Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Själv kör jag med JBL Cristalprofi, men eftersom jag inte har haft det i drift tillräckligt länge för att behöva rengöra det så kan jag inte uttala mig om hur lätt det är att göra. Däremot så verkar det fungera väldigt bra rent mekaniskt, jag har kört det i drygt tre månader och flödet verkar fortfarande vara som när jag drog igång det första gången I modern tid är det enda andra ytterfilter jag haft ett Tetra EX1200 och det var klart sämre sett till flöde och rengöringsintervall.

    Sen har jag ett Dennerle Scaper's Flow i mitt Scaper's Tank, men jag vet inte riktigt om man ska räkna det som ett ytterfilter eller ett hangon-filter
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av PiaJo



      Gött!

      hatar att göra rent filtren.. så söligt och kladdigt, känns som jag har filtermojs över hela mig innan jag ät klar hahhaaa
      Säkert jättebra för hyn ju
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Ursprungligen postat av KJE
        Själv kör jag med JBL Cristalprofi, men eftersom jag inte har haft det i drift tillräckligt länge för att behöva rengöra det så kan jag inte uttala mig om hur lätt det är att göra. Däremot så verkar det fungera väldigt bra rent mekaniskt, jag har kört det i drygt tre månader och flödet verkar fortfarande vara som när jag drog igång det första gången I modern tid är det enda andra ytterfilter jag haft ett Tetra EX1200 och det var klart sämre sett till flöde och rengöringsintervall.

        Sen har jag ett Dennerle Scaper's Flow i mitt Scaper's Tank, men jag vet inte riktigt om man ska räkna det som ett ytterfilter eller ett hangon-filter
        Jag har också JBL Cristalprofi, två st. är riktigt nöjd med dem. De har puttrat på i fyra och två år, rengöringen gör jag när flödet avtar, ca 8-10 månaders intervaller. Jag tycker att de är lätta att rengöra, lite klet men lättavspolat.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Marten64

          Jag har också JBL Cristalprofi, två st. är riktigt nöjd med dem. De har puttrat på i fyra och två år, rengöringen gör jag när flödet avtar, ca 8-10 månaders intervaller. Jag tycker att de är lätta att rengöra, lite klet men lättavspolat.
          Det låter ju lovande med så långa rengöringsintervall
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Gôtt att ni är nöjda med de filter ni använder till era kar. Det finns ju inget skönare än när det bara fungerar som det skall. Topp!

            Jag sitter och sugnar till rejält på Discus (just nu Heckel), som är en ciklid jag ständigt återkommer till.
            Jag tänker tillbaka på gruppen vildfångade Nahmunda Red som gick i 960-baljan, och även rödturkarna i 540-burken…

            Nåväl, jag tänker inte sätta Discus i något ”mindre” kar igen, så dessa fantastiska ciklider får vänta tills ett större kar står färdigt.

            I det nuvarande 540-karet täcker äntligen javan hela övre delen av bakgrunden - trägen vinner!
            Det börjar se riktigt fint ut.

            Medan tankar och idéer kretsar runt kommande akvariebygge, kan man ju läska sig en smula med vad som (förhoppningsvis) kommer att inhandlas i någon sorts framtid.

            Dessa VF Heckel är redigt fina:

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Gôtt att ni är nöjda med de filter ni använder till era kar. Det finns ju inget skönare än när det bara fungerar som det skall. Topp!

              Jag sitter och sugnar till rejält på Discus (just nu Heckel), som är en ciklid jag ständigt återkommer till.
              Jag tänker tillbaka på gruppen vildfångade Nahmunda Red som gick i 960-baljan, och även rödturkarna i 540-burken…

              Nåväl, jag tänker inte sätta Discus i något ”mindre” kar igen, så dessa fantastiska ciklider får vänta tills ett större kar står färdigt.

              I det nuvarande 540-karet täcker äntligen javan hela övre delen av bakgrunden - trägen vinner!
              Det börjar se riktigt fint ut.

              Medan tankar och idéer kretsar runt kommande akvariebygge, kan man ju läska sig en smula med vad som (förhoppningsvis) kommer att inhandlas i någon sorts framtid.

              Dessa VF Heckel är redigt fina:

              https://www.youtube.com/watch?v=NZrKDHBuW9I
              Discus är jag också sugen på att ha igen, men det faller på för litet akvarium, eller möjligtvis att man skulle kunna ha ett lekpar då, men i såna fall krävs ordentlig ommöblering i Lido-akvariet.

