Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av KJE

    Jag tycker att det ser riktigt bra ut, inte för att det inte var bra tidigare men nu känns inredningen ännu mera plattfiskanpassad Jag gissar att Scalarerna kommer att uppskatta dom där stora bladen också!
    Japp! Hela min ursprungsidé med detta kar har totalt förändrats. Nu fick jag ta över de här scalarerna, och det är dessa som gäller - och då får det bli en inredningsmässig anpassning.
    Scalarerna verka gilla sin nya omgivning - och framförallt så har de lite mer spejs att röra sig på.
    Just nu bryr jag mig inte jättemycket om hur karet ser ut, det sätter sig senare.
    Nu skall vattnet klarna lite och rutan putsas - så fortsätter jag en annan dag.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1498.jpg
Visningar: 547
Storlek: 180,3 KB
ID: 2362758

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1501.jpg
Visningar: 396
Storlek: 217,3 KB
ID: 2362759

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Det var fint förut, men lite grönt uppskattar min blick
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Det var fint förut, men lite grönt uppskattar min blick
        Gôtt att höra, Maths!
        Jag skulle vilja haft så lite grönt som möjligt - men nu har karet liksom tagit en annan riktning, så det är bara att go with the flow.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Gillar "the flow"
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Gillar "the flow"
            Jodå, det blir fint när det hela har satt sig.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              För er som undrar vem jag är som kommer in och gillar "gröna" saker i akvariet.
              Jag gillar mycket grönska och var aktiv för några år sedan, just nu har jag av olika orsaker inga akvarier igång.

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                För er som undrar vem jag är som kommer in och gillar "gröna" saker i akvariet.
                Jag gillar mycket grönska och var aktiv för några år sedan, just nu har jag av olika orsaker inga akvarier igång.
                En klassiker där, Maths!
                Makalöst fint!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Sådärja, nu skall äntligen scalarerna få vila ett tag.
                  Har idag monterat javaormbunke på tunna kvistar och placerat dessa högt upp i karet så att de kan växa fram från ovansidan av bakgrunden och fram i karet.

                  En idé jag haft är att försöka få en grön fond mot bakgrundens ovandel längs hela karet. Detta för att lägga så mycket av bakgrunden som möjligt i skugga.
                  Nu är den första, råa inredningen för att få till detta klart.

                  Scalarerna har nu fina simytor och de kan gå in hela vägen mot bakgrunden genom det centrala rotpartiet och dra sig bakom den nya roten i högerhörnet och fram, förbi den stora Echinodorus parviflorus-plantan.

                  Ja, karet ser inte så jädra snyggt ut just nu, men det är funktionellt och scalarerna tycks trivas fint trots att de har lite räddhågsna skrämselfärger på bilderna, tacka fasen för det som jag har hållt på de senaste dagarna.
                  Som sagt, nu får karet och fiskarna vila - och inredningen sätta sig.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1504.jpg
Visningar: 350
Storlek: 133,7 KB
ID: 2362790

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1507.jpg
Visningar: 345
Storlek: 193,6 KB
ID: 2362791

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det är himla hyggligt av dig att vurma så för dina Scalarers tete-a-tete över ett dubbelsängsblad, Mats. Märktes när du satte in dessa Echinodorus också att akvariet fick något mera djup/dynamik. I like it!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det är himla hyggligt av dig att vurma så för dina Scalarers tete-a-tete över ett dubbelsängsblad, Mats. Märktes när du satte in dessa Echinodorus också att akvariet fick något mera djup/dynamik. I like it!
                      Ja, dom där scalarerna vänder jag gärna uppåned på karet för. De skall ha det gôtt!
                      Högersidan är absolut mer öppen, luftigare och djupare nu. Om det är så jädra snyggt vet jag inte, men det funkar.
                      När man ser karet irl nu har det blivit en femetta med den i mer skugga liggande bakgrunden - nu ser man den inte som en vägg längre.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Det där blev ett kärleksnäste som heter duga med svärdsplantorna Mats , snyggt blev det också.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Det där blev ett kärleksnäste som heter duga med svärdsplantorna Mats , snyggt blev det också.

                          //Inger
                          Tack skall du ha Inger! Härligt att höra!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Läste om Gula Ciklider i Ingers tråd och ett minne väcktes. Letade i de mörkaste hörnen i datorn och hittade den artikel som publicerades i Ciklidbladet april 1985, långt före något internet.
                            Tror att den passar här, Mats B och jag är jämnåriga och detta är tråden för låånga inlägg

                            Måste medge att jag inte har kommit så mycket längre i min akvaristik än då för över trettio år sedan, håll till godo.

                            För ca. 12 år sedan försökte jag övertala min pappa att min barndom
                            skulle bli mycket lyckligare med ett akvarium. Det var svårt, mycket svårt
                            till och med eftersom min barndom enligt honom, redan var fulländad efter
                            diverse husdjur. Men vad är envisare än en 11-åring? Resultatet blev ett
                            25-liters akvarium med ordinarie innevånare, div slöjstjärtar, guppies,
                            svärdbärare, algätare med mera.

                            Detta akvarium sköttes lite till och från, men fiskarna överlevde trots
                            allt och efter något år utökades antalet liter med 100. Inköpt av en kompis
                            för en alltför liten summa. Troligtvis berodde det låga priset på
                            förfrågningar ca. tre gånger dagligen i 4 månader.

                            Nu hade jag ju ett "jätte"- akvarium, så då var ju frågan vad jag skulle
                            fylla det med. Först blev det mina gamla invånare som fick en större volym.
                            Växter började intressera mig. Så det inköptes en hel del olika arter.
                            Diverse "vanliga" fiskar införskaffades givetvis också.

                            Nu gick det en period med lite lugn och ro för invånarna, eftersom det
                            ständigt var ebb i plånboken. Dock lyckades jag byta min 25-liters burk mot
                            en dito 45-liters. Bytet gjordes med en kompis och jag har ännu inte förstått
                            varför han ville göra bytet. Den nya burken sattes dock på hyllan så länge
                            på grund av fortsatt ebb. Nästa händelse var sjukdom i min stora behållare
                            som vid det laget hade blivit befordrad till vardagsrummet. Intresset för
                            invånarna var väl inte det största just då, så rubbet åkte ut följt av
                            växterna. Därefter kokades gruset och akvariet rengjordes.

