Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Helt j-la amazing! Vilka filmer
    älskar din attityd till akvarieskötseln och fiskar och karets välmående
    Ursprungligen postat av Inger H
    Amazing säger jag med . Jag tänkte detsamma ang. vattenbyte fast jag inte hade gjort något VB på en månad.

    //Inger
    Nämen, töser... Man blir ju alldeles röd i plåten.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Lika röd som skalarerna?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Lika röd som skalarerna?
        Lite mer åt laxrosa.

        Men, det är kul att följade olika faser scalarerna visar upp. Just nu, som man kan se på filmerna i slutet av förra sidan, är de i en fas då de färgar ut väldigt intensivt, spänner upp sig inför varandra och för en kortare period indelar sig i mindre grupper.


        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1355.jpg
Visningar: 194
Storlek: 172,0 KB
ID: 2359426

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          dom där scalarerna är ju makalösa i både färg och hur dom är , deras dem där långa fenorna är ju nästan neonblå .. men ljust blå helt otroligt å så långa sen då wow...och för att inte tala om den starka röda färgen på deras ryggar =D kanonfiskar.. man blir ju lite kär i dom...

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av tanteva
            dom där scalarerna är ju makalösa i både färg och hur dom är , deras dem där långa fenorna är ju nästan neonblå .. men ljust blå helt otroligt å så långa sen då wow...och för att inte tala om den starka röda färgen på deras ryggar =D kanonfiskar.. man blir ju lite kär i dom...
            Jag håller med dig!
            Det är knappt så man kan se sig mätt på dessa scalarer - kan sitta framför burken väldigt långa stunder och bara glo...


            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.jpg
Visningar: 181
Storlek: 210,8 KB
ID: 2359441

            Edit; Det här är en av de scalarer i gruppen jag misstänker är en hona. Lite knubbigare i kroppsformen (ca. 17 cm) och inte riktigt så långsträckt på höjden som flera av de andra.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 September 2016, 18:36.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Det märks att hösten är på gång. Fångsterna av levandefoder från dammen blir mindre lödiga. Det är inte några vita mygglarver att tala om, men fortfarande ganska gott om röda mygglarver och en hel del större och mindre ”vattenloppor”.

              Vår- och sommarsäsongen håller alltså på att mattas av när det gäller levande föda, men ännu är det goda fångstdagar.
              Kul att se scalarerna bli alldeles bleka av upphetsning, varje dag, när det vankas levande käk.

              Här är en filmsnutt på ett eftermiddagssnack:

              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Vad kul det såg ut när dom kom farande och sen tillbaka in i grenverket igen De redbacks jag har sett IRL har definitivt inte varit speciellt röda utan mer beige-oreanga. Inte helt olika mina egna scalarer. Intressant att dom blir bleka av upphetsning för jag tror alltid att mina mår dåligt på nåt vis så fort dom bleknar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mu(sic)
                  Vad kul det såg ut när dom kom farande och sen tillbaka in i grenverket igen De redbacks jag har sett IRL har definitivt inte varit speciellt röda utan mer beige-oreanga. Inte helt olika mina egna scalarer. Intressant att dom blir bleka av upphetsning för jag tror alltid att mina mår dåligt på nåt vis så fort dom bleknar
                  Det är skillnad på upphetsning och upphetsning.
                  Fiskar kan blekna av vantrivsel, men också när de behöver anlägga en mer neutral färg - exempelvis när de jagar.
                  Nu är det inte så att de per automatik bleknar vid matning men ganska ofta uppehåller de sig inne i grenverken, där de har en mer neutral färg för att smälta in - och när maten kommer behåller de denna färg.
                  Är de framme och pysslar med att "vara snygga" när de får mat så behåller dom sina starka färger.

                  Så, det var kanske lite överdrivet av mig att säga att de "bleknar av upphetsning" - men ibland kan man faktiskt se ett omvänt utfärgningsförhållande när de blir arga, upphetsade eller helt enkelt när de är neutrala.

                  Ett lysande exempel på bleknande vid upphetsning är den otroligt vackra cikliden Ivanacara adoketa som kan gå från mörka grundfärger till "död-fisk-grått" när de skall visa upp sig för varandra.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Okej

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      helt fantastisk film när dom får mat =D jag är frälst, nån form av scalare skall jag ha en gång =D

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Det märks att hösten är på gång. Fångsterna av levandefoder från dammen blir mindre lödiga. Det är inte några vita mygglarver att tala om, men fortfarande ganska gott om röda mygglarver och en hel del större och mindre ”vattenloppor”.

                        Vår- och sommarsäsongen håller alltså på att mattas av när det gäller levande föda, men ännu är det goda fångstdagar.
                        Kul att se scalarerna bli alldeles bleka av upphetsning, varje dag, när det vankas levande käk.

                        Här är en filmsnutt på ett eftermiddagssnack:

                        https://www.youtube.com/watch?v=Hu1Mg2bW7Vs
                        Wow vilket snyggt kar och vilka scalarer, underbart!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Micke L
                          Wow vilket snyggt kar och vilka scalarer, underbart!
                          Åh! Halloj Micke! Kul att höra av dig, det var ett tag sedan.

                          Nedan är två filmer som du kanske gillar.




                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Åh! Halloj Micke! Kul att höra av dig, det var ett tag sedan.

                            Nedan är två filmer som du kanske gillar.




                            https://www.youtube.com/watch?v=29FYA6swlQ8
                            Hej Mats, ja jag tittade på dessa också igår, fantastiskt fina. Scalarer är några av mina favoritfiskar och mina Altumscalare som jag hade för ca 10 år sedan är tillsammans med saltkaret något jag kan sakna. När jag skaffar större kar igen blir det definitivt Scalarer. Tills dess får jag njuta av dina filmer

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Micke L

                              Hej Mats, ja jag tittade på dessa också igår, fantastiskt fina. Scalarer är några av mina favoritfiskar och mina Altumscalare som jag hade för ca 10 år sedan är tillsammans med saltkaret något jag kan sakna. När jag skaffar större kar igen blir det definitivt Scalarer. Tills dess får jag njuta av dina filmer
                              Just Altum är något jag skarpt funderar på till nästa kar - som blir större än detta.
                              Nu längtar man ju efter lite höjd och djup, så det går att göra något vettigt med inredningen.

                              Fler filmer kommer framgent!

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                det kommer bli spännande att se hur det blir =D med din fina trä, eller rot samling =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...