Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Ett 200-literskar blir toppen! Går att göra massor av kul grejer.

    Karet jag funderar på kommer nog att bli ett helglas med ungefärliga mått på 200 x 100 x 80 cm (längd, djup, höjd).
    Jag vill åt djup och höjd så det kan säkert bli andra mått, men ungefär så.
    Sedan återstår det att se när jag drar igång detta - jag skall fixa en hel del annat i kåken först.
    I nuläget nöjer jag mig gôtt med det "lilla" 540-karet - som puttrar på nästan helt och hållet av sig självt. Jag byter endast vatten lite då och då.
    Riktigt trevliga mått, särskilt djupet och höjden Mm, 200 liter blir en bra nystart, det är i alla fall högt, sen gillar jag deras nya mera kubliknande skåpdesign, mycket snyggare än den gamla : http://www.juwel-aquarium.de/out/pic...om/1/11840.jpg

    Ett annat alternativ är ett Aquael Glossy 80 http://www.windsorfish.co.uk/wp-cont...-Glossy-03.jpg , svårt att bestämma vilket som blir snyggast, maxbredden är i alla fall 80 cm då det ska stå i köket och det är allt jag får in där
    Senast redigerad av KJE; 18 September 2016, 12:20.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Japp! Eller Discus... (men jag vet att du inte håller med mig där ).
      Nej, inte riktigt
      Fast de naturfärgade varianterna samt att man bara har en färgvariant är OK - men smaken är som baken och tur är väl det.

      Snyggt akvarium du la in i länken ovan men ett akvarium som är 100 cm djupt och 80 cm högt (som du skall ha) är det sannerligen inte lätt att göra ett snyggt växtakvarium av.

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det här är inte så illa...

        https://www.youtube.com/watch?v=yuEPgd9rGME
        Verkligen inte, det ser ju ut att vara minst en meter högt (i alla fall om man kan utgå från att Altum-scalarerna är fullvuxna)
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nej, inte riktigt
          Fast de naturfärgade varianterna samt att man bara har en färgvariant är OK - men smaken är som baken och tur är väl det.

          Snyggt akvarium du la in i länken ovan men ett akvarium som är 100 cm djupt och 80 cm högt (som du skall ha) är det sannerligen inte lätt att göra ett snyggt växtakvarium av.
          Måtten är inte exakt bestämda, det återstår att se.
          Jag tänker inte köra någon speciell växtlighet i det nya karet (när det nu blir), utan inreder i samma stil som 540-karet - rötter, pinnar o.s.v.

          Karet i länken var bara en liten godbit, för skojs skull.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av KJE

            Verkligen inte, det ser ju ut att vara minst en meter högt (i alla fall om man kan utgå från att Altum-scalarerna är fullvuxna)
            De Altumscalarerna ser ut att vara ungdjur, och inte speciellt stora.

            Här är några, mer vuxna blaffor i ett 2 000-literskar:

            I used to have about 20 cardinal tetras (paracheirodon axelrodi) in this tank. Today I've added another 50. My Pt. Altum are not sure what to think of it yet 😄

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Är nog inne på Evas linje, med tänket vad är en bra bild egentligen? Måste säga att bilden som i ditt eget tycke är goofig gillar jag kanske allra bäst dvs. en bild där den underbara stjärtfenan och gröna fläcken är huvudmotivet. Sedan gillar jag verkligen bilder med dessa åldersförändringar man kan se på en del arter som mognat.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Är nog inne på Evas linje, med tänket vad är en bra bild egentligen? Måste säga att bilden som i ditt eget tycke är goofig gillar jag kanske allra bäst dvs. en bild där den underbara stjärtfenan och gröna fläcken är huvudmotivet. Sedan gillar jag verkligen bilder med dessa åldersförändringar man kan se på en del arter som mognat.
                Ah, vad kul att höra!
                Jo, jag gillar den där "goof-bilden" också - den blev ju hyfsat skarp iallafall... Scalarejäkeln simmade helt plötlsigt bara fram och kameran ställde liksom in skärpan snabbt innan jag tryckte av.
                Jag har massor av sådana bilder.

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  dom ä'r ju så majestätiska... går det att ha praktbotior å sånna.. ? ... för jag har blivit så förälskad i just praktbotiors beteenden... =D

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    De Altumscalarerna ser ut att vara ungdjur, och inte speciellt stora.

                    Här är några, mer vuxna blaffor i ett 2 000-literskar:

                    I used to have about 20 cardinal tetras (paracheirodon axelrodi) in this tank. Today I've added another 50. My Pt. Altum are not sure what to think of it yet 😄
                    Ordentlig skillnad där
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      dom ä'r ju så majestätiska... går det att ha praktbotior å sånna.. ? ... för jag har blivit så förälskad i just praktbotiors beteenden... =D
                      Ja, går gör det väl... men det är lite som att hälla ketchup på vaniljglass...

                      Praktbotior gör sig nog bäst i ett kar anpassat för dessa!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av KJE

                        Ordentlig skillnad där
                        Japp, vuxna Altum blir stooora.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          ha ha jag insåg ju det redan efter jag postat... att jag ska knö in alla i samma kar =P saken är ju den att det går ju an å ha fler än ett =D jag tänker för snålt... men jag fnissar lite åt min egen trångsynthet i detta läget =D men praktbotior kommer nog föra scalarer i olika former... då deras beteende är något jag är total frälst med så jag får helt enkelt ta reda på hur och var dem lever så jag kan göra kanske ett art eller världsdelskar =D

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            ha ha jag insåg ju det redan efter jag postat... att jag ska knö in alla i samma kar =P saken är ju den att det går ju an å ha fler än ett =D jag tänker för snålt... men jag fnissar lite åt min egen trångsynthet i detta läget =D men praktbotior kommer nog föra scalarer i olika former... då deras beteende är något jag är total frälst med så jag får helt enkelt ta reda på hur och var dem lever så jag kan göra kanske ett art eller världsdelskar =D
                            Toppen!
                            Praktbotior tror jag du skulle tycka väldigt bra om - riktigt roliga och vackra fiskar när de får komma till sin rätt!

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              ja det tror jag med att jag kommer älska dom knasiga fiskarna , eftersom jag är lite knasig själv =P såg dom är från borneo sumatra asien... så det blir asien kar... frågan är om det finns fler botior som beter sig på det viset =D .... ett helt kar fullt med olika =D hmm får nog bli ett 500 kar det där =P

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av tanteva
                                ja det tror jag med att jag kommer älska dom knasiga fiskarna , eftersom jag är lite knasig själv =P såg dom är från borneo sumatra asien... så det blir asien kar... frågan är om det finns fler botior som beter sig på det viset =D .... ett helt kar fullt med olika =D hmm får nog bli ett 500 kar det där =P
                                Ja, minst!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...