                            Nya planer var i antågande, Guramis inhandlades, bland annat en liten
                            Jättegurami. Allt var lugn och frid igen. Ända tills den dagen slangen till
                            utblåset på reningsverket behagade avlägsna sig ur akvariet och ta plats
                            på golvet. Givetvis fortfarande sprutande vatten. Resultatet blev att
                            vattennivån sjönk i akvariet och steg i vardagsrummet. Detta fortsatte tills
                            det var tomt i akvariet och fullt i rummet. Detta hände under
                            morgontimmarna så jag upptäckte detta lilla missöde när jag steg upp. Min
                            första tanke var ju givetvis fiskarna, och se, på botten fanns lite vatten
                            kvar, samt några levande fiskar. De hamnade i mitt lilla kar, med helt
                            nypåfyllt vatten. De överlevde faktiskt äventyret. Heltäckningsmattan gick
                            det dock inte så bra för, inte golvet heller förresten. Detta missöde
                            medförde dock att jag fick ha nöjet att ha burken i mitt rum i fortsättningen.

                            Återuppbyggnaden gick fort och utav bara farten fick 45-liters behållaren
                            egna invånare, mina första ciklider. Det var 4 st. gula ciklider som fick
                            göra sitt inträde där. Behållaren var till 75 % fylld med sten-vadå, mycket
                            sten? Det står ju i böckerna att ciklider ska ha många gömställen!

                            Ungefär så tänkte jag, att sedan sten och grus upptog så mycket volym att
                            det bara blev 15 liter vatten kvar i behållaren uppmärksammade jag inte
                            förrän fiskarna började må riktigt pyton. Men de överlevde, så ut med sten,
                            och in med vatten så skall väl allt bli frid och fröjd. Det blev det, för
                            två. De andra stod halvt uppätna och tryckte i ett hörn.

                            När jag skulle plocka ut de skadade upptäckte jag DET, min första rom.
                            Fram med alla fackböcker jag hade. Detta för att försöka ta reda på vad man
                            skulle göra nu. Tyvärr så ingick det bara en akvariebok i min samling av
                            facklitteratur (de andra två handlade om bilar), men där stod i alla fall
                            något om infusorier. Man skulle lägga en kålrot i vatten, så skulle man få
                            yngelfoder. Inte för jag fattade hur, men står det så står det. Jag fixade
                            burk och kålrot, medan mina föräldrar började fundera på om akvarievatten
                            kunde vara skadligt för tankeverksamheten. Yngel blev det inga, de åt upp
                            rommen. Men infusorier blev det desto fler, det märkte jag när en kompis
                            öppnade burken (som jag glömt bort) ett halvår efteråt.

                            Medan mina gula ciklider lade rom med jämna mellanrum,- tyvärr så åt de
                            rom lika ofta- så växte min Jättegurami till en storlek som enligt mitt tycke
                            gjorde honom förtjänt av en större behållare. Eftersom mina föräldrar hade
                            observerat att han blivit stor (stora fiskar intresserar alltid okunniga),
                            så godkändes mitt förslag att köpa ett 250-liters akvarium. Med detta
                            akvarium i min ägo så var det bara ciklider som gällde i fortsättningen. Dock
                            med en viss uppblandning av annan fisk, som smarta försäljare lyckades mer
                            eller mindre att lura på mig.

                            Fisksammansättningen blev som följer: En styck enormt stor Jättegurami
                            (slutar de aldrig att växa?), två stycken silverhajar, fyra stycken Barbus
                            filamentosus, sex stycken zebraciklider, två stycken Jack Dempsey, två
                            stycken eldbukar, en stycken jordätare, två stycken Texasciklider samt
                            diverse malar.

                            Denna sammansättning stod sig ganska länge, dock med vissa tillfälliga
                            besökare som kom, misshandlades och dog. Det som fascinerade mig med
                            dessa invånare var hur väl de anpassade sig till varandra. Silverhajar hör
                            ju till exempel inte alls hemma i denna samling av tuffa ciklider. Jag kan
                            dock lova att världens tuffaste silverhajar har simmat i mitt akvarium, har
                            någon sett en silverhaj sätta en Jack Dempsey- hane- ca. 12 cm. på plats
                            när han blir för påstridig? Eller har någon råkat ut för att två par
                            zebraciklider-ca 4 cm. som bor grannar har gått till gemensam attack mot
                            en Jättegurami, som börjat och närma sig halvkilot ? Allt detta studerade
                            jag med stor iver, visst var det roligt när cikliderna lade rom och vaktade
                            yngel.

                            Det som jag trots allt tyckte var intressant var hur fiskarna reagerade
                            gentemot varandra i olika situationer. I samband med detta började jag
                            fundera på ett biotopakvarium, där man verkligen kunde studera olika arters
                            påverkan på varandra. Problemet var bara det, att om en sådan sak skall
                            fungera något sånär, så måste man ha de yttre förutsättningarna, d.v.s. en
                            volym som gör att man kan bygga upp en naturtrogen miljö för fiskarna.

                            Jag började studera olika cikliders biotoper och vad jag kom fram till var
                            att Tanganyika- och Malawisjöns invånare behöver otroliga volymer
                            eftersom de lever i en miljö med öppet vatten och stora siktsträckor. De har
                            dessutom stora revir.

                            Mellanamerikaner, typ Cichlasoma, blir ganska stora och kommer från ett
                            ganska stort område, så där skulle man bli tvungen att skapa någon sorts
                            genomsnittsmiljö. Gemensamt för både afrikanerna och
                            mellanamerikanerna är också att det kan vara problem att passa in arter
                            som lever i deras naturliga miljö, typ stimfisk.

