Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Jag håller också med ovanstående, kul att läsa ett så omfattande inlägg, och dessutom är det, tycker jag, extra imponerande eftersom det är skrivet redan på 80-talet
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Riktigt härlig läsning!
      Det är alltid intressant att få ta del av hur akvarieintresset har uppstått och utvecklats hos andra.

      Jag känner igen mig själv i stora delar, framför allt intresset att studera fiskarnas beteende och en strävan om att ordna goda miljöer och förutsättningar, samt att saker och ting fick ta den tid som krävdes - något jag själv beskrev i en artikel om Fjärilsciklider, AE-magasinet nr. 2. Går att läsa här: https://indd.adobe.com/view/6deb8ce8...4-4360c2229236

      Som sagt, en fantastiskt god läsupplevelse, Maths. Tack för att du bjöd på detta!

      Kommentar

      • Yadina
        • December 2014
        • 367

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Härligt, Maths!

        Jag kontrar med en liten film på ett stöddigt scalarepar jag hade för 7 - 8 år sedan. Och, visst är det en Svärdsplanta de lekt på!



        Angående karet som mina nuvarande scalarer går i, så får jag helt enkelt göra så att jag frångår mina principer en smula och anpassar inredningen för dessa i efterhand.
        De behöver lite spejs att röra sig på. Uppenbart leker dom ju också (just dessa scalarer trodde jag aldrig skulle komma till lek) och då kan ju någon Svärdsplanta få adderas till inredningen... Kommer väl att se lite halvtaskigt ut, men va' fan - bara fiskarna trivs.
        Jag har 2+2 st skalarer i mitt 450l. Häromdagen passade båda honorna på att lägga rom samtidigt, den ene på en lodrät stam och den andra på en svärdsplanta.
        Denna gången var det bara en av hanarna som var med i bilden.
        Det roliga är att denne hane tog rom från honan som höll till på svärdsplantan och spottade ut dem vid den rot som den andra honan höll till på. Ingen av honorna verkade bry sig nämnvärt. Intressant var det att titta på. Denna gång höll dock inte rommen mer än några timmar.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Yadina

          Jag har 2+2 st skalarer i mitt 450l. Häromdagen passade båda honorna på att lägga rom samtidigt, den ene på en lodrät stam och den andra på en svärdsplanta.
          Denna gången var det bara en av hanarna som var med i bilden.
          Det roliga är att denne hane tog rom från honan som höll till på svärdsplantan och spottade ut dem vid den rot som den andra honan höll till på. Ingen av honorna verkade bry sig nämnvärt. Intressant var det att titta på. Denna gång höll dock inte rommen mer än några timmar.
          Verkligen intressant beteende. Det påminner om många Apistogramma, där flera honor kan stjäla yngel av varandra och addera till sin egen yngelskock.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            spännande =)

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Riktigt intressant att få läsa om en akvarists utveckling från förr och framåt, Maths. Många igenkännanden. Det kickar igång minnesbanken ordentligt.
              Senast redigerad av Bluewing; 21 November 2016, 09:16.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Riktigt härlig läsning!
                Det är alltid intressant att få ta del av hur akvarieintresset har uppstått och utvecklats hos andra.

                Jag känner igen mig själv i stora delar, framför allt intresset att studera fiskarnas beteende och en strävan om att ordna goda miljöer och förutsättningar, samt att saker och ting fick ta den tid som krävdes - något jag själv beskrev i en artikel om Fjärilsciklider, AE-magasinet nr. 2. Går att läsa här: https://indd.adobe.com/view/6deb8ce8...4-4360c2229236

                Som sagt, en fantastiskt god läsupplevelse, Maths. Tack för att du bjöd på detta!
                Det var också en riktigt intressant artikel, gillar när det blir lite historik över någons akvarieintresse
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Echinodorus parviflorus-plantorna blev en liten hit för Scalarerna.
                  Det har ju blivit några lekar på dessa Manacapuro Red Back-scalarer.
                  Två par har bildats bland de fyra största i gruppen.

                  De mindre individerna är marginellt mindre, så det är knappt någon skillnad, men det var kul att se två (av de mindre) scalarer som inte tidigare lekt, gå loss på ett av bladen på den nyplanterade Echinodorus parviflorus-plantan.

                  Helt typiskt för ett oerfaret par är missriktad aggressivitet, speciellt när de blir angripna av artfränder. De börjar ofta bråka med varandra i villervallan.
                  Precis detta hände vid denna lek, för ett par dagar sedan.
                  Honan lade fem-sex ägg, hanen befruktade, övriga scalarer smög sig tätt inpå lekplatsen och när de båda skulle mota bort de andra scalarerna (som givetvis nappade åt sig redan lagda ägg) blev frustrationen alltför stor och paret själva började fajtas med varandra.
                  Efter några minuter var ordningen återställd och leken kunde återupptas - och samma scenario utspelade sig... gång på gång.

