Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av Rufus
    Ja, ngn liten stimfisk och Amanos, det går ju inte att ha i det stora då de lever (länge)och frodas och är alldeles för stora i det. De skulle säkert uppskatta om jag gjorde ett försök igen, gjort några försök under åren med fiskar jag trott varit stora nog, vilket visade sig varit en felbedömning. ;(

    Jag hade Lidot som ett litet Tanganyikakar innan ett litet misstag från semestermataren fick fatala följer. Nåväl nu får jag göra ngt nytt!

    Lido 200 är mumma! Kul med planering av ngt nytt!
    Okej, det ska bli intressant att se vad det blir då Mm, planering är alltid roligt, fast i det här fallet har det tyvärr blivit närmare tre veckor längre planeringstid än planerat...men det är ju förstås inte helt fel att få träna upp tålamodet lite
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      Nej, det är aldrig fel, tålamodsträning, är inte alltid så bra på det själv men denna tråd har inspirerat mig.
      // Annicka

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Rufus
        Intressant sväng detta tog! Jag trodde i min enfald när jag gick med i FB att man skulle dela tankar med varandra, speciellt med dem man kände men inte träffade så ofta. Så fel jag hade. Det viktigaste verkar för många vara att synas inte att ha ngt att säga. Om det skulle bli så här då är det inte intressant längre. Men nu har vi ju er som kan och vill uttrycka sig med ord, många gånger får man nya tankar och ideer.
        Nu är detta att hålla forumet levande och intressant förstås allas ansvar, mitt också, så jag ska försöka skärpa mig.
        Jag tror att denna kortstaviga smskonversation som nu är så vanlig också beror på att man har ngn slags inre stress som gör det svårt att lugna ner sig och sortera sina tankar. Vi bombarderas ju av intryck från alla håll.

        Nu är det höst och vi har kommit in från trädgårdar, sandstränder eller vad det nu kan vara, då finns mer tid för denna fantastiska hobby igen!

        Jag går och stirrar in i ett för närvarande tomt Lido 120 och tänker inreda det på det på det Bryzellska viset, dvs eftertänksamt och med många pinnar.
        Mycket kloka tankar och iakttagelser, Rufus. Jag tror vi utvecklat ett slags frånvarande, splittrad närvaro istället för en fokuserad närvaro vilket gör att folk känner en slags stress som inte har en tydlig yttre orsak. För mig är vår hobby en motvikt till just detta zappande mellan tankarna som de flesta blivit experter på. Genom att akvariet har ett totalt annat tempo dvs. extremt långsamt så får vi en hjälp att få kontakt med verkligheten igen. Att göra det som vi andra (men inte Mats) kallar ett Bryzellskt kar eller inredning tror jag är nästan som psykofarmaka för en orolig hjärna.
        Så välkommen till en långsam och för dig oerhört hälsosam fiskhållning. Dessutom lär ju dina fiskar också må bra då du börjar efterlikna en naturligare rytm dvs. det ska få ta tid. Låt oss se vad som händer då.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av KJE

          Lite så tycker jag att det känns också, på Facebook menar jag då, många som skriver men inte alltid så mycket innehåll i det som skrivs

          Själv så stirrar jag just nu mest bara på en helt tom Lido 200-bänk, men nu låter det i alla fall som om mitt beställda Lido 200 har för avsikt att dyka upp på torsdag, så det blir nog en sen kväll för att försöka få ordning på det och kunna starta upp innan helgen