                            Mitt val hamnade därmed på de sydamerikanska dvärgcikliderna. De är
                            små, lever i en växtrik miljö, kommer från ett begränsat geografiskt område
                            och har massor med naturliga medinvånare som är lätta att få tag på. Så
                            mitt val blev sydamerikanska dvärgciklider, då i synnerhet Apistogramma-
                            arterna. Jag införskaffade ett antal fiskar till mitt 100-liters akvarium,
                            som givetvis inreddes efter deras önskemål.

                            Detta öppnade en helt ny värld i akvaristikens mysterier för mig. Det var
                            helt fantastiskt att se dessa små fiskar som uppförde sig precis som stora
                            "riktiga" ciklider. Bara det att de behövde så mycket mindre yta. Tyvärr så
                            blev de här fiskarna inte så gamla hos mig, eftersom alla akvarier såldes
                            strax efter. Jag behövde nämligen pengar till körkort.

                            Detta var del 1 av min tid som akvarist. Nu kom en tid med bilar,
                            motorcyklar och militärtjänst. Mina tankar och drömmar var dock kvar vid
                            Amazonfloden i Sydamerika.

                            Så för ett år sedan slog jag till och köpte ett 720-liters akvarium, som
                            jag nu under ett års tid har byggt upp till ett biotopakvarium. Det är dock
                            inte till 100 % "biotopiskt", eftersom jag har valt invånare från olika
                            sydamerikanska flodsystem. Alla är dock tagna från en regnskogsmiljö

                            Tyvärr visade det sig att intresset för Apistogramma- arter hade svalnat
                            avsevärt under min torrläggningsperiod. Så jag har haft avsevärda problem
                            att få tag på fiskar. Efter ett års ständiga efterforskningar min hemregion,
                            har jag bara lyckats få tag på fem olika arter. Däremot så har jag lyckats
                            iordningställa resten av akvariet med växter och invånare. Även de
                            tekniska installationerna börjar bli klara.

                            Reningen sköts av två stycken Eheim 2026, som ger en stor filtreringsyta
                            utan att det blir alltför klumpigt. Framförallt så får man en stor
                            vattengenomströmning utan en alltför koncentrerad vattenström.
                            Belysningen består av tre kvicksilverlampor av IKEA-typ, de är på 45 watt
                            var. Dessutom finns två st. 40 watts lysrör på 120 cm. Snart skall
                            belysningen troligtvis utökas med 4 st. gödlampor på ca. 100 watt var.
                            Dessa skall dock kopplas så, att de slås på successivt om morgonen under
                            ca. 30 minuter, för att därefter släckas när den övriga belysningen slås på.
                            Vid middagstid skall de sedan lysa ca. 2 timmar och sedan på kvällen
                            tonas ner under 30 minuter.

                            Detta är ju givetvis ett försök att få ett naturligt ljus under hela
                            dagarna. Det värsta jag vet är nämligen när man sitter framför akvariet på
                            kvällen och fiskarna har fullt dagsljus och sedan "klick" natt direkt.
                            Fiskarna får ju en smärre chock varje kväll. Dessutom missar man ju hela
                            skymningslivet i den värld man försöker studera.

                            Det skulle vara kul om någon med erfarenhet av grynings- och
                            skymningsljus skulle höra av sig. Jag vet inte själv om det är tekniskt
                            genomförbart, en tekniker jag har anlitat håller på att arbeta med det.

                            Växterna är ju minst lika viktiga som fiskarna i ett biotopakvarium, jag
                            har dessutom hela tiden strävat efter att skapa en riktig
                            undervattensdjungel. Ganska snart insåg jag att, om man ska ha ett 720-liters
                            akvarium inrett på ett naturtroget sätt, så får man ibland tänka mer på
                            fiskarna än på hur det ser ut.

                            Under året som har gått har jag misslyckats med åtskilliga växter som
                            enligt "bruksanvisningen" skulle gå hur bra som helst min miljö, med surt
                            och mjukt vatten. Nu har jag dock lyckats hitta växter som verkar trivas
                            ganska bra. Huvudplantor är ju givetvis svärdsplantor, de mest
                            dominerande är två st. Echinodorus osiris. Den ena med ca. 30 blad, den
                            andra med ca. 10 st. Den sistnämnda är dock på gång nu och jag tror det är
                            minst 8-10 blad som börjat knoppas vid roten. Den största har dessutom en
                            utstickare med ca. 10 små plantor på, som man nästan kan se hur de växer
                            från dag till dag. Sedan har jag 10 st. Echinodorus brevipedicellatus, 5 st.
                            som nu har stått på samma ställe sedan i mars-84 är verkligen en källa till
                            glädje. I fråga om dessa plantor, skulle jag tro att jag sköter dem lite
                            annorlunda mot vad andra kanske gör. Jag låter de gamla bladen sitta kvar
                            på plantan tills de i stort sett har upplösts helt och hållet, eftersom jag
                            anser att de gamla bladen tillhör helhetsbilden.

                            Dessutom tycks algätande malar gilla de riktigt gamla bladen. Malarna har
                            ju som bekant en förmåga att skrapa av det yttersta skiktet på friska blad,
                            detta problem slipper jag nu sedan det alltid finns gamla blad på plantorna.
                            De andra 5 plantorna har tillkommit lite senare och är dessutom placerade
                            så att de får ganska lite ljus, vilket hämmar deras tillväxt ganska mycket,
                            vilket är precis vad jag vill.

                            Echinodorus undulatus är dessutom representerad av 4 st. plantor, som
                            dock inte tycks trivas särskilt bra. De blad som fanns vid inköpet vissnade
                            ner ganska snabbt, visserligen började nya blad spira, nu dock mycket
                            långsamt. Tiden får utvisa vad det blir av dessa plantor. De här plantorna
                            är vad växtligheten i huvudsak är uppbyggd av. Som ni märker är det
                            ganska få arter av svärdsplantor och det är ju givetvis meningen eftersom
                            det skall försöka efterlikna verkliga förhållanden. Visst skulle det vara
                            roligt att ha 5-6 olika svärdsplantsarter, men då skulle det mer likna en
                            växtutställning istället för en flodböj i en regnskog. Den som bara har sett
                            dessa växter i det tillstånd de brukar befinna sig i när de står i
                            akvarieaffären, kan kanske tycka att det verkar lite. Jag kan dock garantera
                            att de fyller ut sin plats med råge. Övriga växter är till för att skapa
                            speciella miljöer för fiskarna, eller också enbart för ögats fägring.

