Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Detsamma Mats! Här har det varit vb-dag idag med
    Lugnt och stilla för mig idag men full action på dorsigerorna
    Aahh! Vilket fint par du har där. Snart ser du en präktig yngelskock!

    Ja, det fick bli en vb-söndag - första dagen med lite chill denna helg.
    Kul att du tittar in, Pia!


    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag tittar alltid in.. Inte alltid jag skriver nåt men läser allt
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Jag tittar alltid in.. Inte alltid jag skriver nåt men läser allt
        Ja, jag vet ju det. Men, kul ändå.

        Scalarerna stod med näsorna djupt in i Javabuskaget på vänstersidan tidigare idag - alla nio!
        Nya Kolglödstetra-yngel bland de massiva javarotsystemen - jävvlarr vad små dom är!
        Senast jag såg detta klarade sig några stycken faktsikt. Kan nog bli ett par stycken till nu - the nature way!

        (Omöjligt att filma K-ynglen, liksom dorsigera-skocken - de är för långt in i mörkret).

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Åh, så mysigt med kolglödsyngel, hoppas några klarar sig denna gången med
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            De är verkligen pytteyttesmå men så söta.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Åh, så mysigt med kolglödsyngel, hoppas några klarar sig denna gången med
              Ursprungligen postat av PiaJo
              De är verkligen pytteyttesmå men så söta.
              Ja, några klarar sig alltid. Scalarerna får inte in sina trynen tillräckligt in i Javabôset.

              Det är sannerligen magi att se yngel - vilka de än är.
              Vad jag facineras av är att de små Kolglödsynglen är så jädra röda... redan "färdiga" liksom...

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                Ja, några klarar sig alltid. Scalarerna får inte in sina trynen tillräckligt in i Javabôset.

                Det är sannerligen magi att se yngel - vilka de än är.
                Vad jag facineras av är att de små Kolglödsynglen är så jädra röda... redan "färdiga" liksom...
                Känns som det är snart dags att komma och hälsa på hos dig, grymt sugen att se lite dorsigerayngel
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo

                  Känns som det är snart dags att komma och hälsa på hos dig, grymt sugen att se lite dorsigerayngel
                  Jag skall försöka filma dom - får dra på MH-belysningen!
                  K-ynglen får jag filma när de vuxit på sig lite, och vågar sig ut i karet.


                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Tittade in lite i din stuga och får en sådan däringa myskänsla så att tårna knollrar sig när jag läser om pinninredningsforskningens sinnesutvidgande effekter.
                    Märker att jag saknat både dig och forumet en del när jag nu vaknat upp från alla bröllopstal och annat.
                    Härlig läsning - keep the flow going, som man brukar kunna säga på ren gubbiska.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tittade in lite i din stuga och får en sådan däringa myskänsla så att tårna knollrar sig när jag läser om pinninredningsforskningens sinnesutvidgande effekter.
                      Märker att jag saknat både dig och forumet en del när jag nu vaknat upp från alla bröllopstal och annat.
                      Härlig läsning - keep the flow going, som man brukar kunna säga på ren gubbiska.
                      Härligt!
                      Vi är endast en handfull!

                      Jag har saknat dig också - kul att du är tillbaka en stund.

                      Nu skall jag steka Torsk och fösöka mig på att göra någon sorts "potatismos" - trots att det nästan är omöjligt så här års...
                      Gôtt att se dig här i tråden, Johnny - jag återkommer senare i veckan, eller något i den stilen.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        ja visst är det härligt med förökning i karet.... bomba till med en mobilfilm =P

                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ser riktigt härligt ut! Där trivs fiskarna toppenfint!

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            Tack mats det värmer
                            det finns ju alltid saker man vill ändra på =) men den dagen jag skall byta sanden så kommer det bli bättre så jag numer har bättre filtersystem...jag kommer äntligen få till en torrinredning med alla mina rötter och pinnar då. Men jag avvaktar då jag kanske kommer att flytta inom ett halvår eller så... synd med en nyfixat kar då =P

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Aha! Det är fredag igen. Förr i tiden här på forumet brukade vi änna gotta oss lite extra just på fredagskvällar - köra in någon film och/eller några bilder på våra kar och fiskar.
                              Jag kan inte låta bli att göra så även denna kväll.

                              Det är lite kul med misslyckade bilder - jag har många - och tänkte dra in några här nu.
                              I bildpapperskorgen ligger åtskilliga bilder och jag brukar titta på dom då och då. Ofta handlar det om man har tänkt att ta ett fotografi på en fisk, och så blir bilden taskig i formatet eller något annat - fenor klipps av eller någon pinne, bladbit eller som i ett fall på en av bilderna kommer några scalarespröt ivägen och bilden blir oskön.
                              Så, spänn fast säkerhetsbältena nu!

                              Jag har märkt att både Scalarerna och dorsigerorna med ålder har utvecklat ganska rejäla ansiktsförändringar.
                              I scalarernas fall handlar det om ”näsan” som blir alltmer framskjutande, med ett rejält veck vid pannan.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 01.jpg
Visningar: 180
Storlek: 199,7 KB
ID: 2359989

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 02.jpg
Visningar: 201
Storlek: 141,7 KB
ID: 2359990


                              Det Laetacara dorsigera-par jag har i 540-karet har åldrats på ett fint sätt. Både honan och hanen har börjat få rejäla huvudpucklar, vilket får dom att se ganska buffliga ut, men jag tycker det klär dom fint.

                              Hanen:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 03.jpg
Visningar: 186
Storlek: 186,1 KB
ID: 2359991

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 04.jpg
Visningar: 208
Storlek: 163,6 KB
ID: 2359992

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 05.jpg
Visningar: 199
Storlek: 176,6 KB
ID: 2359993


                              Honan i förgrunden:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 06.jpg
Visningar: 166
Storlek: 182,4 KB
ID: 2359994


                              Sedan har vi en redigt jävla goofig bild - men man kan se den gröna fläcken bakom ögat ganska fint.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 07.jpg
Visningar: 164
Storlek: 207,9 KB
ID: 2359995


                              Ja, där har vi suddiga, dåligt komponerade och intetsägande bilder från papperskorgen - men bilderna fyllde ju någon sorts funktion trots allt.
                              Så, jag lägger även in en bild på en Dicrossus filamentosus-hane i neutralt ”mode”, och en bild på en Scalare som trycker inne i ett rotsystem...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 08.jpg
Visningar: 181
Storlek: 193,3 KB
ID: 2359996

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 09.jpg
Visningar: 180
Storlek: 217,0 KB
ID: 2359997

                              Fredag!

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                men det är ju trots allt härligt med bilder oavsett hur man nu tycker dem ser ut ... =) i din värld är ju en dålig bild någonting många andra ser som en bra bild, lite spännande med de olika referensramarna vi har =D ... sedan är det ju något så magiskt och häftigt hur fiskar kan färga ut och liksom inta en smula annan färg när den gått in sig i karet och trivs. Tillå med guppys gör så har jag märkt, och att få se hur ynglens färger blommar ut är ju ganska häftigt =D från å ha sett ut som vitbleka små yngel till... halv svart halv ljus till blåa orange gula nyanser på stjärtar och simfenor i ljusaste blått... helt magiskt är det =D
                                skål skål

                                Kommentar

                                Arbetssätt...