Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    hu så mysiga filmer på än det ena och det andra .... super mys ju =D

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Lägger upp en liten film på Scalarerna.
      Nu är de inne i en period när de gruffas en hel del, samt färgar ut rejält.
      Jag har sett att de flesta har börjat anlägga röd färg på ovansidan av stjärtfenans bas, och framför ögonen och över munnarna. De blir alltmer rödfärgade med tiden, även ett parti vid strupen, precis där gälarna går ihop är också blossande röda.
      Kanske går det att se detta på denna lilla filmsnutt.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Jag som har röd-brun-grön färgblindhet brukar ha problem med att se det röda fina hos våra fiskar. Men de här har den signalröda färg som till och med jag kan se

        Vet inte om jag slår in öppna dörrar, men om du inte har postat filmerna på dessa helt unika Scalarer i detta forum http://www.theangelfishsociety.org/ så är det nog dags.

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Jag som har röd-brun-grön färgblindhet brukar ha problem med att se det röda fina hos våra fiskar. Men de här har den signalröda färg som till och med jag kan se

          Vet inte om jag slår in öppna dörrar, men om du inte har postat filmerna på dessa helt unika Scalarer i detta forum http://www.theangelfishsociety.org/ så är det nog dags.
          Jag kikade på länken - och skall kolla hur man signar upp sig, och dela med mig.
          Bra tips där, Maths!

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Dom blir bara vackrare och vackrare dom där godingarna

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Lägger upp en liten film på Scalarerna.
              Nu är de inne i en period när de gruffas en hel del, samt färgar ut rejält.
              Jag har sett att de flesta har börjat anlägga röd färg på ovansidan av stjärtfenans bas, och framför ögonen och över munnarna. De blir alltmer rödfärgade med tiden, även ett parti vid strupen, precis där gälarna går ihop är också blossande röda.
              Kanske går det att se detta på denna lilla filmsnutt.

              https://www.youtube.com/watch?v=npVGDixcj-0
              Dom gör verkligen skäl för epitetet Red Back!
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                dessa måste ju vara ganska unika i sin röda färg.. så enastående röd den är =D

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Vilken underbar film på underbart vackra scalarer! Själv blir jag lite grön..
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj alla!
                    Ja, jag är nästan lite förvånad själv över de här scalarerna, de blir liksom bara bättre och bättre allt eftersom tiden går.
                    De trivs uppenbarligen i sin miljö och får mycket gott att käka. Fortfarande är det en hel del "vattenloppor" samt en mängd andra smådjur i dammen som de får jaga runt och mumsa i sig. Jag går ut var och varannan dag och håvar upp lite godsaker till dom.
                    Scalarerna är också intresserade av lite grönt och får mosade ärtor och vitlök. Vi fick en jädra massa plommon i år och jag skrapade ner lite plommonmos, bara för att testa, och de drog i sig det också...
                    Det blir väl att köpa lite levandefoder i zooaffären nu till vintern.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 October 2016, 15:35.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      De kan vara tacksamma med en sådan husse som fångar så gott käk
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        men du kan nog stoppa i nästan vad som så äter dom det =d dom vet ju att deras husse ger dom bara god mat =D

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj!
                          Jag vet ju att det finns ett par, tre stycken som kikar in här i tråden titt som tätt, och som gillar att kolla in lite bilder och filmer.
                          Så, jag funderade på de där små pandaynglen som jag berättade om i ett tidigare inlägg.
                          Det är inte många som överlever, men iallafall några stycken då och då.
                          Det vore ju kul att få en film på dessa småttingar - men det är banne mig inte lätt kan jag lova!

                          Ynglen håller mestadels till under Catappalöven, och jag misstänker att det är där pandorna leker också - jag har aldrig sett några lekar eller ägg på exempelvis rutorna, som är vanligt i andra beskrivningar.

                          Jag såg ett litet pandayngel och drog fram kameran, men givetvis blev det intet av den filmningen.
                          Däremot blev filmen ”lyckad” på så vis att man kan se scalarernas ivriga letande efter smått och gott (inklusive yngel) att äta på bottnen. Man kan också se hur scalarerna bleknar betydligt när de letar mat - något jag också skrev om i ett tidigare inlägg.
                          Så, på denna film har inte scalarerna den intensivt utfärgade prakt, som på förra filmen jag lade in här i tråden, utan blekare och i ”stealth-mode”.

                          Kanske kan det vara intressant att kolla på..?

                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Gillar denna typ av film där kameran står stilla på en del av karet och fiskarna rör sig ut och in i bilden, ger en bild av vardagslunken i karet. Noterar att dina panda malar har fina skägg spröt "trots" fin sand, förmodligen ett gott betyg till kvalitén på bottenfloran, men därom tvistar de lärde om det har någon betydelse.

                            Såg inte till någon Schackbrädes hona, håller de/den sig undan?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Gillar denna typ av film där kameran står stilla på en del av karet och fiskarna rör sig ut och in i bilden, ger en bild av vardagslunken i karet. Noterar att dina panda malar har fina skägg spröt "trots" fin sand, förmodligen ett gott betyg till kvalitén på bottenfloran, men därom tvistar de lärde om det har någon betydelse.

                              Såg inte till någon Schackbrädes hona, håller de/den sig undan?
                              Halloj Maths!
                              Pandornas skäggspröt är långa, fina och i god kondition på grund av att det är väldigt finkornig sand i karet.
                              Jag rengör aldrig någonsin sanden, och där finns massor av gott att suga i sig.

                              Schackhonan har smällt av för några veckor sedan. Skall introducera ett par nya, om jag hittar några bra.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Dina filmer är alltid intressanta att titta på Mats, känner igen scalarernas beteende att leta levandefoder/yngel längs bottenregionen

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...