          Ett Lido 120 kan man göra mycket med, det låter som om du kanske tänker dig en biotop från Sydamerika?
          Lido 200 är ett kanonkar som på liten yta kan rymma ett stort kar så att säga. Tror du blir tvärnöjd KJE.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nu får ju Mats nåt att bita i när han kan sluta spela gitarr och titta in i sin stuga som vi andra trivs så bra i
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Lido 200 är ett kanonkar som på liten yta kan rymma ett stort kar så att säga. Tror du blir tvärnöjd KJE.
              Jag hoppas det, det var det största akvariet jag kunde få in på den tillgängliga ytan och det känns ju bra redan det. Sen är jag också väldigt förtjust i den lite kubliknande formen som det har, särskilt med bänken som ju så att säga förlänger kubformen hela vägen ned till golvet Det återstår att se hur det blir när jag har fått allt på plats men jag har i alla fall tänkt mig en helt ny inredningsstil (för mig alltså), som går lite åt aquascaping-hållet med långa smäckra grenar som går upp mot ytan och en mindre hög med stenar på botten från vilka grenarna börjar. Tänker mig ett slags grottsystem i stenhögen och sedan rotsystemet ovanför för att på så vis maximera den tillgängliga ytan i karet genom att skapa flera nivåer så att säga. Det ser i alla fall bra ut i mitt huvud
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Jo det där med att ta det piano med karen kan jag, har haft akvarium oavbrutet i 30 år (är för lat för ngt annat)Det blir långa perioder där det bara får tuffa på med ryck emellanåt i ngt som börjar närma sig
                HT eller kanske mer MT då. Det är när jag planerar ett nytt som ju inte händer så ofta jag frustar och steppar som en ivrig kapplöpningshäst! Men inte denna gång alltså, Bluewing!
                // Annicka

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Ursprungligen postat av KJE

                  Jag hoppas det, det var det största akvariet jag kunde få in på den tillgängliga ytan och det känns ju bra redan det. Sen är jag också väldigt förtjust i den lite kubliknande formen som det har, särskilt med bänken som ju så att säga förlänger kubformen hela vägen ned till golvet Det återstår att se hur det blir när jag har fått allt på plats men jag har i alla fall tänkt mig en helt ny inredningsstil (för mig alltså), som går lite åt aquascaping-hållet med långa smäckra grenar som går upp mot ytan och en mindre hög med stenar på botten från vilka grenarna börjar. Tänker mig ett slags grottsystem i stenhögen och sedan rotsystemet ovanför för att på så vis maximera den tillgängliga ytan i karet genom att skapa flera nivåer så att säga. Det ser i alla fall bra ut i mitt huvud
                  Det är inte så olikt det jag har planerat i mitt lilla Lido, tror det blir bra i den här typen av kar.

                  Förlåt Mats för kapning av tråd.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Boys and Girls!
                    Ja, det var sannerligen en intressant vändning diskussionen tog, här i tråden!
                    Jättekul, tycker jag!
                    Det är inte första gången den här typen av ämne dyker upp i denna tråd och på forumet i övrigt.
                    Jag har medvetet låtit bli att göra några inlägg under ett par dagar, lite för att låta er andra snacka på och samtidigt kolla vart diskussionen tar vägen.

                    Jag håller på med att beskära lönnar i en allé, och blir inte klar förrän ikväll. Återkommer med ett lödigare inlägg senare.
                    Verkligen kul att ni har stött och blött denna intressanta fråga, om skrivande i både lång och kort form. Det uppskattas, skulle jag tro, inte bara av mig själv utan även av många av er andra - inläggen tyder på det!

                    Som sagt, återkommer senare!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Hej på er!

                      Jag tänkte passa på att skriva lite om det som de senaste inläggen i tråden handlat om.
                      Blev faktiskt lite förvånad, men väldigt glad att se så många repliker.
                      De flesta har tagit upp detta med att skriva långt, eller inte – vilket man kan diskutera ganska vitt och brett om.

                      Det som dragit igång den aktuella diskussionen härstammar nog från det jag skrev i fredags; måste allt, eller åtminstone ganska mycket av det vi skriver om här på forumet vara problemrelaterat?
                      Givetvis förstår jag att frågor kring sjukdomar, ej fungerande filter, fiskar som inte trivs - eller slåss, alger och döende växter o.s.v. drar till sig uppmärksamhet, samt att de flesta gärna vill hjälpa till och bidraga med tips och råd.

