Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av åheim
    Inger det handlar om rättigheter. Men starta filmen så kan du se youtube loggan längs ner och klicka på den så kommer du till youtube där filmen kan spelas i helskärm !
    Jodå jag kollade filmen på YT

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av Inger H

      Jodå jag kollade filmen på YT

      //Inger
      Aha ok då vet jag inte vad du menar
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jag har också undrat varför videoklippen ser mindre ut i inläggsrutan nu för tiden. Det gjorde dom inte förr...
        Men som Åheim säger, man klickar bara på YT-loggan så kommer man till YT och kan där välja helskärmsläge - om det skulle vara så.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av KJE
          Fina filmer, du känner inte för att sätta paret i en egen kub och se hur dom är som föräldrar?
          Nja…
          Det finns flera anledningar till att jag låter bli att göra så.
          För det första har jag inget lämpligt kar för tillfället.
          Sedan skulle det bli ganska svårt, om inte omöjligt, att fånga ur just de två individer som jag ser som det ”bästa” paret. De är inte rädda av sig på något vis, men hela gruppen samlar ihop sig vid minsta fara och ställer sig på ställen där jag inte kommer åt dom, utan att riva hela inredningen - dessutom kan jag inte helt säkert skilja dom åt.
          Vidare tror jag att det kan bli svårt att få ett par att trivas utan den gruppdynamik som råder, och att de helt enkelt inte skulle leka, bara sisådär, i ett enskilt kar.
          Slutligen finner jag inget egentligt egenintresse att sätta ett par för att de skall leka i ett annat kar - jag är övertygad om att de skulle vara ypperliga föräldrar, men denna grupp får göra sin grej i 540-karet ett tag till.


          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Nja…
            Det finns flera anledningar till att jag låter bli att göra så.
            För det första har jag inget lämpligt kar för tillfället.
            Sedan skulle det bli ganska svårt, om inte omöjligt, att fånga ur just de två individer som jag ser som det ”bästa” paret. De är inte rädda av sig på något vis, men hela gruppen samlar ihop sig vid minsta fara och ställer sig på ställen där jag inte kommer åt dom, utan att riva hela inredningen - dessutom kan jag inte helt säkert skilja dom åt.
            Vidare tror jag att det kan bli svårt att få ett par att trivas utan den gruppdynamik som råder, och att de helt enkelt inte skulle leka, bara sisådär, i ett enskilt kar.
            Slutligen finner jag inget egentligt egenintresse att sätta ett par för att de skall leka i ett annat kar - jag är övertygad om att de skulle vara ypperliga föräldrar, men denna grupp får göra sin grej i 540-karet ett tag till.

            Okej, kul att dom beter sig så, det känns som om det är ett naturligt beteende
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Så intressant att följa utvecklingen i karet, Mats. Känns som om dina fiskar steg för steg tar tillbaka allt mer naturliga beteenden. Hög mysfaktor i filmerna.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Bam! Nu har jag lusläst ikapp och därmed även läst varenda liten punkt sedan jag började följa och deltaga i tråden för ett gäng år sedan.
                Underbart att se vad som händer och fötter.
                Som du vet Mats så har jag ju lite skoj på G, både i planeringsfasen och även så sakteliga även praktiskt, nästa anhalt är preliminärplanerad till 8:e februari. Närmare bestämt limning av karet i fråga. Innan dess skall dock det roliga arbetet med att skära bort gammal silikon från glaset tuffas igenom.

                Men med lite go'a tunes i högtalarna och något gott i glaset så ska det nog gå bra. Tänker att man kan ju unna sig lyxen att visualisera och drömma om vad som komma skal medan man gör slitgörat.

