Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Där var C-90 inne en stund också... kul att se!


    Edit; Jag acceperar, respekterar och har fullständig förståelse att man inte vill kommentera inlägg i denna tråd (gäller alla), men, fan alltså... Vad krävs?

    Måste zoopet-forumet vara problemrelaterat..?
    Håller koll jag med
    älskar allt du skriver och visar... det akvarietänket du har är enastående.. men det visste du redan att jag tycker
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Du Mats som gillar språk, vad tycker du om Håkan Nesser?

      Har just snöat in på hans (ljud)böcker, vilket flyt i språket, en ren njutning att lyssna på.

      Var i lite multitasking förut, lyssnade färdigt på ett kapitel, fixade till Potatisgratäng (Restaurang Gourmets Mannerström) med ugnsstekt kycklingfilé som hade en lite söt stark topping och bacon.

      Och sedan lite Zoopet på det

      Middagen var god, nu har jag några strebrar som kallar sig partiledare, tjatande i bakgrunden. Men man får väl vara nöjd med att det inte är dom dom ska debattera "over there" i natt som är med i den svenska politiken.

      Lite utanför ämnet, men det var länge sedan...
      Jag kan tänka mig att det är väldigt fin lyssning. Har inte testat Nesser på ljudbok, men skall göra det!
      Bra tips där!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Skalarerna ser otroligt färggranna ut och de verkar ju vara ute hela tiden
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Visst, så är det! I ett kar runt 100-liter blir det ju lite enklare. Här en bild på mitt 112-litare där det bara var att lägga i växterna, så drog de igång helt av sig själva.

          [ATTACH=CONFIG]n2361128[/ATTACH]

          I 540-karet sätter jag växter lite högre upp, så får de sprida sig där de vill!
          OJ - kanonsnyggt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            det är inte zoopet det är fel på... det är att folk är så sönderstressade så dom klarar inte vänta en timma på att få svar utan måste ha det NUUUUUUU!!!!!!!!!.... deras normala flöde går ju i 10 fald fart jämfört med zoopet... jag gick med i en sån grupp på fb.... den fullkommligt åt upp min fb... så jag gick ur.. det var för fort för mig.... å förmycket samma frågor hela tiden... mina fiskar dör... oj måste jag byta vatten typ frågor... å så alla kommentare om att min metod är bättre än din variation... vart för ledsamt till sist för lilla mig...

            men här trivs jag och ibland blir även jag otålig.. men då andas man å väntar då plopp säger det så händer det massor =D

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av tanteva
              det är inte zoopet det är fel på... det är att folk är så sönderstressade så dom klarar inte vänta en timma på att få svar utan måste ha det NUUUUUUU!!!!!!!!!.... deras normala flöde går ju i 10 fald fart jämfört med zoopet... jag gick med i en sån grupp på fb.... den fullkommligt åt upp min fb... så jag gick ur.. det var för fort för mig.... å förmycket samma frågor hela tiden... mina fiskar dör... oj måste jag byta vatten typ frågor... å så alla kommentare om att min metod är bättre än din variation... vart för ledsamt till sist för lilla mig...