                      Men, nu blev det så att många skrev om just det där med att göra långa, eller korta inlägg.

                      Anledningen till att jag själv ofta skriver långa inlägg, även om dessa har reducerats kraftigt den senaste tiden, är att det på något sätt blir lättare att göra sig förstådd på det viset. Här talar jag alltså strikt i egen sak.

                      Man säger ibland; Det handlar om kvalitet, inte kvantitet (men ibland om båda delarna).
                      Så, i de flesta fall räcker ett kort, koncist svar alldeles utmärkt!

                      Ett svar kan också variera i längd på grund av hur, eller varför en fråga är ställd.
                      För att ge ett übertydligt exempel på detta:

                      Fråga: ”Halloj, alla spejskadetter! Jag är vrålsugen på att resa till månen och undrar lite om hur kallt det är där? Jag har hört att man kan frysa riktigt rejält, trots att man använder de tjocka, fordrade rymddräkterna – hur är det med detta?”

                      Svar: ”Ingen fara! Använd bara långkalsonger och en extra T-shirt under rymddräkten så går det hur bra som helst!”

                      Om vi frångår det tillspetsade exemplet och överför själva andemeningen till akvariesammanhang, kan det bli såhär:

                      Fråga: ”Mina fem x-ciklider bråkar hela tiden och jagar varandra. Hur får jag dom att sluta med detta och bli vänner med varandra?”

                      Svar: ”Sätt i ett par extra stenar, rötter eller fler växter som bildar gränser, så att de inte ser varandra så bra.”

                      Ett längre, förklarande svar med korrekt fakta hade troligtvis varit att föredra.

                      När jag svarar, eller rättare sagt, brukade svara på frågor liknande den i exemplet om cikliderna ovan ville jag ta med frågeställaren på en lite längre resa, vidga förståelsen för hur ciklider generellt, eller i särskilda fall beter sig – varför de beter sig så som frågeställaren undrar om och, i bästa fall, ge tips och råd hur man kan ordna med sitt akvarium för att optimera för fiskarna.
                      Jag skriver alltså inte långa drapor bara för att de skall vara långa per se, utan för att det ofta krävs lite mer djuplodande text för att skapa en förståelse – då jag i frågeställarens fråga snabbt läst av att här behövs lite grundläggande information för att gå vidare och, om möjligt, kanske föra ämnet framåt och även involvera fler människor som kan fylla på med ännu mer information.

                      Är frågan, eller problemet mer specifikt kan svaret också vara det och behöver inte nödvändigtvis bli så långt. Ofta räcker det med ett par meningar så når behövlig information frågeställaren – och på detta sätt är det väl vanligtvis här på Zoopet.

                      Att vi alla i olika grad tycker det är kul att uttrycka och förmedla oss i text är givet, och inget är dåligt, bra, rätt eller fel i detta.
                      Själv har jag under många år livnärt mig på att skriva, så den biten ligger naturligt för mig.
                      Jag har dock svårt för, och gillar inte alls att tala inför folk. Det blir någon sorts nervositet i det som är svår att hantera. Men, när jag spelar musik finns inte ett spår av detta, hur stor publik det än är. Att ”skriva inför folk” kanske har liknande innebörd och känns lite knepigt för några? Så kan det ju vara, eller hur?

                      Forum kontra snabbare media som exempelvis FaceBook är, för min del, två olika ting och jag gillar inte det snabba (och snabbt försvinnande) flöde som uppstår på FB, men kan vara kul att kika på då och då – för snabba glimtar av fina bilder och ytterst korta kommentarer.

                      Forum, som Zoopet, har varit en mycket stor källa till trevligt umgänge och framför allt information, och även om jag själv inte skriver så mycket i trådarna längre så tycker jag det är kul att uppdatera i ”stugtråden” – inte minst för att dela med mig av små händelser i baljorna lite titt som tätt.