                            En växtfamilj det tog ganska lång tid innan jag införskaffade är
                            Vallisneria. När man läser om den, så kommer man ganska snart framtill att
                            den är kalkälskande och till största delen kommer från Asien. Att den är
                            kalkälskande är nog sant, men den uppvisar en otrolig anpassningsförmåga och
                            med rätt belysning och näringsrikt vatten tycks den även trivas
                            regnskogsvatten.

                            Man förknippar den som sagt inte med Sydamerika direkt-inte jag i alla
                            fall- men enligt boken Biotop akvariet av Benny B. Larsen & Ingemann
                            Hansen skall olika Vallisneria- arter förekomma även i Sydamerikas
                            regnskogsfloder. Sa mot denna bakgrund har jag införskaffat 10 st.
                            Vallisneria spiralis (speciellt till utströmmaren) och 4 st. Vallisneria
                            gigantea
                            som jag dock har placerat ganska så mörkt för att bromsa
                            tillväxten något.

                            Utöver dessa så har jag ett bestånd av 10 stycken Alternanthera reineckii
                            samt tre grupper med Mayaca species. Några växtarter till finns givetvis,
                            men endast enstaka exemplar som inte påverkar helhetsintrycket nämnvärt
                            mycket.

                            Så till fiskarna. Det man först ser är 4 st. altum scalarer, som dock är
                            långtifrån fullvuxna ännu, de är bara 12-15 cm höga. Närmast i storlek
                            kommer 4 st. Flaggciklider (Mesonauta festivus). Resten av cikliderna är
                            enbart dvärgciklider, 3 st. Aequidens dorsiger 1 hane och 2 honor, 6 st.
                            Nannacara anomala (Grön bågfensciklid) 2 hanar och 4 honor 2 st.
                            Apistogramma agassizii (Regnbågsciklid) 1 hane och 1 hona (har inte fått
                            tag på fler lustigt nog) 3 st. Apistogramma borellii 1 hane och 2 honor 6 st.
                            Apistogramma cacatuoides 2 hanar och 4 honor 3 st. Apistogramma
                            macmasteri
                            1 hane och 2 honor 6 st. Apistogramma trifasciatum 3 hanar och
                            3 honor (en hane för mycket av misstag)

                            Till det här kommer sedan tetror och andra fiskar.

                            25 st. Chareidon axelrodi (Kardinaltetra) 6 st. Hyphessobrycon
                            erythrostigma (Dolkstygnstetra) 2 hanar 4 honor 8 st. Nannostomus
                            marginatus (Smycketetra) 10 st. Nannostomus trifasciatus (Stor
                            Smycketetra) 6 st. Pyrrhulina filamentosus 5 st. Gasteropelecus sternicla
                            (Bilbukfisk) 15- 20 st. Guppies 1 st. Farlowella acus (vanlig Grenmal) 3 st.
                            Corydoras paleatus (Fläckig pansarmal) 3 st. Corydoras melini (Pannbands-
                            pansarmal) 10 st. Otocinclus affinis 1 st. Rineloricaria microlepidogaster 1
                            st. algätande mal som jag glömt namnet på och ej hittat i några böcker.

                            Många har säkert synpunkter på denna fisksammansättning. Så låt mig
                            motivera valet. För det första, vad har Guppies att göra i denna biotop ?

                            Svar: ingenting, utom en sak, föda yngel. Det finns nämligen ingenting
                            som får fiskar att bli piggare än levande foder och vad är då bättre än
                            yngel, som dessutom är snabba och svarfångade. Smycketetra då, en av
                            minsta akvariefiskar vi har. De kan väl inte överleva tillsammans med
                            Altum scalare ?

                            Jo, det klarar sig faktiskt bra eftersom det finns täta bestånd av
                            Svärdsplantor och buskiga ytväxter som är perfekta gömställen för dessa
                            fiskar. Faktum är att när de går i stim verkar de helt oberörda av de
                            betydligt större fiskarna. Sjuka, eller allmänt svaga, fiskar försvinner dock
                            ganska snabbt. Detta är en av de saker som jag tycker är så fantastiskt
                            roligt att studera.

                            Kardinaltetran är också en liten fisk i sammanhanget som man tycker kan
                            bli mat. Mina 25 Kardinaltetror går alltid i stim och har gjort det sedan de
                            införskaffades. Ingen av de större fiskarna har någonsin gjort några försök
                            att fånga dem. Detta visar helt klart att det som skrivs i vissa böcker inte
                            alltid är sanning om man har en för fiskarna lämplig miljö.

                            Många reagerar säkert på att jag har två hanar av flera ciklidarter. Det är
                            av ren nyfikenhet, för att se om ytan skulle räcka för dem att bilda var sitt
                            revir. Det gör den inte. Men ingen av de icke revirbildande hanarna har fått
                            några skador. Faktum är att de har varsin halva av akvariet. Enda
                            skillnaden är att om den dominerande hanen kommer in på den svagares
                            halva, så blir den svagare jagad. Däremot så har det inträffat att den
                            svagare bildat par och lagt rom och då jagat bort den dominerande hanen
                            och andra fiskar. Den svagare har alltså bildat en make-moderfamilj.

                            Dominerande hanen bryr sig däremot inte alls om honor han har rom med.
                            Detta har jag studerat både hos Apistogramma cacatuoides och
                            Bågfenscikliderna. Hos Apistogramma trifasciatum däremot finns ingen strid
                            mellan hanarna, trots att de är tre. De tycks ha väldigt begränsade revir och
                            rör sig väldigt lite utanför detta. Tyvärr så har de inte lekt ännu, så vad
                            som händer då vet jag ej.

