Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Man borde egentligen alltid ange fångstorten. I detta fallet då P. scalare, Manacapuro (men det är ju ofta mer "säljande" att lägga till annat). det kan ju t.ex. finnas flera populationer av "Red back" och då är risken stor att dessa blandas.

    Snygga är dom under alla omständigheter - vad man än kallar dom
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Man borde egentligen alltid ange fångstorten. I detta fallet då P. scalare, Manacapuro (men det är ju ofta mer "säljande" att lägga till annat). det kan ju t.ex. finnas flera populationer av "Red back" och då är risken stor att dessa blandas.

      Snygga är dom under alla omständigheter - vad man än kallar dom
      Tyvärr noterade jag inte vad den tyske försäljaren sa till Ansjo-Anders när han efter flera dagars kollande bestämde sig för denna grupp (jag har alltså tagit över denna scalare-grupp från Anders). Bara att det handlade om F1:or och att föräldrarna var fångade i... Ja, det vete fan...
      Men, som du säger, Kjell - snygga är dom!

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        men minns inte anders det då ?... hälsa han när du snackar med han på fånen nästa gång =D

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av tanteva
          men minns inte anders det då ?... hälsa han när du snackar med han på fånen nästa gång =D
          Japp, jag skall hälsa.
          Tror att varken jag, Anders eller Pia lyssnade speciellt mycket på vad tysken gaggade om. Det kan till och med vara så att han inte ens nämnde någon fångstplats.
          Nu spelar detta egentligen ingen roll, jag började kolla fångstplatser på grund av att jag fick tips på var det kunde vara.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ...

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Japp, jag skall hälsa.
              Tror att varken jag, Anders eller Pia lyssnade speciellt mycket på vad tysken gaggade om. Det kan till och med vara så att han inte ens nämnde någon fångstplats.
              Nu spelar detta egentligen ingen roll, jag började kolla fångstplatser på grund av att jag fick tips på var det kunde vara.
              Tror det det var precis så.. jag kommer inte ihåg fångstplats iallafall
              fantastiskt fina är dem
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Tror det det var precis så.. jag kommer inte ihåg fångstplats iallafall
                fantastiskt fina är dem
                Halloj, Pia!
                Japp, dom är fina.
                Det var efter några förfrågningar senaste tiden (har lagt upp del filmer på nätet) om dessa var från Manacapuro som jag började kolla lite.
                Manacapuro verkar stämma precis, men egentligen spelar det inte så stor roll - bara kul att veta, liksom.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag tänkte det kunde glädja RoffePoffe (som jag fick "sötvattenstången" av) - om han ser detta - att den fortfarande frodas. Dock i små klumpar lite här och var, men den sprider sig så sakta.
                  Om "tången" kommer att kunna etablera sig i större utsträckning återstår att se, för scalarerna äter gärna de spröda, ljusgröna skotten.


                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1479.jpg Visningar:	1 Storlek:	178.1 kB ID:     	2362094

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1482.jpg Visningar:	1 Storlek:	158.0 kB ID:     	2362095

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1486.jpg Visningar:	1 Storlek:	162.3 kB ID:     	2362096

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1487.jpg Visningar:	1 Storlek:	183.5 kB ID:     	2362097
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 October 2016, 16:58.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Den är fin sötvattenstången, jag fick ju nys om den genom dig och fick köpt lite genom Kent i Nol. Tången frodas fint, jag har två kraftiga bestånd, regnbågarna låter den vara ifred.
                    /Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      hos mig så packar det på sig , eller ja växer.. den tycks gilla att sätta sig på kokosnöt... gärna med lite sådana strån kvar på...

                      =D

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Marten64
                        Den är fin sötvattenstången, jag fick ju nys om den genom dig och fick köpt lite genom Kent i Nol. Tången frodas fint, jag har två kraftiga bestånd, regnbågarna låter den vara ifred.
                        /Johan
                        Ursprungligen postat av tanteva
                        hos mig så packar det på sig , eller ja växer.. den tycks gilla att sätta sig på kokosnöt... gärna med lite sådana strån kvar på...

                        =D
                        Japp, den här "tången" blir fantastiskt vacker - när den får växa ifred...

                        Mina scalarer omöjliggör dock detta.

                        Kommentar

                        • RoffePoffe

                          • August 2012
                          • 88

                          Kul att det finns en del kvar. Här växer den så det knakar i varje fall och får en väldigt fin grön färg. Enda problemet är väl att den tar över och nästan kväver andra växter om man inte rensar ur, vilket jag är lite dålig på. Även i scalarernas mage gör den ju nytta

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av RoffePoffe
                            Kul att det finns en del kvar. Här växer den så det knakar i varje fall och får en väldigt fin grön färg. Enda problemet är väl att den tar över och nästan kväver andra växter om man inte rensar ur, vilket jag är lite dålig på. Även i scalarernas mage gör den ju nytta
                            Halloj!
                            Vad kul att du tittade in här.
                            Jag har haft denna "tång" förr i tiden (finns en del bilder längre bak i tråden) och den blir verkligen majestätisk när den får breda ut sig - men, som sagt, scalarerna låter inte någonting av den sitta still, utan drar omkring med småbitar hela tiden. Så, tången etablerar sig inte i mitt kar just nu.
                            Funderar på att flytta över de bitar jag har kvar till något annat kar.

                            Kommentar

                            • RoffePoffe

                              • August 2012
                              • 88

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Halloj!
                              Vad kul att du tittade in här.
                              Jag har haft denna "tång" förr i tiden (finns en del bilder längre bak i tråden) och den blir verkligen majestätisk när den får breda ut sig - men, som sagt, scalarerna låter inte någonting av den sitta still, utan drar omkring med småbitar hela tiden. Så, tången etablerar sig inte i mitt kar just nu.
                              Funderar på att flytta över de bitar jag har kvar till något annat kar.
                              Tittar allt in rätt ofta. Följer denna och ett antal trådar till regelbundet. Tyvärr lämnar man väl kanske allt för sällan spår efter sig…

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av RoffePoffe

                                Tittar allt in rätt ofta. Följer denna och ett antal trådar till regelbundet. Tyvärr lämnar man väl kanske allt för sällan spår efter sig…
                                Ah, ingen fara med det - bara kul att du är med!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...