                      Så, gott folk, skriv kort, skriv långt, skriv snett och vint – det spelar ingen roll.
                      Men skriv och medverka, lär ut det ni kan och har erfarenheter av. Om fler gör det kanske forumet återigen vaknar upp en smula och vi får det där puttrande, sköna läget med mycket fin information – och många flabb!

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Hej på er!

                        Jag tänkte passa på att skriva lite om det som de senaste inläggen i tråden handlat om.
                        Blev faktiskt lite förvånad, men väldigt glad att se så många repliker.
                        De flesta har tagit upp detta med att skriva långt, eller inte – vilket man kan diskutera ganska vitt och brett om.

                        Det som dragit igång den aktuella diskussionen härstammar nog från det jag skrev i fredags; måste allt, eller åtminstone ganska mycket av det vi skriver om här på forumet vara problemrelaterat?
                        Givetvis förstår jag att frågor kring sjukdomar, ej fungerande filter, fiskar som inte trivs - eller slåss, alger och döende växter o.s.v. drar till sig uppmärksamhet, samt att de flesta gärna vill hjälpa till och bidraga med tips och råd.

                        Men, nu blev det så att många skrev om just det där med att göra långa, eller korta inlägg.

                        Anledningen till att jag själv ofta skriver långa inlägg, även om dessa har reducerats kraftigt den senaste tiden, är att det på något sätt blir lättare att göra sig förstådd på det viset. Här talar jag alltså strikt i egen sak.

                        Man säger ibland; Det handlar om kvalitet, inte kvantitet (men ibland om båda delarna).
                        Så, i de flesta fall räcker ett kort, koncist svar alldeles utmärkt!

                        Ett svar kan också variera i längd på grund av hur, eller varför en fråga är ställd.
                        För att ge ett übertydligt exempel på detta:

                        Fråga: ”Halloj, alla spejskadetter! Jag är vrålsugen på att resa till månen och undrar lite om hur kallt det är där? Jag har hört att man kan frysa riktigt rejält, trots att man använder de tjocka, fordrade rymddräkterna – hur är det med detta?”

                        Svar: ”Ingen fara! Använd bara långkalsonger och en extra T-shirt under rymddräkten så går det hur bra som helst!”

                        Om vi frångår det tillspetsade exemplet och överför själva andemeningen till akvariesammanhang, kan det bli såhär:

                        Fråga: ”Mina fem x-ciklider bråkar hela tiden och jagar varandra. Hur får jag dom att sluta med detta och bli vänner med varandra?”

                        Svar: ”Sätt i ett par extra stenar, rötter eller fler växter som bildar gränser, så att de inte ser varandra så bra.”

                        Ett längre, förklarande svar med korrekt fakta hade troligtvis varit att föredra.

                        När jag svarar, eller rättare sagt, brukade svara på frågor liknande den i exemplet om cikliderna ovan ville jag ta med frågeställaren på en lite längre resa, vidga förståelsen för hur ciklider generellt, eller i särskilda fall beter sig – varför de beter sig så som frågeställaren undrar om och, i bästa fall, ge tips och råd hur man kan ordna med sitt akvarium för att optimera för fiskarna.
                        Jag skriver alltså inte långa drapor bara för att de skall vara långa per se, utan för att det ofta krävs lite mer djuplodande text för att skapa en förståelse – då jag i frågeställarens fråga snabbt läst av att här behövs lite grundläggande information för att gå vidare och, om möjligt, kanske föra ämnet framåt och även involvera fler människor som kan fylla på med ännu mer information.

                        Är frågan, eller problemet mer specifikt kan svaret också vara det och behöver inte nödvändigtvis bli så långt. Ofta räcker det med ett par meningar så når behövlig information frågeställaren – och på detta sätt är det väl vanligtvis här på Zoopet.