                Skoj hur som att det är på rätt köl igen efter dippen för ca: ett år sedan. Jag tror att 2017 är mitt och familjens år på många plan, mkt energi och med den brukar det gå bra.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Så intressant att följa utvecklingen i karet, Mats. Känns som om dina fiskar steg för steg tar tillbaka allt mer naturliga beteenden. Hög mysfaktor i filmerna.
                  Just nu är det en ganska lugn fas i karet - händer inte jättemycket mer än det jag visat bilder och filmer på den sensate tiden.
                  Dorsigeraparet håller nog på att gå i pension. De är riktigt stora, med varsin präktig puckel, men lekarna kommer allt mer sällan. Däremot har Schackbrädorna levt upp nu när jag introducerade några nya honor till de två hanar som gick där själva.
                  Manacapuro-scalarerna är ju lite speciella, och uppträder annorlunda än de "vanliga" scalarer vi brukar ha i våra kar, och det är kanske som du säger, att de anammar någon form av naturligt beteende. De är ju trots allt F1:or.
                  Men, mysfaktorn är verkligen hög och jag sitter ofta långa stunder framför baljan.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ApeviaX
                    Bam! Nu har jag lusläst ikapp och därmed även läst varenda liten punkt sedan jag började följa och deltaga i tråden för ett gäng år sedan.
                    Underbart att se vad som händer och fötter.
                    Som du vet Mats så har jag ju lite skoj på G, både i planeringsfasen och även så sakteliga även praktiskt, nästa anhalt är preliminärplanerad till 8:e februari. Närmare bestämt limning av karet i fråga. Innan dess skall dock det roliga arbetet med att skära bort gammal silikon från glaset tuffas igenom.

                    Men med lite go'a tunes i högtalarna och något gott i glaset så ska det nog gå bra. Tänker att man kan ju unna sig lyxen att visualisera och drömma om vad som komma skal medan man gör slitgörat.

                    Skoj hur som att det är på rätt köl igen efter dippen för ca: ett år sedan. Jag tror att 2017 är mitt och familjens år på många plan, mkt energi och med den brukar det gå bra.
                    Japps, jag följer dina trådar!
                    Tillvaron går ju upp och ned, hela tiden, och man får liksom "go with the flow".
                    Jag myser i din beskrivning av hur du donar med dina nya projekt och önskar dig allt gott!

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Japps, jag följer dina trådar!
                      Tillvaron går ju upp och ned, hela tiden, och man får liksom "go with the flow".
                      Jag myser i din beskrivning av hur du donar med dina nya projekt och önskar dig allt gott!
                      Härligt att höra, känner hur du läser och tar in mina idéer och vips kommer ett gött svar och en underbar film på dina gamla gracillis, underbart helt enkelt!
                      Som många gånger innan sagt så är ju planeringsfasen en av de absolut bästa, definitivt den mest gränslösa och därtill gratis

                      Livet händer till och från, men om man bara vågar stanna upp och andas (något jag och alldeles för många med mig dagens samhälle glömmer av med alla krav som ställs på en, både av andra och en själv) så inser man att tid finnes, man måste bara våga tänka och acceptera den tanken. Skynda långsamt är en skön melodi och akvaristiken är ju en stor del av mitt zen.

                      Önskar er allt gott jag med, spännande med det som sker när det sker. Just nu i fullt sjå med att läsa ikapp Bluewings discustråd. Började för något år sedan, men drog idag om från första sidan i hans tråd. Mkt spännande på G. Underbart att få sträckläsa Ibland lite retligt att man inte "kan" besvara inlägg (de svaren kommer ju i nutid men syftar ju till inlägg i dåtid och hamnar "fel") men som sagt gött o njuta med gott i glaset och hjärnan på fullt varv med fantasin som målar upp alla dessa fantastiska äventyr runt om i landet
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ApeviaX

                        Härligt att höra, känner hur du läser och tar in mina idéer och vips kommer ett gött svar och en underbar film på dina gamla gracillis, underbart helt enkelt!
                        Som många gånger innan sagt så är ju planeringsfasen en av de absolut bästa, definitivt den mest gränslösa och därtill gratis

                        Livet händer till och från, men om man bara vågar stanna upp och andas (något jag och alldeles för många med mig dagens samhälle glömmer av med alla krav som ställs på en, både av andra och en själv) så inser man att tid finnes, man måste bara våga tänka och acceptera den tanken. Skynda långsamt är en skön melodi och akvaristiken är ju en stor del av mitt zen.

