Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Intressant läsning att få veta lite om ett tänkbart ursprung på de vackraste Scalarer jag sett. Men om möjligt ännu mer intressant att se hur du hanterar deras foder. Din tråd är som en läskande kunskapskälla och inspiration. Lämnar alltid din tråd med känslan av att vara taggad och att jag förstått något mer om något.
    Skulle ändå vara kul att se dina Scalarer komma ett steg till i en lek, bara för att se hur de hanterar ynglen. Man kan ju undra om Aroniafodret utlöste lekbeteendet? I naturen så är ju säkert deras foder säsongsvarierad. Lite långsökt kanske men OM det nu skulle vara så att det finns en koppling mellan lek och vissa frukter så.... kul att fantisera iväg även om det ju troligen är ett akvaristiskt dagdrömmande.
    Jag tror att det kan finnas en koppling mellan visst beteende och mat.
    Aroniabären är intressanta, kolla den här länken: http://aroniainfo.se

    Jag har haft en hel del att göra på sistone och har inte tittat så noga i karet. Scalareleken var nog faktiskt ett par dygn gammal, och jag hade helt enkelt missat att de lekt.
    Idag kläcktes äggen - men mer om det senare.

    Scalarer leker oftast på blad (i akvarium) som Svärdsplanta och liknande. Detta för att ynglen, när de kläckts, får en naturlig plats attt ligga på.
    Jag har inga bra lekplatser för scalarerna - det är endast lodräta stammar och grenverk, och det är inte optimalt.

    På grund av att det nu faktiskt blev en lek till av dessa (ganska annorlunda) scalarer, riggade jag ett litet nattljus.
    Jag brukar inte bry mig om att göra så, utan saker och ting får ha sin gång - och det fungerar alltid bra.
    Men i detta fall satte jag ett mjukt nattljus för att ge dom en liten chans att mota undan, framför allt goldnuggarna (som är väldigt intresserade av rommen då olika fikar leker).

    I morse var ynglens stjärtar igenom äggen och föräldrarna pickade fram ynglen och hjälpte liksom till att få dom ur äggen.
    Hade leken gått på ett brett, stort blad hade ynglen kunnat ligga där och darra tills de blivit frisimmande.
    Men... som det nu var dråsade de nykläckta ynglen rakt ner i sanden och gick förlorade...
    Nu, några timmar senare börjar föräldrainstinkten avta och föräldrarna blandar sig åter med den övriga gruppen.

    Detta gör inte mig någonting - förutsättningarna är helt enkelt inte de rätta, och jag är enbart glad att de har fått leka och göra sin grej.
    Dock har jag funderat på att möjligen göra en liten makeover i karets högra del.
    Jag funderar på att ta bort den stora stammen som står i hörnet och öppna upp det området för någon planta med stora, breda blad - typ Svärdsplanta och sätta ett sirligt grenverk runt omkring. Det finns massor av material så det är egentligen bara att sätta igång.
    Det krävs lite planerande för denna eventuella makeover, men jag tror att det blir så.

    Det är alltid lika uppfriskande att höra att du diggar stuffet här i tråden, Johnny.
    Att fantisera, dagdrömma och på så vis få nya infallsvinklar, ser jag bara som ett kreativt tänkande!

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Jag tror att det kan finnas en koppling mellan visst beteende och mat.
      Aroniabären är intressanta, kolla den här länken: http://aroniainfo.se

      Jag har haft en hel del att göra på sistone och har inte tittat så noga i karet. Scalareleken var nog faktiskt ett par dygn gammal, och jag hade helt enkelt missat att de lekt.
      Idag kläcktes äggen - men mer om det senare.

      Scalarer leker oftast på blad (i akvarium) som Svärdsplanta och liknande. Detta för att ynglen, när de kläckts, får en naturlig plats attt ligga på.
      Jag har inga bra lekplatser för scalarerna - det är endast lodräta stammar och grenverk, och det är inte optimalt.

      På grund av att det nu faktiskt blev en lek till av dessa (ganska annorlunda) scalarer, riggade jag ett litet nattljus.
      Jag brukar inte bry mig om att göra så, utan saker och ting får ha sin gång - och det fungerar alltid bra.
      Men i detta fall satte jag ett mjukt nattljus för att ge dom en liten chans att mota undan, framför allt goldnuggarna (som är väldigt intresserade av rommen då olika fikar leker).

      I morse var ynglens stjärtar igenom äggen och föräldrarna pickade fram ynglen och hjälpte liksom till att få dom ur äggen.
      Hade leken gått på ett brett, stort blad hade ynglen kunnat ligga där och darra tills de blivit frisimmande.
      Men... som det nu var dråsade de nykläckta ynglen rakt ner i sanden och gick förlorade...
      Nu, några timmar senare börjar föräldrainstinkten avta och föräldrarna blandar sig åter med den övriga gruppen.

      Detta gör inte mig någonting - förutsättningarna är helt enkelt inte de rätta, och jag är enbart glad att de har fått leka och göra sin grej.
      Dock har jag funderat på att möjligen göra en liten makeover i karets högra del.
      Jag funderar på att ta bort den stora stammen som står i hörnet och öppna upp det området för någon planta med stora, breda blad - typ Svärdsplanta och sätta ett sirligt grenverk runt omkring. Det finns massor av material så det är egentligen bara att sätta igång.
      Det krävs lite planerande för denna eventuella makeover, men jag tror att det blir så.

