Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av KJE

    Aha, lite skomakarens barn med andra ord Det är samma med svärfar, han driver en trädgårdsanläggningsfirma men hans egen trädgård får nog inte alls så mycket omsorg som den hade behövt. Hursomhelst så låter det inte fel alls att arbeta utomhus, och att hela tiden få skapa med sina egna händer istället för att skyffla papper på ett kontor, med arbetsuppgifter som ofta känns ganska meningslösa (vet av egen erfarenhet hur det kan vara)
    Just så!

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      tackar för rättningen Ormhassel var det =P ja tänk om man ändå hade en just sådan.... ja nog har du rätt jobb för att få tag på vackra grenar =D men det är du väl värd.. å det var ju skönt du fick nytt jobb ganska fort =)

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Trädgård gillar även jag och min fru.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          c90368,man kan verkligen se att ni gillar trädgård,mycket vackert att se

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Kanonfin trädgård, Maths!

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Nice! Den hängmattan skulle man gärna "hänga i"

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                När man lägger upp filmer på scalarer på YouTube och, som i mitt fall, bara namnger dom som; Pterophyllum scalare ”Red Back” börjar det, via YT, ploppa upp förslag på lokaler där dessa kommer ifrån.
                Det är ju alltid kul att liksom ”pinpointa” var de scalarer man har, kommer ifrån.
                Mina scalarer är F1:or, alltså avkomma från vildfångade exemplar och dessa är/var (vad jag kan förstå) från Rio Negro - Manacapuro.
                Mina scalarer beter sig ganska annorlunda än ”vanliga” scalarer, och det är kul att se att andra har beskrivit detta.
                Här är ett exempel: http://www.malawicichlidhomepage.com...are_negro.html
                På bilderna i länken kan man se den typiska ”altum-näsan” dessa scalarer har.

                Jag får väl beskriva mina scalarer som Pterophyllum scalare Manacapuro ”Red Back” i fortsättningen.


                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0462.jpg Visningar:	2 Storlek:	204.7 kB ID:     	2361930

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0466.jpg Visningar:	2 Storlek:	186.5 kB ID:     	2361931

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0472.jpg Visningar:	2 Storlek:	186.9 kB ID:     	2361932

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1340.jpg Visningar:	2 Storlek:	165.8 kB ID:     	2361933

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0459.jpg Visningar:	3 Storlek:	210.8 kB ID:     	2361934

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0844.jpg Visningar:	3 Storlek:	141.7 kB ID:     	2361935

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0866.jpg Visningar:	2 Storlek:	200.2 kB ID:     	2361936
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 October 2016, 18:06.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Tack för de intressanta upplysningarna och länken. De är ju för sagolikt vackra dessa Manacapuro Red back! Tur för dem att de har en sådan kunnig husse, det kanske blir F2 osv
                  så småningom.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    jag skulle kallat dom näbbscalarer =D

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Man kan undra hur många "varianter" det kan finnas av Pterophyllum scalare, som vissa vill bevisa att det är egna arter.
                      Jag började gräva i detta för ett antal år sedan, men gav upp. Vetenskapen strider om vad som ska vara vad och motsäger varandra.

                      När det gäller dina tycker jag att vi döper dem till "Den finaste Pterophyllum scalare som setts hitintills".
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Rufus
                        Tack för de intressanta upplysningarna och länken. De är ju för sagolikt vackra dessa Manacapuro Red back! Tur för dem att de har en sådan kunnig husse, det kanske blir F2 osv
                        så småningom.
                        Kul att du diggar stuffet!
                        Scalarerna får leka någon gång ibland, bäst dom vill - men yngel som klarar sig någon längre tid blir det nog inte.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          jag skulle kallat dom näbbscalarer =D
                          Haha!
                          Det namnet skulle nog ändå passa bäst på Altum.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Man kan undra hur många "varianter" det kan finnas av Pterophyllum scalare, som vissa vill bevisa att det är egna arter.
                            Jag började gräva i detta för ett antal år sedan, men gav upp. Vetenskapen strider om vad som ska vara vad och motsäger varandra.

                            När det gäller dina tycker jag att vi döper dem till "Den finaste Pterophyllum scalare som setts hitintills".
                            Japp, Maths, dessa scalarer är verkligen enastående - om jag får säga det själv.
                            Att näta runt och kolla in hur många varianter det finns är kul, men även förvirrande.
                            Mina F1:or härstammar ganska säkert från Rio Negro, Manacapuro. Bilder och filmer på scalarer från det specifika området tyder på det.
                            Man kan se vissa likheter med Altum, speciellt knixen på nosen och visst beteende - men där upphör likheterna.

                            En intressant scalarevariant, från en annan lokal i området är: Santa-Isabel, som har en del tydliga drag av Altum.

                            Kolla in den här tråden - speciellt inlägg nr. 5.

                            Just thought i would post some picks of these fish they come obviously from Santa Isabell on the Rio Negro not to to far from the Rio Branco juction where it meets the R Negro. They are almost Altum like , also no photo inhancements implemented

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Det var liknande texter jag letade och läste för några år sedan. Man hittade något som lät trovärdig och förväntade sig att någon skulle artbestämma någon form av hybrid mellan Pterophyllum och Altum. Men sen hittade man någon annan text som definitivt sa att det inte alls finns någon hybrid utan bara varianter. Så då började leta efter definition på vad är en variant och vad är en "hybrid" och vad är villkoren för att det ska namnges en tredje Scalar art. Där någonstans gav jag upp.

                              Personligen tycker jag att man är för fixerad på utseende, man borde även väga in beteende. De nämner i texten du refar till att de inte "stimmar", alltid något positivt i ämnet.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Det var liknande texter jag letade och läste för några år sedan. Man hittade något som lät trovärdig och förväntade sig att någon skulle artbestämma någon form av hybrid mellan Pterophyllum och Altum. Men sen hittade man någon annan text som definitivt sa att det inte alls finns någon hybrid utan bara varianter. Så då började leta efter definition på vad är en variant och vad är en "hybrid" och vad är villkoren för att det ska namnges en tredje Scalar art. Där någonstans gav jag upp.

                                Personligen tycker jag att man är för fixerad på utseende, man borde även väga in beteende. De nämner i texten du refar till att de inte "stimmar", alltid något positivt i ämnet.
                                För min del måste jag nog säga att jag egentligen inte "bryr mig", men det var liksom kul att försöka sätta exakt, eller hyfsat nära, det ställe mina scalarer härstammar från.
                                Sunt förnuft säger att det troligtvis finns flera undergrupper, hybrider, korsningsgrupper - eller vad man nu skall kalla det. Uppenbart finns det varianter fördelade på snäva lokaler - som man kan se när det gäller Santa Isabel-varianten.
                                Så, jag håller med dig, Maths - även jag "ger upp".

                                De här Manacapuro-scalarerna jag har skiljer sig verkligen åt i beteende om jämför med "vanliga" scalarer (vilket jag skrivit om en hel del längre bak i tråden) med ett utpräglat gruppbeteende (helt väsensskilt från "stimmande") i vissa perioder - så som man kan se i en välmående Altum-grupp.
                                Men, som sagt, dom är tjusiga att titta på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...