Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Japp, många försvinner och nya tillkommer, så är det ju - men, jag lurkar runt och läser jag med

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Japp, många försvinner och nya tillkommer, så är det ju - men, jag lurkar runt och läser jag med
      //Inger
      Absolut, det är precis som det skall vara.
      Det är njutbart att läsa, begrunda och betrakta i tysthet, och bara suga i sig av all kunskap som florerar på forumet.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Jag checkar allt in er.. i see you
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Japps, javan täcker överdelen av bakgrunden riktigt fint nu. Så slipper man liksom se slimlinen som en stenvägg därbak.



          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1134.jpg
Visningar: 272
Storlek: 190,5 KB
ID: 2366407
          Någon form av läckert deluxe liksom
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Någon form av läckert deluxe liksom
            Haha!
            Gôtt att du gillar det!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Javaormbunkar trivs alltå riktigt bra med rötterna fria?
              Har du fler tips på växter som inte behöver "planteras"? Gärna sådana som breder ut sig längs ytan, jag vill ha skugga och flytväxter verkar inte trivas med ytcirkulationen jag har i karet...

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                kolplantor trivs ju med utan jord och sprider sig fort, med sina nya skott på toppen av bladen....

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Köpte javor, riktigt snyggt blev det! Fick tag på sötvattenstång också (har du varit vid Kaggeledstorget och spillt Mats?).
                  Så tog jag en rejäl ruska "spiky"-mossa från ett annat akvarium, och lite anubias hade jag redan i. Kommer bli finfint detta, bara allt lyckas växa till sig!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Köpte javor, riktigt snyggt blev det! Fick tag på sötvattenstång också (har du varit vid Kaggeledstorget och spillt Mats?).
                    Så tog jag en rejäl ruska "spiky"-mossa från ett annat akvarium, och lite anubias hade jag redan i. Kommer bli finfint detta, bara allt lyckas växa till sig!
                    Det kommer nog att växa till sig, om du bara låter det få komma igång.
                    Angående din fråga i förra inlägget, så växer java på fler sätt - dels ”kryper” den fram med stammen i ojämnheter, växer fast och formar sig efter dessa, dels bildas nya plantskott på bladens kanter, som senare släpper och driver iväg för att sätta sig någonstans där det finns möjligheter.
                    Det hela tar tid men blir riktigt fint om man låter växterna vara ifred.
                    Jag har fäst javorna på ett flertal rotdelar helt nära bakgrunden, i förhoppning att de skall fästa sig i denna med tid. Buskagen växer även utåt, framåt fritt i karet och blir hela tiden större.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Javaormbunkar trivs alltå riktigt bra med rötterna fria?
                      Har du fler tips på växter som inte behöver "planteras"? Gärna sådana som breder ut sig längs ytan, jag vill ha skugga och flytväxter verkar inte trivas med ytcirkulationen jag har i karet...
                      Halloj!
                      Jag tog några sketbilder med mobilen, bara för att visa dig hur exempelvis java kan växa riktigt fint i ytskiktet. Du är ju ute efter lite skugga i karet, med samtidig ytcirkulation.
                      Moderplantorna växer med sin "stam" på diverse rötter och delvis även direkt på bakgrunden. Bladskotten skjuter små hårstråstunna rötter som letar efter något att fästa sig i.
                      De tre plantor jag har använt initialt i det här karet har nu vuxit samman till en stor helhet. Tar sin lilla tid, men...


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1154.jpg
Visningar: 250
Storlek: 158,9 KB
ID: 2367086

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1156.jpg
Visningar: 232
Storlek: 192,6 KB
ID: 2367087

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1158.jpg
Visningar: 272
Storlek: 163,3 KB
ID: 2367088

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1159.jpg
Visningar: 255
Storlek: 184,7 KB
ID: 2367089

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1160.jpg
Visningar: 232
Storlek: 183,3 KB
ID: 2367090

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1162.jpg
Visningar: 232
Storlek: 182,5 KB
ID: 2367091

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        dom är så väldigt lika kolplantorna =D men det är en sån fin grön färg till de bruna rötterna

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          dom är så väldigt lika kolplantorna =D men det är en sån fin grön färg till de bruna rötterna
                          Japp, det blir ett fint, dämpat ljus och skön stämning i karet.

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            nu har jag med ... gjort ett rotbös med grönt =D fast i miniskala om man jämför med dit kar =D

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              nu har jag med ... gjort ett rotbös med grönt =D fast i miniskala om man jämför med dit kar =D
                              Det låter gôtt!
                              Nu är det bara att vänta in växterna, så skall du se att du kommer att få riktigt härliga dungar som, sakta men säkert, sprider sig och blir mäktiga.
                              Skall bli kul att se bilder på utvecklingen i ditt kar.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                har du sett bilderna....dom är i min tråd tantens...mitt kar är ju så lågt så jag kan liksom inte ha dom i övre halvan. Redan när jag petade dit dom så vart det ju ursnyggt med den gröna å bruna tonen ihop... fick upp mer öppen yta för pandorna å malarna =D vilket var planen å bytet av sanden. Köpte ciklidsand, då den var lika billig som bläster å dessutom hemkörd ;-)
                                Nu skall det som sagt bara lunka in sig igen, dvs inget pet utan bara bytas vatten. JAg har förhoppningsvis läst och lärt nytt =)
                                Skulle ju gärna vilka ha petat i mer växter , men det kommer att fylla ut sig på några månader så jag får tåla det känns lite kalt nu =)
                                du är kolplantor o javaormbunkar samma växt ? för mina får ju nya skott i toppdelen av bladen... men dom har brunaktiga rötter...eller så har dom blivit det för jag har så mye rötter =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...