Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Blev så där med filmen, lite ryckig men men
    https://youtu.be/MChbg0O3u6o
    Himmelskt!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Kollade ju på dessa guianacara som du har, "woffarna" finns ju inte med på listan, Jag fick tyvärr backa där, eftersom dessa blir 20cm och fodrar ett kar på 120cm/250 liter. Storleken på kar fattas mig, det största är på 240 L

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        ... och om någon, mot all förmodan, undrar vad vi gaggar om så finns det lite bilder, filmer och smått o' gott i slutet på förra sidan.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Riktigt fina jordätare, påminner mycket om Nyckelhålsciklider tycker jag
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Åhåå! Det är fanimej fredag igen och jag är för ovanlighetens skull gig-ledig just idag - så varför inte byta lite vatten i 540-baljan och samtidigt kolla hur det går med Java-plantorna som håller på att etablera sig (rota sig fast) på slimeline-bakgrunden? Japp, ett vattenbyte är mysigt.
            För ett par veckor sedan visade jag några bilder på hur jag plockade av en Java-planta som satt sig fast ovanför vattenytan, vid täckglaset. Den plantan tycks nu ha hittat en fin plats, lite längre ner på bakgrunden, där den trivs fint.

            [ATTACH=CONFIG]n2360992[/ATTACH]


            Även javorna på högersidan - där jag misstänkt att de börjat rota sig på bakgrunden - har gjort just så.

            [ATTACH=CONFIG]n2360993[/ATTACH]

            ...och så till sist en liten bild på moi, som jag tycker blev rätt frän. Bilden tagen i onsdags på ett företagsgig, och manipulerad i bildhanteringsprogrammet; Prisma.

            [ATTACH=CONFIG]n2360994[/ATTACH]
            Vilka häftiga rötter, ser nästan ut som lianer, vad är det för något? (och varför kommer inte bilderna med i citat här på Zoopet? Har för mig att dom gjorde det förra gången jag var aktiv här??)
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av KJE

              Vilka häftiga rötter, ser nästan ut som lianer, vad är det för något? (och varför kommer inte bilderna med i citat här på Zoopet? Har för mig att dom gjorde det förra gången jag var aktiv här??)
              Japp, det är lianer! Köpta i Tyskland. Stenhårt trä, och det tog en evighet att vattenmätta så den sjönk.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Japp, det är lianer! Köpta i Tyskland. Stenhårt trä, och det tog en evighet att vattenmätta så den sjönk.
                Okej, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter, riktigt fina som sagt
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det där är verklige spänning i slowmotion och märka vilka krafter som sätts igång när det är sunda processer i karet. Har för egen del aldrig fått en Javaplanta slo rot spontant i bakgrunden. Det ser verkligen mulligt snyggt med Javagrupper på bakgrunden.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    här var det en massa mysigt att se igen =d.. tjoohoooo.....

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det där är verklige spänning i slowmotion och märka vilka krafter som sätts igång när det är sunda processer i karet. Har för egen del aldrig fått en Javaplanta slo rot spontant i bakgrunden. Det ser verkligen mulligt snyggt med Javagrupper på bakgrunden.
                      Halloj Johnny! Kul att se dig kika in här igen!

                      Javaplantans ytterst tunna, fina rötter som nästan ser ut som hårstrån tjänar också som "trevare" och letar sig in i utrymmen där plantan kan få fäste. Således sätter sig javan riktigt hårt på strukturer som rötter och annat med skrovlig, fårad yta... om man bara låter plantan vara ifred och inte flyttar om den ideligen.

                      Tänker man på de nyplantor/skott som hela tiden bildas i javans bladkanter, så börjar man haja hur fint den sprider sig i sin omgivning - och får nyplantan/skottet bara känning av ett godartat underlag och får tid att etablera sina trevarrötter på underlaget, så fastnar den. Sedan tar "stammen" över själva etablerandet och javan kryper fram i springorna som en orm, och sprider sig hela tiden vidare.

                      Idéen till att låta java växa på bakgrunden i just detta karet är att jag är måttligt förtjust i slimlinebakrunden (den funkar fint, men jag vill inte se så mycket av bakgrunden), och att jag och Pia såg ett kar när vi var ute på ett zoorejs för något år sedan, som hade just precis en slimlinebakgrund helt täckt med fin, fastväxt java - vrålsnyggt!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        här var det en massa mysigt att se igen =d.. tjoohoooo.....

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Nu när jag ändå är igång så kan jag ju fortsätta med ett par bilder till på javorna.

                          På första bilden kan man, lite till vänster, se en ny planta sträva med sina "trevarrötter" mot lianen. Där hoppas jag att den skall etablera sig riktigt ordentligt och senare kunna sprida sig vidare så att lianen får en rejäl javabetäckning.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0913.jpg
Visningar: 187
Storlek: 226,1 KB
ID: 2361108


                          På den andra bilden syns fyra nyplantor/skott. Den längst mot bakgrunden skall jag låta vara ett tag, och se om den vill fästa sig vid bakgrunden. De tre nya plantorna i framkant får jag, lite senare, plocka av och fästa något annat ställe - lianen straxt nedanför kanske?


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0914.jpg
Visningar: 172
Storlek: 206,4 KB
ID: 2361109

                          Edit: ber om ursäkt för suddiga bilder.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 October 2016, 16:36.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Här är två (möjligtvis) bättre bilder.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1427.jpg
Visningar: 173
Storlek: 172,7 KB
ID: 2361113

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1428.jpg
Visningar: 187
Storlek: 243,8 KB
ID: 2361114

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Här är två (möjligtvis) bättre bilder.

                              [ATTACH=CONFIG]n2361113[/ATTACH]

                              [ATTACH=CONFIG]n2361114[/ATTACH]
                              Fascinerande sätt dom använder sig av för att kolonisera nya miljöer eller vad man ska kalla det, jag misstänker att det tar rätt så lång tid för dom att så att säga kolonisera en närliggande gren eller del av bakgrunden?
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                jag har börjat förstå en mimie aning om hur olika typer av kar har olika typer av vatten å miljö för olika växter, det är liksom inte lönt stoppa i annat än tåliga saker, eller ett med finlir där det går att ha det mesta... höjden i karet från lampan avgör väldigt mycket.. detta syns tydligt här ditt kar där du med förståelse av plantan placerar den medvetet i övre planet, och man ser hur dom gillar vad du gör och trivs =D I stora djupa kar blir det mer markant skillnad vart och hur man placerar växterna.
                                Mitt eget 114 är 45 högt har jag för mig, tillräckligt för att de planter som är svårare får svårare att ta sig, just för att lyset inte når ner utan att man har lite starkare saker. Det var lite därför jag satte gräset jag köpte för jag ville bara ha det i en halv kokosnöt en liten bit högre upp.. där växer det å blir mörkare grönt än på botten, sakta men växer vidare =D fiskar å räkor gillar att leta mat rester där med... det är hål igenom nöten så vattnet rinner ut om man tar upp den... så viss minimal cirkulation är det... =) kokosnöt verkar vara nått som sötvattens tången gillar att fästa sig i. för den fastnade fort på utsidan...

                                oj då nu fick jag funderingar hos dig igen =p...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...