                        Att vi alla i olika grad tycker det är kul att uttrycka och förmedla oss i text är givet, och inget är dåligt, bra, rätt eller fel i detta.
                        Själv har jag under många år livnärt mig på att skriva, så den biten ligger naturligt för mig.
                        Jag har dock svårt för, och gillar inte alls att tala inför folk. Det blir någon sorts nervositet i det som är svår att hantera. Men, när jag spelar musik finns inte ett spår av detta, hur stor publik det än är. Att ”skriva inför folk” kanske har liknande innebörd och känns lite knepigt för några? Så kan det ju vara, eller hur?

                        Forum kontra snabbare media som exempelvis FaceBook är, för min del, två olika ting och jag gillar inte det snabba (och snabbt försvinnande) flöde som uppstår på FB, men kan vara kul att kika på då och då – för snabba glimtar av fina bilder och ytterst korta kommentarer.

                        Forum, som Zoopet, har varit en mycket stor källa till trevligt umgänge och framför allt information, och även om jag själv inte skriver så mycket i trådarna längre så tycker jag det är kul att uppdatera i ”stugtråden” – inte minst för att dela med mig av små händelser i baljorna lite titt som tätt.

                        Så, gott folk, skriv kort, skriv långt, skriv snett och vint – det spelar ingen roll.
                        Men skriv och medverka, lär ut det ni kan och har erfarenheter av. Om fler gör det kanske forumet återigen vaknar upp en smula och vi får det där puttrande, sköna läget med mycket fin information – och många flabb!
                        Jag håller helt och hållet med, och tycker i alla fall för egen räkning att ett svar som förklarar varför man ska göra något på ett visst sätt är bättre än ett svar som bara säger gör så här. Om inte annat så uppmuntrar ett längre svar till att man själv skapar en förståelse för vad det är som gör att, som i Mats exempel, några stenar gör att ens fiskar bråkar mindre än om man bara sätter dit dom där stenarna och fiskarna bråkar mindre. Alla är ju förstås olika, men jag vill gärna försöka förstå hur saker och ting fungerar snarare än bara få veta vad som fungerar

                        Sedan har ju Zoopet också andra fördelar framför Facebook, det är till exempel mycket lättare att hitta information här än på dom olika akvariegrupperna på Facebook där det matnyttiga ofta (enligt min erfarenhet) drunknar i flödet av mindre relevanta inlägg. Jag märker också att jag föredrar att läsa forumtrådar där man kan se att trådskaparen verkligen har gjort en ansträngning, exempelvis genom att skriva långa genomtänkta inlägg
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Visst är det så "att kunna rikta sina slag så man inte slår i luften" kräver eftertänksamhet och övning. En del har övat länge och är duktiga i att utrycka sig tydligt och intressant. Vi andra kan öva oss och tillsammans blir det en skön mix av erfarenheter och personligheter.
                          Snällt att vi får använda "stugan" till det.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            jag uttrycker mig i skrift på ett för en del underligt sätt, endel har väldigt svårt att läsa det jag skriver för jag är å svävar så långt utanför ramarna på hur ett skrift språk skall nyttjas. Som är peron är jag ju lite oklippt i kanterna och ja har min egen väg, jag är liksom lite olika helt enkelt. endel klarar inte läsa det jag skriver allt å det skriker i hela kroppen på dom att korrektera mina punkter och komman å ja stavning... jag har nog nån form av dysleksi .. sedan bryr jag mig helt enkelt inte så mycket om det är fel. För min egen del så kan jag läsa och förstå skrift som inte är *perfekt* vilket jag finner rätt skönt =D

                            Här på zoopet är det faktiskt ingen alls som klagat på detta vilke jag finner oerhört skönt och befriande =D tack underbara förstående folk =D

                            jag skriver som jag tänker ofta , vilket blir lite kanske snurrigt högtänkande och ibland lite udda sätt att få fram det jag vill ha sagt, men jag gillar alla sätt att uttrycka sig på utan krav att det skall vara nån specefik längd, det är inte längden i sig som är saken det är ju vad det står =)

