Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399



    var ju tvungen å visa den med =P


    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160908_143716.jpg
Visningar: 178
Storlek: 235,6 KB
ID: 2361120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av KJE

      Fascinerande sätt dom använder sig av för att kolonisera nya miljöer eller vad man ska kalla det, jag misstänker att det tar rätt så lång tid för dom att så att säga kolonisera en närliggande gren eller del av bakgrunden?
      Halloj! Vad kul att du kikar in här i tråden!

      Ja, det tar sin lilla tid. Men, jag är ju inte så noga med att saker och ting skall gå fort - jag räknar ett akvariums utveckling i tidsaspekter på år, inte "giant leaps" på veckor och månader.

      Skeendena i mitt kar går hyfsat fort nu, på grund av att jag initialt har låtit plantorna sitta still och ifred. Om man gör på detta sätt så sätter en helt formidabel process igång efter något halvår - och det många vill skall hända omedelbart (och givetvis inte gör) börjar ta rejäl fart.
      Nu är många av plantorna etablerade och "vet" vad de skall göra.

      Här bilder på en Anubias som satt sig fast på en rotdel - och när den får fäste växer denna, i allmän mun så långsamt växande, planta med flera nya blad i veckan!
      Samt bilder på de små, fina nyplantor/skott som javorna hela tiden drar på med - nu när de "vet" vad de skall pyssla med.


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1431.jpg
Visningar: 162
Storlek: 174,9 KB
ID: 2361123

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1432.jpg
Visningar: 164
Storlek: 214,7 KB
ID: 2361124

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1435.jpg
Visningar: 174
Storlek: 185,7 KB
ID: 2361125

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av tanteva
        jag har börjat förstå en mimie aning om hur olika typer av kar har olika typer av vatten å miljö för olika växter, det är liksom inte lönt stoppa i annat än tåliga saker, eller ett med finlir där det går att ha det mesta... höjden i karet från lampan avgör väldigt mycket.. detta syns tydligt här ditt kar där du med förståelse av plantan placerar den medvetet i övre planet, och man ser hur dom gillar vad du gör och trivs =D I stora djupa kar blir det mer markant skillnad vart och hur man placerar växterna.
        Mitt eget 114 är 45 högt har jag för mig, tillräckligt för att de planter som är svårare får svårare att ta sig, just för att lyset inte når ner utan att man har lite starkare saker. Det var lite därför jag satte gräset jag köpte för jag ville bara ha det i en halv kokosnöt en liten bit högre upp.. där växer det å blir mörkare grönt än på botten, sakta men växer vidare =D fiskar å räkor gillar att leta mat rester där med... det är hål igenom nöten så vattnet rinner ut om man tar upp den... så viss minimal cirkulation är det... =) kokosnöt verkar vara nått som sötvattens tången gillar att fästa sig i. för den fastnade fort på utsidan...

        oj då nu fick jag funderingar hos dig igen =p...
        Visst, så är det! I ett kar runt 100-liter blir det ju lite enklare. Här en bild på mitt 112-litare där det bara var att lägga i växterna, så drog de igång helt av sig själva.

        Klicka på bilden för större version

Namn: image_58979.jpg
Visningar: 160
Storlek: 677,0 KB
ID: 2361128

        I 540-karet sätter jag växter lite högre upp, så får de sprida sig där de vill!

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          wow den där mossan eller vad det är.. som tar upp mycket plats från mitten och ut till höger wow säger jag bara =D

          Just mossa har jag lärt mig att där skall man inte pilla... för att få fram det bästa med den, det tig sin tid men .. att låta den vara är nästan det viktigaste för att det skall bli snygg...
          Vissa mossor växer snabbare och kan klippas för den som scapar... den blir då buskigare sas det =D jag har en sådan mossa men den breder ut sig i såna fina flikar, så jag vill inte klippa den alls..jag har dessvärre vänt på den mossan för jag skulle få av lite trådalger där o kapa av det jag kunde för att hjälpa amanosarna på traven, så jag kan inte visa bild på hur fint den breder ut sig =)

          Man lär sig så mycket nyttigt här i din tråd =D

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av tanteva
            wow den där mossan eller vad det är.. som tar upp mycket plats från mitten och ut till höger wow säger jag bara =D

            Just mossa har jag lärt mig att där skall man inte pilla... för att få fram det bästa med den, det tig sin tid men .. att låta den vara är nästan det viktigaste för att det skall bli snygg...
            Vissa mossor växer snabbare och kan klippas för den som scapar... den blir då buskigare sas det =D jag har en sådan mossa men den breder ut sig i såna fina flikar, så jag vill inte klippa den alls..jag har dessvärre vänt på den mossan för jag skulle få av lite trådalger där o kapa av det jag kunde för att hjälpa amanosarna på traven, så jag kan inte visa bild på hur fint den breder ut sig =)

            Man lär sig så mycket nyttigt här i din tråd =D
            Japp, scaping är en helt annan grej. Då griper man in i växternas cykel på ett annat sätt, förädlar växtligheten i ett mycket snabbare skede - göder, ansar och optimerar växterna.
            Arbetar man på detta sätt - som ju är en del av aquascaping - har man helt andra parametrar att jobba med.