                        Önskar er allt gott jag med, spännande med det som sker när det sker. Just nu i fullt sjå med att läsa ikapp Bluewings discustråd. Började för något år sedan, men drog idag om från första sidan i hans tråd. Mkt spännande på G. Underbart att få sträckläsa Ibland lite retligt att man inte "kan" besvara inlägg (de svaren kommer ju i nutid men syftar ju till inlägg i dåtid och hamnar "fel") men som sagt gött o njuta med gott i glaset och hjärnan på fullt varv med fantasin som målar upp alla dessa fantastiska äventyr runt om i landet
                        Stor, fet tumme upp, håller helt och hållet med dig!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Gjorde ett vattenbyte idag. Jag märkte att flödet i mitt Eheim 2250 var lite slött.
                          2250-filtret har gått i 14 månader nu så det var dags för en liten rensning. Dessa ytterfilter (2250 och 2260 - världens bästa ytterfilter) är idiotlätta att använda - effektiva så in i Norden. Kan liksom inte bli bättre!
                          Skall köpa på mig två 2260-tunnor, så att man är kittad.
                          Nu är det fin rulle i baljan!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 January 2017, 18:24.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Gjorde ett vattenbyte idag. Jag märkte att flödet i mitt Eheim 2250 var lite slött.
                            2250-filtret har gått i 14 månader nu så det var dags för en liten rensning. Dessa ytterfilter (2250 och 2260 - världens bästa ytterfilter) är idiotlätta att använda - effektiva så in i Norden. Kan liksom inte bli bättre!
                            Skall köpa på mig två 2260-tunnor, så att man är kittad.
                            Nu är det fin rulle i baljan!
                            Läser ditt inlägg Mats, och tänker då på mitt lilla Eheim 2217, som trots sin litenhet var en jädrans arbetsmaskin som jag hade i mitt minsta kar .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Läser ditt inlägg Mats, och tänker då på mitt lilla Eheim 2217, som trots sin litenhet var en jädrans arbetsmaskin som jag hade i mitt minsta kar .
                              //Inger
                              Javisst, de där jädra filtren är hur bra som helst, de bara går och går. Jag hade sådana filter (tror de betecknades Eheim 600, senare Classic 600, innan beteckningen 2217) redan från start.
                              De här "tunnorna" är så förbannat lätta att använda - slang in, slang ut, pumpskalle och behållare i mitten... Perfekt från start.
                              Sedan länge finns ju snabbkopplingar till in/ut-flödesslangarna, och detta gör ju handhavandet ännu enklare.
                              Det finns säkert andra ytterfilter som funkar lika bra - men jag ids fanimej inte byta. Eheim-filtren har funkat helt felfritt för mig i 45 år.


                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Gjorde ett vattenbyte idag. Jag märkte att flödet i mitt Eheim 2250 var lite slött.
                                2250-filtret har gått i 14 månader nu så det var dags för en liten rensning. Dessa ytterfilter (2250 och 2260 - världens bästa ytterfilter) är idiotlätta att använda - effektiva så in i Norden. Kan liksom inte bli bättre!
                                Skall köpa på mig två 2260-tunnor, så att man är kittad.
                                Nu är det fin rulle i baljan!
                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Javisst, de där jädra filtren är hur bra som helst, de bara går och går. Jag hade sådana filter (tror de betecknades Eheim 600, senare Classic 600, innan beteckningen 2217) redan från start.
                                De här "tunnorna" är så förbannat lätta att använda - slang in, slang ut, pumpskalle och behållare i mitten... Perfekt från start.
                                Sedan länge finns ju snabbkopplingar till in/ut-flödesslangarna, och detta gör ju handhavandet ännu enklare.
                                Det finns säkert andra ytterfilter som funkar lika bra - men jag ids fanimej inte byta. Eheim-filtren har funkat helt felfritt för mig i 45 år.

                                Gött!

                                hatar att göra rent filtren.. så söligt och kladdigt, känns som jag har filtermojs över hela mig innan jag ät klar hahhaaa
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...