                            Detta jag har skrivit här är ju givetvis bara lite av alla de beroenden jag
                            har studerat mellan de olika arterna och mellan individer inom samma art.
                            Som ni kanske redan har förstått, så tar jag inte vara på varken rom eller
                            yngel, utan låter naturen ha sin gång. Detta beror på att jag inte har
                            utrymme att ha en massa yngelakvarier. Kanske är det bara tur eftersom
                            det har givit mig en ny syn på detta med att ha fiskar i akvarium. Jag är
                            säker på att det finns många som har samma situation som jag, d.v.s. ett
                            stort akvarium ensamt där fiskarna får "sköta sig själva".

                            Därför skulle jag vilja att det skrevs lite mer om fiskarnas naturliga
                            miljö med även växter och medinvånare medtagna.

                            Hur uppträder fiskarna beroende på medinvånare ?

                            Hur påverkar olika växter deras beteende ?

                            Påverkar olika växter deras lek, även om de inte leker på eller i växter ?

                            Kan man under en längre tid ha både jägaren och den jagade i samma akvarium?

                            Hur påverkar belysningen fiskarnas beteende under en längre tid ?

                            Skall man kanske reglera temperaturen mellan natt och dag ? En sol i zenit
                            över Amazonas måste väl höja temperaturen under dagen ?

                            Kan man åstadkomma en slambotten som håller i längden och inte grumlar så
                            mycket ?

                            Som ni märker vill jag ha fart på en diskussion som kan ge oss "vanliga"
                            ciklidägare lite mer kunskaper om våra skyddslingar. Det är ju inte alla som
                            har möjlighet att ha flera specialakvarier med enbart ciklider, speciellt för
                            odling.

                            Många, tror jag, intresserar sig istället för deras beteenden, inte enbart
                            i samband med lek. Så fram för fler miljöbeskrivningar Vad har du för fiskar
                            tillsammans ? Det är ju mycket möjligt att dina Apistogramma uppvisar ett
                            helt annat beteende än mina !

                            Vad vi framförallt skall komma ihåg, är att det kanske inte är de vackraste
                            fiskarna som är roligast i långa loppet.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Läste om Gula Ciklider i Ingers tråd och ett minne väcktes. Letade i de mörkaste hörnen i datorn och hittade den artikel som publicerades i Ciklidbladet april 1985, långt före något internet.
                              Tror att den passar här, Mats B och jag är jämnåriga och detta är tråden för låånga inlägg

                              Måste medge att jag inte har kommit så mycket längre i min akvaristik än då för över trettio år sedan, håll till godo.

                              För ca. 12 år sedan försökte jag övertala min pappa att min barndom
                              skulle bli mycket lyckligare med ett akvarium. Det var svårt, mycket svårt
                              till och med eftersom min barndom enligt honom, redan var fulländad efter
                              diverse husdjur. Men vad är envisare än en 11-åring? Resultatet blev ett
                              25-liters akvarium med ordinarie innevånare, div slöjstjärtar, guppies,
                              svärdbärare, algätare med mera.

                              Detta akvarium sköttes lite till och från, men fiskarna överlevde trots
                              allt och efter något år utökades antalet liter med 100. Inköpt av en kompis
                              för en alltför liten summa. Troligtvis berodde det låga priset på
                              förfrågningar ca. tre gånger dagligen i 4 månader.

                              Nu hade jag ju ett "jätte"- akvarium, så då var ju frågan vad jag skulle
                              fylla det med. Först blev det mina gamla invånare som fick en större volym.
                              Växter började intressera mig. Så det inköptes en hel del olika arter.
                              Diverse "vanliga" fiskar införskaffades givetvis också.

                              Nu gick det en period med lite lugn och ro för invånarna, eftersom det
                              ständigt var ebb i plånboken. Dock lyckades jag byta min 25-liters burk mot
                              en dito 45-liters. Bytet gjordes med en kompis och jag har ännu inte förstått
                              varför han ville göra bytet. Den nya burken sattes dock på hyllan så länge
                              på grund av fortsatt ebb. Nästa händelse var sjukdom i min stora behållare
                              som vid det laget hade blivit befordrad till vardagsrummet. Intresset för
                              invånarna var väl inte det största just då, så rubbet åkte ut följt av
                              växterna. Därefter kokades gruset och akvariet rengjordes.

                              Nya planer var i antågande, Guramis inhandlades, bland annat en liten
                              Jättegurami. Allt var lugn och frid igen. Ända tills den dagen slangen till
                              utblåset på reningsverket behagade avlägsna sig ur akvariet och ta plats
                              på golvet. Givetvis fortfarande sprutande vatten. Resultatet blev att
                              vattennivån sjönk i akvariet och steg i vardagsrummet. Detta fortsatte tills
                              det var tomt i akvariet och fullt i rummet. Detta hände under
                              morgontimmarna så jag upptäckte detta lilla missöde när jag steg upp. Min
                              första tanke var ju givetvis fiskarna, och se, på botten fanns lite vatten
                              kvar, samt några levande fiskar. De hamnade i mitt lilla kar, med helt
                              nypåfyllt vatten. De överlevde faktiskt äventyret. Heltäckningsmattan gick
                              det dock inte så bra för, inte golvet heller förresten. Detta missöde
                              medförde dock att jag fick ha nöjet att ha burken i mitt rum i fortsättningen.

                              Återuppbyggnaden gick fort och utav bara farten fick 45-liters behållaren
                              egna invånare, mina första ciklider. Det var 4 st. gula ciklider som fick
                              göra sitt inträde där. Behållaren var till 75 % fylld med sten-vadå, mycket
                              sten? Det står ju i böckerna att ciklider ska ha många gömställen!

                              Ungefär så tänkte jag, att sedan sten och grus upptog så mycket volym att
                              det bara blev 15 liter vatten kvar i behållaren uppmärksammade jag inte
                              förrän fiskarna började må riktigt pyton. Men de överlevde, så ut med sten,
                              och in med vatten så skall väl allt bli frid och fröjd. Det blev det, för
                              två. De andra stod halvt uppätna och tryckte i ett hörn.