              Jag vill förresten gärna se en bild på hur det blev med javaormbunkarna
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av KJE
                Discus är jag också sugen på att ha igen, men det faller på för litet akvarium, eller möjligtvis att man skulle kunna ha ett lekpar då, men i såna fall krävs ordentlig ommöblering i Lido-akvariet.
                Jag vill förresten gärna se en bild på hur det blev med javaormbunkarna
                Absolut!

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1129.jpg
Visningar: 222
Storlek: 191,8 KB
ID: 2366387

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1130.jpg
Visningar: 201
Storlek: 202,2 KB
ID: 2366388

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1131.jpg
Visningar: 215
Storlek: 220,0 KB
ID: 2366389

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Absolut!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1129.jpg
Visningar: 222
Storlek: 191,8 KB
ID: 2366387

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1130.jpg
Visningar: 201
Storlek: 202,2 KB
ID: 2366388

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1131.jpg
Visningar: 215
Storlek: 220,0 KB
ID: 2366389
                  Det blev ju riktigt bra, kul med en levande bakgrund
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av KJE
                    Det blev ju riktigt bra, kul med en levande bakgrund
                    Japps, javan täcker överdelen av bakgrunden riktigt fint nu. Så slipper man liksom se slimlinen som en stenvägg därbak.



                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1134.jpg
Visningar: 272
Storlek: 190,5 KB
ID: 2366407

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ja, vad ska man säga - så jäkelens snyggt och naturtroget som det bara kan bli .
                      Kul med uppdatering Mats . Sen dina tankar om Discus igen, mumma från mig som bara kan läsa om dessa skönheter .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Ja, vad ska man säga - så jäkelens snyggt och naturtroget som det bara kan bli .
                        Kul med uppdatering Mats . Sen dina tankar om Discus igen, mumma från mig som bara kan läsa om dessa skönheter .
                        //Inger
                        Halloj Inger, vad kul att du tittar in!
                        Härligt att du tycker det ser fint ut, looken på inredningen är ju ganska långt ifrån det jag hade i skallen när jag drog igång karet - men vad gör man inte för scalarerna?

                        Jo, du vet, man får änna uppdatera lite titt som tätt - annars händer det ju ingenting, liksom.
                        Funderingarna kring Discus är, mer eller mindre, ständigt närvarande. Men, det blir inget med Discus förrän det står ett stort, maffigt kar och väntar - när det nu kan bli.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj Inger, vad kul att du tittar in!
                          Härligt att du tycker det ser fint ut, looken på inredningen är ju ganska långt ifrån det jag hade i skallen när jag drog igång karet - men vad gör man inte för scalarerna?

                          Jo, du vet, man får änna uppdatera lite titt som tätt - annars händer det ju ingenting, liksom.
                          Funderingarna kring Discus är, mer eller mindre, ständigt närvarande. Men, det blir inget med Discus förrän det står ett stort, maffigt kar och väntar - när det nu kan bli.
                          Ser fram emot ett stort maffigt kar att läsa om...

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ser fram emot ett stort maffigt kar att läsa om...
                            //Inger
                            Halloj igen, Inger.
                            Det kommer nog att dröja ett tag innan ett nytt kar står färdigt att köras igång - har ju lite annat att fixa, speciellt i kåken, innan det blir aktuellt.

                            Under tiden får vi läsa om alla nya fina projekt som dyker upp här på forumet, i andra trådar.

                            Ha en fortsatt härlig helg!


                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj igen, Inger.
                              Det kommer nog att dröja ett tag innan ett nytt kar står färdigt att köras igång - har ju lite annat att fixa, speciellt i kåken, innan det blir aktuellt.

                              Under tiden får vi läsa om alla nya fina projekt som dyker upp här på forumet, i andra trådar.

                              Ha en fortsatt härlig helg!

                              Ja, jag vet att ni har en del att fixa hemma, och det är viktigt att man pysslar om hemmet också .
                              Självklart, så läser vi om projekten som startas
                              Ha en fin helg du med Mats!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Ja, jag vet att ni har en del att fixa hemma, och det är viktigt att man pysslar om hemmet också .
                                Självklart, så läser vi om projekten som startas
                                Ha en fin helg du med Mats!
                                //Inger
                                Ja, nu vill man göra saker och ting i rätt ordning (tänker på 3 600-literskaret som fick vila sig...).
                                Man får suga i sig så mycket det bara går här på forumet nu när du, Inger, har tagit en paus samt att Johnny och Pia inte är så aktiva längre - men, det finns såklart en massa andra intressanta projekttrådar att hålla koll på.
                                Så, jag lurkar runt, läser och njuter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...