans men ids inte leta. Fisken med dom vackraste blå fiskögon som finns, dessutom en väldigt trevlig och vacker ciklid. Kul i alla fall att du hittat tillbaka till ciklider som inte så många verkar ha i sina kar .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Kul läsning här och med er nostalgi!

                        Vad gäller er diskussion kring diskus så håller jag delvis med. Men det gäller att vara tydlig och komma ihåg alla som kan tänkas läsa detta. I olika diskusforum brukar det vara en övervikt av trådar med folk som behöver hjälp med sjuka diskus. Matvägrande, små för åldern, tunna pannor, mörka, skygga, panikutfall... och i regel i akvarium med substrat och växter. Jag håller med er att det går att hålla diskus så. Jag har gjort det också. Det är till och med bland det finaste akvaristiken kan bjuda på när allt är i balans och fisken pigg! Men kom ihåg att ni är erfarna akvarister med stort öga för cikliders beteenden och den balansgång som ett inrett akvarium kräver.

                        Jag skulle inte rekommendera en nybörjare att köpa smådiskus och släppa ner dem i ett inrett kar med förhoppningen att fiskens eget immunförsvar på något sätt ska triggas igång och hålla fisken frisk.

                        Det är även stor skillnad mellan diskus och diskus. Att ha några fullvuxna i ett stort växtakvarium är ganska lätt för den erfarne. Att föda upp ett gäng smådiskus till fin storlek och färg är något helt annat. Att dumpa ner stora mängder mat flera gånger per dag kommer utan tvekan ödelägga vattenkvaliteten i ett inrett akvarium vilket kompromissar fiskens utveckling.

                        Jag har haft diskus i både växtakvarium och tomma kar. Det är en fröjd för ögat och själen att se dem i ett växtakvarium. Men jag tror inte att fisken värdesätter inredningen så mycket som vi. Jag tror snarare att det viktigaste för en diskus välmående är bra vatten. Mer så än för andra fiskar eftersom de är känsligare för patogener etc. I ett tomt kar så observerar jag snabbare tillväxt, större aptit, starkare färger och mer lekbeteende, vilket jag tror endast har med den högre vattenkvaliteten att göra. Men ofta tror jag att vi har en tendens att utifrån våra mänskliga beteenden forma en bild av vad vår fisk bör uppskatta.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, exakt - Discus kan hållas som vilken annan ciklid som helst, men helt klart beror inriktningen på vilka avsikter man har med sina discusar.
                          När jag köpte ett fett lekpar av J. Stendker så förstod jag ju att dessa var uppvuxna på ett alldeles speciellt sätt, och min intention var att hålla dessa som ett strikt lekpar.
                          Både föräldrar och senare yngel hölls i nakna kar - med allt vad det innebar.
                          Skall man dra upp yngel och unga discusar till vettig storlek bör de gå i lättarbetade kar där man kan avlägsna överbliven mat och hålla en strikt vattenrutin.
                          Förutom det, lite speciella, Stendker-paret har jag behandlat alla mina discusgrupper som vilka andra ciklider som helst. De har fått gå i "miljöriktiga" kar - och det har fungerat ypperligt (jag orkar inte dra in bilder och filmer på alla dessa kar här nu - dessutom har folk sett detta till leda redan).

                          Det finns en fin twist på paret som gick i det nakna karet; Jag var ju tvungen att avveckla karet ute i stugan då vi gjorde en omfattande dränering runt kåken. Min gode vän Kent tog över detta par, drog ner dom i ett större "sällskapskar". Det gick hur bra som helst. Han hade detta par gåendes med tetror, malar och en hel del apor samt mycket annat. Discusarna acklimatiserade sig fint och fortsatte att leka och vårda yngel i "röran"...

                          Jag blir också eld och lågor när jag ser någon ovanlig variant. En ciklid som jag bara måste ha igen är Ivanacara adoketa (kolla hanen på min avatar) - vilka underbara, intressanta och vackra ciklider! Kollade in en liten grupp VF I. adoketa för ett tag sedan, men de var väldigt taniga och medtagna, så jag backade på just dessa.
                          Ja, det är ju lättare att hålla rent i ett naket kar, upptäcka och avlägsna matrester och annat som kan förstöra vattenkvaliteten, det är väl därför de ofta hålls så, när man ska odla på dem. Men i nakna kar (utan sand) är det väl svårare att få till en nyttig bakterieflora, som ger akvariet en naturlig balans, och minskar (men inte tar bort) behovet av vattenbyten och annat underhåll? Jag kan förstå båda sätten att hålla discus, faktiskt så är ju discus en fisk som kan göra även ett naket kar vackert, där man kan sitta länge och titta, särskilt om de har yngel.

