Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av KJE

    Det låter ju spännande, visst är det Heckel som ska ha så lågt PH och nästan kräver RO-vatten? Det låter som en bra utmaning om man som du har provat det mesta inom akvaristiken. Själv känner jag att disco-discusar är alldeles nog utmaning än så länge, skulle bara ha haft ett större akvarium
    Japp, Heckel "kräver" lite mer, och huset har en liten RO-tank installerad av den förre ägaren...
    Men, jag löser det utan större åthävor - tid och tålamod - om det nu blir Heckel i framtiden.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Japp, Heckel "kräver" lite mer, och huset har en liten RO-tank installerad av den förre ägaren...
      Men, jag löser det utan större åthävor - tid och tålamod - om det nu blir Heckel i framtiden.
      Smidigt med förinstallerad tank
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av KJE
        Smidigt med förinstallerad tank
        Japps, och vilket gott dricksvatten!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Några här på forumet kanske kommer ihåg Mats W. eller ”ouscazz” som han kallade sig.
          Han var aktiv för sex-sju år sedan och hade Heckel och Altum ett tag.
          Jag minns hans filmer och tänker ibland på om han har några burkar igång..?

          Här är ett par filmsnuttar på hans 720-balja.

          720 liter tank with wild caught Symphysodon Discus & Pterophyllum Altum and a small school of Bloodfin tetras


          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Så snygga . Mats visst var det han med papegojan - i så fall kommer jag ihåg honom.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Så snygga . Mats visst var det han med papegojan - i så fall kommer jag ihåg honom.
              //Inger
              Ja, jag tror han hade någon bild med en papegoja. Jävla driftig kille.
              Har för mig att han hoppade över till salt-kar, och försvann sedan helt plötsligt...

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, jag tror han hade någon bild med en papegoja. Jävla driftig kille.
                Har för mig att han hoppade över till salt-kar, och försvann sedan helt plötsligt...
                Japp, minns att jag gillade hans inlägg, det är väl därför att jag kommer ihåg honom. Fast minnet sviker om det där med saltvatten .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Så snygga
                  //Inger
                  Jojo, det är något speciellt med de där jädrans Heckel-discusarna

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Heckel Discus Fish.jpg
Visningar: 207
Storlek: 99,2 KB
ID: 2365328

                  Bild lånad från:

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Japp, minns att jag gillade hans inlägg, det är väl därför att jag kommer ihåg honom. Fast minnet sviker om det där med saltvatten .
                    //Inger
                    Jag tror det var i samma veva som han gick över till salt som han drog från Zoopet snabbare än en avlöning...

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Jag tror det var i samma veva som han gick över till salt som han drog från Zoopet snabbare än en avlöning...
                      ... så kan man ju inte göra .
                      Så kul om du nu blir med Discusar igen

                      //Inger

                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        ... så kan man ju inte göra .
                        Så kul om du nu blir med Discusar igen
                        //Inger
                        Han kunde, och gjorde...

                        Det skall verkligen bli kul med discusar igen. Det är ett gnagande i mig som liksom inte vill släppa.
                        Karet skall bli av, men jag tar det lugnt och skall se till att planera ytterst noga denna gång.
                        Ett större kar har ju legat på dagordningen sedan länge - men en hel del annat skall falla på plats innan jag drar igång ett sådant projekt, så det kan dröja ett bra tag.

                        Som jag skrev här i tråden för ett antal år sedan, har vi en brunn i trädgården. Lukten på vattnet får mig att misstänka att det kan finnas en riktig vatten-guldgruva i denna brunn.
                        Vattnet är lätt brunfärgat och luktar så där fylligt av mylla - så som man vill att karets vatten skall lukta.
                        Vi har sur jord i trädgården, så bara detta faktum bådar gott.
                        Jag skall göra ett prov på detta vatten och kolla om det kan fungera till akvariet.
                        Fan, funkar vattnet så är det ju bara att pumpa "guld-juicen" rätt ner i baljan.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Han kunde, och gjorde...