              men här trivs jag och ibland blir även jag otålig.. men då andas man å väntar då plopp säger det så händer det massor =D
              Jag tycker också att Zoopet är mycket trevligare än Facebook när det gäller akvariehobbyn, det är bara synd att det inte verkar vara så många som känner så. Eller i alla fall så är det inte längre så många som är aktiva här som förr.
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Apropå det där med om man vill kommentera inlägg så för egen del så vill jag alltid det. Det behöver inte alls vara problemrelaterat. För mig är nyfikenhet över detaljer, observationer överordnat problem. Men om mina vardagar förbrukar alla hjärnceller så gör åldern ibland att jag blir blank när jag ska skriva. Då blir det inget alls. Tycker folk överlag ofta går runt med halvt vidbrända hjärnor som förbrukas av deras arbeten.
                Men för egen del mår hjärnan bra men åldern gör att jag behöver vila upp mig ibland när jag träffat extremt mycket folk.
                Det finns många goda skriftställare här och i andra forum som övergått från lite längre inlägg till en SMS-liknande konversation som jag tror man nöter in via de andra kanalerna (läs FB). Så det blir ofta max 2-5 ord från folk numera. Är så i min tråd också med några få undantag. Jag tror man kanske behöver bestämma sig för att skriva ett långt inlägg regelbundet för att slippa utveckla en SMS-liknande konversation i alla sammanhang. Så för mig är ett långt inlägg idag att likna vid hjärngympa. Jag vill att min hjärna ska klara en längre dialog. Det gissar jag att du också, Mats vill
                Nu har du fått nåt att bita i rockgubben
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Apropå det där med om man vill kommentera inlägg så för egen del så vill jag alltid det. Det behöver inte alls vara problemrelaterat. För mig är nyfikenhet över detaljer, observationer överordnat problem. Men om mina vardagar förbrukar alla hjärnceller så gör åldern ibland att jag blir blank när jag ska skriva. Då blir det inget alls. Tycker folk överlag ofta går runt med halvt vidbrända hjärnor som förbrukas av deras arbeten.
                  Men för egen del mår hjärnan bra men åldern gör att jag behöver vila upp mig ibland när jag träffat extremt mycket folk.
                  Det finns många goda skriftställare här och i andra forum som övergått från lite längre inlägg till en SMS-liknande konversation som jag tror man nöter in via de andra kanalerna (läs FB). Så det blir ofta max 2-5 ord från folk numera. Är så i min tråd också med några få undantag. Jag tror man kanske behöver bestämma sig för att skriva ett långt inlägg regelbundet för att slippa utveckla en SMS-liknande konversation i alla sammanhang. Så för mig är ett långt inlägg idag att likna vid hjärngympa. Jag vill att min hjärna ska klara en längre dialog. Det gissar jag att du också, Mats vill
                  Nu har du fått nåt att bita i rockgubben
                  Men Johnny, det går väl inte att bestämma om man ska skriva långa inlägg eller inte - det kommer ju liksom bara beroende på vad man nu får för respons om det man skriver om.
                  Om jag nu går till mig själv och min egen tråd, så har jag ställt samma fråga två gånger för inte så länge sedan gällande Guianacara O (inte aktuellt längre eftersom listan är tom på dessa), men icke sa Nicke - svaren har uteblivit. Jag tror faktiskt, att många som läser trådarna kanske bara kollar dom sista inläggen som skrivits, framförallt då i långa projekttrådar, vilket är förståeligt.
                  Så jag tror personligen, att jag blir lite slö eftersom "alla andra" är det, med några undantag förstås .
                  Men jag håller med dig Johnny, alla forum har smittats av FB - fort skall det gå, vilket inte alls är kul.
                  Nää, det var bättre förr

                  //Inger

                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Det är mycket trevligt med att läsa långa inlägg,jag är inte så bra på att skriva detta men det är väl olika.Tyvärr blir det så att dom flesta vänder sig till Facebook då det blir så få svar här ,när jag började på Zoopet för ett antal år sedan var det ett helt annat flöde och även nybörjare fick många svar.

                    Det är andra gången som jag är medlem på Zoopet.
                    Det är andra gången för mej också Jag blev medlem kring 2000 nån gång och det är stor skillnad på nu och då. Det där med responsen som du skriver om Inger känner jag igen. Man kan ibland få för sej att (nästan) ingen är intresserad av det man skriver så då blir det inga långa utläggningar.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Men Johnny, det går väl inte att bestämma om man ska skriva långa inlägg eller inte - det kommer ju liksom bara beroende på vad man nu får för respons om det man skriver om.
                      Om jag nu går till mig själv och min egen tråd, så har jag ställt samma fråga två gånger för inte så länge sedan gällande Guianacara O (inte aktuellt längre eftersom listan är tom på dessa), men icke sa Nicke - svaren har uteblivit. Jag tror faktiskt, att många som läser trådarna kanske bara kollar dom sista inläggen som skrivits, framförallt då i långa projekttrådar, vilket är förståeligt.
                      Så jag tror personligen, att jag blir lite slö eftersom "alla andra" är det, med några undantag förstås .
                      Men jag håller med dig Johnny, alla forum har smittats av FB - fort skall det gå, vilket inte alls är kul.
                      Nää, det var bättre förr