                            Jag har liksom gett upp lite i försöken att göra och vara som *normen* jag är ju inte sådan så det går emot hela mitt väsen... lite take it or leave it =P men så får jag ju inte bli upprörd om folk inte orkar läsa... he he men jag vet ju redan att en del orkar inte och det är helt ok för min del...dom har samma rätt att vara olika för mig =D

                            trots allt detta så skriver jag sönder tangentbord på 6 månader...då menar jag att bokstäverna försvinner ... å jag börjar stava sämre ha ha . skall skaffa ett med lysande tangenter nu ... när jag får råd... =)

                            ja så tycker jag i frågan ha de gött nu alla goda människor här på zoopet =D

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              jag uttrycker mig i skrift på ett för en del underligt sätt, endel har väldigt svårt att läsa det jag skriver för jag är å svävar så långt utanför ramarna på hur ett skrift språk skall nyttjas. Som är peron är jag ju lite oklippt i kanterna och ja har min egen väg, jag är liksom lite olika helt enkelt. endel klarar inte läsa det jag skriver allt å det skriker i hela kroppen på dom att korrektera mina punkter och komman å ja stavning... jag har nog nån form av dysleksi .. sedan bryr jag mig helt enkelt inte så mycket om det är fel. För min egen del så kan jag läsa och förstå skrift som inte är *perfekt* vilket jag finner rätt skönt =D

                              Här på zoopet är det faktiskt ingen alls som klagat på detta vilke jag finner oerhört skönt och befriande =D tack underbara förstående folk =D

                              jag skriver som jag tänker ofta , vilket blir lite kanske snurrigt högtänkande och ibland lite udda sätt att få fram det jag vill ha sagt, men jag gillar alla sätt att uttrycka sig på utan krav att det skall vara nån specefik längd, det är inte längden i sig som är saken det är ju vad det står =)

                              Jag har liksom gett upp lite i försöken att göra och vara som *normen* jag är ju inte sådan så det går emot hela mitt väsen... lite take it or leave it =P men så får jag ju inte bli upprörd om folk inte orkar läsa... he he men jag vet ju redan att en del orkar inte och det är helt ok för min del...dom har samma rätt att vara olika för mig =D

                              trots allt detta så skriver jag sönder tangentbord på 6 månader...då menar jag att bokstäverna försvinner ... å jag börjar stava sämre ha ha . skall skaffa ett med lysande tangenter nu ... när jag får råd... =)

                              ja så tycker jag i frågan ha de gött nu alla goda människor här på zoopet =D
                              Ett för mig väldigt innehållsrikt inlägg Eva . Jag gillar och läser allt du skriver, inte alls svårt att läsa eller förstå, sen är du ju väldigt klurig, det tycker jag är kul .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Christer5
                                • July 2015
                                • 915

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Hej på er!

                                Jag tänkte passa på att skriva lite om det som de senaste inläggen i tråden handlat om.
                                Blev faktiskt lite förvånad, men väldigt glad att se så många repliker.
                                De flesta har tagit upp detta med att skriva långt, eller inte – vilket man kan diskutera ganska vitt och brett om.

                                Det som dragit igång den aktuella diskussionen härstammar nog från det jag skrev i fredags; måste allt, eller åtminstone ganska mycket av det vi skriver om här på forumet vara problemrelaterat?
                                Givetvis förstår jag att frågor kring sjukdomar, ej fungerande filter, fiskar som inte trivs - eller slåss, alger och döende växter o.s.v. drar till sig uppmärksamhet, samt att de flesta gärna vill hjälpa till och bidraga med tips och råd.

                                Men, nu blev det så att många skrev om just det där med att göra långa, eller korta inlägg.

                                Anledningen till att jag själv ofta skriver långa inlägg, även om dessa har reducerats kraftigt den senaste tiden, är att det på något sätt blir lättare att göra sig förstådd på det viset. Här talar jag alltså strikt i egen sak.

