Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Rufus
    Hur torr ska en gren vara innan den hamnar i karet? Min käre make sågar ner grenar och träd i sitt jobb. Lite rönngrenar ligger på bron, där de iförsig inte torkar så bra just nu, får ta in dem kom jag på. Nästa vecka ska det sågas äppelträd och jag tänkte mig få hem lite. Man kan ju tycka att lite mer saftig bark skulle vara mumsigare för en mal men det kanske utsöndras ngt olämpligt i vattnet? Men å andra sidan har väl en torkad gren kvar sina ämnen i en mer koncentrerad form då fukten avdunstat, ja jag vet inte men du Mats har ju vana att stoppa grenar i karen och kanske vet? Torkar du dem alltid snustorra? Detta har säkert avhandlats mer än en gång och att inte alla träslag är lämpliga vet jag.
    Halloj!
    Jo, vi har väl snackat om träpinnar och grenar några gånger förr i tråden, men det hindrar inte att vi tar en runda till!

    Jag använder trämaterial som är dött och snustorrt - grenar som ramlat ner av sig självt, avsågade sedan tidigare o.s.v.
    Skall man använda nysågade grenar och kvistar så är det bara att lägga undan dessa på något ställe där de får torka ut.
    Torkat material får en bättre hårdhet och hållbarhet och kan finnas i karet under många år.

    När man använder torkat trämaterial innebär detta en lite omvänd process då man får blötlägga materialet för att vattenmätta det, så att det inte flyter.
    Att få materialet vattenmättat kan ta ganska lång tid.
    Här är två bilder på en Almgren jag har placerat i en vattentunna. Grenen har legat i tunnan i tre månader och den flyter än…

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1452.jpg
Visningar: 228
Storlek: 238,4 KB
ID: 2361707

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1453.jpg
Visningar: 220
Storlek: 210,3 KB
ID: 2361708

    Här är en annan bild på en rejält stor Almgren. Den får inte plats i tunnan, så jag får lösa mättningen i ett större kärl - dammen blir nog bra till detta.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1454.jpg
Visningar: 266
Storlek: 143,0 KB
ID: 2361709

    Den mindre grenen skall placeras i 540-karet, och den stora tänker jag sätta i ett större kar, senare.
    Tyvärr är dessa två Almgrenar inte beklädda med någon bark - men de är snygga och skall användas ändå.

    Jag preparerar inte det trämaterial jag använder på något annat sätt än att jag blötlägger och vattenmättar - ingen kokning eller rengöring. Sedan direkt i karet!

    Självklart kan man skölja av materialet, men blötlägger man längre perioder blir träet rent och fint.
    Man kan redan se fina algbeläggningar på trädgrenarna. Har jag lite tur kommer det finnas lite smått och gott för malarna att gnaga av när grenarna placerats i karen.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Wow vilka svängar det blev från Mats, Eva, ja alla ni som häckat här i stugan, lite som att kika in och ta en kopp kaffe då pannan alltid verkar innehålla nybryggt kaffe. Kul att folk tänkt till kring hur vi skriver och vad vi vill med alltihop.
      Phu...
      Jag ger upp att så här i efterhand hoppa in i en dialog som fortsatt över till annat spännande och intressant. Tycker hobbyn blir mer intressant ju mer man går in på djupet. Kvällens lyft måste för mig bli denna för vissa maltyper så aptitliga bark. Både bilder och beskrivningen.
      Vi brukar ju ofta gagga runt vad som skapar ett friskt kar. Nu tänker jag att detta ytterst handlar om också hur ens fiskar ska vara friska och må bra. Då behövs ju kunskap och fantasiförmågfa att se vad de äter i det naturliga och som en följd av detta behöver även i våra kar. Undrar hur många sugploppar som får barkmusli dagligen?
      För mig är din inlägg aldrig otidsenliga utan tycker de visar på ett framtidsinriktat tänk, Mats. Tack för dagens tänkvärda.
      Härligt att höra, Johnny!

      Det är ju liksom en ständig process, detta med att titta på hur fiskarna beter sig i sin miljö, vad de äter o.s.v.
      För min del är det trevligt att studera fiskarnas "vardag" i karet, och kan jag på något vis förmedla vad jag ser till andra - ja, då får det bli inlägg i tråden. Kanske inte så upphetsande, men ändå...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Christer5
        Ett av mina korta svar,Mats bra,alltid lär vi oss någon nytt
        Absolut!
        Karen bjuder oss hela tiden på nya aha-upplevelser.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Halloj!
          Jo, vi har väl snackat om träpinnar och grenar några gånger förr i tråden, men det hindrar inte att vi tar en runda till!

          Jag använder trämaterial som är dött och snustorrt - grenar som ramlat ner av sig självt, avsågade sedan tidigare o.s.v.
          Skall man använda nysågade grenar och kvistar så är det bara att lägga undan dessa på något ställe där de får torka ut.
          Torkat material får en bättre hårdhet och hållbarhet och kan finnas i karet under många år.