                              När jag skulle plocka ut de skadade upptäckte jag DET, min första rom.
                              Fram med alla fackböcker jag hade. Detta för att försöka ta reda på vad man
                              skulle göra nu. Tyvärr så ingick det bara en akvariebok i min samling av
                              facklitteratur (de andra två handlade om bilar), men där stod i alla fall
                              något om infusorier. Man skulle lägga en kålrot i vatten, så skulle man få
                              yngelfoder. Inte för jag fattade hur, men står det så står det. Jag fixade
                              burk och kålrot, medan mina föräldrar började fundera på om akvarievatten
                              kunde vara skadligt för tankeverksamheten. Yngel blev det inga, de åt upp
                              rommen. Men infusorier blev det desto fler, det märkte jag när en kompis
                              öppnade burken (som jag glömt bort) ett halvår efteråt.

                              Medan mina gula ciklider lade rom med jämna mellanrum,- tyvärr så åt de
                              rom lika ofta- så växte min Jättegurami till en storlek som enligt mitt tycke
                              gjorde honom förtjänt av en större behållare. Eftersom mina föräldrar hade
                              observerat att han blivit stor (stora fiskar intresserar alltid okunniga),
                              så godkändes mitt förslag att köpa ett 250-liters akvarium. Med detta
                              akvarium i min ägo så var det bara ciklider som gällde i fortsättningen. Dock
                              med en viss uppblandning av annan fisk, som smarta försäljare lyckades mer
                              eller mindre att lura på mig.

                              Fisksammansättningen blev som följer: En styck enormt stor Jättegurami
                              (slutar de aldrig att växa?), två stycken silverhajar, fyra stycken Barbus
                              filamentosus, sex stycken zebraciklider, två stycken Jack Dempsey, två
                              stycken eldbukar, en stycken jordätare, två stycken Texasciklider samt
                              diverse malar.

                              Denna sammansättning stod sig ganska länge, dock med vissa tillfälliga
                              besökare som kom, misshandlades och dog. Det som fascinerade mig med
                              dessa invånare var hur väl de anpassade sig till varandra. Silverhajar hör
                              ju till exempel inte alls hemma i denna samling av tuffa ciklider. Jag kan
                              dock lova att världens tuffaste silverhajar har simmat i mitt akvarium, har
                              någon sett en silverhaj sätta en Jack Dempsey- hane- ca. 12 cm. på plats
                              när han blir för påstridig? Eller har någon råkat ut för att två par
                              zebraciklider-ca 4 cm. som bor grannar har gått till gemensam attack mot
                              en Jättegurami, som börjat och närma sig halvkilot ? Allt detta studerade
                              jag med stor iver, visst var det roligt när cikliderna lade rom och vaktade
                              yngel.

                              Det som jag trots allt tyckte var intressant var hur fiskarna reagerade
                              gentemot varandra i olika situationer. I samband med detta började jag
                              fundera på ett biotopakvarium, där man verkligen kunde studera olika arters
                              påverkan på varandra. Problemet var bara det, att om en sådan sak skall
                              fungera något sånär, så måste man ha de yttre förutsättningarna, d.v.s. en
                              volym som gör att man kan bygga upp en naturtrogen miljö för fiskarna.

                              Jag började studera olika cikliders biotoper och vad jag kom fram till var
                              att Tanganyika- och Malawisjöns invånare behöver otroliga volymer
                              eftersom de lever i en miljö med öppet vatten och stora siktsträckor. De har
                              dessutom stora revir.

                              Mellanamerikaner, typ Cichlasoma, blir ganska stora och kommer från ett
                              ganska stort område, så där skulle man bli tvungen att skapa någon sorts
                              genomsnittsmiljö. Gemensamt för både afrikanerna och
                              mellanamerikanerna är också att det kan vara problem att passa in arter
                              som lever i deras naturliga miljö, typ stimfisk.

                              Mitt val hamnade därmed på de sydamerikanska dvärgcikliderna. De är
                              små, lever i en växtrik miljö, kommer från ett begränsat geografiskt område
                              och har massor med naturliga medinvånare som är lätta att få tag på. Så
                              mitt val blev sydamerikanska dvärgciklider, då i synnerhet Apistogramma-
                              arterna. Jag införskaffade ett antal fiskar till mitt 100-liters akvarium,
                              som givetvis inreddes efter deras önskemål.

                              Detta öppnade en helt ny värld i akvaristikens mysterier för mig. Det var
                              helt fantastiskt att se dessa små fiskar som uppförde sig precis som stora
                              "riktiga" ciklider. Bara det att de behövde så mycket mindre yta. Tyvärr så
                              blev de här fiskarna inte så gamla hos mig, eftersom alla akvarier såldes
                              strax efter. Jag behövde nämligen pengar till körkort.

                              Detta var del 1 av min tid som akvarist. Nu kom en tid med bilar,
                              motorcyklar och militärtjänst. Mina tankar och drömmar var dock kvar vid
                              Amazonfloden i Sydamerika.

                              Så för ett år sedan slog jag till och köpte ett 720-liters akvarium, som
                              jag nu under ett års tid har byggt upp till ett biotopakvarium. Det är dock
                              inte till 100 % "biotopiskt", eftersom jag har valt invånare från olika
                              sydamerikanska flodsystem. Alla är dock tagna från en regnskogsmiljö

                              Tyvärr visade det sig att intresset för Apistogramma- arter hade svalnat
                              avsevärt under min torrläggningsperiod. Så jag har haft avsevärda problem
                              att få tag på fiskar. Efter ett års ständiga efterforskningar min hemregion,
                              har jag bara lyckats få tag på fem olika arter. Däremot så har jag lyckats
                              iordningställa resten av akvariet med växter och invånare. Även de
                              tekniska installationerna börjar bli klara.

