Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av KJE

    Kul att dom leker, har dom lyckats få rommen att kläckas än?
    Nja... Hade det inte varit för att alla de andra scalarerna hela tiden kretsar runt lekplatsen, och käkar upp deras rom till slut, så hade det nog fungerat.
    Det är för lite utrymme i karet - eller för många scalarer - hur man nu ser det, för att det skall bli någonting av lekarna.
    Men, de får hålla på så mycket de orkar.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Nja... Hade det inte varit för att alla de andra scalarerna hela tiden kretsar runt lekplatsen, och käkar upp deras rom till slut, så hade det nog fungerat.
      Det är för lite utrymme i karet - eller för många scalarer - hur man nu ser det, för att det skall bli någonting av lekarna.
      Men, de får hålla på så mycket de orkar.
      Okej, ja övning ger ju färdighet i alla fall
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av KJE
        Okej, ja övning ger ju färdighet i alla fall
        Jo, men jag är hyfsat säker på att dessa scalarer skulle klara en lek till yngelvård helt och hållet om de bara hade lite mer spejs. Denna gång lekte två par samtidigt och det var rejäl rivalitet mellan dessa, samt att de andra scalrerna inte viker ner sig det minsta - så det blir ett jädra ståhej i burken...


        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Jo, men jag är hyfsat säker på att dessa scalarer skulle klara en lek till yngelvård helt och hållet om de bara hade lite mer spejs. Denna gång lekte två par samtidigt och det var rejäl rivalitet mellan dessa, samt att de andra scalrerna inte viker ner sig det minsta - så det blir ett jädra ståhej i burken...

          Visst var dom rätt nära ursprungsformen? Dom vanliga scalarerna verkar ju ha glömt bort hur man gör med yngelvården
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av KJE

            Visst var dom rätt nära ursprungsformen? Dom vanliga scalarerna verkar ju ha glömt bort hur man gör med yngelvården
            Ja, den grupp jag har nu är F1:or, alltså yngel på vildfångade Manacapuro Red Back.
            Det var några år sedan jag hade "vanliga" scalarer, men de jag haft har klarat lekarna fint. Det finns en film på sidan 806, inlägg nr: 12084 på en av dessa scalare-lekar.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 January 2017, 17:07.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Hoppas ni haft en riktigt fet och full Jul.

              Tänkte bara visa ett par bilder från juldagen - i söndags.
              Jag satt framför burken och tittade på ett scalare-par som lekte på den centrala rotdelen.


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1039.jpg
Visningar: 292
Storlek: 168,8 KB
ID: 2364482


              Tidigare har jag planterat en växt som inbjuder till scalarelek på karets högra sida, så jag blev lite förvånad över att de inte valt det fina stället.
              Men där var ett annat par i full fart - samtidigt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1047.jpg
Visningar: 250
Storlek: 191,7 KB
ID: 2364483

              Julstök med dubbelpök i baljan!

              Nu är det snart Nyårsafton och jag vill passa på att önska Er Alla en god fortsättning och ett riktigt gott nytt år!



              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1036.jpg
Visningar: 290
Storlek: 125,4 KB
ID: 2364484
              Ren njutning att se bilder som dessa. Se Scalarer som stormtrivs och dessutom att dina nya Echinodorus växer så fint. Vad hade du för ljus på detta karet? Men bäst av allt var ju tomtefar i slutet
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ren njutning att se bilder som dessa. Se Scalarer som stormtrivs och dessutom att dina nya Echinodorus växer så fint. Vad hade du för ljus på detta karet? Men bäst av allt var ju tomtefar i slutet
                Ljuset är vanliga lysrör från en hängande ramp... inte en aning om vad rören har för beteckning.
                Men det skrala ljuset till trots växer de växter jag petat dit med en förvånande frenesi - ren sketatur skulle jag tro.

                Ja, den där bilden... Anna-Karin knäppte av bilden precis när jag iklädd juljumper, tomteluva och styrkt av några koppar glögg slagit på den lilla julstjärnan bredvid fönstret. Jag är liksom på väg åt mitt vänster (eller bildens höger), så det ser ut som om jag upphäver tyngdlagen på nåt pajas-crazy vis.
                Bilden i sig blev såpass "lyckad" så jag beslutade mig för att "jula" till den ytterligare med en app som heter Prisma, som gör om bilder till målade konstverk.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Ja, den grupp jag har nu är F1:or, alltså yngel på vildfångade.
                  Det var några år sedan jag hade "vanliga" scalarer, men de jag haft har klarat lekarna fint. Det finns en film på sidan 806, inlägg nr: 12084 på en av dessa scalare-lekar.
                  Det var också en härlig film, någon gång borde du sammanställa alla fina filmer på något sätt
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av KJE

                    Det var också en härlig film, någon gång borde du sammanställa alla fina filmer på något sätt
                    Ja, då blir det film-long-time. Rullarna finns på YouTube, och det är några stycken...

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Ja, då blir det film-long-time. Rullarna finns på YouTube, och det är några stycken...
                      Jag misstänkte nästan att det fanns ett rejält arkiv vid det här laget
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        då borde man gå till tuben å lägga till dig =D

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, det börjar så sakta att bli lite lummigt av Java i bakgrundens övre kant.
                          Min långsiktiga plan är att få javan att täcka hela överkanten, så stuffet är på väg...

                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det börjar så sakta att bli lite lummigt av Java i bakgrundens övre kant.
                            Min långsiktiga plan är att få javan att täcka hela överkanten, så stuffet är på väg...

                            https://www.youtube.com/watch?v=xtrQ...ature=youtu.be
                            Ser att din plan börjar att funka - som alltid skulle jag vilja påstå :-) Så, med din långsiktiga plan, så kan du ju inte göra dig av med dina guldkorn...

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Ser att din plan börjar att funka - som alltid skulle jag vilja påstå :-) Så, med din långsiktiga plan, så kan du ju inte göra dig av med dina guldkorn...

                              //Inger
                              Japp, planen funkar.
                              Nej, dessa Manacapuro-guldkorn gör jag mig sannerligen inte av med. Dom skall få det större och gosigare framgent, är det tänkt - här hos mig.
                              Min fundering över att stänga av karet (som jag nämnde i din tråd) är helt tillfällig. Vi skall dona lite i kåken, och jag kommer troligtvis att behöva flytta karet.
                              Men, hittar jag ingen som kan hålla mina fiskar under några månader på det sätt jag tycker passar bäst (och det verkar inte så), då kommer jag att arbeta mig runt problemen på något sätt.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Japp, planen funkar.
                                Nej, dessa Manacapuro-guldkorn gör jag mig sannerligen inte av med. Dom skall få det större och gosigare framgent, är det tänkt - här hos mig.
                                Min fundering över att stänga av karet (som jag nämnde i din tråd) är helt tillfällig. Vi skall dona lite i kåken, och jag kommer troligtvis att behöva flytta karet.
                                Men, hittar jag ingen som kan hålla mina fiskar under några månader på det sätt jag tycker passar bäst (och det verkar inte så), då kommer jag att arbeta mig runt problemen på något sätt.
                                Låter himla bra det Mats :-)

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...