Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    När vi... eller rättare sagt, jag, ändå är inne på Hängalmsgrenar, som ofta har en mycket fint slingrande sträckning, beskar jag fem Hängalmar idag och hittade två riktigt sköna gamla döda grenar som jag sågade av.
    Den största är över metern, så det är rätt så rejäja grejer.
    Bara att bära hem!


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0781.jpg
Visningar: 212
Storlek: 280,6 KB
ID: 2359241

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0783.jpg
Visningar: 200
Storlek: 269,4 KB
ID: 2359242

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0784.jpg
Visningar: 196
Storlek: 361,4 KB
ID: 2359243

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0785.jpg
Visningar: 207
Storlek: 340,8 KB
ID: 2359244






    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Du lyckas verkligen kombinera nytta med nöje!
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Marten64
        Du lyckas verkligen kombinera nytta med nöje!
        Haha!
        Ja, du vet - man går omkring på dagarna och mestadels röjer en massa ogräs och annat. Men ofta är det plantering, klippning av häckar och buskar, och som nu - en hel del träd som skall "friseras". När man ser alla fina grenverk så börjar skallen snurra runt och idéerna ploppar upp. Just de här Hängalmarna som vi jobbat med i olika faser under sommaren har helt fantastiska grenverk som får fantasin att flöda. De grejer jag plockar med mig hem är dock alltid redan dött material.
        Den största grenen får jag nog inte ner i 540-baljan, men säkert den mindre.
        Det blir ju en större burk längre fram, så jag lägger godsakerna på vänt - fan, hela utrymmet under altanen är smockat med fina grejer...

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          ja pippi var ju även hon sakletare...i ditt fall grenletare =D

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Suttit och njutit av din bilder Mats. Underbart är ordet
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Suttit och njutit av din bilder Mats. Underbart är ordet
              Halloj Johnny!
              Riktigt kul att höra att du njutit av bilderna!
              Här skall du få se två knasiga bilder på en häck (glömt vilken sort nu) som jag stod en lång stund och drömde mig bort i...

              Tankarna gick till ett högt och djupt kar med ytterst sparsam belysning - fulständigt fullknôkat av denna typ av grenverk och befolkat av tetror, plus kanske något annat smått i bottenregionen.
              Mmm hmhmm hmm...


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0790.jpg
Visningar: 197
Storlek: 443,8 KB
ID: 2359367

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0791.jpg
Visningar: 186
Storlek: 454,2 KB
ID: 2359368

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Halloj Johnny!
                Riktigt kul att höra att du njutit av bilderna!
                Här skall du få se två knasiga bilder på en häck (glömt vilken sort nu) som jag stod en lång stund och drömde mig bort i...

                Tankarna gick till ett högt och djupt kar med ytterst sparsam belysning - fulständigt fullknôkat av denna typ av grenverk och befolkat av tetror, plus kanske något annat smått i bottenregionen.
                Mmm hmhmm hmm...


                [ATTACH=CONFIG]n2359367[/ATTACH]

                [ATTACH=CONFIG]n2359368[/ATTACH]
                Nu är ju inte jag Johnny - spelar roll, men du om någon skulle väl få till det

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Nu är ju inte jag Johnny - spelar roll, men du om någon skulle väl få till det
                  //Inger
                  Nä, du är ju Inger!

                  Den där delen av häcken, på bilderna, är ju levande - men ibland hittar man helt stendöda delar som skall rensas bort.
                  Om man tar en så tätvuxen del av en häck, eller flera, (som dött) och helt sonika vänder hela paketet upp och ner, så att det påminner om rotdelar istället - tror jag man skulle få en mycket suggestiv undervattensvärld.
                  Tänk ett varmt solstråleliknande ljus som strilar ner mellan alla grenarna, och massvis av exempelvis Kolglödstetror, eller varför inte en färgexplosion av Kardinaltetror... Ja, jädrar vilken magisk syn det skulle bli.

                  Hittar jag rätt grejer, släpar jag hem stuffet. Man vet aldrig vad som komma skall.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 September 2016, 05:10.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Sicken grej det hade varit med ett sånt kar.. Blir liksom alldeles varm av glädje
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nä, du är ju Inger!

                      Den där delen av häcken, på bilderna, är ju levande - men ibland hitar man helt stendöda delar som skall rensas bort.
                      Om man tar en så tätvuxen del av en häck, eller flera, (som dött) och helt sonika vänder hela paketet upp och ner, så att det påminner om rotdelar istället - tror jag man skulle få en mycket suggestiv undervattensvärld.
                      Tänk ett varmt solstråleliknande ljus som strilar ner mellan alla grenarna, och massvis av exempelvis Kolglödstetror, eller varför inte en färgexplosion av Kardinaltetror... Ja, jädrar vilken magisk syn det skulle bli.

                      Hittar jag rätt grejer, släpar jag hem stuffet. Man vet aldrig vad som komma skall.
                      Haha, du är helt galen , men förvånar mig inte det minsta att du kommer att få till ditt "huvvetänk"

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        det är ju så man får lust att odla något tätbevuxet och sedan såga av det å lägga det på tork ett år =D hmmm vinbär kan det vara någe .... funderar vidare...

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          det är ju så man får lust att odla något tätbevuxet och sedan såga av det å lägga det på tork ett år =D hmmm vinbär kan det vara någe .... funderar vidare...
                          Ut i skog och mark och kolla! Det finns massor av gôtt stuff att finna.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            YAHAAAHH! Då var det fanimej fredagkväll igen - en ledig sådan också!
                            Jag tänkte passa på att göra ett mysigt vattenbyte i 540-burken, lyssna på musik och hinka lite bärs.
                            Sagt och gjort, men då ser jag det nästan kusligt kristallklara vattnet, dorsigerorna som spelar och scalarerna som är ovanligt starkt färgade och på ett ypperligt humör.

                            Nja, jag bestämde mig för att endast byta ett par spänner vatten och samtidigt plocka fram en av hinkarna med Catappa-blad som ligger och sjunker till sig - och ösa i det bärnstensfärgade vattnet som bildats, tillsammans med bladen och lite extra, nytt vatten.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0798.jpg
Visningar: 264
Storlek: 87,2 KB
ID: 2359400

                            Jag vet att många går ape-shit när mina metoder kommer på tal, men jag jobbar på det sättet att jag kollar och liksom känner in; ”behöver jag verkligen byta vatten nu?”
                            Vattnet luktar skog och mylla, fiskarna sprätter och ser harmoniska ut - så jag väntar ett tag.
                            Ett pyttebyte kostade jag på mig idag, så blir det ett större byte om någon vecka eller några dagar.

                            Tog ett par filmsnuttar på scalarerna.



                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Helt j-la amazing! Vilka filmer
                              älskar din attityd till akvarieskötseln och fiskar och karets välmående
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Amazing säger jag med . Jag tänkte detsamma ang. vattenbyte fast jag inte hade gjort något VB på en månad.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...