Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    önskar god jul å gott nytt =)

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av tanteva
      önskar god jul å gott nytt =)
      Tack skall du ha Eva. Dito!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag byter lite vatten idag och sitter och funderar på de långsamma processer som, efter lång väntan, gör att våra kar "sätter sig" sådär skönt och harmoniskt.
        En idé jag haft är att få javaormbunkarna att täcka den övre delen på bakgrunden, att liksom växa fast på denna.
        Nu börjar det faktiskt bli en tendens att javan sträcker ut på bakgrunden.
        Detta medför att det blir mörkare längst bak i karet och bildar fina ställen för tetror och scalarer att stå och uppehålla sig i, när de känner för det.

        Ha en toppenfin lördag och fortsatt helg!


        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1002.jpg
Visningar: 255
Storlek: 227,0 KB
ID: 2364051
        Får ett skönt flow i kroppen bara jag läser om detta, Mats. Det känns så rätt och senaste året börjar jag till slut fatta vad du alltid har menat. Processerna är mer att räkna i år än i dagar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Får ett skönt flow i kroppen bara jag läser om detta, Mats. Det känns så rätt och senaste året börjar jag till slut fatta vad du alltid har menat. Processerna är mer att räkna i år än i dagar.
          Det är just det där med att få ett skönt flow i både kropp och kar som är lite av vitsen med att jobba med våra kar på det sätt som vi båda gör.

          Sedan är det ju givetvis så att inte alla kar mår bäst av den här typen av lunk. En del burkar behöver, mer eller mindre, ständig eller med täta intervaller återkommande skötsel på ett annat sätt än det självgående sätt mitt kar fungerar på.
          Jag har stor respekt för de akvarister som har baljor där en mer styrd och i någon mån forcerad skötsel krävs. Det finns helt bländande exempel på sådan akvariehållning här på Zoopet och annorstädes - så en fet tumme upp för dessa otroligt kunniga tjejer och killar.

          Jag gillar att dra ut, och suga på det som sker i mina kar. Vi kan ta bilden i mitt inlägg som du citerade; där har jag endast initierat hur jag vill att javorna skall sitta. Sedan ”talar” jag med växterna och säger: ”Nu får ni en plats här, visa mig om ni trivs och kör igång på det sätt ni själva vill…”
          Ofta hämtar växterna, så att säga, andan någon månad eller två - för att sedan plötsligt explodera och forma sin egen närmiljö. Det här är en process som jag finner ofattbart stimulerande. Det är rent ut sagt så jävla fint att se hur de här (väldigt lätta) växterna helt själva bestämmer sin egen utveckling.
          Ungefär på liknande vis hanterar jag fiskarna som skall gå i baljan, men det kräver en mer ingående förkunskap och kännedom om de arter som väljs.

          Det här är grejer som är väldigt svåra att förmedla i lösryckta inlägg i diverse trådar, och det har tagit mig några år att fatta att de flesta är föga intresserade av ”slow cooking”.
          Så det är verkligen kul att höra att du har funnit några guldkorn i mina resonemang, och upplever att många saker som sker i våra kar läker ut, botar och rättar till sig av sig själva - och att karet verkligen lever.

          I ditt fina inlägg, nu senast i din tråd ”Drömmen om…”, nämner du att Zoopet är ett finfint forum och jag måste verkligen hålla med dig. Här samsas vitt skilda ämnen - både högt och lågt - precis som det skall vara!
          Själv har jag väl, mer eller mindre, tappat intresset att skriva om inredning, olika cikliders beteenden och hur man kan optimera miljön i sitt akvarium för de fiskar man väljer, helt enkelt beroende på att dessa saker så sällan dryftas nu för tiden. Men jag läser med nöje de trådar som dyker upp.

          Ha en toppenfin Jul- och Nyårshelg, Johnny - så ses vi framöver här på forumet!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Det är just det där med att få ett skönt flow i både kropp och kar som är lite av vitsen med att jobba med våra kar på det sätt som vi båda gör.

            Sedan är det ju givetvis så att inte alla kar mår bäst av den här typen av lunk. En del burkar behöver, mer eller mindre, ständig eller med täta intervaller återkommande skötsel på ett annat sätt än det självgående sätt mitt kar fungerar på.
            Jag har stor respekt för de akvarister som har baljor där en mer styrd och i någon mån forcerad skötsel krävs. Det finns helt bländande exempel på sådan akvariehållning här på Zoopet och annorstädes - så en fet tumme upp för dessa otroligt kunniga tjejer och killar.

            Jag gillar att dra ut, och suga på det som sker i mina kar. Vi kan ta bilden i mitt inlägg som du citerade; där har jag endast initierat hur jag vill att javorna skall sitta. Sedan ”talar” jag med växterna och säger: ”Nu får ni en plats här, visa mig om ni trivs och kör igång på det sätt ni själva vill…”
            Ofta hämtar växterna, så att säga, andan någon månad eller två - för att sedan plötsligt explodera och forma sin egen närmiljö. Det här är en process som jag finner ofattbart stimulerande. Det är rent ut sagt så jävla fint att se hur de här (väldigt lätta) växterna helt själva bestämmer sin egen utveckling.
            Ungefär på liknande vis hanterar jag fiskarna som skall gå i baljan, men det kräver en mer ingående förkunskap och kännedom om de arter som väljs.

            Det här är grejer som är väldigt svåra att förmedla i lösryckta inlägg i diverse trådar, och det har tagit mig några år att fatta att de flesta är föga intresserade av ”slow cooking”.
            Så det är verkligen kul att höra att du har funnit några guldkorn i mina resonemang, och upplever att många saker som sker i våra kar läker ut, botar och rättar till sig av sig själva - och att karet verkligen lever.