                          Det skall verkligen bli kul med discusar igen. Det är ett gnagande i mig som liksom inte vill släppa.
                          Karet skall bli av, men jag tar det lugnt och skall se till att planera ytterst noga denna gång.
                          Ett större kar har ju legat på dagordningen sedan länge - men en hel del annat skall falla på plats innan jag drar igång ett sådant projekt, så det kan dröja ett bra tag.

                          Som jag skrev här i tråden för ett antal år sedan, har vi en brunn i trädgården. Lukten på vattnet får mig att misstänka att det kan finnas en riktig vatten-guldgruva i denna brunn.
                          Vattnet är lätt brunfärgat och luktar så där fylligt av mylla - så som man vill att karets vatten skall lukta.
                          Vi har sur jord i trädgården, så bara detta faktum bådar gott.
                          Jag skall göra ett prov på detta vatten och kolla om det kan fungera till akvariet.
                          Fan, funkar vattnet så är det ju bara att pumpa "guld-juicen" rätt ner i baljan.
                          Kommer ihåg, att du skrev om ditt brunnsvatten eftersom vi också hade det då. Jag hade mina allra första Discusar på den tiden och dessa var aldrig sjuka - men kanske inte dom vackraste. Sedan så djupborrade vi efter ett par år...

                          Jag tror helt fullt och fast på att "guld-juicen" kommer att funka. Tänk ändå så kul att läsa andras inlägg trots att jag inte har några kar nu. Fast lite svider det i hjärtetrakten förstås när jag ser dina och andras kar

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Han kunde, och gjorde...

                            Det skall verkligen bli kul med discusar igen. Det är ett gnagande i mig som liksom inte vill släppa.
                            Karet skall bli av, men jag tar det lugnt och skall se till att planera ytterst noga denna gång.
                            Ett större kar har ju legat på dagordningen sedan länge - men en hel del annat skall falla på plats innan jag drar igång ett sådant projekt, så det kan dröja ett bra tag.

                            Som jag skrev här i tråden för ett antal år sedan, har vi en brunn i trädgården. Lukten på vattnet får mig att misstänka att det kan finnas en riktig vatten-guldgruva i denna brunn.
                            Vattnet är lätt brunfärgat och luktar så där fylligt av mylla - så som man vill att karets vatten skall lukta.
                            Vi har sur jord i trädgården, så bara detta faktum bådar gott.
                            Jag skall göra ett prov på detta vatten och kolla om det kan fungera till akvariet.
                            Fan, funkar vattnet så är det ju bara att pumpa "guld-juicen" rätt ner i baljan.
                            Kommer du att skaffa Discus före det stora akvariet eller blir det först när allting är på plats?
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av KJE
                              Kommer du att skaffa Discus före det stora akvariet eller blir det först när allting är på plats?
                              Det blir när allt är på plats.
                              Egentligen är det dumt av mig att ens nämna funderingarna här och nu. En sak som man kan vara riktigt bombsäker på är att allt, och då menar jag allt man planerar och funderar på inte blir som man tänkt sig - det är ett faktum.
                              Kar och framtida fiskar är endast i ett skissartat stadie nu. Det lär alltså dröja innan detta blir någon form av verklighet.

                              Så länge får 540-baljan och multis-karet puttra på. Scalarerna är ovanligt pigga och utfärgade just nu - så det är rena nöjet att sitta framför burken, lyssna på god musik med ett glas rödtjut i näven - och bara njuta!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Det blir när allt är på plats.
                                Egentligen är det dumt av mig att ens nämna funderingarna här och nu. En sak som man kan vara riktigt bombsäker på är att allt, och då menar jag allt man planerar och funderar på inte blir som man tänkt sig - det är ett faktum.
                                Kar och framtida fiskar är endast i ett skissartat stadie nu. Det lär alltså dröja innan detta blir någon form av verklighet.

                                Så länge får 540-baljan och multis-karet puttra på. Scalarerna är ovanligt pigga och utfärgade just nu - så det är rena nöjet att sitta framför burken, lyssna på god musik med ett glas rödtjut i näven - och bara njuta!
                                Fast å andra sidan så är det väl funderandet och planerandet som är mest kul
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...