                              Reningen sköts av två stycken Eheim 2026, som ger en stor filtreringsyta
                              utan att det blir alltför klumpigt. Framförallt så får man en stor
                              vattengenomströmning utan en alltför koncentrerad vattenström.
                              Belysningen består av tre kvicksilverlampor av IKEA-typ, de är på 45 watt
                              var. Dessutom finns två st. 40 watts lysrör på 120 cm. Snart skall
                              belysningen troligtvis utökas med 4 st. gödlampor på ca. 100 watt var.
                              Dessa skall dock kopplas så, att de slås på successivt om morgonen under
                              ca. 30 minuter, för att därefter släckas när den övriga belysningen slås på.
                              Vid middagstid skall de sedan lysa ca. 2 timmar och sedan på kvällen
                              tonas ner under 30 minuter.

                              Detta är ju givetvis ett försök att få ett naturligt ljus under hela
                              dagarna. Det värsta jag vet är nämligen när man sitter framför akvariet på
                              kvällen och fiskarna har fullt dagsljus och sedan "klick" natt direkt.
                              Fiskarna får ju en smärre chock varje kväll. Dessutom missar man ju hela
                              skymningslivet i den värld man försöker studera.

                              Det skulle vara kul om någon med erfarenhet av grynings- och
                              skymningsljus skulle höra av sig. Jag vet inte själv om det är tekniskt
                              genomförbart, en tekniker jag har anlitat håller på att arbeta med det.

                              Växterna är ju minst lika viktiga som fiskarna i ett biotopakvarium, jag
                              har dessutom hela tiden strävat efter att skapa en riktig
                              undervattensdjungel. Ganska snart insåg jag att, om man ska ha ett 720-liters
                              akvarium inrett på ett naturtroget sätt, så får man ibland tänka mer på
                              fiskarna än på hur det ser ut.

                              Under året som har gått har jag misslyckats med åtskilliga växter som
                              enligt "bruksanvisningen" skulle gå hur bra som helst min miljö, med surt
                              och mjukt vatten. Nu har jag dock lyckats hitta växter som verkar trivas
                              ganska bra. Huvudplantor är ju givetvis svärdsplantor, de mest
                              dominerande är två st. Echinodorus osiris. Den ena med ca. 30 blad, den
                              andra med ca. 10 st. Den sistnämnda är dock på gång nu och jag tror det är
                              minst 8-10 blad som börjat knoppas vid roten. Den största har dessutom en
                              utstickare med ca. 10 små plantor på, som man nästan kan se hur de växer
                              från dag till dag. Sedan har jag 10 st. Echinodorus brevipedicellatus, 5 st.
                              som nu har stått på samma ställe sedan i mars-84 är verkligen en källa till
                              glädje. I fråga om dessa plantor, skulle jag tro att jag sköter dem lite
                              annorlunda mot vad andra kanske gör. Jag låter de gamla bladen sitta kvar
                              på plantan tills de i stort sett har upplösts helt och hållet, eftersom jag
                              anser att de gamla bladen tillhör helhetsbilden.

                              Dessutom tycks algätande malar gilla de riktigt gamla bladen. Malarna har
                              ju som bekant en förmåga att skrapa av det yttersta skiktet på friska blad,
                              detta problem slipper jag nu sedan det alltid finns gamla blad på plantorna.
                              De andra 5 plantorna har tillkommit lite senare och är dessutom placerade
                              så att de får ganska lite ljus, vilket hämmar deras tillväxt ganska mycket,
                              vilket är precis vad jag vill.

                              Echinodorus undulatus är dessutom representerad av 4 st. plantor, som
                              dock inte tycks trivas särskilt bra. De blad som fanns vid inköpet vissnade
                              ner ganska snabbt, visserligen började nya blad spira, nu dock mycket
                              långsamt. Tiden får utvisa vad det blir av dessa plantor. De här plantorna
                              är vad växtligheten i huvudsak är uppbyggd av. Som ni märker är det
                              ganska få arter av svärdsplantor och det är ju givetvis meningen eftersom
                              det skall försöka efterlikna verkliga förhållanden. Visst skulle det vara
                              roligt att ha 5-6 olika svärdsplantsarter, men då skulle det mer likna en
                              växtutställning istället för en flodböj i en regnskog. Den som bara har sett
                              dessa växter i det tillstånd de brukar befinna sig i när de står i
                              akvarieaffären, kan kanske tycka att det verkar lite. Jag kan dock garantera
                              att de fyller ut sin plats med råge. Övriga växter är till för att skapa
                              speciella miljöer för fiskarna, eller också enbart för ögats fägring.

                              En växtfamilj det tog ganska lång tid innan jag införskaffade är
                              Vallisneria. När man läser om den, så kommer man ganska snart framtill att
                              den är kalkälskande och till största delen kommer från Asien. Att den är
                              kalkälskande är nog sant, men den uppvisar en otrolig anpassningsförmåga och
                              med rätt belysning och näringsrikt vatten tycks den även trivas
                              regnskogsvatten.

                              Man förknippar den som sagt inte med Sydamerika direkt-inte jag i alla
                              fall- men enligt boken Biotop akvariet av Benny B. Larsen & Ingemann
                              Hansen skall olika Vallisneria- arter förekomma även i Sydamerikas
                              regnskogsfloder. Sa mot denna bakgrund har jag införskaffat 10 st.
                              Vallisneria spiralis (speciellt till utströmmaren) och 4 st. Vallisneria
                              gigantea
                              som jag dock har placerat ganska så mörkt för att bromsa
                              tillväxten något.

                              Utöver dessa så har jag ett bestånd av 10 stycken Alternanthera reineckii
                              samt tre grupper med Mayaca species. Några växtarter till finns givetvis,
                              men endast enstaka exemplar som inte påverkar helhetsintrycket nämnvärt
                              mycket.

                              Så till fiskarna. Det man först ser är 4 st. altum scalarer, som dock är
                              långtifrån fullvuxna ännu, de är bara 12-15 cm höga. Närmast i storlek
                              kommer 4 st. Flaggciklider (Mesonauta festivus). Resten av cikliderna är
                              enbart dvärgciklider, 3 st. Aequidens dorsiger 1 hane och 2 honor, 6 st.
                              Nannacara anomala (Grön bågfensciklid) 2 hanar och 4 honor 2 st.
                              Apistogramma agassizii (Regnbågsciklid) 1 hane och 1 hona (har inte fått
                              tag på fler lustigt nog) 3 st. Apistogramma borellii 1 hane och 2 honor 6 st.
                              Apistogramma cacatuoides 2 hanar och 4 honor 3 st. Apistogramma
                              macmasteri
                              1 hane och 2 honor 6 st. Apistogramma trifasciatum 3 hanar och
                              3 honor (en hane för mycket av misstag)

                              Till det här kommer sedan tetror och andra fiskar.

