Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag tänkte det kunde glädja RoffePoffe (som jag fick "sötvattenstången" av) - om han ser detta - att den fortfarande frodas. Dock i små klumpar lite här och var, men den sprider sig så sakta.
    Om "tången" kommer att kunna etablera sig i större utsträckning återstår att se, för scalarerna äter gärna de spröda, ljusgröna skotten.


    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1479.jpg Visningar:	1 Storlek:	178.1 kB ID: 	2362094

    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1482.jpg Visningar:	1 Storlek:	158.0 kB ID: 	2362095

    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1486.jpg Visningar:	1 Storlek:	162.3 kB ID: 	2362096

    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1487.jpg Visningar:	1 Storlek:	183.5 kB ID: 	2362097
    Härlig krispighet hos den där växten
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, och den blir oerhört vacker när den får växa ifred. Den bullar upp sig och växer i snygga skikt, vilket ger ett lummigt intryck.


      Edit: Här är namnet på den; Lomariopsis lineata
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 November 2016, 14:27.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        jag tänkte ha posta mina mossor... men så hade jag skickat in med tapatalk då sparas dom inte i albumet så ni får komma in i tantens galna fiska världs åse =P

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, och den blir oerhört vacker när den får växa ifred. Den bullar upp sig och växer i snygga skikt, vilket ger ett lummigt intryck.


          Edit: Här är namnet på den; Lomariopsis lineata
          Den verkar ju förhållandevis lättskött, kanske får investera i den istället för min Staurogyne repens som inte verkar trivas alls.
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Apropå dina skalare som du har lagt in foto på i bl.a. inlägg 12106 så var det några skalar-artiklar i senaste numret av Amazonas.
            Där anges 2 naturformer av "skalarer" som har en röd panna. dels den vanliga från Manacapuru men också en från Santa Isabel. Jag tycker nog att dina mer liknar den från Santa Isabel och den är sannolikt inte n P. scalare utan antingen en egen art eller en altum.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Lite läsning i ämnet

              Just thought i would post some picks of these fish they come obviously from Santa Isabell on the Rio Negro not to to far from the Rio Branco juction where it meets the R Negro. They are almost Altum like , also no photo inhancements implemented

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Apropå dina skalare som du har lagt in foto på i bl.a. inlägg 12106 så var det några skalar-artiklar i senaste numret av Amazonas.
                Där anges 2 naturformer av "skalarer" som har en röd panna. dels den vanliga från Manacapuru men också en från Santa Isabel. Jag tycker nog att dina mer liknar den från Santa Isabel och den är sannolikt inte n P. scalare utan antingen en egen art eller en altum.
                Ursprungligen postat av c90368
                Lite läsning i ämnet

                Just thought i would post some picks of these fish they come obviously from Santa Isabell on the Rio Negro not to to far from the Rio Branco juction where it meets the R Negro. They are almost Altum like , also no photo inhancements implemented
                Japps, pojkar - mystiken tätnar! Det är verkligen intressant att läsa om alla dessa varianter.

                Maths, länken du postar (samma länk som jag postade i inlägg nr. 12 043) ger, om inte mycket, men ändå en gnutta kött på benen.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag brukar ge mina fiskar en så varierad mat som det bara är möjligt.
                  Just nu är det skralt med levande foder i vattensamlingarna i trädgården, så man får göra det bästa av situationen.

                  Scalarerna gillar verkligen ett ”grönt” tillskott, så nu när Aroniabusken var klar att skördas på sina otroligt nyttiga bär så tänkte jag att dessa bär även skulle vara scalarerna till gagn.
                  Jag gjorde ett litet testmos på skalade gröna ärtor, plommon och aroniabär.

                  Scalarerna glufsade i sig det mesta och de färgade ut något alldeles fantastiskt fint.
                  Så, det där lilla receptet får nog ingå i större satser av mat i framtiden.

                  Vattnet blev ganska dimmigt av alla matpartiklarna, men jag hade planerat ett litet vattenbyte på måndagen - idag - så karet fick stå över natten.

                  När jag skulle dra igång vattenbytet, för en stund sedan, såg jag detta scalarepar (film nedan) förbereda sig för lek, så vattenbytet får vänta lite.
                  Skall låta dessa två göra sin grej först.


                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag brukar ge mina fiskar en så varierad mat som det bara är möjligt.
                    Just nu är det skralt med levande foder i vattensamlingarna i trädgården, så man får göra det bästa av situationen.