                      //Inger
                      Om jag nu ska vara lite besvärlig, så tror jag faktiskt att man kan bestämma det. Men inte för att just skriva låååångt utan för att landa i känslan att man faktiskt har nåt att berätta. När jag skriver långt så är det för att jag känner en lust att berätta saker och ting. Jag är sugen att dela med mig. Jag tänker mig att jag berättar det i skrift för er som jag vet oftast läser det jag skriver. Lite som om jag lade en lapp på köksbordet förr för att berätta något som hänt för min fru. Jag försöker m a o att träna mig att uttrycka mig mer, att odla mitt språk.
                      Jag tror att vi nuförtiden odlar ett kort språk. Ett förenklat språk. Att utmana sig själv helt enkelt.
                      Men om man nu alltid skrivit kortfattat? Om man nu alltid tyckt det är svårt att skriva, men lättare att prata?
                      Ja då är man kanske så och det är inte dom jag riktar mig till.
                      Men för många av oss så umgås vi mindre i grupper, mindre på föreningar, mindre med grannarna etc. Men mer med plattor och mobiler.
                      Försöker visa när jag väl skriver att kontakt är viktigt helt enkelt.
                      Blir detta ett mumbojumbo för er som läser det så låt det vara bara.
                      Det är kanske bara i min hjärna det är tydligt
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Jag tycker som Bluewing och flera andra att det är bra att man här kan vara lite långrandig. Det ger förutsättningar för att spåna lite och komma med olika ideer och tankegångar vilket gör att man får använda hjärnan.
                        Tyvärr tycker allt färre så och de flesta vill idag ställa korta frågor och prioriterar korta snabba och exakta svar (men kanske långtifrån bra), hellre än långrandiga och korrekta som gör att man måste använda hjärnan till att tänka efter med och dra egna slutsatser. detta är väl anledningen till att Zoopet och alla andra akvaristiska hemsidor backar rejält.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Jag tycker också om att läsa långa inlägg, även om det är sällan jag själv lägger in inlägg av den typen, det känns som om det mest är i dom egna projekttrådarna som det känns aktuellt att skriva långt. I andra trådar skriver jag utifrån tidigare inlägg men längden beror mest på vad jag vill förmedla. Jag skriver aldrig kort för den sakens skull, men oftast så blir mina inlägg ändå inte särskilt långa, kanske för att jag är relativt ny som nygammal akvarist?
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Intressant sväng detta tog! Jag trodde i min enfald när jag gick med i FB att man skulle dela tankar med varandra, speciellt med dem man kände men inte träffade så ofta. Så fel jag hade. Det viktigaste verkar för många vara att synas inte att ha ngt att säga. Om det skulle bli så här då är det inte intressant längre. Men nu har vi ju er som kan och vill uttrycka sig med ord, många gånger får man nya tankar och ideer.
                            Nu är detta att hålla forumet levande och intressant förstås allas ansvar, mitt också, så jag ska försöka skärpa mig.
                            Jag tror att denna kortstaviga smskonversation som nu är så vanlig också beror på att man har ngn slags inre stress som gör det svårt att lugna ner sig och sortera sina tankar. Vi bombarderas ju av intryck från alla håll.

                            Nu är det höst och vi har kommit in från trädgårdar, sandstränder eller vad det nu kan vara, då finns mer tid för denna fantastiska hobby igen!

                            Jag går och stirrar in i ett för närvarande tomt Lido 120 och tänker inreda det på det på det Bryzellska viset, dvs eftertänksamt och med många pinnar.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av Rufus
                              Intressant sväng detta tog! Jag trodde i min enfald när jag gick med i FB att man skulle dela tankar med varandra, speciellt med dem man kände men inte träffade så ofta. Så fel jag hade. Det viktigaste verkar för många vara att synas inte att ha ngt att säga. Om det skulle bli så här då är det inte intressant längre. Men nu har vi ju er som kan och vill uttrycka sig med ord, många gånger får man nya tankar och ideer.
                              Nu är detta att hålla forumet levande och intressant förstås allas ansvar, mitt också, så jag ska försöka skärpa mig.
                              Jag tror att denna kortstaviga smskonversation som nu är så vanlig också beror på att man har ngn slags inre stress som gör det svårt att lugna ner sig och sortera sina tankar. Vi bombarderas ju av intryck från alla håll.

                              Nu är det höst och vi har kommit in från trädgårdar, sandstränder eller vad det nu kan vara, då finns mer tid för denna fantastiska hobby igen!

                              Jag går och stirrar in i ett för närvarande tomt Lido 120 och tänker inreda det på det på det Bryzellska viset, dvs eftertänksamt och med många pinnar.
                              Lite så tycker jag att det känns också, på Facebook menar jag då, många som skriver men inte alltid så mycket innehåll i det som skrivs

                              Själv så stirrar jag just nu mest bara på en helt tom Lido 200-bänk, men nu låter det i alla fall som om mitt beställda Lido 200 har för avsikt att dyka upp på torsdag, så det blir nog en sen kväll för att försöka få ordning på det och kunna starta upp innan helgen

                              Ett Lido 120 kan man göra mycket med, det låter som om du kanske tänker dig en biotop från Sydamerika?
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Ja, ngn liten stimfisk och Amanos, det går ju inte att ha i det stora då de lever (länge)och frodas och är alldeles för stora i det. De skulle säkert uppskatta om jag gjorde ett försök igen, gjort några försök under åren med fiskar jag trott varit stora nog, vilket visade sig varit en felbedömning. ;(

                                Jag hade Lidot som ett litet Tanganyikakar innan ett litet misstag från semestermataren fick fatala följer. Nåväl nu får jag göra ngt nytt!

                                Lido 200 är mumma! Kul med planering av ngt nytt!
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...