Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell



    Känner mig lite oartig som inte svarat på nästan en hel vecka.

    Verkligen härligt att du finner scalarerna intressanta att följa, Johnny.
    Ja, de nya storbladiga växterna blev sannerligen en hit för scalarerna. Ett av de första paren (som kom till lek) står och putsar på några väl utvalda blad just nu!

    Eva! Nja, de här Manacapuro Red Back-scalarerna mognar inte senare än andra, men är av en sort som är lite mer, vad skall man säga, delikata?
    Deras beteende påminner väldigt mycket om P. altum, som uppträder på ett ganska speciellt sätt i grupp - och som inte är lätta att få att leka.
    Nu är inte mina scalarer några P. altum men har vissa drag av dessa - och jag vet ju att de inte lekt under sin uppväxt (i Tyskland) och inte heller den tid de gick hos Ansjo-Anders, så det är ganska kul att se deras första lekar här i mitt kar.

    Underbara bilder!
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Pia, Maths och KJE.
      Jag har ju visat bilder och filmer på de här scalarerna till förbannelse - så det är kul att ni fortfarande tycker det är kul att kolla in stuffet!

      Vet inte vad "bara ett" riktigt innebär men jag antar att det är något bra... Please, enlighten me, Maths!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Vad mer finns att säga?
        Som du själv skriver har du visat massor av bilder och jag vill bara visa min uppskattning att du fortsätter att visa bilder och filmer på dessa super fiskar och kar
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Vad mer finns att säga?
          Som du själv skriver har du visat massor av bilder och jag vill bara visa min uppskattning att du fortsätter att visa bilder och filmer på dessa super fiskar och kar
          Jo, jag vet att du gillar grejerna, Maths. Det tycker jag är väldigt kul!

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Vi tackar och tar emot , eller hur ?
            // Annicka

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              mats du är hemma blid och ser domvar dag, det gör inte vi så därför lapar vi i oss bilder å filmer var gång du lägger ut någe =P

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag byter lite vatten idag och sitter och funderar på de långsamma processer som, efter lång väntan, gör att våra kar "sätter sig" sådär skönt och harmoniskt.
                En idé jag haft är att få javaormbunkarna att täcka den övre delen på bakgrunden, att liksom växa fast på denna.
                Nu börjar det faktiskt bli en tendens att javan sträcker ut på bakgrunden.
                Detta medför att det blir mörkare längst bak i karet och bildar fina ställen för tetror och scalarer att stå och uppehålla sig i, när de känner för det.

                Ha en toppenfin lördag och fortsatt helg!


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1002.jpg
Visningar: 255
Storlek: 227,0 KB
ID: 2364051

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Hur bär du dig åt? Inte en alg på Javaormbunken? Ser verkligen snyggt ut.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Hur bär du dig åt? Inte en alg på Javaormbunken? Ser verkligen snyggt ut.
                    För att vara helt ärlig; jag har inte en aning... Jag låter karet vara helt ifred och sköta sig självt, men byter lite vatten någon gång i veckan - eller varannan.
                    Det finns inte några alger i karet, vilket är lite trist då jag gärna skulle ha lite tofsalger på en del grenar - så att det böljar sådär fint i vattnet.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Tid är receptet. Själv har jag låtit jordätarburken vara ifred länge nu, och känner mig mer nöjd än någonsin med den!

                      Efter ett långt uppehåll från Zoopet är det härligt att få kika in i min herres eminenta tråd! Jag skall läsa ikapp vid tillfälle!

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Det är något mer än tid och samma förutsättningar för det har jag provat, åravis...
                        Vilka vattenvärden har du? Pytsar i något?
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag byter lite vatten idag och sitter och funderar på de långsamma processer som, efter lång väntan, gör att våra kar "sätter sig" sådär skönt och harmoniskt.
                          En idé jag haft är att få javaormbunkarna att täcka den övre delen på bakgrunden, att liksom växa fast på denna.
                          Nu börjar det faktiskt bli en tendens att javan sträcker ut på bakgrunden.
                          Detta medför att det blir mörkare längst bak i karet och bildar fina ställen för tetror och scalarer att stå och uppehålla sig i, när de känner för det.

                          Ha en toppenfin lördag och fortsatt helg!


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1002.jpg
Visningar: 255
Storlek: 227,0 KB
ID: 2364051
                          När jag bodde i västergötland växte javan bra men nu får jag inte till det alls (södermanland) har inte den gamla vanliga längre utan Narrow och Windelöf som med knapp nöd överlever inte mer. Java som är så fin som din är verkligen en prydnad. Trevlig helg själv!
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Tid är receptet. Själv har jag låtit jordätarburken vara ifred länge nu, och känner mig mer nöjd än någonsin med den!
                            Efter ett långt uppehåll från Zoopet är det härligt att få kika in i min herres eminenta tråd! Jag skall läsa ikapp vid tillfälle!
                            Japp, jag har sett att du varit borta ett tag. Jag är själv alltmer sällan inne på Zoopet nu för tiden, men det är kul att kika in lite titt som tätt och kolla alla nya intressanta trådar.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Det är något mer än tid och samma förutsättningar för det har jag provat, åravis...
                              Vilka vattenvärden har du? Pytsar i något?
                              Jag har inte en susning om vattenvärden, men: bärnstensfärgat och kristallklart - mycket Catappablad och annat.
                              Jag pytsar inte i något. Jag antar att du funderar på någon form av gödning, men inget sådant - bara kranvatten, som blir "Djungeljuice" i karet.


                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Rufus
                                När jag bodde i västergötland växte javan bra men nu får jag inte till det alls (södermanland) har inte den gamla vanliga längre utan Narrow och Windelöf som med knapp nöd överlever inte mer. Java som är så fin som din är verkligen en prydnad. Trevlig helg själv!
                                Tyvärr har jag inte någon stensäker formula på hur man lyckas med dessa växter...
                                En sak är att inte flytta runt växterna. När dom är placerade så bör de få vara kvar där de sitter. Växter som exempelvis Java "håller andan" några veckor när de placerats ut i karet - och får de vara ifred brukar de i regel (iallafall här hos mig) dra igång snyggt och tjusigt efter någon, eller ett par månader.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...