                    Scalarerna gillar verkligen ett ”grönt” tillskott, så nu när Aroniabusken var klar att skördas på sina otroligt nyttiga bär så tänkte jag att dessa bär även skulle vara scalarerna till gagn.
                    Jag gjorde ett litet testmos på skalade gröna ärtor, plommon och aroniabär.

                    Scalarerna glufsade i sig det mesta och de färgade ut något alldeles fantastiskt fint.
                    Så, det där lilla receptet får nog ingå i större satser av mat i framtiden.

                    Vattnet blev ganska dimmigt av alla matpartiklarna, men jag hade planerat ett litet vattenbyte på måndagen - idag - så karet fick stå över natten.

                    När jag skulle dra igång vattenbytet, för en stund sedan, såg jag detta scalarepar (film nedan) förbereda sig för lek, så vattenbytet får vänta lite.
                    Skall låta dessa två göra sin grej först.


                    https://www.youtube.com/watch?v=58Chb2XRbww
                    Jag vet att jag har skrivit det förut, men vilken fantastisk teckning dom har dina Scalarer!
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av KJE
                      Jag vet att jag har skrivit det förut, men vilken fantastisk teckning dom har dina Scalarer!
                      Ja, även om det låter förmätet, så är de här scalarerna några av de bästa jag sett. Jag är tacksam att jag fick ta över dessa från Ansjo-Anders.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Mats, jag tror att du till slut kommer att få se en yngelskock, som kommer att bli lika snygga som sina föräldrar .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Mats, jag tror att du till slut kommer att få se en yngelskock, som kommer att bli lika snygga som sina föräldrar .
                          //Inger
                          Ja, det är nog inte helt otroligt.
                          Men, karet är i minsta laget och skulle föräldrarna komma så långt i lek-cykeln att det faktiskt blir frisimmande yngel, skulle dom banne mig göra om och överträffa Röd-Turkarnas bedrift att valla yngel i ett hyfsat tätt "befolkat" 540-kar.
                          Men, man vet aldrig...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Lekförberedelser...
                            Jag är ju rikskorkad! Nu när jag tittade närmare på stammen där Scalarerna uppehåller sig, ligger en formidabel kaka som de båda vaktar intensivt.
                            Leken är alltså fullbordad på filmen ovan...

                            Glasögon - Ahoy!

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              bara ler stort =D nu får vi se vad detta månne bli =D

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Jag brukar ge mina fiskar en så varierad mat som det bara är möjligt.
                                Just nu är det skralt med levande foder i vattensamlingarna i trädgården, så man får göra det bästa av situationen.

                                Scalarerna gillar verkligen ett ”grönt” tillskott, så nu när Aroniabusken var klar att skördas på sina otroligt nyttiga bär så tänkte jag att dessa bär även skulle vara scalarerna till gagn.
                                Jag gjorde ett litet testmos på skalade gröna ärtor, plommon och aroniabär.

                                Scalarerna glufsade i sig det mesta och de färgade ut något alldeles fantastiskt fint.
                                Så, det där lilla receptet får nog ingå i större satser av mat i framtiden.

                                Vattnet blev ganska dimmigt av alla matpartiklarna, men jag hade planerat ett litet vattenbyte på måndagen - idag - så karet fick stå över natten.

                                När jag skulle dra igång vattenbytet, för en stund sedan, såg jag detta scalarepar (film nedan) förbereda sig för lek, så vattenbytet får vänta lite.
                                Skall låta dessa två göra sin grej först.


                                https://www.youtube.com/watch?v=58Chb2XRbww
                                Intressant läsning att få veta lite om ett tänkbart ursprung på de vackraste Scalarer jag sett. Men om möjligt ännu mer intressant att se hur du hanterar deras foder. Din tråd är som en läskande kunskapskälla och inspiration. Lämnar alltid din tråd med känslan av att vara taggad och att jag förstått något mer om något.
                                Skulle ändå vara kul att se dina Scalarer komma ett steg till i en lek, bara för att se hur de hanterar ynglen. Man kan ju undra om Aroniafodret utlöste lekbeteendet? I naturen så är ju säkert deras foder säsongsvarierad. Lite långsökt kanske men OM det nu skulle vara så att det finns en koppling mellan lek och vissa frukter så.... kul att fantisera iväg även om det ju troligen är ett akvaristiskt dagdrömmande.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...