            Mitt sätt att bedriva akvariehobbyn går ut på att inte använda några tillsatser, kemikalier eller "påskyndande" metoder.
            Ja, jag vet att mitt förfarande är dödstråkigt och tekniskt sett Neanderthalliknande, gammalmodigt och... förlegat.
            Men, jag är inte på något sätt intresserad av att se "snabba" resultat, tvärtom! Det är den långsamma; "karet vet självt vad det gör"-principen jag arbetar med... Hur trist det än månde vara...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Där var C-90 inne en stund också... kul att se!


              Edit; Jag acceperar, respekterar och har fullständig förståelse att man inte vill kommentera inlägg i denna tråd (gäller alla), men, fan alltså... Vad krävs?

              Måste zoopet-forumet vara problemrelaterat..?
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 October 2016, 17:53.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Jag håller koll på dig

                Gillar det ämne du skriver om just nu, var inne och letade bland mina egna stillbilder, trodde jag hade en bild som skulle passa in. Men minnet sviker, var säkert på en film...
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Jag håller koll på dig

                  Gillar det ämne du skriver om just nu, var inne och letade bland mina egna stillbilder, trodde jag hade en bild som skulle passa in. Men minnet sviker, var säkert på en film...
                  Goody!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Den var bättre än förra varianten.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • RoffePoffe

                      • August 2012
                      • 88

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Där var C-90 inne en stund också... kul att se!


                      Edit; Jag acceperar, respekterar och har fullständig förståelse att man inte vill kommentera inlägg i denna tråd (gäller alla), men, fan alltså... Vad krävs?

                      Måste zoopet-forumet vara problemrelaterat..?
                      Och även jag smyger runt och tittar och visst såg jag lite rester av sötvattenstång i filmen med löven. Fantastiskt hur du får javan att växa så fort och vara helt grön. För mig blir en hel del blad brunfläckiga, särskilt windellöven. Befinner mig i något slags akvaristiskt vakuum och vet inte vart jag skall ta vägen. Guppys överbefolkar karen och tar över

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Halloj! Vad kul att du kikar in här i tråden!

                        Ja, det tar sin lilla tid. Men, jag är ju inte så noga med att saker och ting skall gå fort - jag räknar ett akvariums utveckling i tidsaspekter på år, inte "giant leaps" på veckor och månader.

                        Skeendena i mitt kar går hyfsat fort nu, på grund av att jag initialt har låtit plantorna sitta still och ifred. Om man gör på detta sätt så sätter en helt formidabel process igång efter något halvår - och det många vill skall hända omedelbart (och givetvis inte gör) börjar ta rejäl fart.
                        Nu är många av plantorna etablerade och "vet" vad de skall göra.

                        Här bilder på en Anubias som satt sig fast på en rotdel - och när den får fäste växer denna, i allmän mun så långsamt växande, planta med flera nya blad i veckan!
                        Samt bilder på de små, fina nyplantor/skott som javorna hela tiden drar på med - nu när de "vet" vad de skall pyssla med.


                        [ATTACH=CONFIG]n2361123[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]n2361124[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]n2361125[/ATTACH]
                        Det låter som om tålamod kan löna sig Får man fråga hur länge det aktuella akvariet har varit igång i sin nuvarande konfiguration?
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Visst, så är det! I ett kar runt 100-liter blir det ju lite enklare. Här en bild på mitt 112-litare där det bara var att lägga i växterna, så drog de igång helt av sig själva.

                          [ATTACH=CONFIG]n2361128[/ATTACH]

                          I 540-karet sätter jag växter lite högre upp, så får de sprida sig där de vill!
                          Jag gillar inredningen i 100-liters akvariet, det ser mycket större ut än bara 100 liter
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Den var bättre än förra varianten.
                            Man får förbättra sig!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Du Mats som gillar språk, vad tycker du om Håkan Nesser?

                              Har just snöat in på hans (ljud)böcker, vilket flyt i språket, en ren njutning att lyssna på.

                              Var i lite multitasking förut, lyssnade färdigt på ett kapitel, fixade till Potatisgratäng (Restaurang Gourmets Mannerström) med ugnsstekt kycklingfilé som hade en lite söt stark topping och bacon.

                              Och sedan lite Zoopet på det

                              Middagen var god, nu har jag några strebrar som kallar sig partiledare, tjatande i bakgrunden. Men man får väl vara nöjd med att det inte är dom dom ska debattera "over there" i natt som är med i den svenska politiken.

                              Lite utanför ämnet, men det var länge sedan...
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Visst, så är det! I ett kar runt 100-liter blir det ju lite enklare. Här en bild på mitt 112-litare där det bara var att lägga i växterna, så drog de igång helt av sig själva.

                                [ATTACH=CONFIG]n2361128[/ATTACH]

                                I 540-karet sätter jag växter lite högre upp, så får de sprida sig där de vill!
                                Så snyggt!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...