                                Man säger ibland; Det handlar om kvalitet, inte kvantitet (men ibland om båda delarna).
                                Så, i de flesta fall räcker ett kort, koncist svar alldeles utmärkt!

                                Ett svar kan också variera i längd på grund av hur, eller varför en fråga är ställd.
                                För att ge ett übertydligt exempel på detta:

                                Fråga: ”Halloj, alla spejskadetter! Jag är vrålsugen på att resa till månen och undrar lite om hur kallt det är där? Jag har hört att man kan frysa riktigt rejält, trots att man använder de tjocka, fordrade rymddräkterna – hur är det med detta?”

                                Svar: ”Ingen fara! Använd bara långkalsonger och en extra T-shirt under rymddräkten så går det hur bra som helst!”

                                Om vi frångår det tillspetsade exemplet och överför själva andemeningen till akvariesammanhang, kan det bli såhär:

                                Fråga: ”Mina fem x-ciklider bråkar hela tiden och jagar varandra. Hur får jag dom att sluta med detta och bli vänner med varandra?”

                                Svar: ”Sätt i ett par extra stenar, rötter eller fler växter som bildar gränser, så att de inte ser varandra så bra.”

                                Ett längre, förklarande svar med korrekt fakta hade troligtvis varit att föredra.

                                När jag svarar, eller rättare sagt, brukade svara på frågor liknande den i exemplet om cikliderna ovan ville jag ta med frågeställaren på en lite längre resa, vidga förståelsen för hur ciklider generellt, eller i särskilda fall beter sig – varför de beter sig så som frågeställaren undrar om och, i bästa fall, ge tips och råd hur man kan ordna med sitt akvarium för att optimera för fiskarna.
                                Jag skriver alltså inte långa drapor bara för att de skall vara långa per se, utan för att det ofta krävs lite mer djuplodande text för att skapa en förståelse – då jag i frågeställarens fråga snabbt läst av att här behövs lite grundläggande information för att gå vidare och, om möjligt, kanske föra ämnet framåt och även involvera fler människor som kan fylla på med ännu mer information.

                                Är frågan, eller problemet mer specifikt kan svaret också vara det och behöver inte nödvändigtvis bli så långt. Ofta räcker det med ett par meningar så når behövlig information frågeställaren – och på detta sätt är det väl vanligtvis här på Zoopet.

                                Att vi alla i olika grad tycker det är kul att uttrycka och förmedla oss i text är givet, och inget är dåligt, bra, rätt eller fel i detta.
                                Själv har jag under många år livnärt mig på att skriva, så den biten ligger naturligt för mig.
                                Jag har dock svårt för, och gillar inte alls att tala inför folk. Det blir någon sorts nervositet i det som är svår att hantera. Men, när jag spelar musik finns inte ett spår av detta, hur stor publik det än är. Att ”skriva inför folk” kanske har liknande innebörd och känns lite knepigt för några? Så kan det ju vara, eller hur?

                                Forum kontra snabbare media som exempelvis FaceBook är, för min del, två olika ting och jag gillar inte det snabba (och snabbt försvinnande) flöde som uppstår på FB, men kan vara kul att kika på då och då – för snabba glimtar av fina bilder och ytterst korta kommentarer.

                                Forum, som Zoopet, har varit en mycket stor källa till trevligt umgänge och framför allt information, och även om jag själv inte skriver så mycket i trådarna längre så tycker jag det är kul att uppdatera i ”stugtråden” – inte minst för att dela med mig av små händelser i baljorna lite titt som tätt.

                                Så, gott folk, skriv kort, skriv långt, skriv snett och vint – det spelar ingen roll.
                                Men skriv och medverka, lär ut det ni kan och har erfarenheter av. Om fler gör det kanske forumet återigen vaknar upp en smula och vi får det där puttrande, sköna läget med mycket fin information – och många flabb!
                                Som vanligt mycket bra skrivit Mats,vi får hoppas att det blir en mix av trådar så att Zoopet kan vara kvar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...