          När man använder torkat trämaterial innebär detta en lite omvänd process då man får blötlägga materialet för att vattenmätta det, så att det inte flyter.
          Att få materialet vattenmättat kan ta ganska lång tid.
          Här är två bilder på en Almgren jag har placerat i en vattentunna. Grenen har legat i tunnan i tre månader och den flyter än…

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1452.jpg
Visningar: 228
Storlek: 238,4 KB
ID: 2361707

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1453.jpg
Visningar: 220
Storlek: 210,3 KB
ID: 2361708

          Här är en annan bild på en rejält stor Almgren. Den får inte plats i tunnan, så jag får lösa mättningen i ett större kärl - dammen blir nog bra till detta.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1454.jpg
Visningar: 266
Storlek: 143,0 KB
ID: 2361709

          Den mindre grenen skall placeras i 540-karet, och den stora tänker jag sätta i ett större kar, senare.
          Tyvärr är dessa två Almgrenar inte beklädda med någon bark - men de är snygga och skall användas ändå.

          Jag preparerar inte det trämaterial jag använder på något annat sätt än att jag blötlägger och vattenmättar - ingen kokning eller rengöring. Sedan direkt i karet!

          Självklart kan man skölja av materialet, men blötlägger man längre perioder blir träet rent och fint.
          Man kan redan se fina algbeläggningar på trädgrenarna. Har jag lite tur kommer det finnas lite smått och gott för malarna att gnaga av när grenarna placerats i karen.
          Jag tycker att du har hittat några riktigta tiopoängare till grenar där! Gillar särskilt hur spiralformade dom är trots grovleken!
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jahapp...
            Då har tydligen två av de minst stöddiga scalarerna bestämt sig för att leka.
            De nio scalarerna i denna grupp är hyfsat jämnstora, men just de här två är de minsta i gruppen - kul att de tar ett lekinitiativ!

            De har valt ett ställe på en av de centrala Syrénstammarna - på baksidan, så kameravinkeln är lite knasig.

            Det vi ser på filmen är lekförberedelser - inte själva leken i sig. De testar lite.

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              Roligt att se,och vilka underbara scalarer

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jahapp igen...
                Då trodde jag rätt.
                Nu tändes belysningen i karet - och leken gick på en smal gren, på ett helt annat ställe.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1456.jpg
Visningar: 218
Storlek: 147,0 KB
ID: 2361716

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1457.jpg
Visningar: 216
Storlek: 154,8 KB
ID: 2361717

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1459.jpg
Visningar: 246
Storlek: 126,0 KB
ID: 2361718

                Denna grupp scalarer är vuxna - inga ungdjur.
                Men, de har aldrig lekt i sina tidigare miljöer, utan börjat med detta först i mitt kar.

                Det är alltså första leken för just detta par. De vaktar äggen, men inte lika intensivt som det andra paret, som är de största i gruppen och som drog av en lek för något halvår sedan.
                Det kommer inte attt bli några yngel av detta, men det gör ingenting. Enbart det faktum att det överhuvudtaget blir parbildning och lek i denna grupp är kul i sig.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Roligt att se,och vilka underbara scalarer
                  Ja, det här är en enastående grupp. Fantastiskt vackra. Det känns härligt att de trivs så fint - så, det är bara att fortsätta att göra... ingenting.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av KJE

                    Jag tycker att du har hittat några riktigta tiopoängare till grenar där! Gillar särskilt hur spiralformade dom är trots grovleken!
                    Just dessa grenar är från några Häng-almar som jag beskar i somras. De får ett väldigt speciellt växtsätt, med krumma, slingrande grenar.
                    Det fanns massvis av fina, torra, döda grenar att välja på.


                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Just dessa grenar är från några Häng-almar som jag beskar i somras. De får ett väldigt speciellt växtsätt, med krumma, slingrande grenar.
                      Det fanns massvis av fina, torra, döda grenar att välja på.

                      Det måste vara roligt och givande att kunna hitta så fina grenar hemma på tomten
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        Christer dina svar är inget fel på alls , men säger det man vill å tycker =D tycker det e skoj å se dig i vart fall =D

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Dina Scalarer verkar vara "värdiga" även när det drar ihop sig till lek. När jag haft Scalarer som lekt har det blivit stirrigt karet med tokutfall åt alla håll.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            men jösses vad dom är vackra dina scalarer... =D dom är ganska stora väl ?.. jag räknar ut till fenspetarna i nästan discuss storlek ? eller tar jag i då ? kroppen på ca 10-12 cm i nån sorts diameter...

                            å dessa grenar ... inte ett dugg avis alls ... drooools..... just att dom krumbuktat sig är ju så läckert... natruporr....
                            ja men då går det till lite som jag tänkte mig då... att först torka , vilket tar sin tid.. skadar man barken lite här å var lite går det fortare antar jag, men skall dom torka förbi vad som är bra för ved så tar det ju flera år beroende på tjocklek och hur färska dom var då man fick tag på dom. Det är en ständigt pågående procedur att få fram grenar ... å jag vill bo på landet nuuuuu... he he

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Dina Scalarer verkar vara "värdiga" även när det drar ihop sig till lek. När jag haft Scalarer som lekt har det blivit stirrigt karet med tokutfall åt alla håll.
                              Ja, så var det förra gången när det lite större paret lekte.
                              På en del filmer jag lagt upp tidigare kan man se dessa ständiga fajter, utfall och mätningar som pågår även när de inte leker.
                              Det par som lekte nu är mycket lugnare. Skönt på något vis.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Mats, har du haft några fiskar som INTE leker i dina kar? Jag tippar att du inte har haft det


                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...