      Det är alltid lika uppfriskande att höra att du diggar stuffet här i tråden, Johnny.
      Att fantisera, dagdrömma och på så vis få nya infallsvinklar, ser jag bara som ett kreativt tänkande!
      Det där med en svärdsplanta med kringliggande grenverk låter som en bra plan, ser fram emot framtida rapporter om mera lyckade föryngringar efter att du har fått det hela på plats
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jahapp! Men, va' fan liksom.
        Nu är den stora stammen i karets högra hörn avlägsnad, vilket öppnar för en ny look där - och möjligtvis någon scalarelekvänlig planta dessutom.
        Gôtt med lite nytt att planera och fundera kring.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av KJE

          Det där med en svärdsplanta med kringliggande grenverk låter som en bra plan, ser fram emot framtida rapporter om mera lyckade föryngringar efter att du har fått det hela på plats
          Japp, skall ut idag och kolla i affärerna vad som finns.
          Tror fanimej att det kan bli riktigt bra detta.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Japp, skall ut idag och kolla i affärerna vad som finns.
            Tror fanimej att det kan bli riktigt bra detta.
            Det låter bra, ser fram emot bilder sen
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av KJE

              Det låter bra, ser fram emot bilder sen
              Absolut - sover Dolly Parton i skogen? - bilder kommer löpande!

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av mats bryzell

                absolut - sover dolly parton i skogen? - bilder kommer löpande!
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Jag fyller på med lite gamla bilder på temat grönsak och rom. Samt en bild som understryker hur fina dina Scalarer är.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Scalar_00520.JPG
Visningar: 236
Storlek: 574,7 KB
ID: 2362713

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Scalar_33.JPG
Visningar: 176
Storlek: 842,3 KB
ID: 2362714
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Härligt, Maths!

                    Jag kontrar med en liten film på ett stöddigt scalarepar jag hade för 7 - 8 år sedan. Och, visst är det en Svärdsplanta de lekt på!



                    Angående karet som mina nuvarande scalarer går i, så får jag helt enkelt göra så att jag frångår mina principer en smula och anpassar inredningen för dessa i efterhand.
                    De behöver lite spejs att röra sig på. Uppenbart leker dom ju också (just dessa scalarer trodde jag aldrig skulle komma till lek) och då kan ju någon Svärdsplanta få adderas till inredningen... Kommer väl att se lite halvtaskigt ut, men va' fan - bara fiskarna trivs.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Kul att du diggar stuffet!
                      Scalarerna får leka någon gång ibland, bäst dom vill - men yngel som klarar sig någon längre tid blir det nog inte.
                      Jaja lite verkar husse vilja göra iallafall Hoppas det går vägen!
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Rufus

                        Jaja lite verkar husse vilja göra iallafall Hoppas det går vägen!
                        Haha!
                        Jodå, jag vill allt hjälpa dom.
                        Men, framför allt gäller den lilla makeover jag gör nu att de andra scalarerna får lite mer utrymme när ett par drar igång en lek. Det par som leker blir så in i helsike förbannade, och detta triggar dom andra att bli vrålsnea också... så det blir liksom full rulle.

                        Sedan måste jag erkänna att det vore grymt fränt att få se dessa scalarer valla en liten skock. Så, vad fasen, dom får la få en planta med bra blad så dom kan gå loss.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          här är det så mysigt så jag bara ler brett när jag läser ... =D

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            här är det så mysigt så jag bara ler brett när jag läser ... =D

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ett litet första steg mot lite öppnare ytor... Vad gör man inte för sina sockergrisar?

                              Den stora stammen i högerhörnet är nu borta och utbytt mot en sirligare "köperot" som låg och skräpade i en låda.
                              Javan är placerad på lianen som nu drar sig mot bakgrunden. På detta sätt döljer jag slimlinebakgrunden, som jag inte vill skall synas för mycket.
                              Nu skall det monteras mer java på en pinne som skall ligga horisontellt nära vattenytan så att det hål som bildats vid den nya roten upptill vid högersidan inte blir så markant.

                              Jag drog ner en större och en mindre Echinodorus parviflorus lite som en test, så får vi se om de trivs och om scalarerna kanske vill leka på de ganska stora bladen.

                              Det här är, som sagt, ett första steg i denna lilla makeover - nu skall jag låta det stå till sig ett tag, så kommer det sakta men säkert nya idéer och infallsvinklar på hur inredningen till slut skall sättas.


                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1497.jpg
Visningar: 227
Storlek: 117,8 KB
ID: 2362754

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ett litet första steg mot lite öppnare ytor... Vad gör man inte för sina sockergrisar?

                                Den stora stammen i högerhörnet är nu borta och utbytt mot en sirligare "köperot" som låg och skräpade i en låda.
                                Javan är placerad på lianen som nu drar sig mot bakgrunden. På detta sätt döljer jag slimlinebakgrunden, som jag inte vill skall synas för mycket.
                                Nu skall det monteras mer java på en pinne som skall ligga horisontellt nära vattenytan så att det hål som bildats vid den nya roten upptill vid högersidan inte blir så markant.

                                Jag drog ner en större och en mindre Echinodorus parviflorus lite som en test, så får vi se om de trivs och om scalarerna kanske vill leka på de ganska stora bladen.

                                Det här är, som sagt, ett första steg i denna lilla makeover - nu skall jag låta det stå till sig ett tag, så kommer det sakta men säkert nya idéer och infallsvinklar på hur inredningen till slut skall sättas.

                                Jag tycker att det ser riktigt bra ut, inte för att det inte var bra tidigare men nu känns inredningen ännu mera plattfiskanpassad Jag gissar att Scalarerna kommer att uppskatta dom där stora bladen också!
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...