                              25 st. Chareidon axelrodi (Kardinaltetra) 6 st. Hyphessobrycon
                              erythrostigma (Dolkstygnstetra) 2 hanar 4 honor 8 st. Nannostomus
                              marginatus (Smycketetra) 10 st. Nannostomus trifasciatus (Stor
                              Smycketetra) 6 st. Pyrrhulina filamentosus 5 st. Gasteropelecus sternicla
                              (Bilbukfisk) 15- 20 st. Guppies 1 st. Farlowella acus (vanlig Grenmal) 3 st.
                              Corydoras paleatus (Fläckig pansarmal) 3 st. Corydoras melini (Pannbands-
                              pansarmal) 10 st. Otocinclus affinis 1 st. Rineloricaria microlepidogaster 1
                              st. algätande mal som jag glömt namnet på och ej hittat i några böcker.

                              Många har säkert synpunkter på denna fisksammansättning. Så låt mig
                              motivera valet. För det första, vad har Guppies att göra i denna biotop ?

                              Svar: ingenting, utom en sak, föda yngel. Det finns nämligen ingenting
                              som får fiskar att bli piggare än levande foder och vad är då bättre än
                              yngel, som dessutom är snabba och svarfångade. Smycketetra då, en av
                              minsta akvariefiskar vi har. De kan väl inte överleva tillsammans med
                              Altum scalare ?

                              Jo, det klarar sig faktiskt bra eftersom det finns täta bestånd av
                              Svärdsplantor och buskiga ytväxter som är perfekta gömställen för dessa
                              fiskar. Faktum är att när de går i stim verkar de helt oberörda av de
                              betydligt större fiskarna. Sjuka, eller allmänt svaga, fiskar försvinner dock
                              ganska snabbt. Detta är en av de saker som jag tycker är så fantastiskt
                              roligt att studera.

                              Kardinaltetran är också en liten fisk i sammanhanget som man tycker kan
                              bli mat. Mina 25 Kardinaltetror går alltid i stim och har gjort det sedan de
                              införskaffades. Ingen av de större fiskarna har någonsin gjort några försök
                              att fånga dem. Detta visar helt klart att det som skrivs i vissa böcker inte
                              alltid är sanning om man har en för fiskarna lämplig miljö.

                              Många reagerar säkert på att jag har två hanar av flera ciklidarter. Det är
                              av ren nyfikenhet, för att se om ytan skulle räcka för dem att bilda var sitt
                              revir. Det gör den inte. Men ingen av de icke revirbildande hanarna har fått
                              några skador. Faktum är att de har varsin halva av akvariet. Enda
                              skillnaden är att om den dominerande hanen kommer in på den svagares
                              halva, så blir den svagare jagad. Däremot så har det inträffat att den
                              svagare bildat par och lagt rom och då jagat bort den dominerande hanen
                              och andra fiskar. Den svagare har alltså bildat en make-moderfamilj.

                              Dominerande hanen bryr sig däremot inte alls om honor han har rom med.
                              Detta har jag studerat både hos Apistogramma cacatuoides och
                              Bågfenscikliderna. Hos Apistogramma trifasciatum däremot finns ingen strid
                              mellan hanarna, trots att de är tre. De tycks ha väldigt begränsade revir och
                              rör sig väldigt lite utanför detta. Tyvärr så har de inte lekt ännu, så vad
                              som händer då vet jag ej.

                              Detta jag har skrivit här är ju givetvis bara lite av alla de beroenden jag
                              har studerat mellan de olika arterna och mellan individer inom samma art.
                              Som ni kanske redan har förstått, så tar jag inte vara på varken rom eller
                              yngel, utan låter naturen ha sin gång. Detta beror på att jag inte har
                              utrymme att ha en massa yngelakvarier. Kanske är det bara tur eftersom
                              det har givit mig en ny syn på detta med att ha fiskar i akvarium. Jag är
                              säker på att det finns många som har samma situation som jag, d.v.s. ett
                              stort akvarium ensamt där fiskarna får "sköta sig själva".

                              Därför skulle jag vilja att det skrevs lite mer om fiskarnas naturliga
                              miljö med även växter och medinvånare medtagna.

                              Hur uppträder fiskarna beroende på medinvånare ?

                              Hur påverkar olika växter deras beteende ?

                              Påverkar olika växter deras lek, även om de inte leker på eller i växter ?

                              Kan man under en längre tid ha både jägaren och den jagade i samma akvarium?

                              Hur påverkar belysningen fiskarnas beteende under en längre tid ?

                              Skall man kanske reglera temperaturen mellan natt och dag ? En sol i zenit
                              över Amazonas måste väl höja temperaturen under dagen ?

                              Kan man åstadkomma en slambotten som håller i längden och inte grumlar så
                              mycket ?

                              Som ni märker vill jag ha fart på en diskussion som kan ge oss "vanliga"
                              ciklidägare lite mer kunskaper om våra skyddslingar. Det är ju inte alla som
                              har möjlighet att ha flera specialakvarier med enbart ciklider, speciellt för
                              odling.

                              Många, tror jag, intresserar sig istället för deras beteenden, inte enbart
                              i samband med lek. Så fram för fler miljöbeskrivningar Vad har du för fiskar
                              tillsammans ? Det är ju mycket möjligt att dina Apistogramma uppvisar ett
                              helt annat beteende än mina !

                              Vad vi framförallt skall komma ihåg, är att det kanske inte är de vackraste
                              fiskarna som är roligast i långa loppet.
                              Maths (c90), vad jag är glad, att du har skrivit allt detta

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Jag håller med Inger, så trevlig läsning!
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...