                  Kul att se att det finns lekvillighet bland dessa scalarer, även om det inte är så ofta.
                  Vi får se om detta nyblivna par försöker igen vid ett senare tillfälle.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1503.jpg
Visningar: 199
Storlek: 166,2 KB
ID: 2363155

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Echinodorus parviflorus-plantorna blev en liten hit för Scalarerna.
                    Det har ju blivit några lekar på dessa Manacapuro Red Back-scalarer.
                    Två par har bildats bland de fyra största i gruppen.

                    De mindre individerna är marginellt mindre, så det är knappt någon skillnad, men det var kul att se två (av de mindre) scalarer som inte tidigare lekt, gå loss på ett av bladen på den nyplanterade Echinodorus parviflorus-plantan.

                    Helt typiskt för ett oerfaret par är missriktad aggressivitet, speciellt när de blir angripna av artfränder. De börjar ofta bråka med varandra i villervallan.
                    Precis detta hände vid denna lek, för ett par dagar sedan.
                    Honan lade fem-sex ägg, hanen befruktade, övriga scalarer smög sig tätt inpå lekplatsen och när de båda skulle mota bort de andra scalarerna (som givetvis nappade åt sig redan lagda ägg) blev frustrationen alltför stor och paret själva började fajtas med varandra.
                    Efter några minuter var ordningen återställd och leken kunde återupptas - och samma scenario utspelade sig... gång på gång.

                    Kul att se att det finns lekvillighet bland dessa scalarer, även om det inte är så ofta.
                    Vi får se om detta nyblivna par försöker igen vid ett senare tillfälle.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1503.jpg
Visningar: 199
Storlek: 166,2 KB
ID: 2363155
                    Det ska bli spännande att höra om dom lyckas bättre framöver, nu när dom har bättre underlag för sina ägg, jag gissar att dom blir bättre på det där med missriktad aggressivitet med tiden?
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av KJE

                      Det ska bli spännande att höra om dom lyckas bättre framöver, nu när dom har bättre underlag för sina ägg, jag gissar att dom blir bättre på det där med missriktad aggressivitet med tiden?
                      Ja, det stämmer. De två paren som lekt några gånger vardera har en mycket bättre sammanhållning vid lek, blir ett team, och motar bort de andra scalarerna mer effektivt och bättre.

                      Jag vill gärna ge fiskarna goda förutsättningar att kunna lyckas med sina lekar, men detta är inte ett självändamål för mig - lyckas dom, så lyckas dom.
                      Det viktiga är att de får göra sin grej så gott det går.


                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        kan det vara så att just den där sortens redback mognar sent... men det är så kul å läsa om dem å se bilderna =D

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Intressant att följa dina Scalarers liv och beteenden. Tänk att Svärdsplantorna blev en hit direkt. Där ser man vad det betyder att utforma miljön så att det fullt ut passar arten.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            kan det vara så att just den där sortens redback mognar sent... men det är så kul å läsa om dem å se bilderna =D
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Intressant att följa dina Scalarers liv och beteenden. Tänk att Svärdsplantorna blev en hit direkt. Där ser man vad det betyder att utforma miljön så att det fullt ut passar arten.
                            Känner mig lite oartig som inte svarat på nästan en hel vecka.

                            Verkligen härligt att du finner scalarerna intressanta att följa, Johnny.
                            Ja, de nya storbladiga växterna blev sannerligen en hit för scalarerna. Ett av de första paren (som kom till lek) står och putsar på några väl utvalda blad just nu!

                            Eva! Nja, de här Manacapuro Red Back-scalarerna mognar inte senare än andra, men är av en sort som är lite mer, vad skall man säga, delikata?
                            Deras beteende påminner väldigt mycket om P. altum, som uppträder på ett ganska speciellt sätt i grupp - och som inte är lätta att få att leka.
                            Nu är inte mina scalarer några P. altum men har vissa drag av dessa - och jag vet ju att de inte lekt under sin uppväxt (i Tyskland) och inte heller den tid de gick hos Ansjo-Anders, så det är ganska kul att se deras första lekar här i mitt kar.



                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72669.jpg
Visningar: 143
Storlek: 573,1 KB
ID: 2363453

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72670.jpg
Visningar: 157
Storlek: 521,6 KB
ID: 2363454

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72671.jpg
Visningar: 148
Storlek: 532,9 KB
ID: 2363455

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72673.jpg
Visningar: 144
Storlek: 443,8 KB
ID: 2363456

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72375.jpg
Visningar: 140
Storlek: 586,1 KB
ID: 2363457

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72419.jpg
Visningar: 167
Storlek: 452,1 KB
ID: 2363458

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72674.jpg
Visningar: 143
Storlek: 563,1 KB
ID: 2363459
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 December 2016, 18:27.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              De är otroligt vackra
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Bara ett
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...