            I ditt fina inlägg, nu senast i din tråd ”Drömmen om…”, nämner du att Zoopet är ett finfint forum och jag måste verkligen hålla med dig. Här samsas vitt skilda ämnen - både högt och lågt - precis som det skall vara!
            Själv har jag väl, mer eller mindre, tappat intresset att skriva om inredning, olika cikliders beteenden och hur man kan optimera miljön i sitt akvarium för de fiskar man väljer, helt enkelt beroende på att dessa saker så sällan dryftas nu för tiden. Men jag läser med nöje de trådar som dyker upp.

            Ha en toppenfin Jul- och Nyårshelg, Johnny - så ses vi framöver här på forumet!
            Håller helt med dig i det sista stycket du har skrivit Mats. Zoopet är ett toppenforum, men liksom du så har även mitt intresse börjat att avta om att dela med mig av allt, tyvärr...
            De måste finnas åtminstone lite respons, när som vi och några få andra vill dela med sig om vad som händer - både med inredning och fiskar.

            Många har slutat med sina uppdateringar, men nya har tillkommit, och det är jättekul förstås

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Här var det intressant läsning och tankar på hur saker hänger ihop och jag kommer osökt att tänka på en produktlivscykel... och det är som ní beskriver att man får en utveckling i sina tankar och kunskap i ämnet vilket är helt naturligt och därför värdesätter andra andra frågeställningar och svar.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nu är Mats avatar på bådas våra inlägg - Inger H och flygrc??

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Nu är Mats avatar på bådas våra inlägg - Inger H och flygrc??

                  //Inger
                  Ja jag såg det med, fast är man så flitig skribent fattar nog inte forumet att andra skriver
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Det blir sådär ibland, har jag sett. Efter ett tag försvinner de felaktiga avatarerna - kanske redan nu när jag lägger detta inlägg? Vi får se.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Både Inger, Mats och Pia gör att jag kommer att bli goldmedlem även nästa år. Era trådar ger mig en respons på de akvarier jag skulle ha haft om det fanns utrymme och tid.
                      Så snälla, fortsätt att skriva och lägga upp bilder och filmer!
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Både Inger, Mats och Pia gör att jag kommer att bli goldmedlem även nästa år. Era trådar ger mig en respons på de akvarier jag skulle ha haft om det fanns utrymme och tid.
                        Så snälla, fortsätt att skriva och lägga upp bilder och filmer!
                        Halloj Maths.
                        Julafton idag och jag kikar in lite snabbt här på Zoopet. Fullt julstök här, håller på att hälla en god sill jag lade in igår på burkar som jag skall ge bort senare ikväll.

                        Kul att höra att du kikar in här och gillar stuffet. Självklart kommer jag att lägga upp bilder lite titt som tätt, och skriva några rader då och då.
                        Precis som du förblir jag Goldmedlem. Jag tycker att forumet är viktigt och stödjer det gärna med mitt medlemsskap - och vill också fortsätta följa några favorittrådar som alltid är härliga att läsa.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Hoppas ni haft en riktigt fet och full Jul.

                          Tänkte bara visa ett par bilder från juldagen - i söndags.
                          Jag satt framför burken och tittade på ett scalare-par som lekte på den centrala rotdelen.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1039.jpg
Visningar: 292
Storlek: 168,8 KB
ID: 2364482


                          Tidigare har jag planterat en växt som inbjuder till scalarelek på karets högra sida, så jag blev lite förvånad över att de inte valt det fina stället.
                          Men där var ett annat par i full fart - samtidigt.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1047.jpg
Visningar: 250
Storlek: 191,7 KB
ID: 2364483

                          Julstök med dubbelpök i baljan!

                          Nu är det snart Nyårsafton och jag vill passa på att önska Er Alla en god fortsättning och ett riktigt gott nytt år!



                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1036.jpg
Visningar: 290
Storlek: 125,4 KB
ID: 2364484

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            Vackra scalarer, de syns att de är mycket välmående men tomten slår allt! Kitschig och fin, det hade varit spännande och roligt om Bryzell-tomten hade kommit på besök.

                            God fortsättning!❤️
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Marten64
                              Vackra scalarer, de syns att de är mycket välmående men tomten slår allt! Kitschig och fin, det hade varit spännande och roligt om Bryzell-tomten hade kommit på besök.

                              God fortsättning!❤️
                              Härligt att höra Johan!

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Hoppas ni haft en riktigt fet och full Jul.

                                Tänkte bara visa ett par bilder från juldagen - i söndags.
                                Jag satt framför burken och tittade på ett scalare-par som lekte på den centrala rotdelen.


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1039.jpg
Visningar: 292
Storlek: 168,8 KB
ID: 2364482


                                Tidigare har jag planterat en växt som inbjuder till scalarelek på karets högra sida, så jag blev lite förvånad över att de inte valt det fina stället.
                                Men där var ett annat par i full fart - samtidigt.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1047.jpg
Visningar: 250
Storlek: 191,7 KB
ID: 2364483

                                Julstök med dubbelpök i baljan!

                                Nu är det snart Nyårsafton och jag vill passa på att önska Er Alla en god fortsättning och ett riktigt gott nytt år!



                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1036.jpg
Visningar: 290
Storlek: 125,4 KB
ID: 2364484
                                Kul att dom leker, har dom lyckats få rommen att kläckas än?
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...