                          Adoketa ja... En art som jag skulle vilja prova på, dina bilder på dem har gjort mig mycket nyfiken på dem. Men jag har tyvärr aldrig sett dem i nå'n butik. Tycker de påminner en del om grön bågfensciklid, som jag köpte en hane och två honor av igår.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Kul läsning här och med er nostalgi!

                            Vad gäller er diskussion kring diskus så håller jag delvis med. Men det gäller att vara tydlig och komma ihåg alla som kan tänkas läsa detta. I olika diskusforum brukar det vara en övervikt av trådar med folk som behöver hjälp med sjuka diskus. Matvägrande, små för åldern, tunna pannor, mörka, skygga, panikutfall... och i regel i akvarium med substrat och växter. Jag håller med er att det går att hålla diskus så. Jag har gjort det också. Det är till och med bland det finaste akvaristiken kan bjuda på när allt är i balans och fisken pigg! Men kom ihåg att ni är erfarna akvarister med stort öga för cikliders beteenden och den balansgång som ett inrett akvarium kräver.

                            Jag skulle inte rekommendera en nybörjare att köpa smådiskus och släppa ner dem i ett inrett kar med förhoppningen att fiskens eget immunförsvar på något sätt ska triggas igång och hålla fisken frisk.

                            Det är även stor skillnad mellan diskus och diskus. Att ha några fullvuxna i ett stort växtakvarium är ganska lätt för den erfarne. Att föda upp ett gäng smådiskus till fin storlek och färg är något helt annat. Att dumpa ner stora mängder mat flera gånger per dag kommer utan tvekan ödelägga vattenkvaliteten i ett inrett akvarium vilket kompromissar fiskens utveckling.

                            Jag har haft diskus i både växtakvarium och tomma kar. Det är en fröjd för ögat och själen att se dem i ett växtakvarium. Men jag tror inte att fisken värdesätter inredningen så mycket som vi. Jag tror snarare att det viktigaste för en diskus välmående är bra vatten. Mer så än för andra fiskar eftersom de är känsligare för patogener etc. I ett tomt kar så observerar jag snabbare tillväxt, större aptit, starkare färger och mer lekbeteende, vilket jag tror endast har med den högre vattenkvaliteten att göra. Men ofta tror jag att vi har en tendens att utifrån våra mänskliga beteenden forma en bild av vad vår fisk bör uppskatta.
                            Håller med!
                            I klädda kar är större/vuxna discus att föredra.
                            För min del är vattenkvalitet högsta prio, och det går utmärkt att tillgodose i ett välfungerande kar - och det är lätt att se att discusarna uppskattar sin miljö, oavsett vad jag har för föreställningar.
                            Discus är, har varit och kommer att vara, en ciklid där otroligt många olika varianter av skötsel är den "rätta". Jag tror man helt enkelt får hitta den typ av discushållande som passar för det tänkta ändamålet.
                            Jag vill se discus, med alla sina olika beteenden, i en "naturlig" miljö - och det är så jag jobbat genom åren. Resultatet av detta går att observera i diverse trådar här på forumet, även denna tråd.
                            Jag rekommenderar ingen att göra som jag gjort, men det har fungerat med toppresultat, för min del.
                            För alla discus-sugna; studera de tips och råd ni får av alla otroligt duktiga och kunniga här på forumet - här finns massor att lära, studera och ta del av!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Shepard

                              Ja, det är ju lättare att hålla rent i ett naket kar, upptäcka och avlägsna matrester och annat som kan förstöra vattenkvaliteten, det är väl därför de ofta hålls så, när man ska odla på dem. Men i nakna kar (utan sand) är det väl svårare att få till en nyttig bakterieflora, som ger akvariet en naturlig balans, och minskar (men inte tar bort) behovet av vattenbyten och annat underhåll? Jag kan förstå båda sätten att hålla discus, faktiskt så är ju discus en fisk som kan göra även ett naket kar vackert, där man kan sitta länge och titta, särskilt om de har yngel.

                              Adoketa ja... En art som jag skulle vilja prova på, dina bilder på dem har gjort mig mycket nyfiken på dem. Men jag har tyvärr aldrig sett dem i nå'n butik. Tycker de påminner en del om grön bågfensciklid, som jag köpte en hane och två honor av igår.
                              Visst är det så. Det finns flera sätt att hålla discus. För min del har inredda kar fungerat bäst, men det var väldigt givande att köra ett par i ett naket lek-kar också.
                              Ja, I. adoketa måste du kolla in! En alldeles fantastiskt intressant och vacker ciklid, med ett annorlunda beteende.



                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Har du några tips hur man får tag i adoketa? Nå'n butik i närheten av Göteborg som brukar ha den inne?
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...