Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Halloj Maths!
    Pandornas skäggspröt är långa, fina och i god kondition på grund av att det är väldigt finkornig sand i karet.

    Ja just det, kanske var så det är.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368

      Ja just det, kanske var så det är.
      Den sand jag har i karet är som mjukglass för pandorna.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 October 2016, 18:41.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Dina filmer är alltid intressanta att titta på Mats, känner igen scalarernas beteende att leta levandefoder/yngel längs bottenregionen

        //Inger
        Scalarerna är hela tiden oerhört intressanta att kolla på! Blir såklart inte samma grej på halvkassa filmsnuttar, men några stycken här på forumet gillar att kolla in stuffet - så därför kommer det någon bild och film då och då!

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj!
          Jag vet ju att det finns ett par, tre stycken som kikar in här i tråden titt som tätt, och som gillar att kolla in lite bilder och filmer.
          Så, jag funderade på de där små pandaynglen som jag berättade om i ett tidigare inlägg.
          Det är inte många som överlever, men iallafall några stycken då och då.
          Det vore ju kul att få en film på dessa småttingar - men det är banne mig inte lätt kan jag lova!

          Ynglen håller mestadels till under Catappalöven, och jag misstänker att det är där pandorna leker också - jag har aldrig sett några lekar eller ägg på exempelvis rutorna, som är vanligt i andra beskrivningar.

          Jag såg ett litet pandayngel och drog fram kameran, men givetvis blev det intet av den filmningen.
          Däremot blev filmen ”lyckad” på så vis att man kan se scalarernas ivriga letande efter smått och gott (inklusive yngel) att äta på bottnen. Man kan också se hur scalarerna bleknar betydligt när de letar mat - något jag också skrev om i ett tidigare inlägg.
          Så, på denna film har inte scalarerna den intensivt utfärgade prakt, som på förra filmen jag lade in här i tråden, utan blekare och i ”stealth-mode”.

          Kanske kan det vara intressant att kolla på..?

          https://www.youtube.com/watch?v=3er7qbVOiAg
          Riktigt fina scalarer, kul att se att dom kan bli sådär röda på ryggen
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av KJE

            Riktigt fina scalarer, kul att se att dom kan bli sådär röda på ryggen
            Ja, de här scalarerna är några av de bästa "Red Back" jag sett överhuvudtaget. Riktigt kul att jag fick ta över dessa från Ansjo-Anders.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Åhåå! Det är fanimej fredag igen och jag är för ovanlighetens skull gig-ledig just idag - så varför inte byta lite vatten i 540-baljan och samtidigt kolla hur det går med Java-plantorna som håller på att etablera sig (rota sig fast) på slimeline-bakgrunden? Japp, ett vattenbyte är mysigt.
              För ett par veckor sedan visade jag några bilder på hur jag plockade av en Java-planta som satt sig fast ovanför vattenytan, vid täckglaset. Den plantan tycks nu ha hittat en fin plats, lite längre ner på bakgrunden, där den trivs fint.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0911.jpg
Visningar: 181
Storlek: 305,2 KB
ID: 2360992


              Även javorna på högersidan - där jag misstänkt att de börjat rota sig på bakgrunden - har gjort just så.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0912.jpg
Visningar: 186
Storlek: 241,1 KB
ID: 2360993

              ...och så till sist en liten bild på moi, som jag tycker blev rätt frän. Bilden tagen i onsdags på ett företagsgig, och manipulerad i bildhanteringsprogrammet; Prisma.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0908.jpg
Visningar: 160
Storlek: 624,8 KB
ID: 2360994

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Trevlig helg på dig Mats!
                Själv sitter jag i en go fotölj i tvättstugan och bara myser.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Trevlig helg på dig Mats!
                  Själv sitter jag i en go fotölj i tvättstugan och bara myser.
                  Tror jag det! Där har du ett perfekt chill-plejs!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Tror jag det! Där har du ett perfekt chill-plejs!
                    Mm.. kollar in mina jordätare som vågar sig fram mer nu när jag släppte i lite guppys som rör sig lite överallt, de ville inte riktigt "ta för sig" utan var mer under rotsystemet.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Mm.. kollar in mina jordätare som vågar sig fram mer nu när jag släppte i lite guppys som rör sig lite överallt, de ville inte riktigt "ta för sig" utan var mer under rotsystemet.
                      Ja, dom kan behöva lite rörelse i karet för att känna sig säkra. Det är väl inte på tal att du drar in någon fredagsfilm, eller bild..?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jodå.. kan ta en liten film sen
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Jodå.. kan ta en liten film sen
                          Gôtt!
                          Jag är nästan sugen sugen på att ta en liten snutt själv, scalarerna är jävligt "feisty" just nu - nytt vatten blandat med ett par hinkar djungeljuice från Catappabladen som legat och dragit.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Håller på att ladda upp den
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Gôtt!
                              Jag är nästan sugen sugen på att ta en liten snutt själv, scalarerna är jävligt "feisty" just nu - nytt vatten blandat med ett par hinkar djungeljuice från Catappabladen som legat och dragit.
                              snälla gör det
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Blev så där med filmen, lite ryckig men men
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...